Spel: Moto Gp 08 eller SBK-08?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Ladda ner GP500 till PC istället. Det är långt mycket bättre än alla nya hojspel. När du kört GP500 ett tag så kommer du att inse vilken kass känsla det är i de nya spelen. :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Testade just SBK 08 och det var HEMSKT dåligt. Jag fattar inte att speltillverkarna inte kan få in bättre körkänsla än så där.

Det är ju rena speedway-känslan. Så fort du ger gas så ställer hojen ut sig 90 grader, och släpper du inte gasen så blir det sladdkrasch.

Arslet på hojen går som en fisk.

Startade för skojs skull upp GP500 för att jämföra, och det spelet med 10 år på nacken är fortfarande KUNG och där känns det som att man kan ligga och mata tider, träffa apex och verkligen känna att "nu har jag en bra tid på gång" på ett helt annat sätt.

Felet med SBK 08 är centreringen av hojen mitt på skärm som på en Axis som helt är bortkopplad från grafiken som visas från banan.
Samt så är grafiken överexponerad och ser "glansig" och orealistisk ut.
Ljudet är kasst oxå.
Fartkänslan är även den helt försvunnen.

Kan inte speltillverkare hyra in någon som VET hur spelkänslan ska vara?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nintendo spel?

Finns det några motorcykelspel till Nintendo konsoller som är något att ha?
Jag har från SNES till Wii, så det mesta från 90-talet och framåt går bra om det är något att ha. :)

Något bilspel till N64 med analog gas/broms hade också varit trevligt (om det är någorlunda bra i övrigt).

Har inte spelat GP500 men såg några screenshots och någon video, verkar ganska fräckt. Ska nog ta en titt på tradera och eBay och se om man hitta det för en billig peng.

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Låter kul det här!
Vilken kontroll kör ni med till pc? och vad kan rekomenderas?

edit: kör vista64, tänkte testa motogp & eventuellt SBK

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har inte spelat GP500 men såg några screenshots och någon video, verkar ganska fräckt. Ska nog ta en titt på tradera och eBay och se om man hitta det för en billig peng.

Jag köpte det på brittiska eBay för typ 90 spänn med frakt för kanske 1½ år sedan. Tror eBay-butiken hette Blackhole Motorsports eller nåt sånt, så det kan du ju spana lite efter. Grymt bra känsla i det spelet jämfört med alla andra hojspel jag har provat.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Man kan definitivt leva med en PS2. Visst är det lite pissigare grafik men inte så att det tokstör.

Du ska definitivt köpa dessa spel:

Tourist Trophy
SBK-08 (Eller SBK-07, det enda som skiljer är några olika banor & förare).
Moto GP 07

Sedan kan du vara lika nördig som mig & köpa denna::)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174708

Jaha, tack så jävla mycket för tipset; köpte ett moto gp-07 igår och tack vare denna tråd försvann hela kvällen i ett nafs...Hur kul som helst och klart beroendeframkallande. Hon som jag delar tidning med var dock inte lika imponerad...

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Själv tycker jag MotoGp är bättre än SBK 08 iaf om man som jag spelar med tangentbordet.

Mycket skönare känsla i MotoGp än i SBK 08, det är nästan omöjligt med tangentbordet att köra ut ur en sväng på SBK 08 utan att få sladd (utan traction control).

Dock tror jag att spelet skulle vart bra om man körde med en handkontroll som man kan ge halvgas med osv.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har gett SBK 08 lite tid och det är bättre nu än vid första intrycket. Men det saknar känsla på något sätt. Man kan inte pricka spår, pressa tider osv på samma sätt som GP500... nått fel i styrningen. Lite för arkad helt enkelt.
Styret stället sig heller inte snett när man sladdar ut ur kurvorna =)

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
funkar moto gp 08 med sixaxis kontrollen på PS3an ?

dvs kan man luta på kontrollen för att svänga eller måste man styra med stickan ?

blev ruggigt sugen nu när det börjar bli kallare ute...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag säger bara: Tourist trophy på PS2. Spelmotor och grafik är baserat på gran turisimo 4, ett av världens mest sålda PS2 spel alla kategorier. Körkänsla och fartkänsla är dessutom grym... Rekomenderas varmt, höll mig vid liv hela förra vintern och tycker fortfarande det är kul att ta ett varv!
Men ljudet är ju katastrofalt dåligt! Det ger ju halva känslan. När man bytt till bullerrör på sin cykel så går man från hårtork till höfläkt :näsblod

Jag är lite osäker på vad det heter men det finns ett MC-spel till PC, Superbike Challenge, nånting som har härlig känsla om man köper en handkontroll. Går att sladda alldeles lagom innan man highsidear :D :tummenupp Tre olika klasser av MC: SBK, SS och gatcyklar finns och det går bra att wheela och göra stoppies genom att flytta föraren.

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Läste i Uppsalas tidning UNT att SBK-08 bara fick 1/5 pga väldigt dålig fart ock spelkänsla, och att enda räddningen var att spelet fått licens för alla märken och banor... De sa även att motogp-spelen är i mkt större liga.
Synd...

Håller inte med dom alls, köpte just spelet och måste säga att till PC är det absoult mest realistiska hojspel du kan köpa. Sätt upp svårighetsgraden till simulation/advanced och skaffa en 360 handkontroll till pcn så blir det kalas!

Känslan är grymm när man powerwheelar ur kurvorna och får nervöst styrvobbel när man slår ner styret i 200+ :D

Lätt värt att köpa. :yoparty

Dock är det inget för er arkadnissar.

Testade just SBK 08 och det var HEMSKT dåligt. Jag fattar inte att speltillverkarna inte kan få in bättre körkänsla än så där.

Det är ju rena speedway-känslan. Så fort du ger gas så ställer hojen ut sig 90 grader, och släpper du inte gasen så blir det sladdkrasch.

Arslet på hojen går som en fisk.

Startade för skojs skull upp GP500 för att jämföra, och det spelet med 10 år på nacken är fortfarande KUNG och där känns det som att man kan ligga och mata tider, träffa apex och verkligen känna att "nu har jag en bra tid på gång" på ett helt annat sätt.

Felet med SBK 08 är centreringen av hojen mitt på skärm som på en Axis som helt är bortkopplad från grafiken som visas från banan.
Samt så är grafiken överexponerad och ser "glansig" och orealistisk ut.
Ljudet är kasst oxå.
Fartkänslan är även den helt försvunnen.

Kan inte speltillverkare hyra in någon som VET hur spelkänslan ska vara?

Swedie, kör det lite till så kommer du märka att man kan få riktigt feta ställ med styret vridet åt helt rätt håll när bakan spinner hej vilt.. Sen att det inte går vägen 100% av gångerna är en annan femma men ibland får man snuskigt feta ställ. Tycker inte känslan är dålig alls. MotoGP på 360n tycker jag va ruttet.

Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Kört SBK08 på PCn med min PS3 kontroll och har precis lagt in en beställning på spelet till PS3an... Tycker känslan är helt ok :tummenupp

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Köpte ett Ps3 i veckan mest för att köpa MotoGp -08 när det kommer den 17e oktober. I ren desperation drog jag fram mitt gamla Gp500 och drog några varv...fan det är fortfarande ett riktigt bra spel!! Det är bara att hoppas att motogp håller samma klass! Nu ska jag ta och försöka hitta några nya skins till Gp500 och lite nya 4-stroke ljud...Känns lite mögligt med 2-takt och Doohans färger:D Eller är det någon som har bra grejer att skicka över??
:yoparty

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
spelade nyss lite SBk08a till pc,, tyckte själv att det inte var så kul.
man får ju fullt ställ i varje jävla kurva så fort man ger lite gas.. :va

slutade med att jag stog och burnade, och gjorde en massa wheeeelies, och så försökte jag mig på att göra stoopies, men det funkade ju inte alls.. :huvet

Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
spelade nyss lite SBk08a till pc,, tyckte själv att det inte var så kul.
man får ju fullt ställ i varje jävla kurva så fort man ger lite gas.. :va

slutade med att jag stog och burnade, och gjorde en massa wheeeelies, och så försökte jag mig på att göra stoopies, men det funkade ju inte alls.. :huvet

Prova du att ge fullgas ut ur en kurva när du har 220hp på 160kg :rolleyes:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Idag damp MotoGP 08 ner i brevlådan och efter en stunds testande tycker jag att det känns riktigt prisvärt. Styrningen är rätt känslig och i början är det svårt att styra in exakt dit man vill i kurvan, men jag tror att man får kläm på det ganska snart. Gasen är precis som den ska vara och om man vrider på för mycket för tidigt får man sig en flygtur. :tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag gillar simulatorspel bäst men jag har spelat ganska mycket project gotham racing 4 till xbox 360. Tyvärr är det lite väl arkadigt men fortfarande skön känsla tycker jag. Man måste nöta det ett tag för att låsa upp lite roliga hojar. Det som är mest synd med PGR4 är att man kan "drifta" med hojjen dvs man duttar till med gasen mitt i kurvan så hållar han ett perfekt ställ genom kurvan. :(

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Trådlyft... jobbig vinter kommer upp..

Enligt vad jag läser här så är Tourist Trophy riktgt bra.. Men ingen har sagt något om Super-bikes Riding Challenge... Vad skiljer va är bättre sämre? Jag har en PS2:a... har en polare som är väldigt nöjd med SBRC på PC..

Eftersom vintern är lång vill jag ha ett spel med mycket känsla (simulator)och det vore kul med någonsorts school eller levels också.. lite coola grejer också.. vet att i SBRC kan man huka huvudet ner under glaset osv (iaf på PC)

Alltså inget aracadspel för då åker jag nog hellre rally spelen...

Tips please!

PS
finns det något spel som man kan få in kinnekulle på... får f-n aldrig till kvarnkurvan..hade varit gött å få träna med en påse chips å bärs hela vintern.. hihihi..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024