Speedy nyser när hon stått i garaget över natten...hon går runt några varv å sen avslutas allt med en nysning...verkar vara främst om tempet gått ner under 15 grader. Ibland har det fan tagit upp till 7-8 försök innan hon kickar igång.
Jag har bytt batteri tre gånger senaste sex månaderna...Va fan e det med henne???
När hon stått parkad inne i stan hela dagen...då startar hon minsann direkt när det vankas hemresa...men efter en natt ensam då j-vlar blir hon grinig. Jag fattar ingenting.
Okeyrå, kolla så att det inte är vatten i tändstiftsbrunnarna och därmed rostiga stift.
Bra att veta när man skall göra det
1. Skaffa följande verktyg om du inte har det.
2. Bort med tanken. På undersidan sitter det 2 små slangar som man drar av, soppaslangen som man som sitter med snäppfäste (pressa in flärparna och jucka-dra av den) samt en elkontakt (tryck in flerp och dra). Och nää det rinner inte soppa.
3. Ta bort luftburken. Lossa kontakten som sitter mitt uppe (tryck in bygel och dra). Lossa det andra elet till vänster genom att lossa skruven det sitter med. det sitter en slang framtil skjut bort "slangklämman" med hjälp av en tång och dra sedan bort slangen. Prylen slangen nu sitter i hänger på en gummigrej skjut av gummigrejen från haken den sitter på. Du kan redan nu tabort locket på luftburken du kommer att förstå varför senare. Det gör du genom att lossa stjärnskruvarna som sitter runt kanten samt en som sitter i ett djupt hål ungefär mitt på locket. Lossa de två sexkantskruvarna i luftburkens bakkant (10ans nyckel). Om det finns en massa vatten i luftburken ta bort "pluggen" som sitter i dräneringsslangen under motorn (se tidigare inlägg) så rinner det ut. Lossa dräneringslangen (bakkant nere till vänster) genom att med fingrar eller tång först skjuta av "slangklämman" och sedan dra bort slangen. Lyft-Jucka nu upp luftburken försiktigt tills du ser vevhusventilationsslangen i bakkant nere till höger. Lossa slangen på samma sätt som dräneringen. Lyft nu bort luftburken helt bakåt-upp. Glöm inte att lägga en ren trasa över insugen.
4. Ta bort höger och mitten stiften. Tändspole och tändhatt är samma grej. Koppla först bort elkabeln, först flärp och sen dra. Dra sen ur tänspolen samtidigt som du vrider den lite, plopp så är den ur. Lys ner i hålet med en ficklampa, är det fullt med vätska/skit använd damsugare (då behövs ett tunt rör av något slag) och eller tryckluft tills det är borta. Skruva sen ur tändstiftet.
5. Ta bort vänster tändstift. Detta är knepigare eftersom ramen är ivägen.
och en kabelhållare
Koppla först bort kabeln som förut och lossa sen skruven enligt bild. Dra sen ut tändspolen som tidigare. Gör rent som tidigare. För att nu kunna skruva ur stiftet måste man ha slipat ur förlängningsstången enligt bild eller ha en led (har inte provat med led själv) Det går även utan men det är djävligt bökigt.
6. Gör rent stiften eller om dom är rostiga köp nya. När du skruvar i dom dra inte för hårt.
7. Torka rent tändspolarna och ha på lite fett eller olja på tätningsläpparna, 2st sitter upptill. skjut i dom i hålen samtidigt som du vrider lite tills dom är ända nere.
8. Dra fast kabelhållaren vid det vänstar stiftet igen.
9. Kolla på luftburkens undersida så att spiralfjädrarna som sitter runt insugsgummina ligger i sina spår.
10 Lägg i luftburken. Kontrollera att "piggen" undertill i framkant går in i sin gummihylsa. Återmontera vevhusventilationsslangen innan du försöker trycka dit insuggummina på insugen. När du skall trycka dit luftburken på insugen använd en ficklampa och eventuellt en liten skruvmejsel för att peta gummina rätt innan du trycker på luftburken annars är det lätt att dom hamnar snett.
11. Sätt dit luftfilter och sedan locket. Var noga med att vrida skruvarna försiktigt motsols tills du känner ett litet "klick" så att du får samma gäng som det var tidigare innan du drar i skruven annars är risken stor att "gängorna" i plasten bara fungerar ett par gånger. Glöm inte skruven mitt på i hålet.
12. Återmontera slangen i framkanten och grejen som häger i ett gummi och dräneringsslangen.
13. Dra dit dom 2 sexkantskruvarna i bakkanten och anslut elkablarna.
14. Återmontera tanken. Innan du gör det så kan det vara bra att kontrollera att det inte är stopp i tanklocks dräneringen, litet hål till vänster i kanten under tanklocket som kommer ut under tanken.
Klart.
Så här såg mina stift ut. Kanske lite mager bränsleblandning ?