Sponsorseminarie & workshop: Roadracing

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Om vad sporten erbjuder
- GLÖM dekaler & klisterlappsexponering. Det du erbjuder är givet avhängt på vad/var du kör men… viktigast är inte resultat platser du kör på utan vad du kan erbjuda som ökar din sponsors omsättning el synbarhet, kontaktnät mm. Slå ihjäl några minuter på sponsorwebbplaster (spons & eventföreingen & dyl) så får du säkert mer ideér vad jag talar om. Och – det är inget magiskt trick vi erbjuder som bara vi/jag känner till utan erfarenheter från "på riktigt" ;-)

/E

Det var precis de här sakerna jag ville ha exempel på. VAD kan jag som förare i t.ex. Rookie 600 erbjuda företag förutom fritt inträde till lite race och ett trevligt tält med förare, mekande och kanske några bärs i?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var precis de här sakerna jag ville ha exempel på. VAD kan jag som förare i t.ex. Rookie 600 erbjuda företag förutom fritt inträde till lite race och ett trevligt tält med förare, mekande och kanske några bärs i?


Utan insikt i hur det mottages, så finns det faktiskt en del att gå på. Jag har jobbat med sälj hand i hand med marknadsavd ett antal år, och ibland häpnar man över vad de tycker är värt att lägga pengar på.

Gå till vilket bolag som helst som har lite event då & då. Bilhandlare, ICA-maxi med sina åtskilliga jubileum, gymet eller det lokala centrumet. Erbjud att du ställer upp med tält, hoj, gör i ordning lite snyggt så det ser tufft och proffsigt ut, låt ungarna provsitta hojen och berätta för papporna om sporten.

Kunden får ett dragplåster som är lite annorlunda och faktiskt, för många random besökare, lite kul.

Dessutom gör du en insats för svensk RR genom att bjuda in 230 familjer till nästa race på sviestad eller Mantorp.

"Kunden" i det fallet kan lätt betala 8-20´ för att ha dig där. Har kunden massa anställda eller en aktiv säljkår är det ett annorlunda event att ta med dessa till. Lägg ut på din hemsida hur de följer just dina tider/resultat på mylaps och använd din kamera och nyttja filmen som den du la ut härom dan till att få "kunden" engagerad och börja följa dig och dina resultat. Sköt bloggen och se till att bjuda in "kunden" när det är race. Får du in deg så gör du nån gång per säsong en större satsning och bjuder till dem till VIP på Mantorp, fixa lite käk, läktarplatser och en välkomstkommitté i form av 19-åringar med skumpa (ok, det där sista kanske är för mkt ;))

Min poäng, i form av den som har varit med och betalat för konstiga event.. Är att det är lätt att överskatta hur mkt 8-10 tusen är. Man måste ha NÅT att erbjuda, men det behöver egentligen inte vara så mkt.

Sen har jag aldrig jagat just sponsorer, så om man måste ställa frågan 50, 100 eller 3000 ggr för att få 10 st har jag ingen aning om.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Utan insikt i hur det mottages, så finns det faktiskt en del att gå på. Jag har jobbat med sälj hand i hand med marknadsavd ett antal år, och ibland häpnar man över vad de tycker är värt att lägga pengar på.

Gå till vilket bolag som helst som har lite event då & då. Bilhandlare, ICA-maxi med sina åtskilliga jubileum, gymet eller det lokala centrumet. Erbjud att du ställer upp med tält, hoj, gör i ordning lite snyggt så det ser tufft och proffsigt ut, låt ungarna provsitta hojen och berätta för papporna om sporten.

Kunden får ett dragplåster som är lite annorlunda och faktiskt, för många random besökare, lite kul.

Dessutom gör du en insats för svensk RR genom att bjuda in 230 familjer till nästa race på sviestad eller Mantorp.

Lena Persson försökte med något i den här stilen innan SM på Sviestad i sommras men var då lite sent ute. De behövde veta några veckor extra i förväg. Det var också mest för att locka folk till SM-tävlingen den helgen och hon begärde inget som motprestation. Men det är en bra idé och tanken att man faktiskt kan ta pengar för just den grejen har inte slagit mig innan.


"Kunden" i det fallet kan lätt betala 8-20´ för att ha dig där. Har kunden massa anställda eller en aktiv säljkår är det ett annorlunda event att ta med dessa till. Lägg ut på din hemsida hur de följer just dina tider/resultat på mylaps och använd din kamera och nyttja filmen som den du la ut härom dan till att få "kunden" engagerad och börja följa dig och dina resultat. Sköt bloggen och se till att bjuda in "kunden" när det är race. Får du in deg så gör du nån gång per säsong en större satsning och bjuder till dem till VIP på Mantorp, fixa lite käk, läktarplatser och en välkomstkommitté i form av 19-åringar med skumpa (ok, det där sista kanske är för mkt ;))

Min poäng, i form av den som har varit med och betalat för konstiga event.. Är att det är lätt att överskatta hur mkt 8-10 tusen är. Man måste ha NÅT att erbjuda, men det behöver egentligen inte vara så mkt.

Sen har jag aldrig jagat just sponsorer, så om man måste ställa frågan 50, 100 eller 3000 ggr för att få 10 st har jag ingen aning om.

Jag har funderat över att göra någon slags eventverksamhet av det hela. Problemet är att man helt plötligt går upp väldigt mycket i skala på projektet. Det lär bli mängder med merjobb. Att dessutom få in 20 pers på en RR-tävling är inte helt gratis. På Gälleråsen kostade biljetterna 500:- har jag för mig. Jag har bara 4 "crew-band" utöver mitt som jag kan få utan extra kostnad. :) Med andra ord vill du hålla det på liten skala och max bjuda ett företag (4-5 pers) till varje tävling för att inte behöva lägga alltför mycket pengar bara på att hålla dina samarbetspartners nöjda.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lena Persson ...

Även om du inte får betalt för det i sig (vilket kanske är knepigt i vissa fall). Så skapar det helt plötsligt ett mervärde där du visar upp dina sponsorer där folket är, även de som inte kommer som publik på en tävling (för det är ju ärligt talat inte speciellt många).

Men väljer man rätt, och lägger upp det på rätt sätt vid första kontakten så borde det ju inte vara omöjligt.

Jag har funderat över att göra någon slags eventverksamhet av det hela. Problemet är att man helt plötligt går upp väldigt mycket i skala på projektet. Det lär bli mängder med merjobb. Att dessutom få in 20 pers på en RR-tävling är inte helt gratis. På Gälleråsen kostade biljetterna 500:- har jag för mig. Jag har bara 4 "crew-band" utöver mitt som jag kan få utan extra kostnad. :) Med andra ord vill du hålla det på liten skala och max bjuda ett företag (4-5 pers) till varje tävling för att inte behöva lägga alltför mycket pengar bara på att hålla dina samarbetspartners nöjda.


True.. Samtidigt får man ju gradera sponsorn lite efter pris också. För 6000 balubas kanske de inte kan komma med hela personalen eller familjen till varenda tävling och förvänta sig mat, champagne och läktarplatser. Men det har väl också ett pris!

Jag har inga problem att få tag i "personal" om nån betalar så mkt att man kan ge kost+logi och mindre ersättning. Men många bäckar små gör det jävligt dyrt även om man har snälla kompisar.

Min poäng var bara att man måste tänka lite utanför lådan. Hur kan du på enklast möjliga sätt göra dig intressant att bara "betala för en klibba"? Filmer, uppdaterad hemsida, blogg, bilder, onboardkamera? Är du roligare att heja på än den 5 placeringar snabbare föraren som bara har en hoj med klistermärken!?

Kan du ställa upp på nån mässa/event tillsammans med kunden? Ställa ut själv (Ikano, ICA-maxi etc) och visa upp dina sponsorer?

Lyckas man dessutom som t.ex Mossberque göra en mediasensation av sig själv och bli omskriven då & då så ökar potentialen rejält.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Därmed inte sagt att nåt av ovan är enkelt. Jag hade gärna fått hjälp av nån som faktiskt lyckats med det några ggr för att sätta en realistisk handlingsplan och nåbar budget.

Sen kan jag spekulera (allt jag gör just nu :D) om att det är oerhört mkt lättare att få den tredje sponsorn än den första. Då är man ju liksom redan betrodd!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Bra där

Även om du inte får betalt för det i sig (vilket kanske är knepigt i vissa fall). Så skapar det helt plötsligt ett mervärde där du visar upp dina sponsorer där folket är, även de som inte kommer som publik på en tävling (för det är ju ärligt talat inte speciellt många).

Min poäng var bara att man måste tänka lite utanför lådan. Hur kan du på enklast möjliga sätt göra dig intressant att bara "betala för en klibba"? Filmer, uppdaterad hemsida, blogg, bilder, onboardkamera? Är du roligare att heja på än den 5 placeringar snabbare föraren som bara har en hoj med klistermärken!?

Kan du ställa upp på nån mässa/event tillsammans med kunden? Ställa ut själv (Ikano, ICA-maxi etc) och visa upp dina sponsorer?
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Därmed inte sagt att nåt av ovan är enkelt. Jag hade gärna fått hjälp av nån som faktiskt lyckats med det några ggr för att sätta en realistisk handlingsplan och nåbar budget.

Sen kan jag spekulera (allt jag gör just nu :D) om att det är oerhört mkt lättare att få den tredje sponsorn än den första. Då är man ju liksom redan betrodd!

Det är detta som det ytterst handlar om
– ofta inget magic som måste till utan att kosta på sig ”att sätta sig på andra sidan” och vara lite kreativ. Att göra enl ovan inlägg hjälper många en bra bit på vägen för att erbjud ngt som en partner vill betala för.

Och självklart!
Kommer sponsor no 2, 3 och 4a gå bra så mycket enklare än att få än no1! Men det är fortfarande så att du först behöver jobba för att få in no1 , innan du kan få no2 3 & 4 osv…

Din dyrbaraste resurs är oftast tiden,
Antingen investerar du mycket tid på att göra dina första sponsorförsök/besök & material med varierat resultat. Eller så väljer du att göra hemläxa innan du börjar och sparar med det oerhört m tid och får samtidigt ett färdigt paket som ger resultat att erbjuda.


/E
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Om ingen vill ta sig tiden att åka iväg eller för den del betala för att lyssna på att någon ska berätta hur man lockar sponsorer, kanske det bör funderas på att hålla ett webb-seminarie?

1.Jaha, ska kursen både vara gratis o webbaserad, öppen för precis alla i hela världen via internet? Ärligt, det där lät väl som en rätt dålig ide' va?

2.Om man nu inte ens kan ta ledigt/satsa en ynka heldag o åka till Sthlm för ett seminarie IRL, kanske man ska betala sin racing helt ur egen ficka istället.

3.Tveksamt om man verkligen behöver en massa sponsorer som tar en hel del tid o kräver motprestationer, om man nu bara kör racing på Rookie/hobby-nivå. Enklare att bomba in mer övertid istället. Kör man racing på Studielån lr A-kassa, kan det iofs. bli lite tufft.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
3.Tveksamt om man verkligen behöver en massa sponsorer som tar en hel del tid o kräver motprestationer, om man nu bara kör racing på Rookie/hobby-nivå. Enklare att bomba in mer övertid istället. Kör man racing på Studielån lr A-kassa, kan det iofs. bli lite tufft.


CSN, extrajobb, snäll sambo och sparkapital :tummenupp
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Njae, Superbikers (el vilken sida som helst) kräver ju att man faktiskt uppdaterar den.

Och att då (hemska & underliga tanke..?) att direktlänka "Superbikers" till förarnas egna hemsidor som varit enklast hade ju varit självdött - varför? Jo, ta gärna 10 min och lugga igenom t ex. proförarnas sidor och se hur aktuella de är... fortsätt sen med övriga förares hemsidor.


Håller med till 1000% det du skriver ang hemsidor, och genrellt är det alltför många som startar upp sin sida med goda ambitioner men... sen blir det liksom inget mer av det. Hellre ingen sida alls än en som är daterat från i fjol och skall vara marknadsplats för en aktiv RR-utövare och även ett litet skyltfönster för sporten.

/E

nu var det väl ioffs så att den som startade den hemsidan var en bättre programmerare än förare i dagens läge,att han sedan körde för ett team som är väldigt duktiga på att pråla på förare sina egna sponsordekaler (kallade för klasssponsor) gjorde att den tog sig.
när mc resultaten från dennes sida uteblev så blev sidan till salu och uppdateringarna uteblev.före det var de flesta förare rätt duktiga på att uppdatera den sidan,sina egna är de dock dåligare på.
så var den sägnen jag hörde.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Ok, nu hade jag inte sett den här tråden, men jag tycker det är ett bra initiativ.

Då jag själv är för gammal och talanglös för att syssla med roadracing, erbjuder jag mig att personligen sponsra någon yngre talang med halva avgiften om kursen skulle hållas igen.

Om det blir aktuellt, pm:a varför just du ska ha pengarna.

Mitt enda krav på motprestation är att du efter genomförd kurs skriver en utvärdering i den här tråden.

Någon mer som ställer upp för svensk roadracing?

Enligt Eric hålls kursen eventuellt i slutet av oktober så jag vill puffa lite för mitt erbjudande, hittills har jag fått en förfrågan...

(ok, jag vet att det inte är några enorma pengar jag erbjuder, men någon mer borde väl vara intresserad?)
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ny kursinbjudan 5 -6 november, preliminär plats: Scandic Hotel Järva Krog, Stockholm

Med fler förhandsintressenter gör vi nu ett nytt försök att genomföra kursen,
Du som är seriöst intresserad om ämnet föranmäler dig direkt. Du får då ett svarsmejl med hemläxa, något du MÅSTE ha gjort klart före kursstarten. Denna hemläxa utgör en del till din personliga handlingsplan och tar säkert lite tid för dig att, göra vilket innebär att du behöver anmäla dig före 16 oktober för att undvika ev. stress.
Anmälan via mejl: eric_hulth@hotmail.com


Översikt om företag & t ex. sponsring
I Sverige finns det enl. SCB ca 920 000 företag, varav 99,4% är företag består av 0-49 anställda. Sveriges företag spenderar totalt sett enorma summor på sponsring och event vilket vi naturligtvis ser att du som utövare av Mc-sport kan utveckla till din fördel.

• Sponsring omsatte år 2010 hela 5,3 miljarder (8,5 %*)
• Olika event i marknadsföringssyfte omsatte 2,6 miljarder (4,3 %*).
Det innebär också att sponsring är tredje största biten av hela reklamomsättningen, endast överträffad av dagspress- och internetannonsering.
*= av total omsättning för mediereklam enl. Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
OBS! Interna företagsevent räknas inte in i här. Sponsrings & Eventföreningen mätte detta till ca 2,1 miljarder under 2010.


Varför skall man gå denna kurs?
Först benar vi ut skillnaden på sponsring och (dold)välgörenhet. Vi ser sedan till att du som deltagare får de verktyg, argument och handlingsplan för att på egen hand (oavsett var du än befinner dig klass/ålder/målsättning) kan kontraktera nya partners. Vi genomför gruppövningar, tar oss igenom hur du bemöter de vanligaste invändningarna om motorsport och hur du bör agera för att få nya partners. Din vilja och målsättning är oavkortat de viktigaste förutsättningarna för att få ut maximalt ur denna helg.

Summerat;
Vi vet alla att kön av personer/verksamheter som vill bli sponsrade bara växer – däremot ökar inte mängden sponsorpengar i samma takt. Kursen ger dig personliga förutsättningar att övervinna ev. utmaningar och ger svar på hur just du lyckas med sponsorarbetet och undviker de vanligaste fallgroparna.


Är du fortf osäker om vad kursen innebär så läs gärna hela tråden igen.

Mvh

/Eric
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Erik, det är härligt att du inte ger upp!:tummenupp
Hoppas det kommer många på kursen!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om det finns någon företagare (eller avdankad räseråkare med för många pengar) med intresse så tar jag mer än gärna emot spons för att kunna medverka på detta seminarium! Den lilla hjälp jag har idag vågar tyvärr jag inte chansa/slösa på detta, även om jag är rätt övertygad om att jag kan tjata ihop dessa 4k rätt lätt sen efter seminariet. Men jag skulle hemskt gärna medverka för att få ännu bättre förutsättningar inför 2012. Så om någon skulle ha intresse få ni hemskt gärna höra er så berättar jag vad jag kan erbjuda!

#83 R1000

PM eller henrik@htracing.se
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Bra incitament till potentiella 08-förare!

Om man tävlar för Rapido MCK så finns det en tävlingsfond man kan söka bidrag ur för t.ex. detta seminarie.
Se www.rapido.se under info/racing
http://www.rapido.se/info/info.php4?id=14

Tackar för ytterligare ett bra och engagerande initiativ att köra för en Stockholmsklubb (om man nu bor i stan) och inte nån klubb som har lokalen & klubbfolket 25 mil nedåt vägen...

Grönt ljus, 5 - 6 nov :tummenupp
Gör en kort lyftning av tråden och vill bara bekräfta att vi kommer köra kursen som planerat.

Du som mot förmodan läst tråden tidigare och tvekat - har fortf chansen att vara med. Oavsett måste du ha gjort hemläxan innan start vilket kräver en del hemarbete med så du bör återkoppla till mig via mejl direkt för att du skall ha en ärlig chans att hinna med.


/Eric
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag upphör aldrig att förvånas över rr-folkets mentalitet på många områden.

Har en vän som körde motocross profesionellt under ett antal år och detta trots att han var långt ifrån dom snabbaste i sverige. Han låg nog snarare någonstans kring 20-30e plats i Sverige. Hur kunde han då höra till gruppen på kanske 5-10 förarna som kunde försörja sig på sporten? Ja, han skötte sin marknadsföring exemplariskt.

Genom åren har jag ständigt sett klagomål om hur mycket pengar allt kostar och dessutom anser majoriteten att resultaten mest styrs av pengar.

Men ingen är intresserad av att lära sig hur man ska få in mera pengar. Jag kan förvisso hålla med om att 4kkr är en slant men hur stor del av omsättningen är det egentligen? Antag att du idag får in 40kkr av dina sponsorer. Då behöver du bara få in 10% mer pengar nästa säsong för att ha fått tillbaka dessa 4kkr. Vilken företagare skulle inte glatt göra en investering som betalar sig redan efter bara 1 år?

Jag tycker mig känna igen mentaliteten från trådar där det disskuteras körteknik. Där snacket länge varit att det finns ingen "rätt körstil" alla ska flumma runt och ska hitta sin egen stil. Stor pojke kan själv och behöver inte lära av andra.

Det första jag tänkte när jag såg denna tråd var att varje klubb borde skicka en representant till en sådan här kurs. Sedan kunde han åka hem och hålla kurs åt resten av klubben.

Pust, nu är jag glad att minusfunktionen försvunnit från sporthoj för jag sparkade väl på lite för många pungar samtidigt nu...
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Trådlyft och fråga

Med dryga veckan kvar gör jag ett egensinnigt trådlyft med en fråga kansk e främst till västkusten & dess RR-intressenter.

Samåkning?
Vi har minst 1 förare som söker samåkning från Götet inför kommande helg 5-6 nov.

Dvs har någon tvekat till kursen pga "för lång framkörning" så verkar det finns en bra möjlighet att dela kostnader & körtid till Stockholm.

Känner du dig sugen el utvald - ta kontakt så kan jag länka ihop resp. uppgifter.


/Eric
Mejlto: eric_hulth@hotmail.com
 

yiu-han

&#8470;23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
I helgen deltog jag i Erics "Sponsorseminarie & workshop: Roadracing". Bivius bidrog till min kursavgift och vill ha en liten utvärdering här i tråden så ni andra får en chans att höra lite hur kursen var. Så jag ska försöka göra en kort sammanfattning.

Förhoppningsvis kan Eric och de andra kursdeltagarna också bidra med en liten utvärdering och flera nyanser än vad min synvinkel ger.

Min anledning till att gå kursen var att reda ut hur man kan hantera sponsoravtal och hur man får in sponsorpengar på rätt sätt och hur man sedan kan använda dom utan att skatteverket lönnmördar en i sömnen av ren vrede. Jag ville också få lite hjälp med hur man värderar sina motprestationer och lite "sälj-hjälp" i sponsorjakten. Vad fan kan jag egentligen erbjuda??? Ganska mycket visar det sig...

Eric har ju väldigt mycket erfarenhet i det här ämnet och gav en hel del ögonöppnare och tankeställare som är bra att ta med sig. Jag hade önskat lite djupare info angående företagsbiten men fick ändå det grundläggande som jag behövde för att gå vidare. Största delen av kursen gick ut på att ge argument och "verktyg" för hur man hanterar "säljandet" av sig själv och vad man kan ge företagen för motprestationer. Allt kändes inte som att det passade mig att använda men 80-90% kommer garanterat hjälpa mig i framtiden. Det som inte passade mig passar säkert någon annan.

En annan stor behållning av kursen var att utbyta erfarenheter med övriga deltagare och höra deras historier.

Kursmaterialet var väldigt bra och det finns mycket nyttig information som jag tror jag kommer ha nytta av många år framöver. Upplägget med ordningen vi gick igenom ämnena och hur mycket tid vi lade på dom olika delarna var dock inte jag och Eric riktigt överens om. :)

Slutsatsen då? Är det en kurs för alla? Nä antagligen inte. Skulle alla lära sig något? Ja garanterat. Kommer jag ha nytta av det här? Ja helt klart. Skulle jag gått kursen även om jag betalat hela själv? Innan hade jag sagt nej men nu efter måste jag säga ja.

// johan
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag vill passa på att stämma in i sången :)

Det var som sagt ett mycket lärorikt seminarium och en riktig gluggöppnare. Man KAN faktiskt erbjuda en hel del även om man "bara" är Rookie. Precis som Johan ville jag ha lite mer om hur själva företagandet fungerar men man fick en knuff åt rätt håll iaf och resten kan man ta reda på dels via länkar vi fick av Eric och dels genom vanligt hederligt Googlande.

Tycker jag att det var värt det? Ja det tycker jag! Om jag inte hade åkt dit så hade jag varit några tusingar rikare idag men nästa säsong skulle jag troligtvis fått betala ur egen ficka. Nu har jag massa verktyg jag kan använda för få någon annan att betala en del eller helst ALLT OCH LITE TILL! Om jag använder verktygen så är jag övertygad om att jag kommer tjäna på detta seminariet. Bollen ligger hos mig...

Tack till alla övriga kursdeltagare! Andras erfarenheter är alltid grymt lärorika och intressanta!

Rikard//
 

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Nykvarn
Hoj
Nada
Kan bara instämma i det både Johan och Rikard säger. Först och främst ett stort tack till Bivius som gjorde det möjligt för mig att medverka på kursen. Sen också ett tack till Eric som höll i kursen och gjorde det på ett föredömligt sätt. Sen när det gäller en utvärdering så kan jag bara säga att kursen var bra, mycket bra.

Mycket av det som sas har man kunnat läsa fram här på forumet, men då är det inlägg och precis som med mail så tolkas dessa på flera olika sätt beroende på person. Men nu fick man det muntlig och man kunde ställa de frågor/motfrågor som behövdes för att få sin "rätta" tolkning.

Jag kom även ut ur kursen med en bra mycket större portfölj med tips och verktyg för att göra mig mer attraktiv för sponsorn och att denna känner att den får något tillbaka (motprestation). Sen att vi fick en hel del bra argument mot påståenden som att motorsport är farligt för både person och miljö och att vi sponsrar inte individer, gjorde ju inte saken sämre.

Det enda negativa som egentligen som togs upp runt bordet var, väl själva biten om hur man fakturerar och hur få vi ut pengarna från bolaget. Men efter 15-20 min diskussion så hade vi även där bakat in och fått svar på en stor del av den frågeställningen också, men som Eric sa: Ska man ta med hela delen med att starta firma och hur man gör med bokföring etc så är det inte en 2 dagars kurs längre utan 2-3 helger.

Som Johan skrev innan, skulle jag går kursen igen. Svar JA, utan tvekan. Med de verktyg som vi fick med oss så finns alla möjligheter att göra ett bra sponsorarbete, så nu är det bara upp till en själv hur bra det blir.

Så tack Eric för en välutförd kurs och tack alla andra deltagare att ni hjälpte till med väldigt bra diskussioner kring ämnet.

//Anders
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top