Speed weekend i Orsa denna gång.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det var inte det intrycket din komentar gav.
Men:
Det som gör en gyrokopter ballare i min mening är att det är betydligt ovanligare, använder de aerodynamiska principerna på ett intressant sätt, är en utmärkt kompromiss mellan helikopter och flygplan, går att både köpa och driva för (i samanhanget) fantastiskt låg kostnad, är säkert och (viktigast av allt) har varit med i "Mad Max".

För övrigt så kan jag med gott samvete påstå att jag inte är dum på riktigt.
Det har jag papper på.
Åsså en film på som efterrätt:
http://www.youtube.com/watch?v=hqAU4anYlQA
Se där ja, svårare än så var det inte att ge ett "vettigt" svar. Med andra ord så gjorde du dig bara till då ju.

Jag kan hålla med om att det är en relativt kul grej för (i sammanhanget) skapliga pengar. Men jag kommer aldrig någonsin tycka att det är "ballare" än helikopter. Bara grejen med att jag kan landa var som helst där det finns en yta som är marginellt större än själva helikoptern är helt överlägset alla andra komersiella flygmaskiner.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Se där ja, svårare än så var det inte att ge ett "vettigt" svar. Med andra ord så gjorde du dig bara till då ju.

Jag kan hålla med om att det är en relativt kul grej för (i sammanhanget) skapliga pengar. Men jag kommer aldrig någonsin tycka att det är "ballare" än helikopter. Bara grejen med att jag kan landa var som helst där det finns en yta som är marginellt större än själva helikoptern är helt överlägset alla andra komersiella flygmaskiner.

Vettigt svar kom efter vettig fråga.
Men en gyrokpter kan landas på samma yta som en helikopter.
Ofta till och med mindre, eftersom den blåser upp mycket mindre damm (i stort sett inget alls).
Däremot behöver den startsträcka, även om det bara handlar om tiotalet meter, vilka inte ens behöver vara särskilt jämna.
Helikopter är skoj.
Jag har haft förmånen att åka med några gånger (polishelikopter, inhyrd helikopter för att dokumentera skogsskador och nöjesåkning med tocken tvåmotorig banan), men man inser ganska snart att det är ouppnåeligt att ha en stående i lagårn.
Har du provat gyrokopter någon gång?
Fantastiskt enkla maskiner.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vettigt svar kom efter vettig fråga.
Men en gyrokpter kan landas på samma yta som en helikopter.
Ofta till och med mindre, eftersom den blåser upp mycket mindre damm (i stort sett inget alls).
Däremot behöver den startsträcka, även om det bara handlar om tiotalet meter, vilka inte ens behöver vara särskilt jämna.
Helikopter är skoj.
Jag har haft förmånen att åka med några gånger (polishelikopter, inhyrd helikopter för att dokumentera skogsskador och nöjesåkning med tocken tvåmotorig banan), men man inser ganska snart att det är ouppnåeligt att ha en stående i lagårn.
Har du provat gyrokopter någon gång?
Fantastiskt enkla maskiner.

Det var inget fel på frågeställningen från början innan jag fick ett knasigt "svar".

Det finns en teknik för att kunna landa med så lite damm som möjligt med helikopter. Man får gå ner ganska bestämt och dumpa "collective" (alltså stigspak) så fort man känner att man står stabilt, så tar man bort "downwashen" (luften som trycks neråt) och det blir minimalt med damm. Jag har landat på platser med mycket löst damm på det sättet, och det funkar väldigt bra faktiskt.

Igår senast så landade jag med brorsan på en parkeringsplats, och så fort stigspaken var i botten så slutatde det att yra damm. När vi sedan skulle iväg så var det bara att lyfta vertikalt tills man var fri från trän och stolpar och putta på med farten och iväg. Helt grymt coolt är det.

Jag har inte testat gyrokopter än, och det är inget jag direkt "står efter" i nuläget. Men jag passerade 150 tim helikopter (varav ca 100 tim PIC) i loggboken igår, och kan absolut inte få nog på långa vägar ännu.

Man kan köpa sig en begangnad Robinson R22 med många timmar kvar till "overhaul" för ca 600000 kr. Sen är det försäkring, drift och underhåll så klart. Så det är ju inte billigt förståss. Men friheten är helt oslagbar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det finns en teknik för att kunna landa med så lite damm som möjligt med helikopter. Man får gå ner ganska bestämt och dumpa "collective" (alltså stigspak) så fort man känner att man står stabilt, så tar man bort "downwashen" (luften som trycks neråt) och det blir minimalt med damm. Jag har landat på platser med mycket löst damm på det sättet, och det funkar väldigt bra faktiskt.

Jag har inte testat gyrokopter än, och det är inget jag direkt "står efter" i nuläget. Men jag passerade 150 tim helikopter (varav ca 100 tim PIC) i loggboken igår, och kan absolut inte få nog på långa vägar ännu.

Man kan köpa sig en begangnad Robinson R22 med många timmar kvar till "overhaul" för ca 600000 kr. Sen är det försäkring, drift och underhåll så klart. Så det är ju inte billigt förståss. Men friheten är helt oslagbar.

Visst går det att landa helikopter utan massvis med damm.
Likaså finns det gyrokoptrar som kan starta vertikalt (man varvar upp rotorn med framdrivningsmotorn innan man koplar om till framdrivning).

Naturligtvis är det inte så intressant att flyga annat om man jobbar som helikopterpilot, men som privatperson anser jag att helikopter är alldeles för dyrt för att ens tänka på.
Kommer inte ihåg siffrorna, men polisens helikoptrar kostar massor per flygtimme i service, underhåll och bränsle.
Sportflygplan är överkomligt, men ärligt talat inte särskilt skoj.
 

Quantic

Filmproducent
Gick med
18 Oct 2007
Ort
Vaxholm
Hoj
Ninjan såld...
Vem är det som flyger (namn/företag), och vad för helikopter användes?

Det användes både Gyrokopter och en trike med skärm för flygsekvenserna faktist. Fördelen med att sitta i triken va att man kunde filma "genom golvet" så att säga.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Visst går det att landa helikopter utan massvis med damm.
Likaså finns det gyrokoptrar som kan starta vertikalt (man varvar upp rotorn med framdrivningsmotorn innan man koplar om till framdrivning).

Naturligtvis är det inte så intressant att flyga annat om man jobbar som helikopterpilot, men som privatperson anser jag att helikopter är alldeles för dyrt för att ens tänka på.
Kommer inte ihåg siffrorna, men polisens helikoptrar kostar massor per flygtimme i service, underhåll och bränsle.
Sportflygplan är överkomligt, men ärligt talat inte särskilt skoj.

En sån gyrokpter låter ju helt klart intressant. Du har möjligtvis inte något namn eller modellbeteckning på någon sådan? För det vill jag verkligen kolla upp.

Polisen använder sig av Eurocopter EC 135. En två-motor-helikopter som är fullt IFR-utrustad (IFR= Instrument Flight Rules, vilket innebär att dom får flyga i noll sikt), dom har "pop-outs" (nödflottörer som blåser upp sig om man måste nödlanda i vattnet) osv. Kostar väl ca 25 miljoner i inköp, och sen tillkommer drift och underhåll på det. Så det är väl inget för privatpersoner, som inte är mångmiljonärer nej. Men det är en väldigt fin helikopter. Används mycket till ambulansflyg i USA.

Det användes både Gyrokopter och en trike med skärm för flygsekvenserna faktist. Fördelen med att sitta i triken va att man kunde filma "genom golvet" så att säga.

OK. Tack för infon :tummenupp


Jag var inne på att flyga dit med en helikopter för att kolla, och kanske filma lite. Men det blev så himla dyrt att flyga upp och ner den från/till Göteborg tyvärr.

Men nästa år kanske man kan gör en "grej" av det med möjlighet för folk att flyga med en tur för en slant, typ rundflyg.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sån gyrokpter låter ju helt klart intressant. Du har möjligtvis inte något namn eller modellbeteckning på någon sådan? För det vill jag verkligen kolla upp.

Polisen använder sig av Eurocopter EC 135. En två-motor-helikopter som är fullt IFR-utrustad (IFR= Instrument Flight Rules, vilket innebär att dom får flyga i noll sikt), dom har "pop-outs" (nödflottörer som blåser upp sig om man måste nödlanda i vattnet) osv. Kostar väl ca 25 miljoner i inköp, och sen tillkommer drift och underhåll på det. Så det är väl inget för privatpersoner, som inte är mångmiljonärer nej. Men det är en väldigt fin helikopter. Används mycket till ambulansflyg i USA.

Dessvärre vet jag inte vilka modeller som kan starta vertikalt.
Förmodligen större och därmed dyrare modeller.
Känns inte så prioriterat på en ultra-light som startar på 30 meter skogsväg i noll vind.
Det finns en generalagent i Orsa för både gyrokoptrar och ultralätta helikoptrar (vilket jag inte trodde fanns, eftersom tekniken känns för komplicerad).
http://www.gyrokopter.se
 

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Tokholm
Hoj
GSX-R 1000
Fan va insnöade ni är! Alla vet ju att Zeppelinare är det som gäller!
Kan glida runt i skyn och softa bekvämt, alla riktiga skurkar har en och såklart, ingen helikopter eller ens gyrokopter har väl gjort en så lysande landning som Hindenburg?
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Det var inget fel på frågeställningen från början innan jag fick ett knasigt "svar".

Det finns en teknik för att kunna landa med så lite damm som möjligt med helikopter. Man får gå ner ganska bestämt och dumpa "collective" (alltså stigspak) så fort man känner att man står stabilt, så tar man bort "downwashen" (luften som trycks neråt) och det blir minimalt med damm. Jag har landat på platser med mycket löst damm på det sättet, och det funkar väldigt bra faktiskt.

Igår senast så landade jag med brorsan på en parkeringsplats, och så fort stigspaken var i botten så slutatde det att yra damm. När vi sedan skulle iväg så var det bara att lyfta vertikalt tills man var fri från trän och stolpar och putta på med farten och iväg. Helt grymt coolt är det.

Jag har inte testat gyrokopter än, och det är inget jag direkt "står efter" i nuläget. Men jag passerade 150 tim helikopter (varav ca 100 tim PIC) i loggboken igår, och kan absolut inte få nog på långa vägar ännu.

Man kan köpa sig en begangnad Robinson R22 med många timmar kvar till "overhaul" för ca 600000 kr. Sen är det försäkring, drift och underhåll så klart. Så det är ju inte billigt förståss. Men friheten är helt oslagbar.


Nej där ha du fel. Ja har en kompis som kör riktig helikopter och han säger att det inte alls är så. Var får du din information ifrån? det verkar helt galet.

Han har kört helikopter i flera år fram till han testade gyrokopter som var så jävla ballt att han blev fast direkt. Aldrig mer helikopter sa han.

Så nu vet du, du har FEL!!!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Denna tråd innehåller något som kan vara den stingsligaste helikopterpiloten ever!! Med ett åtråvärt cert för en halv miljon i fickan borde man höja sig över sånt.

En gyrokopter är svinball, relativt billig och därför tillgänglig för fler människor.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Nej där ha du fel. Ja har en kompis som kör riktig helikopter och han säger att det inte alls är så. Var får du din information ifrån? det verkar helt galet.

Han har kört helikopter i flera år fram till han testade gyrokopter som var så jävla ballt att han blev fast direkt. Aldrig mer helikopter sa han.

Så nu vet du, du har FEL!!!

Den här tråden ska inte handla om helikopter vs. gyrokopter, så jag tycker vi lägger ner den diskussionen. Men jag måste först få veta på vilket sätt jag har fel? Går det inte att landa på det sättet jag säger (och själv har gjort flera gånger, senast som sagt i lördags) eller i vad har jag fel?

Sen tycker jag att din kompis verkar lite udda (om det nu inte var av ekonomiska skäl, för det har jag full förståelse för) , men det är helt OK för mig. Det får man vara. Tur att vi alla är olika.



Till Chronic:

Stingslig, skulle jag nog inte kalla det. Men jag har ju rätt till min åsikt precis som alla andra, och min åsikt är att det finns inget fräckare än helikopter. Däremot finns det absolut billigare alternativ. Allt som har med helikopter att göra är svindyrt. T.ex. kostar ett cert för helikopter ca 2-3 gånger så mycket som ett för flygplan i Sverige.




PS. Om det inte kommer några fler "obegåvade" inlägg om detta nu, så lovar jag att lägga ner mitt tjat fr.o.m. detta inlägg. DS.
 
Last edited:

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ganska intressant att se vilken skada dubben kan göra (kolla slutet av klippet)

http://www.youtube.com/watch?v=E1CfHlTqo-E

Dåså, då tycker jag vi går tillbaka till "spik o dubb"-relaterat igen, så jag lyfter fram denna film på nytt, som kanske försvann bland inläggen.
Läskig!
Jag som hade tänkt sätta Finndubb på hojen till nsta år, det vet jag inte riktigt om man vågar längre... Det går ju hål i en, ju, om så en enda dubb lossnar i fel riktning, om man säger så....:död
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top