Sport vs touring eller båda?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
För de som skall köra långt i sommar så kanske FIM-rallyt kan vara något.

Du kan få komma och köra i mitt garage!

Ååååh vad sjysst... du har rätt, touringmässigt så är det stor skillnad mot förrådet där hemma där jag kör rundor i dagsläget. :näsblod
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Scorpiojn, hur är det,lirar inte duccen och zx-9 -98-02 i samma liga? Sport men inte supersport? Hursomhelst , schyssta hojar båda två!

Ja det stämmer rätt bra.

Ducati ST är lättare(faktum är att min ST3 väger lika mycket/lite som min 998 Biposto) plus att den är smidigare att köra. Sportigare är väl rätt ordval. Speciellt utan packväskorna monterade är den piggare i vändningarna än man kan tro. Det enda jag kan känna att jag saknar ibland på min ST3 är seriösare fjädringskomponenter. Men väljer man ST3s eller ST4s får man bl.a även förstklassiga fjädringskomponenter.

Motorn har däremot lägre effekt än Zx9. Ducati ST3 ger knappt 110 hk och ST4s ger ungefär 120 hk. Vridmomentet och effektregistret är däremot kraftfullare på Ducatin varför motorn gott och väl räcker till.

Jag har bara testkört en Zx9 nå´n gång på 90-talet och har därför ingen erfarenhet från längre körningar, men jag vill ändå påstå att komforten är högre på Ducati ST.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Vad är det som är kul med touring!? Visst är det kul att se nya platser. Men det finns många andra sätt man hellre förflyttar sig på. Jag får ångest bara jag ska köra 10 mil motorväg med hojen! :gnissla

\Masonit
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vad är det som är kul med touring!? Visst är det kul att se nya platser. Men det finns många andra sätt man hellre förflyttar sig på. Jag får ångest bara jag ska köra 10 mil motorväg med hojen! :gnissla

\Masonit

Välj mindre vägar då. :tummenupp

Eller välj ett annat transportmedel. Gör det som funkar för dig.

//J
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tänkte ställa en fråga i tråden som till viss del kan vara relevant.
Hur är det med slipon nere i europa? Om det är hyffsad ljudnivå är det ok då eller MÅSTE man åka original som jag har hört någon säga...? Vi planerar för övrigt en alpenresa som heter duga i sommar så om nån har nått mer tips vore detta oxo vänligt !
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänkte ställa en fråga i tråden som till viss del kan vara relevant.
Hur är det med slipon nere i europa? Om det är hyffsad ljudnivå är det ok då eller MÅSTE man åka original som jag har hört någon säga...? Vi planerar för övrigt en alpenresa som heter duga i sommar så om nån har nått mer tips vore detta oxo vänligt !

Vet faktiskt inte. Har själv aldrig haft problem.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte ställa en fråga i tråden som till viss del kan vara relevant.
Hur är det med slipon nere i europa? Om det är hyffsad ljudnivå är det ok då eller MÅSTE man åka original som jag har hört någon säga...? Vi planerar för övrigt en alpenresa som heter duga i sommar så om nån har nått mer tips vore detta oxo vänligt !
Bra fråga! Har själv aldrig haft problem trots buckligt acrasystem på -99:an och acrapipa på -06:an, och då blev jag ändå stoppad av polisen(fortkörning som vanligt, suck). Har dock hört att de blivit lite petigare på ringen på senare år.
Lycka till och kom ihåg att ta mycket kort så du har att drömma över nästa vinter.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja det känns som något jag också tänker på, har funderingar på att ta hojen till norge i sommar. Men det känns som om att händer det något då är allt det roliga över.

Jag menar det kan ju bli hur dyrt som helst om man är in the middle of no where och får motorknas.
Finns det försäkringar för sånt? Även för äldre hojar årsm 2001??

Eller kör ni på Live and let die filosofin när ni bränner långfärder?

I Europa är det sällan något problem med att råka ut för mekaniskt vajsing utan att lätt kunna hitta hjälp. Det är väl inte så ofta det blir "Sista Färden" av det ("Scream like a pig!" och dylikt... :D).
Sen om man inte missköter sin hoj till vansinnets gräns är ju hyfsat moderna hojar driftsäkra.
Är man osäker kan man ju teckna ett extra försäkringsavtal för assistanshjälp. Typ Falk som skickar erbjudanden till mig 3 ggr om året. Kolla runt lite alt. hör med ditt försäkringsbolag om de erbjuder lite extra säkerhet på europasemestern.

Det som är viktigt att tänka på när man drar långväga på sportknarren är att man har däck på som kommer täcka den tänkta sträckan! Lite trist när corden tittat fram efter 200 mil pga klistriga sportdäck... :gnissla
Det hände en polare på våran norgetur i somras men det löste sig det med. Vi hittade en "ödemarksmekaniker" som fixa det. Det mesta löser sig!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
därför..

Vad är det som är kul med touring!? Visst är det kul att se nya platser. Men det finns många andra sätt man hellre förflyttar sig på. Jag får ångest bara jag ska köra 10 mil motorväg med hojen! :gnissla

\Masonit

Du tänker touring som det här: (Likamycket umgås och tjôta som rulla på raka vägar med platta däck.)
[YOUTUBE-ID]eJzqQdO2ZH0[/YOUTUBE-ID]

När du borde tänka mer åt det här hållet: (se karta på sträckan sist i inlägget)
[YOUTUBE-ID]eAp1waatrKg[/YOUTUBE-ID]

Varför åka på tur?
1. Precis som du säger, för att vidga vyerna och köra annat än den vanliga asfalten man kan utan och innan; må vara bana eller väg.
2. Bogan, bulten eller vfsh i Sverige (med fåtalet undantag) är skitvägar internationellt sett. Om man inte gillar att nöta samma sträcka om och om igen i jakt på den bästa tiden eller ultimata poserskrapet så finns det många kul vägar att upptäcka med mindre trafik, med bättre beläggning och inga som störs. Fotokurvor är det kanske sämre med.:D

Man kan om man kör rätt få se ställen som dessa:
[YOUTUBE-ID]JWGI30KJ1kg[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]LkqOTG9xoxU[/YOUTUBE-ID]

Sagt förr; kör du motorväg är det för att du har tidsbrist, valt bort en trafikerad 2+1-väg :mad: eller helt enkelt kört fel! (Inte läst kartan rätt..)
 

Bifogat

  • P1000020.jpg
    P1000020.jpg
    236.2 KB · Visningar: 105
  • P1000021.jpg
    P1000021.jpg
    211.3 KB · Visningar: 94
  • P1000052.jpg
    P1000052.jpg
    235.7 KB · Visningar: 97
  • P1000142.jpg
    P1000142.jpg
    233.3 KB · Visningar: 94
  • P1000190.jpg
    P1000190.jpg
    238.4 KB · Visningar: 106
  • P1000258.jpg
    P1000258.jpg
    233.1 KB · Visningar: 95
  • lysebotn.gif
    lysebotn.gif
    116.8 KB · Visningar: 143
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Tänkte ställa en fråga i tråden som till viss del kan vara relevant.
Hur är det med slipon nere i europa? Om det är hyffsad ljudnivå är det ok då eller MÅSTE man åka original som jag har hört någon säga...? Vi planerar för övrigt en alpenresa som heter duga i sommar så om nån har nått mer tips vore detta oxo vänligt !

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta.

Man jag har hört av tyska motorcyklister att den tyska polisen är mer eller mindre rabiat angående ljudnivån. Vid s.k flygande besiktning där förhöjd ljudnivå konstateras blir enligt dem hojen avspärrad med band av polisen och det är bara att ringa bärgare. Av denna anledning är det rätt få tyska ducatister som vågar montera musikförstärkare(byta ljuddämpare).

Huruvida detta i praktiken även tillämpas på utländska fordon har jag inte koll på.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ska väl i ärlighetens namn även tillstå att det är skillnad på motorväg och motorväg. Autobahn förtjänar ett hedersomnämnande, om man nu måste köra motorväg i Europa. Ett ställe man kan känna på fartresurserna i en hyggligt säker omgivning med medtrafikanter som klarar att köra i olika hög fart. Där ser man sig för, är följsam och ffa inte en blind stoppkloss som svensken i gemen. Det gäller att ha uppsikt för trafikstockning och köra med framförhållning - om än i 200+ med fullpackad hoj. Men det är tämligen tröttsamt i längden.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja just det, kom att tänka på en annan sak.
Finns det inga tajtare textilställ gärna med knäpckar?
"GT-mässiga"!
Tycker alla jag sett är så breda/flaxiga.
Jag trivs bra i skinnställ ,men det är ju det där regnstället...
Ringen ligger ju så bra till på hemvägen, därför är puckar bra att ha.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja just det, kom att tänka på en annan sak.
Finns det inga tajtare textilställ gärna med knäpckar?
"GT-mässiga"!
Tycker alla jag sett är så breda/flaxiga.
Jag trivs bra i skinnställ ,men det är ju det där regnstället...
Ringen ligger ju så bra till på hemvägen, därför är puckar bra att ha.

Det finns ju skinnställ som är vattentäta, typ Halvarsons och Rukka tror jag. Nackdelen är väl att det vattenskyddande membranet sitter innanför skinnet, vilket medför att stället blir blött och tungt (kanske även kallt, har inte provat ett dylikt).
Själv kör jag touring med "skyddsjacka" under tygjackan och kastar skydden i denna, då vet jag att skydden sitter där de ska. Då är det bara och ta den tajtaste jackan som går över...

Men knäpuckarna får du nog silvertejpa fast. :)

Icke "flaxiga" allväderställ finns dock, men man får ofta leta lite uppåt i prisklasserna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns ju skinnställ som är vattentäta, typ Halvarsons och Rukka tror jag. Nackdelen är väl att det vattenskyddande membranet sitter innanför skinnet, vilket medför att stället blir blött och tungt (kanske även kallt, har inte provat ett dylikt).
Själv kör jag touring med "skyddsjacka" under tygjackan och kastar skydden i denna, då vet jag att skydden sitter där de ska. Då är det bara och ta den tajtaste jackan som går över...

Men knäpuckarna får du nog silvertejpa fast. :)

Icke "flaxiga" allväderställ finns dock, men man får ofta leta lite uppåt i prisklasserna.


Fiffigt!
Annars är ju största nackdelarna med skinn-och regnställ att det ska av och på, av och på oavbrutet! Sen ska man helst hinna köra tre mil innan man stannar för att brotta på sig det förb...e regnstället!
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hittade föresten den här sidan..
http://www.renntec.co.uk/yamaha_yz_fr6_sports_rack_carrier

Kan vara bra om man har skjuts.

....och på tanken sen:


http://www.cbparts.se/product.asp?product=3785

3785b.jpg


Funkar bra för dom som har skruvar på sargen runt tanklocket. Väskan blir lite högre upp, så man kan inte ha en för hög/stor väska(pga instrumenteringen)


Snikmodellen: Magnetväska funkar också i nödfall på plasttank.
Lakansbit under för skyddande mot repor. Sen säkrar man den främre remmen i styret. Sitter som smäck när man kör(i och med att man har armarna på styret och runt väskan), men vill då givetvis gärna trilla åt sidan när man parkerar på sidostödet.
070611b1.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
....och på tanken sen:


http://www.cbparts.se/product.asp?product=3785

3785b.jpg


Funkar bra för dom som har skruvar på sargen runt tanklocket. Väskan blir lite högre upp, så man kan inte ha en för hög/stor väska(pga instrumenteringen)


Snikmodellen: Magnetväska funkar också i nödfall på plasttank.
Lakansbit under för skyddande mot repor. Sen säkrar man den främre remmen i styret. Sitter som smäck när man kör(i och med att man har armarna på styret och runt väskan), men vill då givetvis gärna trilla åt sidan när man parkerar på sidostödet.
070611b1.jpg
Den där tankväskan verkar ju helt kanon!
Nu känns det som att en "tänkt" rookieräser börjar bli redo för europa.
Tilltalande tanke; att en sportis kan få så brett användningsområde.Touringgrejorna är ju bara att hänga av, och sen besiktiga in hojen till nästa rookierejs!
Och att oljepluggarna är najade stör ju inte på autobahn.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top