Speedway sladda på asvalt!?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Svenssson skrev:
2629942 Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfint:) Måste ju spara på bromsklossarna:tummenupp
du har en poäng där, det är inte ofta som jag motorbromsar när jag INTE kör
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Svenssson skrev:
2629942 Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfint:) Måste ju spara på bromsklossarna:tummenupp

suicide.gif
suicide.gif
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
med risk för att verka dum i huvudet:
varför är det så farligt att motorbromsa med 2t? är inte oljepumpen reglerad av varvtalet eller?

för jag minns att när jag frågade yamaha center om det gick att justera oljepumpen på moppen genom att skruva på justeringsskruven på vajern från gashandtaget, så sa dom att man lika gärna köra utan den vajern
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att däcken bara har mönster i mitten har å göra med att man kör upprätt på offroaddelen och vill då att den ska "gräva" lite mer och att de inte är mönster på sidorna är för att man ska ha bättre grepp vid nerlägg!

Såhär går slajden det till:
Efter rakan ner mot böjjen, slå av gasen, på med frambromsen, växla ner till den växel man ska ha ut ur kurvan, släpp ut kopplingen till dragläget samtidigt som man svänger hojjen lite samtidigt som man möter med bakbroms, lätta på frambromsen ju mer du viker in hojjen i kurvan, du lättar på bromsen och släpper ut kopplingen MJUKT så att övergången inte blir tvär och ryckig, för då kastar hojjen av dig. När du nått nästan till där du lägger ner hojjen som mest ska hjulen vara i linje och detta ska vara innan du kommit till apex med framhjulet, direkt du släppt alla bromsar så ska gasen vara på, det får gärna överlappa lite.

Så, nu fick ni allmänt veta hur man tar en kurva :)

Här är en liten film på mig från SM i Östersund:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/mortec_ostersund_sm.wmv

Om man räknar från gruspartiet så sladdar jag in i kurva ett, fyra, åtta, och tio. Notera hur mjukt det ser ut, det måste vara så mjukt om man ska sladda så djupt in i kurvan.

Här är en annan träningsvideo där det powerslideas en del:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Film 2006/mortec_bussjo.wmv

När det gäller powerslide så initierar man den från fullt nerlägg och lite påslag, man lägger på lite mer gas så att den accelererar lite (och man är säker på att det släpper först bak) sen lägger man ner den lite till [ELLER slår på lite till, brukar vara enklare att lägga omkull den mer bara] och då börjar bakändan komma runt, då börjar man resa cykeln och lägger mjukt på mer gas. ALDRIG att man tvär-slår på för då tappar man helt kontrollen och släpper man ner cykeln på motorbroms så kommer den kasta av dig (tex om du tvär-slår av i en sladd) i en highsider. Tvär-slår man på är det väldigt lätt att man blir skraj ("oj det blev lite mycket") och slår av och då gör det ont...

Hursomhelst så är ingen av dessa sladdar som i speedway, I speedway slår man på innan man går in i kurvan och lägger ner cykeln så att den kommer runt. Gör man det på asfalten är man oftast stekt...

Ignition skrev:
2630056 med risk för att verka dum i huvudet:
varför är det så farligt att motorbromsa med 2t? är inte oljepumpen reglerad av varvtalet eller?
Har man oljepump är det kanske en annan femma, men har man inte oljepump så får den dåligt med soppa på avslag och eftersom att oljan är i soppan så får den således sämre smörjning. Jag har svårt att lära av mig så jag motorbromsar en hel del på 2t å än så länge har inget skure för mig.

Glömde förresten säga att man gör precis likadant med tvåtakt och fyrtakt när man sladdar in i kurvan, skillnaden ligger i hur mycke bakbroms man använder. Lånar nån ut en 2t motard så kan jag visa er att det går :)

*edit, måste också tillägga att man ska aldrig nånsin få bakhjulet att stanna, gör man det har man ingen kontroll längre och det är MYCKET LÄTT att åka på en highsider. Börja hellre åt andra hållet att ni bromsar in med hjulen i linje, och sen får den att stega ut mer och mer. Till slut tar det stopp i styrstoppen och då tappar man också kontroll och åker oftast på en highsider, så passa er för att sladda för brett :) Det är bättre att sajda djupt än att slajda brett!
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ignition skrev:
2630056 med risk för att verka dum i huvudet:
varför är det så farligt att motorbromsa med 2t? är inte oljepumpen reglerad av varvtalet eller?
Iom att troteln är stängd sugs det inte in någon olja utan den "rinner" in och fördelar sig inte riktigt. typ.

Olof Eriksson skrev:
2630076
Glömde förresten säga att man gör precis likadant med tvåtakt och fyrtakt när man sladdar in i kurvan, skillnaden ligger i hur mycke motorbroms man använder. Lånar nån ut en 2t motard så kan jag visa er att det går :)
Okej se vad fel man hade, tack. :)

Hade jag gärna gjort men man får väll inte köra oreggat på bandagar för allmänheten?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
prulle skrev:
2630099
Hade jag gärna gjort men man får väll inte köra oreggat på bandagar för allmänheten?
När det gäller supermoto så får du köra oreggat på träningsdagar (man behöver inte licens eller tävla för att träna), dock kan det vara ett krav att du är med i en svemo-ansluten klubb tex Skellefteå Motorsällskap, ett sånt medlemskap brukar inte kosta många kronor dock...

prulle skrev:
2630099
Okej se vad fel man hade, tack. :)
Såg att jag hade missat lite där, det ska vara bakbroms istället för motorbroms. Man använder mer bakbroms på tvåtakt.

Glömde också tillägga att man ska aldrig nånsin få hjulet att stanna.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Det roligaste kommer bli att Prulle skall köra den ända till Skellefteå :D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Olof Eriksson skrev:
2630106 När det gäller supermoto så får du köra oreggat på träningsdagar (man behöver inte licens eller tävla för att träna), dock kan det vara ett krav att du är med i en svemo-ansluten klubb tex Skellefteå Motorsällskap, ett sånt medlemskap brukar inte kosta många kronor dock...


Såg att jag hade missat lite där, det ska vara bakbroms istället för motorbroms. Man använder mer bakbroms på tvåtakt.

Glömde också tillägga att man ska aldrig nånsin få hjulet att stanna.
Svemo ansluten nu har jag lite dåligkoll me tex min enduro klubb är ju anslutet till nått sånt där fför att jag ska få min enduro licens, är det samma sak?

Isånna fall måste jag testa det nån gång. :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
prulle skrev:
2630115 Svemo ansluten nu har jag lite dåligkoll me tex min enduro klubb är ju anslutet till nått sånt där fför att jag ska få min enduro licens, är det samma sak?

Isånna fall måste jag testa det nån gång. :D
Japp det är samma sak!

Var bor du?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Olof Eriksson skrev:
2630076

Har man oljepump är det kanske en annan femma, men har man inte oljepump så får den dåligt med soppa på avslag och eftersom att oljan är i soppan så får den således sämre smörjning. Jag har svårt att lära av mig så jag motorbromsar en hel del på 2t å än så länge har inget skure för mig.


OBS!

Oftast så styrs inte oljepumpen av varvtalet. Utan av vajern från gashandtaget.
Så äve om man har oljepump är det skadligt att motorbromsa!

Jag vet ingen hoj vars oljepump styrs enskilt av varvtalet.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
prulle skrev:
2630117
4 mil norr om sthlm. :gnissla
Då är det nog närmast till Örebro för dig, eller lämpligast iaf, Linköping går så fort att jag inte tror det blir särskilt kul på 125a. Sen har ni väl den där rörken eller vad den heter, men där bedrivs väl ingen motardträning och dom kan vara grinigare om reggat när man ska köra tillsammans me sporthojjar.

Hursomhelst är örebro en kul bana som skulle passa att åka 125a på. Min 450 får jag inte ge fullgas nånstans på den banan tror jag. Skulle vara max en sekund på rakan isåfall... Tycker du borde ta dig dit å prova åka lite! Där tränar ju blandannat Stefan Ljungberg som är rätt duktig och han vågar man fråga om tips också :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Olof Eriksson skrev:
2630149 Då är det nog närmast till Örebro för dig, eller lämpligast iaf, Linköping går så fort att jag inte tror det blir särskilt kul på 125a. Sen har ni väl den där rörken eller vad den heter, men där bedrivs väl ingen motardträning och dom kan vara grinigare om reggat när man ska köra tillsammans me sporthojjar.

Hursomhelst är örebro en kul bana som skulle passa att åka 125a på. Min 450 får jag inte ge fullgas nånstans på den banan tror jag. Skulle vara max en sekund på rakan isåfall... Tycker du borde ta dig dit å prova åka lite! Där tränar ju blandannat Stefan Ljungberg som är rätt duktig och han vågar man fråga om tips också :)
Okej! japp får försöka fixa de nån gång, om jag inte hinner fylla 18 och köpa något vägreggat först. :) Men tack för tipset.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
BigAir skrev:
2628120 Hej!

Hur får man till såna där speedwaysladdar som alla motardåkare gör när dom tävlar på bana.
Framhjulet ligger nästan rakt medans bakdelen är helt vriden.
Bild: http://www.omra-online.org/images/supermotard_vdb.jpg

Eller är det bara jag som missupfattat att bakhjulet släpper i kurvorna för dom?

Här är en liten filmsnutt fast i mindre skala, han gör det i början: http://video.google.com/videoplay?docid=-2860421143934075738&q=supermotard

Jag brukar lyckas ganska bra med det på grusplaner, och ibland på våt asvalt.
Men torr och fin asvalt funkar det inte rikigt på för mig, kanske greppar för mycket?

Finns det nå tips att få?

Och sista frågan.
Varför ser endel däck ut såhär, med bara mönster på mitten:
http://www.dackhuset.net/dackhuset/dhweb.nsf/(Images)/24E7BF046C0E6DA0C1257138004D1321/$FILE/sm-race-tyres400.jpg
Går det snabbare, får man bättre fäste eller släpper det lättare i kurvor?
Ja, jag är riktigt noob på detta så endel bra svar skadar inte :tungan

Vänta på större hoj, din 2-taktare kommer rasa om du motorbromsar ner den så det låser. Elr köp en 4-takt. Dock varvar dom rätt hårt på 125cc också, men inte mkt till skillnad från en vanlig 2-takt.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
prulle skrev:
2630184 Okej! japp får försöka fixa de nån gång, om jag inte hinner fylla 18 och köpa något vägreggat först. :) Men tack för tipset.

självklart ska du till örebro ;)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Padde skrev:
2631095 Vänta på större hoj, din 2-taktare kommer rasa om du motorbromsar ner den så det låser. Elr köp en 4-takt. Dock varvar dom rätt hårt på 125cc också, men inte mkt till skillnad från en vanlig 2-takt.
Man bromsar aldrig stopp...

Sen så motorbromsar man på ganska låga varv och på en tvåtakt så väljer man växel och släpper ut kopplingen för att den ska ligga på i rätt varvtal när man ska börja slå på då, vilket är direkt när man rätat upp hjulen.

Jag kan inte tänka mig att hojjen kommer att rasa för att man tränar sladda in i kurvor eller för att man sladdar in i kurvor, även om man kör 125.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
prulle skrev:
2630184 Okej! japp får försöka fixa de nån gång, om jag inte hinner fylla 18 och köpa något vägreggat först. :) Men tack för tipset.
Fråga nån av killarna från stockholm som ofta är nere hos oss om du kan åka med. De är säkert inte vrånga. De finns i supermotodelen av SH :tummenupp

För att träna hos oss i Örebro ska du följa vissa regler, inga stora grejer. Kolla www.teknismc.se -> tävlingsformer -> supermoto -> träningar
Välkommen :)
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Supermoto skrev:
2631191 Fråga nån av killarna från stockholm som ofta är nere hos oss om du kan åka med. De är säkert inte vrånga. De finns i supermotodelen av SH :tummenupp

För att träna hos oss i Örebro ska du följa vissa regler, inga stora grejer. Kolla www.teknismc.se -> tävlingsformer -> supermoto -> träningar
Välkommen :)

låter som jag får fixa lite mer än enbart supermotarddäck på KLXen, det verkar ju riktigt kul att träna supermotard:tummenupp
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top