Speed weekend i Orsa denna gång.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Själv är man då nyss hemkommen från sjukan

Det blev ju lite gasa KTM på sladdarbanan på lördagen, Dock blev del lite lågflygning över styret med efterföljande buklandning

Troligtvis så var det hojen som pressade på bakifrån och vek vänsterbenet så hårt att
knät hoppa ur led , fick dra de tillbaka med lagomt grymma smärtor

Det gick därimot att stöda på benet på lördag eftermiddag så lagom tuff som man tror man är (INTE) så borde det väl ha gått å dricka öl på kvällen

MYCKET smärsam natt. Hemfärd och besök på sjukan i stockholm under söndagen

brutet finger och trashat knä , Stödställning och 6 veckor sjukskrivning , tack för den suck men självförvållat

Rackarns osis. Hoppas att du kryar på dig snart...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En helt sjukt rolig helg, vädret kunde inte ha varit bättre och på lördagen flöt det på rätt fint med körningarna. Publiktrycket var galet, det var två timmars kö för att ta sig från rondellen vid E45 och in på området.:)

Vi tog oss äntligen i mål efter två års mer eller mindre lyckade försök, förutsättningarna var inte dom bästa då medarna var så krokiga att jag fick hålla vänster häl i isen hela sträckan för att sparken skulle gå rakt men lyckades ändå glida in på en maxfart av 122km/h på GPS.

http://www.youtube.com/watch?v=TsFAbND6Oek

Ingen film klippt från lördagen än, men det kommer.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En helt sjukt rolig helg, vädret kunde inte ha varit bättre och på lördagen flöt det på rätt fint med körningarna. Publiktrycket var galet, det var två timmars kö för att ta sig från rondellen vid E45 och in på området.:)

Vi tog oss äntligen i mål efter två års mer eller mindre lyckade försök, förutsättningarna var inte dom bästa då medarna var så krokiga att jag fick hålla vänster häl i isen hela sträckan för att sparken skulle gå rakt men lyckades ändå glida in på en maxfart av 122km/h på GPS.

Ingen film klippt från lördagen än, men det kommer.

Å fan körde ni en gång också, trodde bara att de var posörblåsa vid hamburgerkön som var grejen:tungan

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Får ta och tacka arrangörerna och alla frivilliga som gjort ett sånt evenemang möjligt! Sjukt roligt att vara där och delta och se allt. Fruktansvärt mycket tid folk lagt ner för att göra detta möjligt. Hoppas på repris i Orsa nästa år!!!

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Kan bara hålla med om att det blev en kanon helg, trots att man skrotade en kolv efter 950m men vad gör det när man kom upp över förra årest top speed som var 209km/h och i år blev det 234km/h
Troligtvis så var det en bränsleslang som var veckad.....
Lite trög i starten innan laddtrycket kommer, men sedan bär det iväg bra, bakhjulen på 2an och 3an lite ostadig runt 200 men i med 6an och gasa vidare så ordnade det till sig, axade hela vägen tills kolven sa upp sig......
http://www.youtube.com/watch?v=CdVjEK8B2Qs

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, jag får väl bidra med något jag med, då...
Förra året körde jag 191 och jag tyckte jag hade gjort lite åtgärder som skulle få mig över 200, men det räckte inte till, för det stannade på 194 i år, men det är ändå rätt bra med i princip original, tycker jag.

Perfekt is, möjligen något "guppig", men originalfjädringen är väl inte bäst i världen.

Kanske blir det en finndubbslösning nästa år, efter att ha avverkat isracingspik och M6.
Kanske någon form av kåpa också?, för strömlinjeformning är viktigt på is, lär man sig av Martinsson/XR1200R, åkandes med gaffatejpade klädskarvar!

Följ med på en Full screen-repa med en Vmax i +190km/h med en hjälmkamera:
http://www.youtube.com/watch?v=wOak2SnwX7I

Bifogat

• LS1_s.jpg
    LS1_s.jpg
    74.6 KB · Visningar: 61
  • rocks.JPG
    rocks.JPG
    82.6 KB · Visningar: 62
  • SL373884.jpg
    SL373884.jpg
    244.3 KB · Visningar: 64
  • SL373886.jpg
    SL373886.jpg
    250.6 KB · Visningar: 58
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det flögs väl gyrokopter (vilket är ännu ballare än helikopter).
Såg den i ett annat klipp.
Nu skall jag titta på detta klippet och förmodligen inse att jag har fel.

Hur kan gyrokopter vara "ballare" än helikopter, när hela vitsen med roterande "vingar" framför fixerade vingar är att man kan starta och landa vertikalt? Det kan ju inte en gyrokopter göra, och ska man köra rullande start och landning så kan man ju lika gärna flyga flygplan. Du får väldigt gärna förklara det, eftersom jag måste ha missat nåt här.

Sen har jag också sett en gyrokopter i tidigare klipp. Men i nåt klipp var det också en funktionär som frågade en förare om han stördes av att helikoptern flög över honom.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur kan gyrokopter vara "ballare" än helikopter, när hela vitsen med roterande "vingar" framför fixerade vingar är att man kan starta och landa vertikalt? Det kan ju inte en gyrokopter göra, och ska man köra rullande start och landning så kan man ju lika gärna flyga flygplan. Du får väldigt gärna förklara det, eftersom jag måste ha missat nåt här.

Sen har jag också sett en gyrokopter i tidigare klipp. Men i nåt klipp var det också en funktionär som frågade en förare om han stördes av att helikoptern flög över honom.

Det bara är det.
Jag vet att det filmades en hel del från gyrokoptern, men vill du att det skall vara helikopterfilmat, så säger vi att det är det.

vmx-anders

Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Det var mig han frågade på filmen.
Det var iaf något som flög utan att störa, men vad det heter vet jag inte.
Liten, gullig, öppen o med rotorblad upptill, men inga direkta vingar, vill jag minnas, för jag kunde passera den på tax-vägen sedan.
Men det var inte min sinnebild av en helikopter.
hejhej

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Det bara är det.
Jag vet att det filmades en hel del från gyrokoptern, men vill du att det skall vara helikopterfilmat, så säger vi att det är det.

E du dum eller gör du dig bara till?

För det första: "Det bara är det" var kanske det mest ointelligenta svar du kunde ge på den frågan.

För det andra: Så har inte jag sagt att det nödvändigtvis behövde vara filmat ifrån en helikopter. Det var ett antagande med anledning av den låga farten under filmningen ifrån luften. Plus att jag som sagt hade hört under ett tidigare klipp att där fanns en helikopter, vilket jag nu i efterhand börjar misstänka var den gyrokopter som synts på bilderna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
E du dum eller gör du dig bara till?

För det första: "Det bara är det" var kanske det mest ointelligenta svar du kunde ge på den frågan.

För det andra: Så har inte jag sagt att det nödvändigtvis behövde vara filmat ifrån en helikopter. Det var ett antagande med anledning av den låga farten under filmningen ifrån luften. Plus att jag som sagt hade hört under ett tidigare klipp att där fanns en helikopter, vilket jag nu i efterhand börjar misstänka var den gyrokopter som synts på bilderna.

Att jag har en annan åsikt om vad som är ballast gör mig varken till en bättre eller sämre människa än dig.
Bara en annan människa.
Dina insinuerande frågor däremot gör dig till en sämre människa än mig.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Det var mig han frågade på filmen.
Det var iaf något som flög utan att störa, men vad det heter vet jag inte.
Liten, gullig, öppen o med rotorblad upptill, men inga direkta vingar, vill jag minnas, för jag kunde passera den på tax-vägen sedan.
Men det var inte min sinnebild av en helikopter.
hejhej

Om den hade en propeller som var riktad bakåt i färdriktningen så var det en gyrokopter. Rotorbladen på taket drivs inte utav motorkraft, utan av fartvinden som länkas av genom rotorn, och kan på så vi generera lyft.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Att jag har en annan åsikt om vad som är ballast gör mig varken till en bättre eller sämre människa än dig.
Bara en annan människa.
Dina insinuerande frågor däremot gör dig till en sämre människa än mig.

Du får naturligtvis ha vilken åsikt du vill. Det är inte det jag ifrågasätter. Det jag var intresserad av var att få veta på vilket sätt du skulle motivera att det är "ballare" med gyrokopter än helikopter. Men det kunde du ju inte tala om, och det är precis det som gör att du tappar trovärdighet.

Jag kan motivera min åsikt, men det kan inte du.

För övrigt så är inte du än bättre människa än mig i något enda hänseende. Men om du anstränger dig riktigt hårt så kanske du kan bli lika bra.

vmx-anders

Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, jag anser man får tycka vad man vill.
Det fanns förresten propellerdrivna glidskärmar där också... :)

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Gyrokopter är helt klart kallare än helikopter, alla som testat vet det. Att påstå nåt annat är bara löjligt. Skärp er nu för fanken!!

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Gyrokopter är helt klart kallare än helikopter, alla som testat vet det. Att påstå nåt annat är bara löjligt. Skärp er nu för fanken!!

Ja ja, den biten har jag hört nu. Men jag har fortfarande inte fått någon motivering. Jag är verkligen seriös i mitt undrande, för jag kan verkligen inte se någon som helst fördel. Ni får absolut tycka precis vad ni vill i frågan. Men snälla förklara för mig varför ni tycker som ni tycker.
Jag försöker febrilt komma på en vettig anledning till ert ställningstagande, och det enda jag kan komma på som är till fördel till gyrokoptern är inköpspriset. Men för mig är inte det förenat med "ballhet" eller "kallhet" (kallhet var ett kul ord för övrigt).

Jag säger alltså inte att ni har fel, bara ni kan förklara och motivera er ståndpunkt för mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja ja, den biten har jag hört nu. Men jag har fortfarande inte fått någon motivering. Jag är verkligen seriös i mitt undrande, för jag kan verkligen inte se någon som helst fördel. Ni får absolut tycka precis vad ni vill i frågan. Men snälla förklara för mig varför ni tycker som ni tycker.
Jag försöker febrilt komma på en vettig anledning till ert ställningstagande, och det enda jag kan komma på som är till fördel till gyrokoptern är inköpspriset. Men för mig är inte det förenat med "ballhet" eller "kallhet" (kallhet var ett kul ord för övrigt).

Jag säger alltså inte att ni har fel, bara ni kan förklara och motivera er ståndpunkt för mig.

Det var inte det intrycket din komentar gav.
Men:
Det som gör en gyrokopter ballare i min mening är att det är betydligt ovanligare, använder de aerodynamiska principerna på ett intressant sätt, är en utmärkt kompromiss mellan helikopter och flygplan, går att både köpa och driva för (i samanhanget) fantastiskt låg kostnad, är säkert och (viktigast av allt) har varit med i "Mad Max".

För övrigt så kan jag med gott samvete påstå att jag inte är dum på riktigt.
Det har jag papper på.
Åsså en film på som efterrätt:
http://www.youtube.com/watch?v=hqAU4anYlQA

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...