Sport vs touring eller båda?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har man inte ofta läst om sporthojsförare som inför sin kanske första långresa är oroliga över att de ska få ont i både rygg och axlar? Eller tror att man måste ha följebil till packningen? Eller skrotar tanken att åka långt bara för att man har fel typ av hoj? Gör inte det!

En vanlig lördag kan det ju ganska enkelt dra iväg uppåt 15-20 mil bara kors och tvärs i närområdet. Till och från en bandag plus själva körningen… Om man dubblar lördagskörningen har du plötsligt korsat sverige…

En kort dag har du till ringen från Sverige.
En lång dag till alperna -värre än så är det inte
Och visst står du ut att sitta lite obekvämt en dag i alla fall ?

När jag slutade tävla -01 byggde jag tillbaks till r6:ans gatgrejor sånär som på racekåpan som fick hål för orginallysena. Allt najat och klart för race alltså!
Körde några bandagar , race-träningar och 1500 mil –hojen var ju både gat – och racelegal!
Var även ute flera helger med tält och sovsäck. Skaffade ett par mjuka Givi-väskor
och en liten tankväska – snyggt och prydligt!
Har börjat omvärdera r6:an från extrem racehoj till schysst allroundhoj!

En junikväll året efter hade jag bokat nattfärjan Trelleborg – Rostock och hade ett skönt pirr i magen av att inte riktigt veta vad som väntar men målet var klart – Alperna!
Tankade , sprejade kedjan och rullade ombord för att sedan leta upp en soffa att sova i. Jag har ju självklart inte bokat hytt, för dom extrapengarna kommer jag nästan 50 mil!
Ni får gärna kalla det sniket, jag kallar det hutlöst!
Nu blev det kanske ingen soffa utan jag fick nöja mig med heltäckningsmattan under ett bord med tankväskan som huvudkudde, men det blev några timmar sömn ändå.

Halv åtta nästa morgon har jag redan lagt ett par mil och har en skön känsla av att allt
är så j---a rätt! Ligger och marschar 160 – 180 och liksom smyger fram. Smyger kanske är fel uttryck med en r6:a på 9000 varv! Men det går helt vibrationsfritt och akrapovicsystemet hör jag inte mycket av. Min vana trogen vid motorvägskörning har jag lagt armbågarna på knäna och bubbelglaset sveper luftströmmen mot pannan ungefär.
Tyvärr tvingar den lilla tankrymden in mig på mackarna redan efter 15 mil ibland eftersom
det kan va 7 mil emellan och så långt kanske inte soppan räcker.
Nja, det där med hög snittfart är bara att glömma . Om man har över 120 i snitt är man duktig. Man får däng av vilken citroen som helst!

Nämen Berlin – redan! Och det gör inte ens ont!
Men det är klart att när jag passerar Leipzig – träsmak – och Nurnberg –ont i höger axel och båda knäna – är det inte lika kul längre…
Men en sak är i alla fall klar. Jag kommer åtminståne till Österrike – och det redan samma eftermiddag!

Korsar gränsen vid Passau och hittar ett litet hotell i Wels. Bökar in väskorna på rummet och går ner och sprejar kedjan och låser hojen. Efter en dusch går jag ner till ute serveringen
och tar en bärs. Sitter och tänker att ”det är otroligt , igår eftermiddag låste jag dörren hemma,
nu ett drygt dygn senare är jag i Österrike – hojparadiset på jorden.”






Ni som orkat läsa ända hit förstår ju det här inte är en absolut guide för hur man gör när man
ska ut i Europa och kryssa runt, för det har många gjort före mig, och kan/vet mycket bättre
hur det går till.
Däremot vill jag visa att man inte behöver ha det största möjliga åket med v8 och släpvagn för att ens åka till Danmark! Jag åker lika långt oavsett om det är på min r6:a eller en ”riktig” touringhoj.
Det här tycker jag kunde vara en fot i arslet på alla er som inte vågar/velar och tror att ni
har fel hoj. Ut och toura och stå inte och dräll på mackarna för då kommer man aldrig fram.

En annan fråga på samma tema är varför det inte finns färdiga ”gt – versioner” för oss som inte bara använder våra r – hojar till bandagar och allmän huligankörning i hemtrakterna
I paketet kunde ingå t.ex bubbelglas, gel – dyna, pakethållare, fotpinnar som går att sänka och gärna några liter större tank, man behöver ju inte förstöra den nätta sporthojen bara för att semestern närmar sig, utan bara göra den mer ”komplett”
Lite som ktm gjort med smt, kawasaki med z1000sx, yamaha fz-1 gt osv. fast för riktiga
R – hojar.
Och ja, jag är ny här. Tja på er allihop!
 
Last edited:

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag betraktar min hoj som touring mer än sport, trots att den ansågs som supersport när den lanserades, så jag tänker då inte ligga på latsidan i sommar! Flest mil vinner. :tummenupp

Tackar för tipset om att vila armbågarna på knäna, ett bra alternativ till att vila på fartvinden i olagliga hastigheter och det lär väl kunna avlasta ryggen en del när man kör på raka vägar. För det är väl mest då man har användning av det knepet, i och med att man knappast kan ha händerna på styret samtidigt?

Edit: Hur håller man jämn gas utan händerna på styret? :confused:
 
Last edited:

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Ort
Norrköping
Hoj
yamaha
It has been done before...

[YOUTUBE-ID]ThO-w9SCM8I[/YOUTUBE-ID]

Jag gillar lerbaden vid 1.35, 2.20 och 4.20. Jag ska from nu skita i att använda plugg i avgassystemet när jag tvättar hojen :hihi

Fyfan va sjukt :D han verkligen misshandlar hojen och den bara går :tummenupp
motorerna håller för mer och längre än man tror specielt rad 4or :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har aldrig vågat mig utanför landsgränsen av rädsla för motorras. :näsblod

Men nån gång... :rolleyes:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
jo, det är ju så bra att r6:eek:rna år exakt en underarm lång mellan styre och knäskål!
 

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600 F3
Minst 72 mil per helg på en sporthoj är behövligt och bra för både kropp och själ :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
hoja till österrike är drömmen för mej. Men jag har lite funderingar kring väskor..har ju en gammal hoj så man får väl köra på biltemas "passar inte riktigt nån men nästan allt" väskor.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Hayabusa, det är en touringhoj enligt försäkringsbolagen. En touring hoj med 200 hästar då iofs :) Den sitter man kungligt på jämfört med de mindre 1000/750/600cc sporthojarna, bra för långresan.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
* * * * * *

Edit: Hur håller man jämn gas utan händerna på styret? :confused:

Gaffatejp! :yoparty

TS:
Gött snack, och appropå att tro att man har "fel" hoj, finns det någonstans här också en reseskildring om en hösttripp norrut med en... 125:a var det väl...? Allt går! :tummenupp

Välkommen, btw!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skön beskrivning av en touringhoj från det snabba segmentet. Kanske åtminstone nån får sig en tankeställare och omvärderar sin hoj lite :tummenupp
Har heller aldrig fattat varför inte folk kommit på att en sporthoj är alldeles ypperlig för långtouring.

Häng på armar har jag aldrig upplevt. Däremot får man lätt träsmak om man rullar på i mysfart. 140-160 marschfart, ibland lite till så funkar det. Blir som att....man få annat att göra än tänka på träsmak.
Nackdelen är väl då med dessa marschfarter att man inte hinner se så mycket av omgivningen. Men och andra sidan, hundra mil om dagen blir då istället en mumsbit.

Finns ju massor av trådar på SH som avhandlar om packning på sporthoj. Läs på o börja planera! :)
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
I somras körde jag Linköping-Bergen i ett svep (drygt 100 mil). Visst blev det lite jobbigt mot slutet för en som körde första säsongen men jag skall köra längre än så i sommar..:)
Blir en Zx10r till sommaren för jag har hört att dom e skiitbra och toura med..:yoparty
Nån som ska med och toura i europa i sommar? :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:Bugar
Skön beskrivning av en touringhoj från det snabba segmentet. Kanske åtminstone nån får sig en tankeställare och omvärderar sin hoj lite :tummenupp
Har heller aldrig fattat varför inte folk kommit på att en sporthoj är alldeles ypperlig för långtouring.

Häng på armar har jag aldrig upplevt. Däremot får man lätt träsmak om man rullar på i mysfart. 140-160 marschfart, ibland lite till så funkar det. Blir som att....man få annat att göra än tänka på träsmak.
Nackdelen är väl då med dessa marschfarter att man inte hinner se så mycket av omgivningen. Men och andra sidan, hundra mil om dagen blir då istället en mumsbit.

Finns ju massor av trådar på SH som avhandlar om packning på sporthoj. Läs på o börja planera! :)
Exakt Veijo! Jag ville bara visa att man inte behöver fastna på räserbanan för att man har sporthoj. Precis som du gjort med dina utflippade mopperesor!
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Självklart kan man köra långt på en sportis. Kanske får man träsmak och ont i ryggen, men det går. Men att sitta och köra 50+ mil dag efter dag i en vecka eller två, njä, det skulle iaf inte jag vilja göra. Det är först efter några dagar en hoj blir riktigt obekväm....

Men som TS säger, det är inte så långt ned till Alperna så att det måste bli ett projekt att ta sig dit.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
hoja till österrike är drömmen för mej. Men jag har lite funderingar kring väskor..har ju en gammal hoj så man får väl köra på biltemas "passar inte riktigt nån men nästan allt" väskor.
Jag tror väskorna kommer sitta som en smäck på fz:an. Bakdelen stöttar nog bättre än t.ex r6 -06
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
...och gärna några liter större tank...
Och häri ligger som jag ser det största problemet.
Jag har 28 L i min DR och det är ändå på gränsen till för lite. Tycker en hoj ska ta sej minst 50 mil på en tank för att vara någorlunda uthärdlig vid långkörningar. Med sporthoj får man ju stanna hela jävla tiden.
Vad tjänar det till att man kan pressa >250 km/h när valfri barnfamilj i V70 ändå har högre snittfart? Bilen är dessutom bekvämare på alla sätt.

Mitt eget rekord är 50 mil på en dag i sadeln på GSXR400. Aningens mindre tråkigt och aningens lägre soppakostnad än för samma sträcka med bil, annars bara nackdelar.

Fortfarande: All heder åt de som vågar sej utanför länsgränsen på sin sporthoj! :yoparty
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Och häri ligger som jag ser det största problemet.
Jag har 28 L i min DR och det är ändå på gränsen till för lite. Tycker en hoj ska ta sej minst 50 mil på en tank för att vara någorlunda uthärdlig vid långkörningar. Med sporthoj får man ju stanna hela jävla tiden.
Vad tjänar det till att man kan pressa >250 km/h när valfri barnfamilj i V70 ändå har högre snittfart? Bilen är dessutom bekvämare på alla sätt.

Du har missat en dimension i din jämförelse! Vilken förare har roligast? Om du tycker att det är jämförbart med att åka Volvo med barn i bilen om du har samma snittfart har du underskott på körglädje i ditt mc-åkande. Det finns mer att få ut om du söker.. Dags att titta på ny inriktning på åkandet kanske? :skrattaåt

Det är ju själva körandet som är det roliga. Kör man sedan inte alltför stora och raka vägar kommer inte familjebilen upp i samma snittfart i a f även om stoppen är 3-4 ggr så många som för Volvon.

Är det inte oftast så att de hojar som har de minsta tankarna och kortaste räckvidden ofta har den sämsta körställningen för touring? Det är nästan som om tillverkarna tänkt att somliga modeller gör vi lite mer trevliga att sitta länge på och de får då även större tank och ibland rentav mer täckande kåpor. Men de rullar fortfarande hyggligt på bana. :tummenupp

Sedan är det ju vi ägare som skruvar upp förbrukningen i jakt på några hk. Ofta utan nytta för turåkandet utan bara glädjedödande om man bara kommer 15 mil mellan stoppen. Semester-mappning på hojen är kanske en god idé för att göra en übertörstig halvpreppad rejshoj trivsam på turen.

Runt 25 mil är acceptabelt tycker jag ändå om man håller sig till asfaltsåka. (Min tar sig 35 mil med passagerare och väskor på normväg - kurvig och kul. Tankar för att vara säker inom 8-9 mil efter reserven på ca 5l. Eller 1/3 av körd sträcka sedan förra tankningen då reserven är 1/3 jämfört med resten av tanken. Då har man suttit 3 timmar i sadeln så det passar gott att sträcka lite på sig.)

Ska vi prata dagskörsträckor är Norge-turen i somras längst hittills. Fyra dagar och 220 mil, varav 200 kurvigt. Sista dagens 70 mil gjorde att man fortsatte köra i sömnen..
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Testat Ducati ST?

Ingen hypersport även om de funkar bra även på bana. I alla fall efter demontering av centralstöd och packväskor(så man kan använda det högre ljuddämparfästet).

Ingen touring heller även om den är avsevärt bekvämare än en riktig hypersport.

Jag skulle vilja påstå att den stämmer bra in på "sporthoj i GT-version".
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top