Klart och provkört
View attachment 305953
Och en bild på specialverktyget.
View attachment 305954
Tillverkat i plast så det inte repar gaffelbenen.
summa-sumarum
780:- och 3 timmars jobb (har dragit av 1 timma för fika, SH och provkörning.
Nu när jag vet hur man gör klarar jag det på mindre än 2 timmar.
Man kan byta utan att ta bort benen från hojen (S3a -06) och då kan man göra det ännu snabbare.
Så här
Som förberedelse läser du Dr. Bikes tråd
Byta gaffeltätningar för dummies
Sen kavlar du upp ärmarna
1. Hissa upp framänden i något.
2. Bort med bromsok och stänka
3. Bort med hjulet
4. Balja under gaffelbenen.
5. Lossa M8 insexskruvarna i botten, oljan börjar rinna ner i baljan.
6. Fnätt bort dammskydden
7. Pilla bort clipsen med en liten mejsel (repa inte)
8. Ryck ett gaffelben itaget neråt så det lossnar.
9. Pilla bort lagren försiktigt.
10. Bort med packboxar och dammskydd.
11. Gör rent ordenligt pumpa lite med stötdämparen så att den mesta oljan rinner ur.
12. Syna gaffelbenen efter repor och märken om det finns så kör med 1200 våtslip med lite gaffelolja på, långa vridande tag. Alla mina repor och märken försvann och det blev skitblankt.
13. Ta en liten plastpåse som du öppnat i botten och trä på den på benet så att den täcker vassa kanter sätt clipset på dammskyddet och trä på det åt rätt håll. Trä sen på packboxen åt rätt håll (ha gärna på lite fett eller gaffelolja på tätningarna). Skjut nu på hela skiten på gaffelbenet ända tills det tar emot vid hjulinfästningen och dra bort plastpåsen.
14. Trä på metallbrickan och lagringarna (kolla att dom ser fina ut).
15. Skjut upp benet i gaffeln, tryck ihop fjädern och dra dit M8an igen, inte så att det tar stopp. Glöm inte kopparbrickan.
16. Tryck upp lager, metallbricka och packbox i gaffeln, här måste man ta till verktyget jag gjorde eller något liknande för att kunna trycka upp
grejerna.
17. Sätt tillbaka clipset så att det snäpper in i sitt spår. Ändarna är ganska vassa så var försiktig så du inte repar benen.
18. Torka rent och tryck sen dit dammskyddet.
19 När båda benen är klara, dra åt M8
rna i botten.
20. Lossa styret så att du kan skruva loss locken upptill på gaffelbenen.
21. Tryck upp benet och häll i oljan 0,47L skall det vara. Låt det rinna ner och pumpa lite under tiden.
22. Dra tillbaka locken och sätt dit styret igen.
21 Sätt tillbaka hjul, bromsok och stänka.
22. Pumpa lite med bromsen tills du känner att den tar som den brukar
23. Håll in bromsen och gunga på hojen så att gaffeln fjädrar och när det känns ok provkör en sväng.
24. Kolla en sista gång att alla skruvar är dragna.