du har en poäng där, det är inte ofta som jag motorbromsar när jag INTE körSvenssson skrev:2629942Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfintMåste ju spara på bromsklossarna
![]()
du har en poäng där, det är inte ofta som jag motorbromsar när jag INTE körSvenssson skrev:2629942Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfintMåste ju spara på bromsklossarna
![]()
haha-Rosen- skrev:2630012du har en poäng där, det är inte ofta som jag motorbromsar när jag INTE kör
Svenssson skrev:2629942Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfintMåste ju spara på bromsklossarna
![]()
Har man oljepump är det kanske en annan femma, men har man inte oljepump så får den dåligt med soppa på avslag och eftersom att oljan är i soppan så får den således sämre smörjning. Jag har svårt att lära av mig så jag motorbromsar en hel del på 2t å än så länge har inget skure för mig.Ignition skrev:2630056med risk för att verka dum i huvudet:
varför är det så farligt att motorbromsa med 2t? är inte oljepumpen reglerad av varvtalet eller?
Iom att troteln är stängd sugs det inte in någon olja utan den "rinner" in och fördelar sig inte riktigt. typ.Ignition skrev:2630056med risk för att verka dum i huvudet:
varför är det så farligt att motorbromsa med 2t? är inte oljepumpen reglerad av varvtalet eller?
Okej se vad fel man hade, tack.Olof Eriksson skrev:2630076
Glömde förresten säga att man gör precis likadant med tvåtakt och fyrtakt när man sladdar in i kurvan, skillnaden ligger i hur mycke motorbroms man använder. Lånar nån ut en 2t motard så kan jag visa er att det går![]()
När det gäller supermoto så får du köra oreggat på träningsdagar (man behöver inte licens eller tävla för att träna), dock kan det vara ett krav att du är med i en svemo-ansluten klubb tex Skellefteå Motorsällskap, ett sånt medlemskap brukar inte kosta många kronor dock...prulle skrev:2630099
Hade jag gärna gjort men man får väll inte köra oreggat på bandagar för allmänheten?
Såg att jag hade missat lite där, det ska vara bakbroms istället för motorbroms. Man använder mer bakbroms på tvåtakt.prulle skrev:2630099
Okej se vad fel man hade, tack.![]()
Svemo ansluten nu har jag lite dåligkoll me tex min enduro klubb är ju anslutet till nått sånt där fför att jag ska få min enduro licens, är det samma sak?Olof Eriksson skrev:2630106När det gäller supermoto så får du köra oreggat på träningsdagar (man behöver inte licens eller tävla för att träna), dock kan det vara ett krav att du är med i en svemo-ansluten klubb tex Skellefteå Motorsällskap, ett sånt medlemskap brukar inte kosta många kronor dock...
Såg att jag hade missat lite där, det ska vara bakbroms istället för motorbroms. Man använder mer bakbroms på tvåtakt.
Glömde också tillägga att man ska aldrig nånsin få hjulet att stanna.
Japp det är samma sak!prulle skrev:2630115Svemo ansluten nu har jag lite dåligkoll me tex min enduro klubb är ju anslutet till nått sånt där fför att jag ska få min enduro licens, är det samma sak?
Isånna fall måste jag testa det nån gång.![]()
hehe såg inte det. Tar tillbaka det uttalandetLundgren skrev:2630111Det roligaste kommer bli att Prulle skall köra den ända till Skellefteå![]()
Olof Eriksson skrev:2630116Japp det är samma sak!
Var bor du?
Olof Eriksson skrev:2630076
Har man oljepump är det kanske en annan femma, men har man inte oljepump så får den dåligt med soppa på avslag och eftersom att oljan är i soppan så får den således sämre smörjning. Jag har svårt att lära av mig så jag motorbromsar en hel del på 2t å än så länge har inget skure för mig.
Då är det nog närmast till Örebro för dig, eller lämpligast iaf, Linköping går så fort att jag inte tror det blir särskilt kul på 125a. Sen har ni väl den där rörken eller vad den heter, men där bedrivs väl ingen motardträning och dom kan vara grinigare om reggat när man ska köra tillsammans me sporthojjar.prulle skrev:2630117
4 mil norr om sthlm.![]()
Okej! japp får försöka fixa de nån gång, om jag inte hinner fylla 18 och köpa något vägreggat först.Olof Eriksson skrev:2630149Då är det nog närmast till Örebro för dig, eller lämpligast iaf, Linköping går så fort att jag inte tror det blir särskilt kul på 125a. Sen har ni väl den där rörken eller vad den heter, men där bedrivs väl ingen motardträning och dom kan vara grinigare om reggat när man ska köra tillsammans me sporthojjar.
Hursomhelst är örebro en kul bana som skulle passa att åka 125a på. Min 450 får jag inte ge fullgas nånstans på den banan tror jag. Skulle vara max en sekund på rakan isåfall... Tycker du borde ta dig dit å prova åka lite! Där tränar ju blandannat Stefan Ljungberg som är rätt duktig och han vågar man fråga om tips också![]()
BigAir skrev:2628120Hej!
Hur får man till såna där speedwaysladdar som alla motardåkare gör när dom tävlar på bana.
Framhjulet ligger nästan rakt medans bakdelen är helt vriden.
Bild: http://www.omra-online.org/images/supermotard_vdb.jpg
Eller är det bara jag som missupfattat att bakhjulet släpper i kurvorna för dom?
Här är en liten filmsnutt fast i mindre skala, han gör det i början: http://video.google.com/videoplay?docid=-2860421143934075738&q=supermotard
Jag brukar lyckas ganska bra med det på grusplaner, och ibland på våt asvalt.
Men torr och fin asvalt funkar det inte rikigt på för mig, kanske greppar för mycket?
Finns det nå tips att få?
Och sista frågan.
Varför ser endel däck ut såhär, med bara mönster på mitten:
http://www.dackhuset.net/dackhuset/dhweb.nsf/(Images)/24E7BF046C0E6DA0C1257138004D1321/$FILE/sm-race-tyres400.jpg
Går det snabbare, får man bättre fäste eller släpper det lättare i kurvor?
Ja, jag är riktigt noob på detta så endel bra svar skadar inte![]()
prulle skrev:2630184Okej! japp får försöka fixa de nån gång, om jag inte hinner fylla 18 och köpa något vägreggat först.Men tack för tipset.
Man bromsar aldrig stopp...Padde skrev:2631095Vänta på större hoj, din 2-taktare kommer rasa om du motorbromsar ner den så det låser. Elr köp en 4-takt. Dock varvar dom rätt hårt på 125cc också, men inte mkt till skillnad från en vanlig 2-takt.
Fråga nån av killarna från stockholm som ofta är nere hos oss om du kan åka med. De är säkert inte vrånga. De finns i supermotodelen av SHprulle skrev:2630184Okej! japp får försöka fixa de nån gång, om jag inte hinner fylla 18 och köpa något vägreggat först.Men tack för tipset.
Supermoto skrev:2631191Fråga nån av killarna från stockholm som ofta är nere hos oss om du kan åka med. De är säkert inte vrånga. De finns i supermotodelen av SH![]()
För att träna hos oss i Örebro ska du följa vissa regler, inga stora grejer. Kolla www.teknismc.se -> tävlingsformer -> supermoto -> träningar
Välkommen![]()
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |