laidback
En fin avföring är bästa huvudkudden!
- Gick med
- 19 Dec 2010
- Ort
- Nyköping
- Hoj
- En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har man inte ofta läst om sporthojsförare som inför sin kanske första långresa är oroliga över att de ska få ont i både rygg och axlar? Eller tror att man måste ha följebil till packningen? Eller skrotar tanken att åka långt bara för att man har fel typ av hoj? Gör inte det!
En vanlig lördag kan det ju ganska enkelt dra iväg uppåt 15-20 mil bara kors och tvärs i närområdet. Till och från en bandag plus själva körningen… Om man dubblar lördagskörningen har du plötsligt korsat sverige…
En kort dag har du till ringen från Sverige.
En lång dag till alperna -värre än så är det inte
Och visst står du ut att sitta lite obekvämt en dag i alla fall ?
När jag slutade tävla -01 byggde jag tillbaks till r6:ans gatgrejor sånär som på racekåpan som fick hål för orginallysena. Allt najat och klart för race alltså!
Körde några bandagar , race-träningar och 1500 mil –hojen var ju både gat – och racelegal!
Var även ute flera helger med tält och sovsäck. Skaffade ett par mjuka Givi-väskor
och en liten tankväska – snyggt och prydligt!
Har börjat omvärdera r6:an från extrem racehoj till schysst allroundhoj!
En junikväll året efter hade jag bokat nattfärjan Trelleborg – Rostock och hade ett skönt pirr i magen av att inte riktigt veta vad som väntar men målet var klart – Alperna!
Tankade , sprejade kedjan och rullade ombord för att sedan leta upp en soffa att sova i. Jag har ju självklart inte bokat hytt, för dom extrapengarna kommer jag nästan 50 mil!
Ni får gärna kalla det sniket, jag kallar det hutlöst!
Nu blev det kanske ingen soffa utan jag fick nöja mig med heltäckningsmattan under ett bord med tankväskan som huvudkudde, men det blev några timmar sömn ändå.
Halv åtta nästa morgon har jag redan lagt ett par mil och har en skön känsla av att allt
är så j---a rätt! Ligger och marschar 160 – 180 och liksom smyger fram. Smyger kanske är fel uttryck med en r6:a på 9000 varv! Men det går helt vibrationsfritt och akrapovicsystemet hör jag inte mycket av. Min vana trogen vid motorvägskörning har jag lagt armbågarna på knäna och bubbelglaset sveper luftströmmen mot pannan ungefär.
Tyvärr tvingar den lilla tankrymden in mig på mackarna redan efter 15 mil ibland eftersom
det kan va 7 mil emellan och så långt kanske inte soppan räcker.
Nja, det där med hög snittfart är bara att glömma . Om man har över 120 i snitt är man duktig. Man får däng av vilken citroen som helst!
Nämen Berlin – redan! Och det gör inte ens ont!
Men det är klart att när jag passerar Leipzig – träsmak – och Nurnberg –ont i höger axel och båda knäna – är det inte lika kul längre…
Men en sak är i alla fall klar. Jag kommer åtminståne till Österrike – och det redan samma eftermiddag!
Korsar gränsen vid Passau och hittar ett litet hotell i Wels. Bökar in väskorna på rummet och går ner och sprejar kedjan och låser hojen. Efter en dusch går jag ner till ute serveringen
och tar en bärs. Sitter och tänker att ”det är otroligt , igår eftermiddag låste jag dörren hemma,
nu ett drygt dygn senare är jag i Österrike – hojparadiset på jorden.”
Ni som orkat läsa ända hit förstår ju det här inte är en absolut guide för hur man gör när man
ska ut i Europa och kryssa runt, för det har många gjort före mig, och kan/vet mycket bättre
hur det går till.
Däremot vill jag visa att man inte behöver ha det största möjliga åket med v8 och släpvagn för att ens åka till Danmark! Jag åker lika långt oavsett om det är på min r6:a eller en ”riktig” touringhoj.
Det här tycker jag kunde vara en fot i arslet på alla er som inte vågar/velar och tror att ni
har fel hoj. Ut och toura och stå inte och dräll på mackarna för då kommer man aldrig fram.
En annan fråga på samma tema är varför det inte finns färdiga ”gt – versioner” för oss som inte bara använder våra r – hojar till bandagar och allmän huligankörning i hemtrakterna
I paketet kunde ingå t.ex bubbelglas, gel – dyna, pakethållare, fotpinnar som går att sänka och gärna några liter större tank, man behöver ju inte förstöra den nätta sporthojen bara för att semestern närmar sig, utan bara göra den mer ”komplett”
Lite som ktm gjort med smt, kawasaki med z1000sx, yamaha fz-1 gt osv. fast för riktiga
R – hojar.
Och ja, jag är ny här. Tja på er allihop!
En vanlig lördag kan det ju ganska enkelt dra iväg uppåt 15-20 mil bara kors och tvärs i närområdet. Till och från en bandag plus själva körningen… Om man dubblar lördagskörningen har du plötsligt korsat sverige…
En kort dag har du till ringen från Sverige.
En lång dag till alperna -värre än så är det inte
Och visst står du ut att sitta lite obekvämt en dag i alla fall ?
När jag slutade tävla -01 byggde jag tillbaks till r6:ans gatgrejor sånär som på racekåpan som fick hål för orginallysena. Allt najat och klart för race alltså!
Körde några bandagar , race-träningar och 1500 mil –hojen var ju både gat – och racelegal!
Var även ute flera helger med tält och sovsäck. Skaffade ett par mjuka Givi-väskor
och en liten tankväska – snyggt och prydligt!
Har börjat omvärdera r6:an från extrem racehoj till schysst allroundhoj!
En junikväll året efter hade jag bokat nattfärjan Trelleborg – Rostock och hade ett skönt pirr i magen av att inte riktigt veta vad som väntar men målet var klart – Alperna!
Tankade , sprejade kedjan och rullade ombord för att sedan leta upp en soffa att sova i. Jag har ju självklart inte bokat hytt, för dom extrapengarna kommer jag nästan 50 mil!
Ni får gärna kalla det sniket, jag kallar det hutlöst!
Nu blev det kanske ingen soffa utan jag fick nöja mig med heltäckningsmattan under ett bord med tankväskan som huvudkudde, men det blev några timmar sömn ändå.
Halv åtta nästa morgon har jag redan lagt ett par mil och har en skön känsla av att allt
är så j---a rätt! Ligger och marschar 160 – 180 och liksom smyger fram. Smyger kanske är fel uttryck med en r6:a på 9000 varv! Men det går helt vibrationsfritt och akrapovicsystemet hör jag inte mycket av. Min vana trogen vid motorvägskörning har jag lagt armbågarna på knäna och bubbelglaset sveper luftströmmen mot pannan ungefär.
Tyvärr tvingar den lilla tankrymden in mig på mackarna redan efter 15 mil ibland eftersom
det kan va 7 mil emellan och så långt kanske inte soppan räcker.
Nja, det där med hög snittfart är bara att glömma . Om man har över 120 i snitt är man duktig. Man får däng av vilken citroen som helst!
Nämen Berlin – redan! Och det gör inte ens ont!
Men det är klart att när jag passerar Leipzig – träsmak – och Nurnberg –ont i höger axel och båda knäna – är det inte lika kul längre…
Men en sak är i alla fall klar. Jag kommer åtminståne till Österrike – och det redan samma eftermiddag!
Korsar gränsen vid Passau och hittar ett litet hotell i Wels. Bökar in väskorna på rummet och går ner och sprejar kedjan och låser hojen. Efter en dusch går jag ner till ute serveringen
och tar en bärs. Sitter och tänker att ”det är otroligt , igår eftermiddag låste jag dörren hemma,
nu ett drygt dygn senare är jag i Österrike – hojparadiset på jorden.”
Ni som orkat läsa ända hit förstår ju det här inte är en absolut guide för hur man gör när man
ska ut i Europa och kryssa runt, för det har många gjort före mig, och kan/vet mycket bättre
hur det går till.
Däremot vill jag visa att man inte behöver ha det största möjliga åket med v8 och släpvagn för att ens åka till Danmark! Jag åker lika långt oavsett om det är på min r6:a eller en ”riktig” touringhoj.
Det här tycker jag kunde vara en fot i arslet på alla er som inte vågar/velar och tror att ni
har fel hoj. Ut och toura och stå inte och dräll på mackarna för då kommer man aldrig fram.
En annan fråga på samma tema är varför det inte finns färdiga ”gt – versioner” för oss som inte bara använder våra r – hojar till bandagar och allmän huligankörning i hemtrakterna
I paketet kunde ingå t.ex bubbelglas, gel – dyna, pakethållare, fotpinnar som går att sänka och gärna några liter större tank, man behöver ju inte förstöra den nätta sporthojen bara för att semestern närmar sig, utan bara göra den mer ”komplett”
Lite som ktm gjort med smt, kawasaki med z1000sx, yamaha fz-1 gt osv. fast för riktiga
R – hojar.
Och ja, jag är ny här. Tja på er allihop!
Last edited: