Vad är det som är kul med touring!? Visst är det kul att se nya platser. Men det finns många andra sätt man hellre förflyttar sig på. Jag får ångest bara jag ska köra 10 mil motorväg med hojen!
\Masonit
precis, motorväg är väl knappast förstahandsvalet när man reser på hoj. annars är det väl själva upplevelsen att resa på hoj, allt blir lite mer på riktigt och mer av ett äventyr på hoj. man sitter inte inkapslad i en bil utan man tar lite mer del av sin omgivning och naturen omkring sig.
dessutom är det lite kul att man ofta blir helt annorlunda bemött som resande på hoj, folk ser en lite som en äventyrare, vill gärna hjälpa till och undrar en massa om ens resa och vart man är ifrån. kommer du i en bil bryr sig nog ingen sig ett dugg, inte mer än att du är en dum turist eller genomresande om du har otur.
förutom när det regnar så ser jag bara fördelar rent äventyrsmässigt men även regnet är en del av äventyret, speciellt när man ser tillbaka på det hela.
Så du har nog helt enkelt inte förstått tjusningen med det, du har väl kanske inte ens kört en rejäl långresa ner på kontinenten med hoj? Då bör du prova det! Annars kanske du bara är lite för bekväm av dig för sånt får hålla dig i bilen.
Sagt förr; kör du motorväg är det för att du har tidsbrist, valt bort en trafikerad 2+1-väg eller helt enkelt kört fel! (Inte läst kartan rätt..)
Och ja precis, de gånger jag väljer motorväg på våra mc-resor (bl.a. 11 länder, 835 mil, 4 veckor i 2009 och 16 länder, 770 mil, 5 veckor i 2010) vilket kan bli en del ibland, beroende på vart man vill, hur långt det är dit och hur man har det tidsmässigt. jag har inte det minsta problem med att köra motorvägar med jämna mellanrum på resorna, speciellt inte utomlands om vägarna är bra också. som i somras, motorvägarna i norra grekland va helt fantastiska, knappt någon trafik alls men helt nylagda, långsamt kurviga och med fantastiska utsikter! Även motorvägen som går upp genom Kroatien är bra och utan tung trafik, däremot är väl inte utsikterna alltid fantastiska. men man kommer fort fram, sedan kan man ägna de närmaste dagarna efter det till fina slingriga vägar i bergen eller liknande.
SORRY... lite off topic kanske men klart värt å tänka på när man väljer hoj.
Last edited: