Mavve
Ur-medlem sen 2002.
Jag hade tonat kåpglas O C H tonat visir en gång.
Fett med böter....
Fett med böter....
Jag hade tonat kåpglas O C H tonat visir en gång.
Fett med böter....
Jag har inte hittat någonting i någon lag ang. detta förutom att vid mörkerkörning får det inte vara mer än 30% toning
Så länge det är lagligt att köra med öppen hjälm så kan jag ta bort visiret och stoppa innanför stället om nån skull jiddra!
Är det också förbjudet att använda solglasögon vid mörkerkörning i sådana fall? Om man t.ex. är överljuskänslig eller liknande och allmänt mår dåligt av starkt ljus, borde det inte vara tillåtet då? (fixa läkarintyg?)![]()
Hallå... JAG har aldrig sagt att man inte får ha tonat visir eller glasögon
Det finns inte någonting skrivet ang. detta i någon lag, det är rekomendationer att inte använda mer än 30% tonat visir vid mörkerkörning, du kan alltså inte bli bötfälld för det, därimot om du använder typ 80% tonat under mörkerkörning kan du bli åtalad för "vårslöshet i trafik" eller "framkallande av fara för egen eller annan" vid tillex en olycka p.g.a. att du inte kunnat se tydligt, sen är det i sådanafall upp till dej att svara för detta i en rätten/Länsstyrelsen, tillex. p.g.a. medicinska grunder..
Okej då förstår jag, jag tolkade det du skrev som om att det var olagligt att ha mer än 30% tonat..vid mörkerkörning får det inte vara mer än 30% toning
Den snuten hade nog ingen koll eftersom om du ska kunna nyttja ditt kåpglas som solskydd blir du nog riktigt farlig i trafiken, jag ser inte ett skit om jag ska ner så långt me pallet!
D finns t o m en äldre ducce där "kåpglaset" e hojens frontkåpa helt i plast, dvs du kan inte se ett skit hur du än gör !
Bra där, då var det klargjort![]()
Frågade angående "rutan" eller siktkåpan på bågen... Till svar..
Datum: 2009/07/30 09:58
För motorcykel gäller: Ruta ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % Det är tillåtet med färgskikt eller film bara man klarar ljusgenomsläppet
Polismyndigheten i Södermanlands län
Box 348
631 05 Eskilstuna
besökadress: Nygatan 4
tfn 11414
E-post: polismyndigheten.sodermanland@polisen.se
Så även detta svart på vitt, de finns bestämmelser va de gäller rutan fram..
Jo de är juh klart, nån gång när man legat och kört har man försökt trycka ner skallen bara för att kolla "igenom" utan så jättebra resultat.. =)Jovisst, men ruta i siktfält skulle jag tolka som inte gäller sporthojar då du väldigt sällan har rutan i siktfältet... tänk er istället en HD med touringruta... eller varför inte en xkjellkåpa.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |