Spegelvisir

Honda_Driver

Guest
jag har hört att man ska kunna se med spegel även på kvällen, men det stämmer alltså inte?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
spegelglas är tonade, så svaret är ja: det är en myt eller rykte eller vad du nu vill kalla det :fakta

//jaG

Honda_Driver skrev:
jag har hört att man ska kunna se med spegel även på kvällen, men det stämmer alltså inte?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Rökfärgat, är det samma som tonat?
Eller är det som ett klart visir, fast mörkare?

Hittade ett visir på mitonga racing som hette Iridium, är det spegelvisir? Syntes dåligt på bilden om det var så eller inte.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
InTrUDeR skrev:
nån som vet var man kan skaffa spegelvisir till Arai-hjälmar??

Ring till yamahacenter i Göteborg och hör med dem, när jag frågade där i våras så var det nog på g med spegelvisir till Arai.

Yamahacenter i Göteborg: 031-700 17 00

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Tinatjejen skrev:
Rökfärgat, är det samma som tonat?
Eller är det som ett klart visir, fast mörkare?

Hittade ett visir på mitonga racing som hette Iridium, är det spegelvisir? Syntes dåligt på bilden om det var så eller inte.

Iridium är en "regnbågsfärgad" spegel har jag för mig.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
<---Titta :cool:
Jag har vurpat med mitt tre.. Nej! Fyra gånger :crash
Den senaste var rätt på huvet med visitret ned på gatan, det höll utan problem, dock blev det så klart repor så det får bli ett nytt.. men 300:- är överkommligt :)

Se om du hittar Lexan(?) visir dom är i princip omöjliga att ha sönder.. OGK har det som standard iaf :tummenupp

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Gammal, gammal tråd!

MEN, arais spegel? hur är det? känsligt? för mörkt vid skymning? lelles säljer för 1400 kr, känns dyrt...

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
är spegel/iridium visir "ljusare" än vanliga tonade ? .... har iofs solvisir på min GT-Air , men det ser lite muppigt ut med klart visir , skönt att kunna köra på kvällarna utan att byta visir till det klara

ska bli hemlig posör i sommar :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
är spegel/iridium visir "ljusare" än vanliga tonade ? .... har iofs solvisir på min GT-Air , men det ser lite muppigt ut med klart visir , skönt att kunna köra på kvällarna utan att byta visir till det klara

I regel är spegelvisir hyggligt mörka. Skulle nog jämföra ett spegelvisir med ett par vanliga solglasögon.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Spegelvisiren är väl knappt märkbart ljusare än de färgade, inte så det gör någon skillnad på kvällen när det börjar bli svårt att se pga färgat visir.

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Dyr -13
Har kört svarta,mörktonade,spegelvisir på silver & iridium till Arai Rx7. Min erfarenhet är att dom är väldigt mörka,ingen skillnad. Absolut inte ljusare.

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
och en till gång? ÄR det olagligt med spegel på svenska vägar? Och inte lagligt under SMC-dagar på bana?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
och en till gång? ÄR det olagligt med spegel på svenska vägar? Och inte lagligt under SMC-dagar på bana?

Jag har kört med spegelvisir på svenska vägar, SMCs kurser, licensträningar och race. Aldrig varit någon som sagt något. Inte ens poliser stannat och pratat med mig har haft någonting att anmärka på om spegelvisir.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så ni påstår att Iridium är avsevärt mörkare, tycker inte jag. Har kört med det i 2 år märker knappt skillnad på det och det otonade. Har en XR-1100. :)

Det här var ett trådlyft att tala om! 12 år, inte illa! :tummenupp

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag håller med Thorped. Jag kör med Shoei och jag skulle klassa mitt spegelvisir i ton som det halvmörka visiret. Mitt mörktonade visir är betydligt mörkare än spegelvisiret.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Många som tycker olika....mitt spegelvisir till arai (originalvisir) är betydligt ljusare än det mörktonade(ljustonade vet jag inte). Inte att rekommendera för nattkörning men man kan köra bra senare på kvällen än med det mörka enligt mig

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Man kan nog knappast jämföra spegelvisir kontra tonade från olika tillverkare. Skulle man göra det när det gäller solglasögon?
Har enbart Arai-grejer, och där håller jag med Philleee att deras Iridiumvisir är mycket ljusare än de mörktonade. Och även klart färgriktigare. Deras ljustonade har jag bara testat som hastigast, och jag har för mig att det kanske var aningen ljusare än Iridium.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring