Speedway sladda på asvalt!?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
NiklasL skrev:
2631206 låter som jag får fixa lite mer än enbart supermotarddäck på KLXen, det verkar ju riktigt kul att träna supermotard:tummenupp
Jajjebullar!!!!

Kika gärna in i PBR's tråd "här snackar vi motard". Där skvallras det och ljugs och skryts och snackas rätt mycket. En hel del skitsnack oxå eftersom vi känner varann väldigt väl vid det här laget men det finns alltid plats för en stackars motarddåre till :tummenupp
Med en trevlig och ödmjuk attityd får man otroligt gensvar, jag lovar :)
 
Last edited:

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT-09 2016
NiklasL skrev:
2628544 klart det går.

NÄSTAN, för motorbromsar du så snurrar fortfarande bakdäcket fast mycket saktare. bakbomsen låser däcket, och du får en fin platt på däcket:rolleyes:
Men då borde det väl gå att ändra om bakbromsen så den inte greppar lika mkt så hjulet fortfarande snurrar fast mkt trögare? Det borde väl ha samma effekt? Alltså Gör en sån dum sak som att spänna loss bromsen så man Knappt får bakhjulet att låsa sig!?:confused: Jag lyckades Få till det på våt asfalt så iaf :S Visserligen med en 4-t Men utan motorbromsning.

Olof Eriksson skrev:
2630076 Att däcken bara har mönster i mitten har å göra med att man kör upprätt på offroaddelen och vill då att den ska "gräva" lite mer och att de inte är mönster på sidorna är för att man ska ha bättre grepp vid nerlägg!

Såhär går slajden det till:
Efter rakan ner mot böjjen, slå av gasen, på med frambromsen, växla ner till den växel man ska ha ut ur kurvan, släpp ut kopplingen till dragläget samtidigt som man svänger hojjen lite samtidigt som man möter med bakbroms, lätta på frambromsen ju mer du viker in hojjen i kurvan, du lättar på bromsen och släpper ut kopplingen MJUKT så att övergången inte blir tvär och ryckig, för då kastar hojjen av dig. När du nått nästan till där du lägger ner hojjen som mest ska hjulen vara i linje och detta ska vara innan du kommit till apex med framhjulet, direkt du släppt alla bromsar så ska gasen vara på, det får gärna överlappa lite.

Så, nu fick ni allmänt veta hur man tar en kurva :)

Här är en liten film på mig från SM i Östersund:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/mortec_ostersund_sm.wmv

Om man räknar från gruspartiet så sladdar jag in i kurva ett, fyra, åtta, och tio. Notera hur mjukt det ser ut, det måste vara så mjukt om man ska sladda så djupt in i kurvan.

Här är en annan träningsvideo där det powerslideas en del:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/mortec_bussjo.wmv

När det gäller powerslide så initierar man den från fullt nerlägg och lite påslag, man lägger på lite mer gas så att den accelererar lite (och man är säker på att det släpper först bak) sen lägger man ner den lite till [ELLER slår på lite till, brukar vara enklare att lägga omkull den mer bara] och då börjar bakändan komma runt, då börjar man resa cykeln och lägger mjukt på mer gas. ALDRIG att man tvär-slår på för då tappar man helt kontrollen och släpper man ner cykeln på motorbroms så kommer den kasta av dig (tex om du tvär-slår av i en sladd) i en highsider. Tvär-slår man på är det väldigt lätt att man blir skraj ("oj det blev lite mycket") och slår av och då gör det ont...

Hursomhelst så är ingen av dessa sladdar som i speedway, I speedway slår man på innan man går in i kurvan och lägger ner cykeln så att den kommer runt. Gör man det på asfalten är man oftast stekt...


Har man oljepump är det kanske en annan femma, men har man inte oljepump så får den dåligt med soppa på avslag och eftersom att oljan är i soppan så får den således sämre smörjning. Jag har svårt att lära av mig så jag motorbromsar en hel del på 2t å än så länge har inget skure för mig.

Glömde förresten säga att man gör precis likadant med tvåtakt och fyrtakt när man sladdar in i kurvan, skillnaden ligger i hur mycke bakbroms man använder. Lånar nån ut en 2t motard så kan jag visa er att det går :)

*edit, måste också tillägga att man ska aldrig nånsin få bakhjulet att stanna, gör man det har man ingen kontroll längre och det är MYCKET LÄTT att åka på en highsider. Börja hellre åt andra hållet att ni bromsar in med hjulen i linje, och sen får den att stega ut mer och mer. Till slut tar det stopp i styrstoppen och då tappar man också kontroll och åker oftast på en highsider, så passa er för att sladda för brett :) Det är bättre att sajda djupt än att slajda brett!
Grymma Filmer^^ Dom Förklarade bra och mycket:D
Ps: Skön färg på fälgarna^^
 
Last edited:

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Supermoto skrev:
2631252 Jajjebullar!!!!

Kika gärna in i PBR's tråd "här snackar vi motard". Där skvallras det och ljugs och skryts och snackas rätt mycket. En hel del skitsnack oxå eftersom vi känner varann väldigt väl vid det här laget men det finns alltid plats för en stackars motarddåre till :tummenupp
Med en trevlig och ödmjuk attityd får man otroligt gensvar, jag lovar :)

ooh, nog kan jag vara ödmjuk alltid:brynad
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Madrock skrev:
2631259 Men då borde det väl gå att ändra om bakbromsen så den inte greppar lika mkt så hjulet fortfarande snurrar fast mkt trögare? Det borde väl ha samma effekt? Alltså Gör en sån dum sak som att spänna loss bromsen så man Knappt får bakhjulet att låsa sig!?:confused: Jag lyckades Få till det på våt asfalt så iaf :S Visserligen med en 4-t Men utan motorbromsning.

Grymma Filmer^^ Dom Förklarade bra och mycket:D
Ps: Skön färg på fälgarna^^
Hur mycke bakbromsen greppar ska inte spela någon roll, jag lovar er att det är grymmare bromsar på en riktig motard än vad det är på 125orna. Det gäller bara att vara nog fin på den. Många förare inklusive mig själv använder hela benet till att bromsa med bakbromsen, andra vinklar bara foten. Det kan nog vara ännu svårare på en tvåtakt än på en fyrtakt iomed att man ska trycka hårdare, men det är bara träna. Börja träna på grus och försök få hjulet att snurra saktare men aldrig stanna. (som jag sa tidigare, stannar hjulet så förlorar man kontrollen)

Tack :) Dom var riktigt läckra i början av säsongen, däremot var dom inte så fina på slutet :crash
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Xr_Sebbe skrev:
2631979 dum fråga kanske men går det att göra såna laddar med vandliga offroad däck?
Jadå! Men du kan ju inte ha lika mycke nerlägg för du har inte lika mycke gummi. Dock kan man ju göra det på crossbanor eller grusvägar. Jag ställer nästan alltid på grusväg för jag gillar sättet att styra hojjen. Med lite tur har vi spons på filmkameror till nästa år å då kan jag visa lite bättre :)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Olof Eriksson skrev:
2631151 Man bromsar aldrig stopp...

Sen så motorbromsar man på ganska låga varv och på en tvåtakt så väljer man växel och släpper ut kopplingen för att den ska ligga på i rätt varvtal när man ska börja slå på då, vilket är direkt när man rätat upp hjulen.

Jag kan inte tänka mig att hojjen kommer att rasa för att man tränar sladda in i kurvor eller för att man sladdar in i kurvor, även om man kör 125.

Alså, Prova sladda in i en kurva på en 2-takts 125a med motorbromsen?

1. Fel oljeblandning.
2. Du lär få slå ner duktigt många växlar för du ska klara sladda in i kurvan eftersom motorbromsen på en 2-takts 125a knappt finns där såvidare du inte bara använder bromsen, men det gör man ju inte med en 4-takt och frågan på ämnet.

Det är rätt stor skillnad på 2 o 4-takt på just dette område, för en hel del har ju fått sina hojar skurna bara av att dom använt motorbromsen lite för mkt i trafik, dvs parallelt med broms för att få ner hastigheten.

Skulle nog stark avråda dom flesta här inne med 2-taktare att ens ge sig in på det så längre det inte bara handlar om broms, för dom är bra mkt känsligare än vad man tror, det har man fått lära sig om igen på 12-13st 2-taktare.
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har en liten fråga...

När du gör uppkörningen (broms testet) och hojen är en XT 125 är det okej att man motorbromsar för att få bättre effekt elelr ska man låta bli?

Kanske lite dum fråga men bara undra:)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Padde skrev:
2632221 Alså, Prova sladda in i en kurva på en 2-takts 125a med motorbromsen?

1. Fel oljeblandning.

En vanlig tvåtaktsmotor tex Aprilia RS125 SKÄR INTE bara genom normal motorbroms.
Om den skär beror det på otillräcklig olja, dålig oljekvalité, fel på oljepumpen eller andra mekaniska problem tex materialutmattning.

Oljepumpens matning för tomgång är tillräcklig för kraftig motorbroms.
Att blanda direkt i tanken är ytterligare ett steg för att skydda motorn förutsatt att förgasaren har uppskruvad trottel för normal tomgång.

Att vanliga tvåtaktare skär under motorbroms är bara en myt inget annat.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Padde skrev:
2632221 Alså, Prova sladda in i en kurva på en 2-takts 125a med motorbromsen?

1. Fel oljeblandning.
2. Du lär få slå ner duktigt många växlar för du ska klara sladda in i kurvan eftersom motorbromsen på en 2-takts 125a knappt finns där såvidare du inte bara använder bromsen, men det gör man ju inte med en 4-takt och frågan på ämnet.

Det är rätt stor skillnad på 2 o 4-takt på just dette område, för en hel del har ju fått sina hojar skurna bara av att dom använt motorbromsen lite för mkt i trafik, dvs parallelt med broms för att få ner hastigheten.

Skulle nog stark avråda dom flesta här inne med 2-taktare att ens ge sig in på det så längre det inte bara handlar om broms, för dom är bra mkt känsligare än vad man tror, det har man fått lära sig om igen på 12-13st 2-taktare.
Fast du använder inte motorbromsen till att sladda in med en tvåtaktare, man använder den för att hålla reda på vart man är i registret inför när man ska ha hjulen i linje och börja slå på igen. Motorbromsningen sker på låga varv. Och jag använder bakbromsen oavsett om jag kör en 125a eller en 650 fyrtakt.

Jag har provat slidea med CR500, ktm 200sxs, gasgas 300 och KTM380 på asfalt. 80, 125, 250 på crossbana. :tummenupp
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Jösse skrev:
2632425 En vanlig tvåtaktsmotor tex Aprilia RS125 SKÄR INTE bara genom normal motorbroms.
Om den skär beror det på otillräcklig olja, dålig oljekvalité, fel på oljepumpen eller andra mekaniska problem tex materialutmattning.

Oljepumpens matning för tomgång är tillräcklig för kraftig motorbroms.
Att blanda direkt i tanken är ytterligare ett steg för att skydda motorn förutsatt att förgasaren har uppskruvad trottel för normal tomgång.

Att vanliga tvåtaktare skär under motorbroms är bara en myt inget annat.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1409373&postcount=10

Läs. Tog mig 1 minut att hitta, kan rota fram en massa andra texter som skrivigts om detta genom "åren" här. Avråder fortfarande alla här inne att inte ligga på motorbroms med sina 2-taktare, för ni lär ånga det.

Edit:

Olof Eriksson skrev:
2632439 Fast du använder inte motorbromsen till att sladda in med en tvåtaktare, man använder den för att hålla reda på vart man är i registret inför när man ska ha hjulen i linje och börja slå på igen. Motorbromsningen sker på låga varv. Och jag använder bakbromsen oavsett om jag kör en 125a eller en 650 fyrtakt.

Jag har provat slidea med CR500, ktm 200sxs, gasgas 300 och KTM380 på asfalt. 80, 125, 250 på crossbana. :tummenupp

"Fast du använder inte motorbromsen till att sladda in med en 2-taktare", Alså, dom flesta förstår väl ändå att om du lägger dig på sidan och bromsar bakhjulet släpper det? Frågan var ju hur motardförare hanterar en sitvation som en sådan sladd genom en kurva och sedan reder ut det. Och då snackar vi motorbroms, kanske inte allt, men en hel del.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Padde skrev:
2633784
"Fast du använder inte motorbromsen till att sladda in med en 2-taktare", Alså, dom flesta förstår väl ändå att om du lägger dig på sidan och bromsar bakhjulet släpper det? Frågan var ju hur motardförare hanterar en sitvation som en sådan sladd genom en kurva och sedan reder ut det. Och då snackar vi motorbroms, kanske inte allt, men en hel del.
Ja de e klart man använder den, men inte på höga varv eller för att få hjulet att släppa. På en stor fyrtaktare så är det många som inte använder bakbromsen överhuvudtaget.

Man använder motorbroms lika mycket om man tar en kurva på normal väg.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Padde skrev:
2633784 http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1409373&postcount=10

Läs. Tog mig 1 minut att hitta, kan rota fram en massa andra texter som skrivigts om detta genom "åren" här. Avråder fortfarande alla här inne att inte ligga på motorbroms med sina 2-taktare, för ni lär ånga det.

Varför skär alldrig en tvåtakts skoter då ?
Där kan man ju alldrig frikoppla så varje gång du ska sänka hastigheten motorbromsar du hur man än gör.

Kör ofta 125cc skoter på motorväg alldrig några problem.
 

byskebon

norrlänning
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
2010 Triumph Street Triple
Olle har nog kört det mesta ska ni se så jag skulle nog lita på vad han säger:tummenupp han tog körkort hos min farsa btw:tungan

om du håller stålet med en skoter på isen och släpper gasen helt så skär den med skaduse!! har hänt för flera jag vet:gnissla
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jösse skrev:
2634106 Varför skär alldrig en tvåtakts skoter då ?
Där kan man ju alldrig frikoppla så varje gång du ska sänka hastigheten motorbromsar du hur man än gör.

Kör ofta 125cc skoter på motorväg alldrig några problem.
För att den "frikopplar" när man släpper på gasen.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Olof Eriksson skrev:
2633971 Ja de e klart man använder den, men inte på höga varv eller för att få hjulet att släppa. På en stor fyrtaktare så är det många som inte använder bakbromsen överhuvudtaget.

Man använder motorbroms lika mycket om man tar en kurva på normal väg.

Ja precis! Och då är vi på ruta 1 igen =). Hur gör motard förare sladdar som detta = Jo med motorbroms & bakbroms = (Motorbroms) Vilket jag avårrde folk med 2-takt att göra.

:tummenupp


Edit:
Loy skrev:
2634413 För att den "frikopplar" när man släpper på gasen.

Loy word.

En scooter har ju variator och alltdärtill som sköter det, fungerar inte alls på samma sätt.
 
Last edited:

byskebon

norrlänning
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
2010 Triumph Street Triple
Jösse skrev:
2634106 Varför skär alldrig en tvåtakts skoter då ?
Där kan man ju alldrig frikoppla så varje gång du ska sänka hastigheten motorbromsar du hur man än gör.

Kör ofta 125cc skoter på motorväg alldrig några problem.

oj du mena en scooter:tomten här uppe är skoter samma som snöskoter hehe sorry:tomten
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
byskebon skrev:
2634519 oj du mena en scooter:tomten här uppe är skoter samma som snöskoter hehe sorry:tomten

Inte ditt fel, bara idioterna "där nere" som inte kan skillnaden på S-K-O-T-E-R (som går på snö) och S-C-O-O-T-E-R (som bögar kör).

Edit: Och flickor.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Mordecaien skrev:
2634543 Inte ditt fel, bara idioterna "där nere" som inte kan skillnaden på S-K-O-T-E-R (som går på snö) och S-C-O-O-T-E-R (som bögar kör).

Edit: Och flickor.
hahah precsi.
jag har testat en såndär "motardsladd" en gång på våt asfallt, det gick bra första och andra gången ( ingen feting slide men det gick ut en bit iallfall)
sen tredje gången så börja växelådan fucka sig, hoppa i friläge å osv så jag slutade med det.
vänta på en riktig istället :hihi
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ok nu orkar jag inte dampa med alla tvåtaktstomtar som inte kan ställa in en fugge.

Mordecaien skrev:
2634543 Inte ditt fel, bara idioterna "där nere" som inte kan skillnaden på S-K-O-T-E-R (som går på snö) och S-C-O-O-T-E-R (som bögar kör).

Edit: Och flickor.


Kom så ska jag rasta din lilla pojkYamaha :D :D :D
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top