Spegelvisir/tonade visir på gata - Lagligt eller ej?

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
För övrigt letar jag efter spegelvisir till en xr1000... någon som säljer eller? :)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
det är för att man ska kunna ha ögon kontakt, samma med bilar får inte tona framrutan.

Jag tror det har med mörkerkörning att göra också. Man ser inte särskilt mycket genom ett tonat visir när det är mörkt ute.

Eh, har jag läst på internet.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag har blivit stoppad två eller tre gånger med mitt tonade visir på och det har aldrig varit några problem. Jag antar att om man blir stoppad på kvällen när det är mörkt ute och har tonat visir som det blir problem.
Som nån skrev, solglasögon är inte förbjudet. I alla fall inte än...det kanske är nåt för moderaterna att ta tag i! ;)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag har kört med mörkaste rökfärgat och spegelvisir i 6-7 säsonger och aldrig fått varken klagomål eller böter.

Rökfärgat är jag säker på att det är ok. En solig sommardag är det snarare ett måste än en bekvämlighet.

Spegelvisir kanske inte är ok rent juridiskt men jag tror inte någon skulle få böter för det heller. Jag _tror_ argumentet mot spegelvisir är att det reflekterar allt ljus från mötande trafik vilket kan blända. Dvs den mötande trafiken bländare sig själva s.a.s. Detta känns dock ganska hårddraget för min del eftersom ett visir är kraftigt böjt, därmed reflekteras endast en tunn vertikal linje då en t.ex. bil lyser med sina lampor rakt på visiret. Dvs endast en bråkdel av det utsända ljuset från den mötande trafiken reflekteras tillbaka till källan.

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Har för mig att det stod något om ''Roadlegal'' i Nolans tillbehörskataloger när man kollade på visir och dom det stod det på var vita och lätt rökfärgade men visiren som är riktigt mörka och speglevisiren stod det inte det efter.
Behöver ju iofs inte gälla Sverige med det var en svensk katalog...:rolleyes:

Ahh kanske inte hjälper så mycket... :gnissla

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
2834390 Har för mig att det stod något om ''Roadlegal'' i Nolans tillbehörskataloger när man kollade på visir och dom det stod det på var vita och lätt rökfärgade men visiren som är riktigt mörka och speglevisiren stod det inte det efter.
Behöver ju iofs inte gälla Sverige med det var en svensk katalog...:rolleyes:

Ahh kanske inte hjälper så mycket... :gnissla

''Roadlegal'' känns som den katalogen inte var skriven för svenska folket:rolleyes:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Det kan vara så att vissa visir inte har den rätta märkningen på vad dom tål osv. Vissa kan vara tillverkade i något billigare material, sen med någon flashig ytbehandling för att de ska se dyra ut, och ofta är det också. Visserligen har jag aldrig hört talas om att något visir splittrats när man fått ett stenskott på det men ändå... Hur bra är en del egentligen?

Jag kör inte med mörkt visir när det är mörkt, inte för att det inte skulle vara lagligt, det skiter jag högaktningsfullt i, men för att jag inte ser ett jäkla piss.

Det är illa nog med ett mörkt visir när det är riktigt soligt och man kommer till ett skogsparti där det är total skugga. Ser ut som man är på väg in i ett stort svart hål, ser inte ordentligt igen förrän jag kommit in i skuggan och ögonen vant sig. :gnissla

Last edited:

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag har frågat Polisen.... vi får se vilket svar jag får!

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
verkar juh korkat att det ska va olagligt !!

i amerikansk fotboll i sverige är det förbjudet med färgade visir då
läkare måste kunna se ögonen vid huvud/nackskada..utan att behöva
ta av hjälmen, men låter otroligt att det är förbjudet inom MC ..
skulle det va en olycka är det bara att fälla upp det ;)

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
det är lagligt med tonat och spegel visir i alla färger,,

DOCK inte när det är mörkt. endast dagsljus

så står det i MC boken iallafall .

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Fick svar från Polismyndigheten i Stockholm:

Inga bestämmelser finns på hjälmvisir vad vi känner till.

mvh
Hans Bohlin
Polisinspektör
Polismyndigheten i Stockholms län
Operativa avdelningen
Trafikpolisens
Informationscentralen
106 75 STOCKHOLM

Då är saken klar - det är fritt att använda vilka visir man vill!

slashas

en elefant glömmer aldrig
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx1100f -88
blivit stoppad med "spegel" det som syns på bliden........men fick bara blåsa....och ett förmaningstal om att det var tur dom inte hade lasern på det hållet...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy