Sponsorseminarie & workshop: Roadracing

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Vi tycker och tror olika...

Du är ju säljare i grunden, inget fel alls med det - samma här. Men du gör också det största klassiska felet många säljare gör. Vid motgång, eller mindre lyckat resultat skyller du på din marknad/kunden istället för din egna insats.
Slarvig översättning på ditt uttryck - Idag sålde jag inget vilket väl speglar att marknaden eller mina potentiella kunder inte agerar så som de bör göra, dvs köpa mitt koncept.
Så jag hoppas de klarar sig själva, och med tiden kanske folk blir så kloka att de köper av mig...

Det du bör göra, (konstruktivt eller inte..) är att fundera över vad DU ska göra annorlunda för att kunden IDAG ska köpa ditt koncept.

Hur mycket erfarenhet du än har.. håller de inte att skylla på omgivningen, den duktiga säljare anpassar sig till omgivningen för att lyckas.

Lycka till :tummenupp


Broder,
Om vi för ett ögonblick bedömer detta från ditt valda ”säljperspektiv” så låt oss först se klart och objektivt på detta. Detta handlar om en kurs (på fel plats i förhållande till var de flesta RR aktiva bor) som dessutom förutsätter en vilja och motivation till att ”göra ngt nytt” inom ett område som nog de flesta av de påtänkta deltagarna är långt ifrån bekanta med. Skulle önska att vi tonar ner ”kund & köp/säljperspektivet" eftersom det inte riktigt platsar här.

Dvs att få rätt antal deltagare för kursstart handlar inte om hur bra säljargument eller duktig marknadsman/kvinna du än är eftersom så (och som det visat sig x2) få privatpersoner/intressenter överhuvud taget kan tänka tanken att vilja/våga att jobba med sponsorer. De allra flesta vill bara ha en kul hobby på 2-hjul och stannar där – ok?


Så, jag ber dig försöka se saken från verkligheten och utifrån var vi idag befinner oss inom sport/sponsorengagemang inom Svensk RR – det är helt enkelt för få intressenter som (oavsett prislapp/innehåll på en kurs el vem som står bakom) vill el. vågar ta steget. Och vi kan bolla nya argument från vilken vinkel du vill och säkert också betala folk för att gå en sponsorutbildning – det förändrar ingenting alls. För OM inte viljan finns i dig/ditt team till att engagera dig/er i sponsorarbetet så händer ingenting, och då är det rätt självklart att inte anmäla sig till en kurs, eller? Det inte mer att orda om som ser det.

Viktigt var du än befinner dig,
För all utbildning el. kursverksamhet bygger slutresultatet på hur motiverade, engagerade och intresserade deltagarna är att VILJA förändra och förbättra sina resultat. Har man inte samsyn på detta så spelar valet av kurs/lektyr tid el kostnad ingen roll, det ger inte avsett/tänkt resultat.

Att jag sen på SH (med en dåres envishet?) och med ett bra och användbart koncept försöker öppna folks sinnen till att börja arbeta med partners att KUNNA utöva sin hobby med ”andras ekonomi” är mest för att bevisa för andra belackare att det faktiskt GÅR om man vill, har rätt verktyg och metodik.


En eloge till detta initiativ som jag hoppas genererar några PM till ”Bivius”
Ok, nu hade jag inte sett den här tråden, men jag tycker det är ett bra initiativ.

Då jag själv är för gammal och talanglös för att syssla med roadracing, erbjuder jag mig att personligen sponsra någon yngre talang med halva avgiften om kursen skulle hållas igen.

Mitt enda krav på motprestation är att du efter genomförd kurs skriver en utvärdering i den här tråden.

Någon mer som ställer upp för svensk roadracing?



/Eric
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Broder,
Om vi för ett ögonblick bedömer detta från ditt valda ”säljperspektiv” så låt oss först se klart och objektivt på detta. Detta handlar om en kurs (på fel plats i förhållande till var de flesta RR aktiva bor) som dessutom förutsätter en vilja och motivation till att ”göra ngt nytt” inom ett område som nog de flesta av de påtänkta deltagarna är långt ifrån bekanta med. Skulle önska att vi tonar ner ”kund & köp/säljperspektivet" eftersom det inte riktigt platsar här.
Storebror,:tummenupp

Du ser det / tar det för hårt eller på fel sätt(min kritik)... din idé är rätt och jag tror ingen kan säga emot!
Om din kurs inte lockar folk.. och kanske mkt pga geografiska skäl som du själv nämner - så ändra det då. Du har ju ett stort kontaktnät, styr en kurs i samband med en eller flera tävlingar så har du tagit bort ett motargument (ja bor så långt bort, och har inte tid att sätta av för kursen)
Om SH inte fungerar som marknadsplats för att locka folk - jaga på annat sätt. I depån, på bandagar eller annat ?

Dvs att få rätt antal deltagare för kursstart handlar inte om hur bra säljargument eller duktig marknadsman/kvinna du än är eftersom så (och som det visat sig x2) få privatpersoner/intressenter överhuvud taget kan tänka tanken att vilja/våga att jobba med sponsorer. De allra flesta vill bara ha en kul hobby på 2-hjul och stannar där – ok?
/Eric
Om du redan bestämt att marknaden för din kurs inte finns - varför försöker du då?
Du har säkert rätt i att de flesta vill ha en hobby på 2-hjul och stannar där. Men det BORDE finnas en annan grupp individer som vill mer... varför försöker du annars ?
Det jag vill få sagt, med säljargument eller inte, är att du behöver ju inte ge upp och säga att de går inte för ingen vill ?

En annan idé är att DU åtar dig att fixa ekonomisk uppbackning till någon (t ex någon positiv som vill gå din kurs) . Dvs du agerar marknadsproffs till någon en säsong... (ta procent till dig själv för insatsen) och när/om du lyckas bra med detta då har du en referens som många borde blir jävligt lockade av att sedan också få gå samma väg.:)

// Lillebror:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En fråga som halvt berör ämnet en sekund..

Som total noob, med nyköpt (och nykraschad) räser med ambitioner om att börja köra lite Rookie, eller så mkt ekonomin tillåter iaf. Så är dels den här sponsordiskussionen grymt intressant att följa, dels kommer frågan hela tiden till mig. Vad kostar det egentligen?

Många saker kan man styra själv, hur nya däck man åker på, hur mkt pimp hojen får och hur mkt man kraschar.

Men finns det nån som driver sitt raceande med lite mer koll och kanske tom som bolag, som ändå håller sig på Rookie-nivå?

Finns det i så fall en chans att man kan få ta lite del av siffrorna till det för att se var man bör lägga en ambitionsnivå och se vad saker kostar i verkligeheten. För oftast när man räknar på resa, boende, avgifter osv så glömmer man ett par hundra smågrejer som gör att det drar iväg iaf.

För mig är det kanske inte relevant iaf, men de som kört lite grann och är sugna på att satsa "liite" till så bör det vara intressant att se hur mkt man egentligen behöver få in för att få till en hel säsong med allt vad det innebär.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Korrekt

Storebror,:tummenupp

Du ser det / tar det för hårt eller på fel sätt(min kritik)... din idé är rätt och jag tror ingen kan säga emot!

Om du redan bestämt att marknaden för din kurs inte finns - varför försöker du då?
Du har säkert rätt i att de flesta vill ha en hobby på 2-hjul och stannar där. Men det BORDE finnas en annan grupp individer som vill mer... varför försöker du annars ?
En annan idé är att DU åtar dig att fixa ekonomisk uppbackning till någon (t ex någon positiv som vill gå din kurs) . Dvs du agerar marknadsproffs till någon en säsong... (ta procent till dig själv för insatsen) och när/om du lyckas bra med detta då har du en referens som många borde blir jävligt lockade av att sedan också få gå samma väg.:)
// Lillebror:tummenupp

Om ”marknad & behov”
Vi har idag i landet ca 700 licensierade förare, varav 70 talet med elitlicens. Dvs detta är de som aktiva utövare vilket isig INTE innebär att just de skall gå en sponsorkurs men de är dessa som har ett stort behov av resultatet utifrån sponsorarbete. Det är förmodligen flera fall där ngn närstående/teamintressent har större utsikter att få utväxling av kursen el sponsorarbetet på sikt. Lite lustigt är att det har hitintills varit intressenter från Norge som anmält intresse… Summerat så visst finns marknaden (själv vill jag använda ordet BEHOV för att lära sig mer om sponsorarbete)

Om ekonomisk uppbackning,
Jo, en tanke så god som någon med sponsorsäljare men… det bär sig inte och ser vi historiskt så är livslängden lika lång som bankkontot e kort. När ”gratispengarna” är slut så är de slut och inget görs för att få in nya. Vad jag med bestämdhet hävdar är att det måste finnas en sund vilja att arbeta för/med sponsorer/partners från utövaren el teamet annars så uteblir resultaten.

En fråga som halvt berör ämnet en sekund..

Som total noob, med nyköpt (och nykraschad) räser med ambitioner om att börja köra lite Rookie, eller så mkt ekonomin tillåter iaf. Så är dels den här sponsordiskussionen grymt intressant att följa, dels kommer frågan hela tiden till mig. Vad kostar det egentligen?

För mig är det kanske inte relevant iaf, men de som kört lite grann och är sugna på att satsa "liite" till så bör det vara intressant att se hur mkt man egentligen behöver få in för att få till en hel säsong med allt vad det innebär.
Detta är oerhört bra frågor som fler skulle ställa till sig själva inför kommande säsong!
Att bygga en racebudget på fakta är något som ingår i kursen och varför den gör det är för att du som utövare skall få en ärlig bild av vad en säsong kräver. För många är det först då som man inser vikten av att få sponsorer/partners.

Och, nu var de äl inte svaret på din fråga precis men enkelt är att räkna ca 8´per racehelg – vilket naturligtvis kan få en 1a före sig el en 0a bakom…

/E
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
En fråga som halvt berör ämnet en sekund..

Som total noob, med nyköpt (och nykraschad) räser med ambitioner om att börja köra lite Rookie, eller så mkt ekonomin tillåter iaf. Så är dels den här sponsordiskussionen grymt intressant att följa, dels kommer frågan hela tiden till mig. Vad kostar det egentligen?

Många saker kan man styra själv, hur nya däck man åker på, hur mkt pimp hojen får och hur mkt man kraschar.

Men finns det nån som driver sitt raceande med lite mer koll och kanske tom som bolag, som ändå håller sig på Rookie-nivå?

Finns det i så fall en chans att man kan få ta lite del av siffrorna till det för att se var man bör lägga en ambitionsnivå och se vad saker kostar i verkligeheten. För oftast när man räknar på resa, boende, avgifter osv så glömmer man ett par hundra smågrejer som gör att det drar iväg iaf.

För mig är det kanske inte relevant iaf, men de som kört lite grann och är sugna på att satsa "liite" till så bör det vara intressant att se hur mkt man egentligen behöver få in för att få till en hel säsong med allt vad det innebär.

Min Rookiesäsong i R600 har i år (Mantorp 1-2 okt inräknat) kostat ca. 62000:-. Då har jag räknat med ALLT och har försökt snåla lite på däck. Ett nytt bakdäck till varje racehelg och sen använda det till träningar mellan racen. Jag har använt samma framdäck hela säsongen och varit med på en helg per bana. (dvs, endast en helg på Gälleråsen)

Vad jag inte räknat med är värdeminskning på hoj, bil och släpkärra, men det är ändå en liten del av utgifterna med så gamla grejer som jag har. :)

Eric 1000s: Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att gå kursen men problemet för mig är nog snarare det jobb som krävs för att kunna hålla igång sponsorer och få in de pengar som krävs. De flesta som håller på har redan ett heltidsarbete och på det tar allt arbete med själva racingen rätt mycket tid. Att då utöver det lägga arbete på att jaga sponsorer och hålla dessa nöjda kräver ganska mycket av individen. Det är nog till en viss del allt detta extraarbete som avskräcker många, med mig.

Jag har/hade ambitionen att skaffa sponsorer till nästa säsong och försöka klassa upp mig till SS600 och har t.o.m. gjort en hemsida. Men nu är jag inte lika säker längre. Genom diskussioner med folk på träningar har det börjat gå upp för mig hur mycket arbete det faktiskt ligger bakom att hålla igång ett sponsor/samarbetsavtal och hur lite vi inom RR faktiskt har att komma med.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min Rookiesäsong i R600 har i år (Mantorp 1-2 okt inräknat) kostat ca. 62000:-. Då har jag räknat med ALLT och har försökt snåla lite på däck. Ett nytt bakdäck till varje racehelg och sen använda det till träningar mellan racen. Jag har använt samma framdäck hela säsongen och varit med på en helg per bana. (dvs, endast en helg på Gälleråsen)

Vad jag inte räknat med är värdeminskning på hoj, bil och släpkärra, men det är ändå en liten del av utgifterna med så gamla grejer som jag har. :)


Under tiden nyttjade jag min fetisch för excel och slängde ihop en liten kalkyl. Där visar det sig att med vad jag tror är en extremt snål budget, så kostar själva racehelgerna 53.300, och hela säsongen inkl. träningar, en halvbillig krasch, licenser, skatt+förs racebuss, garage och sånt lull-lull... 105.000.


För min del = pheta sponsorer som gillar underdogs eller en väntan på examen och ännu phetare ingångslön!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
@Eric: Antalet licenser 2011 är 812 om jag kommer ihåg korrekt. Antalet elit av dessa är cirka 110 st.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om ingen vill ta sig tiden att åka iväg eller för den del betala för att lyssna på att någon ska berätta hur man lockar sponsorer, kanske det bör funderas på att hålla ett webb-seminarie?

Jag kan hjälpa till genom att t.ex skapa ett forum under Roadracing här på SH som heter "Kurs i att söka sponsorer". Sätter då Eric som moderator, så att en tråd / en diskussion startas åt gången och det hålls till vad Eric håller som "dagens ämne".

Jag tror då att många fler får nytta av det, och DET i sig kan betyda att sporten får sig ett lyft för att fler vågar satsa på att söka sponsorer och finansiera sin racing på ett mer seriöst sätt än ur egen ficka "för skoj", som jag tror de flesta ändå gör.

Vad sägs?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Om ingen vill ta sig tiden att åka iväg eller för den del betala för att lyssna på att någon ska berätta hur man lockar sponsorer, kanske det bör funderas på att hålla ett webb-seminarie?

Jag kan hjälpa till genom att t.ex skapa ett forum under Roadracing här på SH som heter "Kurs i att söka sponsorer". Sätter då Eric som moderator, så att en tråd / en diskussion startas åt gången och det hålls till vad Eric håller som "dagens ämne".

Jag tror då att många fler får nytta av det, och DET i sig kan betyda att sporten får sig ett lyft för att fler vågar satsa på att söka sponsorer och finansiera sin racing på ett mer seriöst sätt än ur egen ficka "för skoj", som jag tror de flesta ändå gör.

Vad sägs?
kanonid'e,för vad jag förstod så gick kurspengarna ut på lokalhyra och att sitta bakom skrivbordet kostar ju bara några kronor el.
hoppas det lyckas bättre än sidan prosuperbikers bara

fasiken vad bra inlägg jag gjort i fredags,måste dricka mer:rolleyes:
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ökat engagemang - kul

Eric 1000s: Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att gå kursen men problemet för mig är nog snarare det jobb som krävs för att kunna hålla igång sponsorer och få in de pengar som krävs. De flesta som håller på har redan ett heltidsarbete och på det tar allt arbete med själva racingen rätt mycket tid. Att då utöver det lägga arbete på att jaga sponsorer och hålla dessa nöjda kräver ganska mycket av individen. Det är nog till en viss del allt detta extraarbete som avskräcker många, med mig.

Jag har/hade ambitionen att skaffa sponsorer till nästa säsong och försöka klassa upp mig till SS600 och har t.o.m. gjort en hemsida. Men nu är jag inte lika säker längre. Genom diskussioner med folk på träningar har det börjat gå upp för mig hur mycket arbete det faktiskt ligger bakom att hålla igång ett sponsor/samarbetsavtal och hur lite vi inom RR faktiskt har att komma med.


Precis som du skriver kräver sponsorarbete en arbetsinsats, pengar kommer inte gratis fr ovan! Men detta ÄR viktigt - läs gärna först min artikel i Highsider Magazine, där tar jag upp det du tänker. Man har helt enkelt redan för mycket saker för sig för att ytterligare starta en ny karriär som sponsorsäljare för sin hobby. Samtidigt (detta är viktigare än viktigt ovan) arbete med sponsorer tar precis den tid du vill att det skall ta, det är ju DU som styr vilka förväntningar som sponsorn har/får.

Allt detta finns med i kursen men tidsplaneringen är viktigt och desto mer tid du investerar i partnerarbetet desto större blir utfallet och vice versa. Mitt råd är att avsätta 2 – 4 tim per vecka i uppstarten och att göra rätt saker, inte göra alla saker rätt.

”och hur lite vi inom RR faktiskt har att komma med”
Här har vi en alldeles tokig inställning/uppfattning, detta går vi igenom på kursen eftersom så många missar vad vår sport erbjuder för en partner.


Note, Låt dig in skrämmas av att tänka sponsorjobb.
Kika på din lokala ICA handlare och där hittar du till 99% säkerhet att de stödjer pojk/flick/korplaget el dyl, vem tror du frågade dem om sponsring? Till de alla största utfallen så får du svaret ”det gjorde killen/tjejen i 5A från lokala skolan”. Och slutsats – kan en 11-åring fråga om support så är jag övertygad om att alla m licens också kan fråga/erbjuda sina sponsortjänster till ftg…

För att du öhvt skall få en sponsor så gäller 2 enkla regler: Gör en plan och (det svåraste) följ den!


Ang råd & sponsortips på webbforum,
Joe, det finns redan mängder av webbplatser som nästan bara erbjuder detta. Utmaningen är att det som jag tar x gånger här: Få lyssnar till råd el följer desamma om de inte frågat/vill ha dem, och resultaten blir därefter. För den som är intr har jag gett flertalet råd i div SH trådar som t ex. denna, hur och om ngn följer dem är okänt. Sen är jag avigt inställd till ”freebees” utav den enkla anledningen att de inte kan betala någons räkningar el utvecklingskostnader. Kan låta oävet för en del(?) men i detta fall med t ex. 1,5 månads arbete för en kursframställan kan varken jag el min partner dela frijobb.

Kursen garanterar dig resultat och är bl. därav avgiftsbelagd. Grundbulten är oavsett fritt fria råd/forum eller kurskostnad så kvarstår faktum att motivation, vilja och engagemang krävs. Saknas detta ska du nog varken gå kurs el läsa om sponsorråd på webben utan lägga tiden på nåt du får ut mer av.

Sist,
kanonid'e,för vad jag förstod så gick kurspengarna ut på lokalhyra och att sitta bakom skrivbordet kostar ju bara några kronor el.
hoppas det lyckas bättre än sidan prosuperbikers bara
Jo, portalen Superbikers.se var/är ett lysande exempel på att lejonparten av utövarna inte var mogna för att jobba för sin satsning el med partners/media. Återigen kommer verkligheten ikapp: Finns inte engagemanget - så uteblir resultaten.

Nu blev det lite långt inlägg här men förhoppningsvis har fler än förut bekantat sig med tanken på att jobba med/för att få sponsorer.


/E
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En nyfikenhetsfråga till då.. Nu när jag med hjälp av diverse trådar räknat ut vad det kostar..

Ungefär vad kan man äska om för pengar för att ligga på en nivå där man kanske har 20 nej / 1 ja i sponsorjakten? Skulle jag som noob be om 60´ och erbjuda X att bli huvudsponsor skulle jag förmodligen behöva boxas för att försvara mig, och skulle jag erbjuda mitt gym detsamma, med plats på hemsida, klibbor på hoj/buss, ställa upp på nåt event, ta coola bilder de kan använda i sin marknadsföring och vara "referensobjekt" när de jagar kunder - För 500 pix så skulle de ju nästan garanterat tacka ja.

Någonstans därimellan finns en jämnvikt. Vad tycker då Kalle Plåtverkstad är ett rimligt belopp att gå in med, förutsatt att han är det minsta intresserad? 3000, 8000, 25000???

Ett snabbt överslag visar ju att om man är lite aktiv med att få in ett större antal för 5-10´så finansierar man rätt snabbt en stor del av vad en säsong kostar.. Men hur mkt är det för stackaren som ska betala? Förutsatt att man varken står på pallen varenda race eller lägger massa timmar på att åka på event-turnéer med sponsorn.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
En nyfikenhetsfråga till då.. Nu när jag med hjälp av diverse trådar räknat ut vad det kostar..

Ungefär vad kan man äska om för pengar för att ligga på en nivå där man kanske har 20 nej / 1 ja i sponsorjakten? Skulle jag som noob be om 60´ och erbjuda X att bli huvudsponsor skulle jag förmodligen behöva boxas för att försvara mig, och skulle jag erbjuda mitt gym detsamma, med plats på hemsida, klibbor på hoj/buss, ställa upp på nåt event, ta coola bilder de kan använda i sin marknadsföring och vara "referensobjekt" när de jagar kunder - För 500 pix så skulle de ju nästan garanterat tacka ja.

Någonstans därimellan finns en jämnvikt. Vad tycker då Kalle Plåtverkstad är ett rimligt belopp att gå in med, förutsatt att han är det minsta intresserad? 3000, 8000, 25000???

Ett snabbt överslag visar ju att om man är lite aktiv med att få in ett större antal för 5-10´så finansierar man rätt snabbt en stor del av vad en säsong kostar.. Men hur mkt är det för stackaren som ska betala? Förutsatt att man varken står på pallen varenda race eller lägger massa timmar på att åka på event-turnéer med sponsorn.

Jag tror faktiskt att du hellre ska fråga om mer än mindre. Det verkar mer seriöst, men då måste du även erbjuda något mer än bara dekaler på din hoj och bil. Gratisinträde till race och liknande t.ex.


Precis som du skriver kräver sponsorarbete en arbetsinsats, pengar kommer inte gratis fr ovan! Men detta ÄR viktigt - läs gärna först min artikel i Highsider Magazine, där tar jag upp det du tänker. Man har helt enkelt redan för mycket saker för sig för att ytterligare starta en ny karriär som sponsorsäljare för sin hobby. Samtidigt (detta är viktigare än viktigt ovan) arbete med sponsorer tar precis den tid du vill att det skall ta, det är ju DU som styr vilka förväntningar som sponsorn har/får.

Nja, det där stämmer väl inte riktigt. Man har fortfarande ett visst budgetmål som man måste nå för att kontinuerligt kunna hålla igång den här hobbyn. Då funkar det inte att bara lägga ner så mycket tid man vill utan man måste lägga ner så mycket tid som krävs. T.ex. skulle jag behöva få in 60k för en säsong för att jag ska känna att det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta köra.


”och hur lite vi inom RR faktiskt har att komma med”
Här har vi en alldeles tokig inställning/uppfattning, detta går vi igenom på kursen eftersom så många missar vad vår sport erbjuder för en partner.

Det som vi kan erbjuda är dekalplatser och ett evenemang. Exponeringen för dekalplatser är väldigt begränsad och spridd över landet. Lokala butiker, speciellt sådana som inte är direkt kopplade till MC-verksamhet, får inte ut mycket av en dekal. Vad gäller evenemang gäller så kan vi skaffa biljetter och en unik inblick i depån med insider information om hur det är att köra och specifika detaljer i de race i deltar i. Men det här kräver också mer investering från vår sida för att ge service.

Om du vill få folk intresserade av kursen räcker det nog inte med att säga att "Vi har mycket att komma med, kom på kursen så berättar vi!" utan du får nog ge rätt många specifika exempel och sen locka med att berätta hur man utnyttjar det som RR erbjuder en partner. Dvs, gör mig intresserad av kursen!


Note, Låt dig in skrämmas av att tänka sponsorjobb.
Kika på din lokala ICA handlare och där hittar du till 99% säkerhet att de stödjer pojk/flick/korplaget el dyl, vem tror du frågade dem om sponsring? Till de alla största utfallen så får du svaret ”det gjorde killen/tjejen i 5A från lokala skolan”. Och slutsats – kan en 11-åring fråga om support så är jag övertygad om att alla m licens också kan fråga/erbjuda sina sponsortjänster till ftg…

För att du öhvt skall få en sponsor så gäller 2 enkla regler: Gör en plan och (det svåraste) följ den!

/E

Visst, men det goodwill valfri icabutik får från att sponsra ett flicklag i fotboll är mångfaldig den de får av att sponsra en ensam RR-åkare. Dessutom är nog viljan för välgörenhet 1000 gånger större mot en 12-åring som vill spela fotboll än mot en 30-årig ingenjör som har en för dyr hobby. Jag måste alltså ha mycket mer att erbjuda för att kamma hem sponsorn.

Misstolka min kritik rätt nu, jag försöker inte vara ett neggo, utan försöker vara realistisk för om man ska ge sig in i något som kräver så mycket jobb som detta är det bra att ha realistiska förväntningar på vad man får ut av det.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror faktiskt att du hellre ska fråga om mer än mindre. Det verkar mer seriöst, men då måste du även erbjuda något mer än bara dekaler på din hoj och bil. Gratisinträde till race och liknande t.ex.

Men från er som faktiskt haft diskussionerna med potentiella sponsorer.. Vart ligger den gränsen?

Jag har förvisso varit sponsrad en gång i tiden, men av farbror med däcksverkstad så det räknas liksom inte. Och jag har ingen som helst aning om vad den mindre företagaren ser som "mer" eller "mindre".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Note, Låt dig in skrämmas av att tänka sponsorjobb.
Kika på din lokala ICA handlare och där hittar du till 99% säkerhet att de stödjer pojk/flick/korplaget el dyl, vem tror du frågade dem om sponsring? Till de alla största utfallen så får du svaret ”det gjorde killen/tjejen i 5A från lokala skolan”. Och slutsats – kan en 11-åring fråga om support så är jag övertygad om att alla m licens också kan fråga/erbjuda sina sponsortjänster till ftg…
Det finns bara några små hakar här. Troligen känner någon i laget redan han som äger ICA-butiken, och ICA-butiken finns i samma region, kanske tom samma stadsdel, som laget spelar i. Dvs all exponering syns för hans potentiella kunder. Hur ska jag kunna locka den lokala bilfirman, plåtslagarn, snickarn osv med att exponera hans företag när jag kör racing 20-50 mil bort från hans kundkrets? Jag kan bjuda på massor med bullar, kaffe och lösgodis i tältet, men ingen åker 40-100 mil för det.

Visst kan jag ställa upp med bilder på mig, kanske ställa ut hoj osv, men då får jag förlorad arbetsinkomst om jag måste ta ledigt och en sur chef som kanske inte uppskattar att jag prioriterar mina hobbys på arbetstid.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
kort

Jag tror faktiskt att du hellre ska fråga om mer än mindre. Det verkar mer seriöst, men då måste du även erbjuda något mer än bara dekaler på din hoj och bil. Gratisinträde till race och liknande t.ex.

T.ex. skulle jag behöva få in 60k för en säsong för att jag ska känna att det är ekonomiskt försvarbart att fortsätta köra.

Det som vi kan erbjuda är dekalplatser och ett evenemang. Exponeringen för dekalplatser är väldigt begränsad och spridd över landet. Lokala butiker, speciellt sådana som inte är direkt kopplade till MC-verksamhet, får inte ut mycket av en dekal. Vad gäller evenemang gäller så kan vi skaffa biljetter och en unik inblick i depån med insider information om hur det är att köra och specifika detaljer i de race i deltar i. Men det här kräver också mer investering från vår sida för att ge service.

Om du vill få folk intresserade av kursen räcker det nog inte med att säga att "Vi har mycket att komma med, kom på kursen så berättar vi!" utan du får nog ge rätt många specifika exempel och sen locka med att berätta hur man utnyttjar det som RR erbjuder en partner. Dvs, gör mig intresserad av kursen!


Visst, men det goodwill valfri icabutik får från att sponsra ett flicklag i fotboll är mångfaldig den de får av att sponsra en ensam RR-åkare. Dessutom är nog viljan för välgörenhet 1000 gånger större mot en 12-åring som vill spela fotboll än mot en 30-årig ingenjör som har en för dyr hobby. Jag måste alltså ha mycket mer att erbjuda för att kamma hem sponsorn.

Misstolka min kritik rätt nu, jag försöker inte vara ett neggo, utan försöker vara realistisk för om man ska ge sig in i något som kräver så mycket jobb som detta är det bra att ha realistiska förväntningar på vad man får ut av det.
Kortis,

Om sponsorarbete
– Bra din budget är 60´. På kursen får du lära exakt vad som kommer krävas av dig för att få dem.

Om vad sporten erbjuder
- GLÖM dekaler & klisterlappsexponering. Det du erbjuder är givet avhängt på vad/var du kör men… viktigast är inte resultat platser du kör på utan vad du kan erbjuda som ökar din sponsors omsättning el synbarhet, kontaktnät mm. Slå ihjäl några minuter på sponsorwebbplaster (spons & eventföreingen & dyl) så får du säkert mer ideér vad jag talar om. Och – det är inget magiskt trick vi erbjuder som bara vi/jag känner till utan erfarenheter från "på riktigt" ;-)

Om sponsring & ICA
– Läs gärna igen. Vad jag vill belysa i fallet ICA var "Att om en 11 åring kan FRÅGA ICA så kan alla m licens fråga ett ftg (Företag)" Dvs glöm ICA-affärn i dessa sammanhang, jag tog det som ett exempel på att alla kan fråga om man vill.

Visst kan jag ställa upp med bilder på mig, kanske ställa ut hoj osv, men då får jag förlorad arbetsinkomst om jag måste ta ledigt och en sur chef som kanske inte uppskattar att jag prioriterar mina hobbys på arbetstid.

Det finns kvällar, helger och (i vårt land) nära 6 månader som det inte körs ngr race på. Kreativitet är ett nyckelord men hur mycket du än är just kreativ så måste du utföra ngt för din sponsor. Antingen ”live” el på pappret.

Viktigt att skilja på sponsorer och bidragsgivare.
På kursen arbetar med/för att få sponsorer. Bidrag till dig för att du är just du får var och en sköta själv, behövs ingen kurs för det.

När det gäller storleken på sponsorpengen
– Vad är omsättningen/vinsten för det ftg du vill fråga? Och VAD erbjuder du dem?! När du vet svaren här blir det enklare att sätta prislappen på ditt erbjudande.

/E
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror att Eric är ute efter att lyfta dem som redan är inne i svängen så att säga, dvs att de redan har sponsorer och vill lära sig hur de skaffar fler osv.

På den andra kanten finns vanliga motionärer som aldrig kommer att bli något mer än max midpack i någon av elitklasserna (om vi ens når dit) men som ändå vill ha sponsorer för att driva runt sin hobby. För dem är min erfarenhet att den största delen av sponsringen handlar om ren välgörenhet. Sponsorn räknar inte med att få ut något utan sponsrar för att vara snäll. Det kanske är en vän, en partner inom jobbet etc.

För motionären funkar det utmärkt att erbjuda dekaler på bussen (troligtvis det som ger sponsorn mest exponering), hojen, banner på hemsidan etc. För det är det inga problem att be om 5-10K och med ett par såna "sponsorer" är mycket av hobbyn betald.

Ta fram ett dokument där ni berättar om er själva, vad ni kan erbuda osv och skicka till dem som ni tror kan vara intresserade. Själv skrev jag aldrig ut något pris eftersom en bra början är ett returmail som frågar "Vad kostar det?". Då är kontakten i gång och man kan därifrån tillsammans hitta en nivå som passar.

Bara ett par tips från en amatör som lyckades dra in lite pengar här och där :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jo, portalen Superbikers.se var/är ett lysande exempel på att lejonparten av utövarna inte var mogna för att jobba för sin satsning el med partners/media. Återigen kommer verkligheten ikapp: Finns inte engagemanget - så uteblir resultaten.

Nu blev det lite långt inlägg här men förhoppningsvis har fler än förut bekantat sig med tanken på att jobba med/för att få sponsorer.


/E

Att starta en hemsida och få den poppis är inte direkt enkelt. Krävs både tur och skicklighet.

Hade varit enklare att bara länka en startsida på superbikers.se till alla olika förares bloggar / hemsidor. Att krävs att de ska skriva på "ännu en hemsida", det funkar inte längre. Folk har inte tid eller lust att involvera sig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För motionären funkar det utmärkt att erbjuda dekaler på bussen (troligtvis det som ger sponsorn mest exponering), hojen, banner på hemsidan etc. För det är det inga problem att be om 5-10K och med ett par såna "sponsorer" är mycket av hobbyn betald.


Bara ett par tips från en amatör som lyckades dra in lite pengar här och där :)

Mmm.. Typ 5-8´ för lite klibbor, inbjudan till lokala race och en länk till hemsidan. Och 8-15´ för att ställa upp på nån mässa, ta lite snygga bilder åt just dem och smöra lite extra vid jul. Belopp beroende på storlek på bolag och goodwill (hur bra man klickar helt enkelt).

Rimligt?


Hur svårt har du upplevt att det är att få in såna? Och har det varit kontakter du känt, eller har du "knackat dörr"? Det går ju att finansiera nästan allt om man skjuter brett och får ett gäng såna, faktiskt. Låter ju busenkelt :gnissla
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Delvis 100% rätt

Att starta en hemsida och få den poppis är inte direkt enkelt. Krävs både tur och skicklighet.

Hade varit enklare att bara länka en startsida på superbikers.se till alla olika förares bloggar / hemsidor. Att krävs att de ska skriva på "ännu en hemsida", det funkar inte längre. Folk har inte tid eller lust att involvera sig.

Njae, Superbikers (el vilken sida som helst) kräver ju att man faktiskt uppdaterar den.

Och att då (hemska & underliga tanke..?) att direktlänka "Superbikers" till förarnas egna hemsidor som varit enklast hade ju varit självdött - varför? Jo, ta gärna 10 min och lugga igenom t ex. proförarnas sidor och se hur aktuella de är... fortsätt sen med övriga förares hemsidor.


Håller med till 1000% det du skriver ang hemsidor, och genrellt är det alltför många som startar upp sin sida med goda ambitioner men... sen blir det liksom inget mer av det. Hellre ingen sida alls än en som är daterat från i fjol och skall vara marknadsplats för en aktiv RR-utövare och även ett litet skyltfönster för sporten.

/E
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Mmm.. Typ 5-8´ för lite klibbor, inbjudan till lokala race och en länk till hemsidan. Och 8-15´ för att ställa upp på nån mässa, ta lite snygga bilder åt just dem och smöra lite extra vid jul. Belopp beroende på storlek på bolag och goodwill (hur bra man klickar helt enkelt).

Rimligt?


Hur svårt har du upplevt att det är att få in såna? Och har det varit kontakter du känt, eller har du "knackat dörr"? Det går ju att finansiera nästan allt om man skjuter brett och får ett gäng såna, faktiskt. Låter ju busenkelt :gnissla
Absolut rimligt.

Fundera igenom det egna kontaktnätet först, både det privata och det på jobbet. Därefter kan man kolla på nätet och i olika tidningar för att se vilka som marknadsför sig.

Som exempel bläddrade jag i någon tuttidning (Slitz eller Moore) och såg ett nytt klockmärke som etablerade sig i Sverige. Mailade dem och visst, de sponsrade gärna men kunde "bara" ge mig en klocka (som kostade X-tusen). Nu var det inte aktuellt för mig men det var mest ett exempel för att visa att det går att få tag på sponsorer ganska enkelt och att de ofta kräver lite tillbaka.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top