Spegelvisir/tonade visir på gata - Lagligt eller ej?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag hade tonat kåpglas O C H tonat visir en gång.

Fett med böter....

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Jag hade tonat kåpglas O C H tonat visir en gång.

Fett med böter....

Den snuten hade nog ingen koll eftersom om du ska kunna nyttja ditt kåpglas som solskydd blir du nog riktigt farlig i trafiken, jag ser inte ett skit om jag ska ner så långt me pallet :va!

D finns t o m en äldre ducce där "kåpglaset" e hojens frontkåpa helt i plast, dvs du kan inte se ett skit hur du än gör !

Hudik

Guest
Jag förstår inte vad alla tjatar om :va :va

Ni som säjer att det inte är tillåtet, kom med fakta om vart jag hittar det:fakta

Och kom inte med vad en polis sa till er nån gång när ni stod och paratade...

Ge mej lagen (xxxx:xxxx) §? stycket? kappitlet??? :fakta :fakta !!!!

Jag har inte hittat någonting i någon lag ang. detta förutom att vid mörkerkörning får det inte vara mer än 30% toning

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har inte hittat någonting i någon lag ang. detta förutom att vid mörkerkörning får det inte vara mer än 30% toning

Jag kör ganska ofta med tonat visir i mörker, på grund av att jag ofta använder hojen till kompisar och dylikt, och sedan åker hem på kvällen.

Är det också förbjudet att använda solglasögon vid mörkerkörning i sådana fall? Om man t.ex. är överljuskänslig eller liknande och allmänt mår dåligt av starkt ljus, borde det inte vara tillåtet då? (fixa läkarintyg?) :rolleyes:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så länge det är lagligt att köra med öppen hjälm så kan jag ta bort visiret och stoppa innanför stället om nån skull jiddra!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Så länge det är lagligt att köra med öppen hjälm så kan jag ta bort visiret och stoppa innanför stället om nån skull jiddra!

Ja det är ju också ett argument för att det inte skulle kunna gå att införa en lag mot tonade visir.. räcker ju med att köra med en liten glipa öppet bara i sådana fall...

Hudik

Guest
Är det också förbjudet att använda solglasögon vid mörkerkörning i sådana fall? Om man t.ex. är överljuskänslig eller liknande och allmänt mår dåligt av starkt ljus, borde det inte vara tillåtet då? (fixa läkarintyg?) :rolleyes:

Hallå... JAG har aldrig sagt att man inte får ha tonat visir eller glasögon:fakta

Det finns inte någonting skrivet ang. detta i någon lag, det är rekomendationer att inte använda mer än 30% tonat visir vid mörkerkörning, du kan alltså inte bli bötfälld för det, därimot om du använder typ 80% tonat under mörkerkörning kan du bli åtalad för "vårslöshet i trafik" eller "framkallande av fara för egen eller annan" vid tillex en olycka p.g.a. att du inte kunnat se tydligt, sen är det i sådanafall upp till dej att svara för detta i en rätten/Länsstyrelsen, tillex. p.g.a. medicinska grunder..

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Hallå... JAG har aldrig sagt att man inte får ha tonat visir eller glasögon:fakta

Det finns inte någonting skrivet ang. detta i någon lag, det är rekomendationer att inte använda mer än 30% tonat visir vid mörkerkörning, du kan alltså inte bli bötfälld för det, därimot om du använder typ 80% tonat under mörkerkörning kan du bli åtalad för "vårslöshet i trafik" eller "framkallande av fara för egen eller annan" vid tillex en olycka p.g.a. att du inte kunnat se tydligt, sen är det i sådanafall upp till dej att svara för detta i en rätten/Länsstyrelsen, tillex. p.g.a. medicinska grunder..
vid mörkerkörning får det inte vara mer än 30% toning
Okej då förstår jag, jag tolkade det du skrev som om att det var olagligt att ha mer än 30% tonat..

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
GSXR 750
Den snuten hade nog ingen koll eftersom om du ska kunna nyttja ditt kåpglas som solskydd blir du nog riktigt farlig i trafiken, jag ser inte ett skit om jag ska ner så långt me pallet :va!

D finns t o m en äldre ducce där "kåpglaset" e hojens frontkåpa helt i plast, dvs du kan inte se ett skit hur du än gör !

Ducati Paso 750

Bifogat

• Ducati_750_paso.jpg
    Ducati_750_paso.jpg
    59.7 KB · Visningar: 72

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Va tvungen att skicka iväg ett mail ja med bara för de..

Från: Polismyndigheten Södermanland [polismyndigheten.sodermanland@polisen.se]
Datum: 2009/07/29 08:31
Till: X
Ärende: Sv: E-post till Polismyndigheten i Södermanland

"Hej Dennis!
Det är tillåtet med tonat och speglande visir till mc-hjälmar.

Vänligen

Polismyndigheten i Södermanlands län
Box 348
631 05 Eskilstuna
besökadress: Nygatan 4
tfn 11414
E-post: polismyndigheten.sodermanland@polisen.se

Detta fick ja alltså skickat till mig i morses! Så idag är de lagligt iaf! :p

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Frågade angående "rutan" eller siktkåpan på bågen... Till svar..

Datum: 2009/07/30 09:58

För motorcykel gäller: Ruta ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % Det är tillåtet med färgskikt eller film bara man klarar ljusgenomsläppet

Box 348
631 05 Eskilstuna
tfn 11414

Så även detta svart på vitt, de finns bestämmelser va de gäller rutan fram..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Frågade angående "rutan" eller siktkåpan på bågen... Till svar..

Datum: 2009/07/30 09:58

För motorcykel gäller: Ruta ska i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % Det är tillåtet med färgskikt eller film bara man klarar ljusgenomsläppet

Box 348
631 05 Eskilstuna
tfn 11414

Så även detta svart på vitt, de finns bestämmelser va de gäller rutan fram..

Jovisst, men ruta i siktfält skulle jag tolka som inte gäller sporthojar då du väldigt sällan har rutan i siktfältet... tänk er istället en HD med touringruta... eller varför inte en xkjellkåpa.

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Jovisst, men ruta i siktfält skulle jag tolka som inte gäller sporthojar då du väldigt sällan har rutan i siktfältet... tänk er istället en HD med touringruta... eller varför inte en xkjellkåpa.
Jo de är juh klart, nån gång när man legat och kört har man försökt trycka ner skallen bara för att kolla "igenom" utan så jättebra resultat.. =)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy