2630076 Att däcken bara har mönster i mitten har å göra med att man kör upprätt på offroaddelen och vill då att den ska "gräva" lite mer och att de inte är mönster på sidorna är för att man ska ha bättre grepp vid nerlägg!
Såhär går slajden det till:
Efter rakan ner mot böjjen, slå av gasen, på med frambromsen, växla ner till den växel man ska ha ut ur kurvan, släpp ut kopplingen till dragläget samtidigt som man svänger hojjen lite samtidigt som man möter med bakbroms, lätta på frambromsen ju mer du viker in hojjen i kurvan, du lättar på bromsen och släpper ut kopplingen MJUKT så att övergången inte blir tvär och ryckig, för då kastar hojjen av dig. När du nått nästan till där du lägger ner hojjen som mest ska hjulen vara i linje och detta ska vara innan du kommit till apex med framhjulet, direkt du släppt alla bromsar så ska gasen vara på, det får gärna överlappa lite.
Så, nu fick ni allmänt veta hur man tar en kurva
Här är en liten film på mig från SM i Östersund:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/mortec_ostersund_sm.wmv
Om man räknar från gruspartiet så sladdar jag in i kurva ett, fyra, åtta, och tio. Notera hur mjukt det ser ut, det måste vara så mjukt om man ska sladda så djupt in i kurvan.
Här är en annan träningsvideo där det powerslideas en del:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/mortec_bussjo.wmv
När det gäller powerslide så initierar man den från fullt nerlägg och lite påslag, man lägger på lite mer gas så att den accelererar lite (och man är säker på att det släpper först bak) sen lägger man ner den lite till [ELLER slår på lite till, brukar vara enklare att lägga omkull den mer bara] och då börjar bakändan komma runt, då börjar man resa cykeln och lägger mjukt på mer gas. ALDRIG att man tvär-slår på för då tappar man helt kontrollen och släpper man ner cykeln på motorbroms så kommer den kasta av dig (tex om du tvär-slår av i en sladd) i en highsider. Tvär-slår man på är det väldigt lätt att man blir skraj ("oj det blev lite mycket") och slår av och då gör det ont...
Hursomhelst så är ingen av dessa sladdar som i speedway, I speedway slår man på innan man går in i kurvan och lägger ner cykeln så att den kommer runt. Gör man det på asfalten är man oftast stekt...
Har man oljepump är det kanske en annan femma, men har man inte oljepump så får den dåligt med soppa på avslag och eftersom att oljan är i soppan så får den således sämre smörjning. Jag har svårt att lära av mig så jag motorbromsar en hel del på 2t å än så länge har inget skure för mig.
Glömde förresten säga att man gör precis likadant med tvåtakt och fyrtakt när man sladdar in i kurvan, skillnaden ligger i hur mycke bakbroms man använder. Lånar nån ut en 2t motard så kan jag visa er att det går
*edit, måste också tillägga att man ska aldrig nånsin få bakhjulet att stanna, gör man det har man ingen kontroll längre och det är MYCKET LÄTT att åka på en highsider. Börja hellre åt andra hållet att ni bromsar in med hjulen i linje, och sen får den att stega ut mer och mer. Till slut tar det stopp i styrstoppen och då tappar man också kontroll och åker oftast på en highsider, så passa er för att sladda för brett

Det är bättre att sajda djupt än att slajda brett!