Spegelvisir/tonade visir på gata - Lagligt eller ej?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ja, hur är det? Hamnade i diskussion med en person som var säker på att det är förbjudet att köra med spegelvisir eller tonade visir på allmän väg, jag var lika säker på att det är lagligt.

Ni som tror er veta något behöver inte skriva, kan ni inte styrka ert påstående med länk från någonvettigstans är det inte lönt att ni skriver. :tummenupp

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
"Från i år (2003) är det olagligt att använda spegelvisir om man kör på gatan, men vem bryr sig egentligen?!"

"Jag har själv arbetat i motorcykelbutik, så det är därför jag vet det. Men det är som sagt en lag som trätt i kraft först nu i år och därför är det inte många som vet om den ännu.

Men visst har du helt rätt i det du säger...löjlig lag."

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=4431

Är dock inte helt hundra på att det stämmer men tydligen.

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
ingen
har blivit stoppad i rutin kontroll.. dom gnällde på mitt tonade lyktglas fram men sa inget om spegelvisiret.. (nu i sommras)

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Lundgren skrev:
2630308 "Från i år (2003) är det olagligt att använda spegelvisir om man kör på gatan, men vem bryr sig egentligen?!"

"Jag har själv arbetat i motorcykelbutik, så det är därför jag vet det. Men det är som sagt en lag som trätt i kraft först nu i år och därför är det inte många som vet om den ännu.

Men visst har du helt rätt i det du säger...löjlig lag."

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=4431

Är dock inte helt hundra på att det stämmer men tydligen.

Läste det men litar inte på det.. Folk som jobbar i mcaffärer är för det mesta långt ifrån välinformerade eller har koll på allting. (Högst personlig åsikt)

newstead skrev:
2630405 Det borde väl vara som för vilken annan ruta som helst? Isf måste visiret ha ett ljusgenomsläpp på minst 70%.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949596

Hmm. Undrar om det gäller då?

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Visst kan det vara så att det är samma regler om genomsläpp som för rutor. Men det gäller nog bara för dom som har stora rutor som man faktiskt måste se igenom när man kör, typ stora touringrutor eller eftermontage på nakenhojar, customs etc.

Visiret borde väl snarare vara att jämställa med ett par solglasögon, och då är det ju varken förbjudet med spegel eller mörktonat väl?

Någon som vet exakt vad som gäller?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Det har nog med att man kan blända nån och om man har mörkt visir så kanske man inte ser tydligt osv.

Men tror inte dem satsar på att jaga en om man har ett spegel visir utan det är väll mera när man blir stoppad för nåt annat?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Spegelvisir är inte olagligt i sverige, britterna däremot är löjliga på fronten och förbjuder för mörka rökfärgade och spegel men inte hemma i svedala.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hade det varit olagligt i sverige känns det som jag hade fått reda på det. Men som sagt är det förbjudet i England vad jag hört.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
lorkan skrev:
2630281 Ja, hur är det? Hamnade i diskussion med en person som var säker på att det är förbjudet att köra med spegelvisir eller tonade visir på allmän väg, jag var lika säker på att det är lagligt.

Ni som tror er veta något behöver inte skriva, kan ni inte styrka ert påstående med länk från någonvettigstans är det inte lönt att ni skriver. :tummenupp

Om du nu vill ha svar så vänd dig till Polisen istället för att fråga här. Det är väl klart att du får spekulationer som svar här. Ring Polisen och be om hänvisning till lagrum eller rättspraxis så får du nog ett svar som du kan lita på.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har aldrig hört talas om någon som fått någon som helst påföljd för att köra med tonat visir och jag har själv blivit stoppad av Polis utan att någon nämnt något om mitt tonande visir som jag använt under alla mina fyra-fem säsonger på landsvägshoj.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
det är för att man ska kunna ha ögon kontakt, samma med bilar får inte tona framrutan.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
DR-Zätare skrev:
2631321 Om du nu vill ha svar så vänd dig till Polisen istället för att fråga här. Det är väl klart att du får spekulationer som svar här. Ring Polisen och be om hänvisning till lagrum eller rättspraxis så får du nog ett svar som du kan lita på.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har aldrig hört talas om någon som fått någon som helst påföljd för att köra med tonat visir och jag har själv blivit stoppad av Polis utan att någon nämnt något om mitt tonande visir som jag använt under alla mina fyra-fem säsonger på landsvägshoj.

Polisen vet knappast något om olika trafikförfattningar, har blivit stoppad många gånger med elever(jobbar som tf lärare) o de kan inte redogöra för tillstånd o dylikt... dock finns det en pansionerad polis som kan så gott som hela trafikförfattningsboken.. heter gunnar carlsson och jobbar på str i landskrona...fråga han, han kan det mesta.... om han inte kan det slår han upp det på 2 röda....

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Aa får kanske slå en pling till en trafikpolis, annan polis lär ju knappast veta. Men som Strömma sa så borde det ju innebära att solglasögon också skulle vara olagligt att köra med då, vilket jag inte tror..

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
wdac skrev:
2631331 det är för att man ska kunna ha ögon kontakt, samma med bilar får inte tona framrutan.
Kanske kan skylla på att man är blyg om polisen gnäller.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
wdac skrev:
2631331 det är för att man ska kunna ha ögon kontakt, samma med bilar får inte tona framrutan.

I så fall borde det väl av samma anledning vara olagligt att använda solglasögon när man kör?

Dark_Messenger

Guest
Jag tror det är jätteolagligt.

Själv har jag slipat bort "spegeln" mitt på visiret för att det var så repigt. Kör numera bara med spegel på sidorna av visiret.
:tomten

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
blacktriple skrev:
2631498 I så fall borde det väl av samma anledning vara olagligt att använda solglasögon när man kör?

Eller att vara så ohyggligt ful att ingen vill ta ögonkontakt med en :rolleyes:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Måste vara lagligt, har haft det på uppkörningar och i kontroller.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy