Speedway sladda på asvalt!?

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Hej!

Hur får man till såna där speedwaysladdar som alla motardåkare gör när dom tävlar på bana.
Framhjulet ligger nästan rakt medans bakdelen är helt vriden.
Bild: http://www.omra-online.org/images/supermotard_vdb.jpg

Eller är det bara jag som missupfattat att bakhjulet släpper i kurvorna för dom?

Här är en liten filmsnutt fast i mindre skala, han gör det i början: http://video.google.com/videoplay?docid=-2860421143934075738&q=supermotard

Jag brukar lyckas ganska bra med det på grusplaner, och ibland på våt asvalt.
Men torr och fin asvalt funkar det inte rikigt på för mig, kanske greppar för mycket?

Finns det nå tips att få?

Och sista frågan.
Varför ser endel däck ut såhär, med bara mönster på mitten:
http://www.dackhuset.net/dackhuset/dhweb.nsf/(Images)/24E7BF046C0E6DA0C1257138004D1321/$FILE/sm-race-tyres400.jpg
Går det snabbare, får man bättre fäste eller släpper det lättare i kurvor?
Ja, jag är riktigt noob på detta så endel bra svar skadar inte :tungan
 
Last edited:

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Dom växlar ju ner till den växeln dom ska ha ut ur kurvan, vilket i vissa fall betyder från 5-2, och motorbromsen på så stora 4-taktare är inte direkt klen.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Precis!

Skickar ner ett par växlar så bakhjulet låser sig sen lägger dom ner hojen, finns flera trådar om det här på forumet hur man lär sig att få kontroll på en sån sladd!
 

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Oj, trodde inte det var så.
Låter nog svårt med min 2-takts 125:a.

Skadar man inte motorn av att motorbromsa så hårt?

Och det där med däcken dom kör med, varför är dom omönstrade förutom några vågräta sträck i mitten?
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
BigAir skrev:
2628153 Oj, trodde inte det var så.
Låter nog svårt med min 2-takts 125:a.

Skadar man inte motorn av att motorbromsa så hårt?

Och det där med däcken dom kör med, varför är dom omönstrade förutom några vågräta sträck i mitten?
tror nog inte att det är något du ska göra alldelles för mkt med din..
inte för att jag har någon stor koll på 2-t, men det känns inte som det är speciellt bra..tror däremot inte att det är några direkta problem med att göra det med en 4t.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
VAd du än gör, så ge FAN i att pröva med en 2-t :eek:

Blir ungefär, PKMB!*

*Pang Kolven Mellan Benen.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Så man kan säga att dem sladdar med hjälp av motorbromsen och inte den vanliga bromsen?:va
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
125_next skrev:
2628196 Så man kan säga att dem sladdar med hjälp av motorbromsen och inte den vanliga bromsen?:va

Nada bakbroms, motorbroms är det som gäller för dom.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ganska stor chans att du får växellådsras på 2 taktaren med. Så testa inte detta på en 2 takt för hojens skull.
 

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
NiklasL skrev:
2628198 Nada bakbroms, motorbroms är det som gäller för dom.

Men, då borde man kunna använda bakbromsen för att få samma effekt.
Koppla, växla ner till 2:an, bakbromsa kurvan och sedan släppa kopplinegen å gasa?
Eller?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Lundgren skrev:
2628221 Ganska stor chans att du får växellådsras på 2 taktaren med. Så testa inte detta på en 2 takt för hojens skull.

Äsch då, lådan står pall rätt bra för det mesta, fast den slits x^10*y antal gånger fortare. Men kolven och lagren som blir utan smörjning mår riktigt jävla dåligt av det. Slutsats: Gillar du att skruva i timtal och köra i minuter så är det bara gasa på! :tummenupp
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Man använder visst broms?

Man bromsar med frambromsen..Motorbromsen används bara för att skicka ut baken. Bredden justerar man med kopplingen och broms. (Iaf jag.. :tungan )
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2 takts varianten är att kika ner till 1:an (2:an på cross hojar då ettan e lite väll låg) men inan du släpper koplingengör man som hedlund säger plus låser bakhjulet med bakbromsen

annars kan ni testa endurodäck på is/snö gata gasar man till så kommer bakändan ikap framändan typ så man får feta stället, dock lite jobbigt när det greppar och man far över styret..

/ Prulle, glad amatör.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
BigAir skrev:
2628401 Men, då borde man kunna använda bakbromsen för att få samma effekt.
Koppla, växla ner till 2:an, bakbromsa kurvan och sedan släppa kopplinegen å gasa?
Eller?

klart det går.

NÄSTAN, för motorbromsar du så snurrar fortfarande bakdäcket fast mycket saktare. bakbomsen låser däcket, och du får en fin platt på däcket:rolleyes:
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
riktigt bra supermoto typer bromsar inte bakhjulet i kurvorna, de bromsar fram och får bakhjulet att spinna istället
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
-Rosen- skrev:
2628569 riktigt bra supermoto typer bromsar inte bakhjulet i kurvorna, de bromsar fram och får bakhjulet att spinna istället
Mjo när man tänker efter borde det ju inte vara så svårt, men det kräver träning. Bromskraften för sådan kurvor borde ju bli ganska stor så bakhjulet borde ju vara mycket lätt i det läget.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
2628590 Mjo när man tänker efter borde det ju inte vara så svårt, men det kräver träning. Bromskraften för sådan kurvor borde ju bli ganska stor så bakhjulet borde ju vara mycket lätt i det läget.
mjo att powerslajda är nog inte så svårt, att kontrollera den däremot :gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Svenssson skrev:
2629942 Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfint:) Måste ju spara på bromsklossarna:tummenupp
Neeeeeej! Inte motorbromsa med 2-takt!

Hoppas det var ironiskt skrivet...
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top