Sport vs touring eller båda?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Kul tråd det här! Målet för mig i år är att köra ned till Polen, sen Tjeckien, alperna i Österrike/Schweiz och givetvis Tyskland. Men att inte köra på så mycket motorvägar. Målet är resan, inte att jag skall klippa motorväg i 230 knyck för att hinna ned till alperna dag 1 även om min K1300s lätt skulle klara av det. Det bästa som finns är att mappa upp asfalterade småvägar (Garmins Mapquest är perfekt för det) på GPSen och köra runt 50 mil om dagen. Och se för fasen till att stanna så fort man ser nåt kul. Fika, lev livet och du kommer träffa massor med folk som frågar dittan och dattan. Man känner sig som värsta äventyraren även fast man inte kör så tufft som de som plöjer igenom Ryssland till Japan härifrån. :tummenupp Att sitta efter en varm svettig dag med hojen utanför ett jättebilligt Gasthaus med en iskall tysk ofiltrerad öl på kvällen medan man planerar morgondagen är sådant man kommer komma ihåg till döddagar.

Allt det här gjorde att jag köpte en K1300s istället för en 1000-sporthoj. K1300an med quickshifter, mappad med PC5 och Akra EVO får tom de flesta 1000-kubikare att ha svårt att hänga med rakt fram. Sen svänger den finfint med, även med packning och tanten bakpå. Det elektroniska fjädringssystemet är jättebra när man har tyngre packning.

Själv gillar jag inte mjuka biltemaväskor utan kör GIVIs V46 och BMWs hårda och vattentäta väskor men det är ett lyxproblem. Kör med mjuka väskor och ha kul annars! Vidare är skinnställ kontra gore-tex nästa problem. Jag har både och men gillar skinn bättre sålänge det inte ösregnar ned, då är goretex helt outstanding.

För övrigt tycker jag att man inte levt livet på hojen om man bara bombar bulten och aldrig vågar sig utomlands. Ut och kör i Europa med er! :tummenupp Hojarna klarar garanterat av det. Se bara till att vila och ta en kaffe eller två när man börjar bli trött. Ha aldrig bråttom!

visabild.php


Bilden är från förra årets 200 milavända. Korttur men det skall bli långt mer iår är planen.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sant. Om luften nu är bra, vilket den inte är i alla tunnlar i norge precis, blir det kanske ett besök nästa gång man har vägarna förbi. Men rätt preppad med klart visir. Mörkt spegelvisir är inget för tunnelkörning och uppfällt visir blir en plåga värre än jag trott innan jag försökte mig på det.

Brukar fälla upp det mörka visiret i de norska tunnlarna utan belysning.
VI ett tillfälle, precis efter att jag fällt upp det, small det rejält. En en humla 10 mm under ögonkanten. Blev blåklocka av det.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Brukar fälla upp det mörka visiret i de norska tunnlarna utan belysning.
VI ett tillfälle, precis efter att jag fällt upp det, small det rejält. En en humla 10 mm under ögonkanten. Blev blåklocka av det.

Haha, då hade du det nog steget värre. Det värsta jag genomled i somras var dryga milen med ansiktsblästring i vägdamm någonstans mellan Ålesund och Åndalsnes. Känslan var som att köra genom en konstant svärm av mygg. Smakade inte bättre heller. Hann du känna någon smak av din humla? :hihi

Jag gör av med några visir per säsong så adaptiva visir ligger nog utanför min budget. Petig med synfältet och kör i ur och skur. (När det inte är fruset som nu :gnissla)

Apropå det: Är det någon som vet om det går att polera bort repor på visir? Tänkte om det gick att göra som med polermedel som till mobiltelefondisplayen, CD-skivor etc.

Man blir ju inte ett dugg åksugen av att sitta och läsa här!

@AnteF: skulle jag välja en enda hoj är det precis den där du sitter på. Snygg färg, bra tillbehör. Byter du upp dig regelbundet, eller kör du tills något betydligt bättre alternativ kommit ut på marknaden? Det är inte ofta man ser några begagnade till salu.

Kan f ö intyga att med traction control (eller vad det heter på bmw-språk) var orginal 1300S alltid överlägset först in i Torpakurvan på Gelleråsen i somras när SMC som avslutning hade övningsstarter för de som ville prova på. Ingen av de racepreppade pöjkera hade en suck i någon av starterna - såg rätt kul ut faktiskt. :arsele
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
@AnteF: skulle jag välja en enda hoj är det precis den där du sitter på. Snygg färg, bra tillbehör. Byter du upp dig regelbundet, eller kör du tills något betydligt bättre alternativ kommit ut på marknaden? Det är inte ofta man ser några begagnade till salu.

Kan f ö intyga att med traction control (eller vad det heter på bmw-språk) var orginal 1300S alltid överlägset först in i Torpakurvan på Gelleråsen i somras när SMC som avslutning hade övningsstarter för de som ville prova på. Ingen av de racepreppade pöjkera hade en suck i någon av starterna - såg rätt kul ut faktiskt. :arsele

Om jag säger såhär; Hojen känns djävligt framtidssäker. Den här kommer jag troligen behålla i många år. Den känns som en modern uppgraderad Honda Blackbird och Hondan tycker jag fortfarande håller fortfarande måttet även fast designen är 15 år gammal. Målet när jag började köra var att äga en Blackbird med tre hårda väskor. Nu är det en K1300s eftersom jag tycker den är mest modern kontra Hayan, VFR1200an och ZX14. Billig i drift är den också, hoppas bara att motorn håller ihop (har läst senaste Motorrad :gnissla )

Vad gäller starten så är det nästan löjligt hur snabb och lätthanterlig den är. Lång hjulbas samt att TCSen ser till att det inte blir några wheelies gör att den är troligen snabbast från stillastående av alla orginalhojar. Har iofs inte provat mot någon sporthoj men jag skulle själv inte ha en chans på en R1 i jämförelse. Vore kul att testa mot nån polares sporthoj. Får återkomma om det. :)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
:felämne Låter bra det där. Du får gärna dela med dig lite om ekonomin på hojen. Vilken aktionsradie etc får du med din setup. Stor skillnad mot original?

Hade suzuki haft lite i skallen hade de uppgraderat busan med lite teknik - åtminstone som tillval och ffa ABS. Nu är den inte ett seriöst sporttouringalternativ. Men det är ju en nisch det med att bara sälja på myten (tills nu ZX14) att man är "värst" i posörträsket. :rolleyes: Den är idag utrustningsmässigt efterbliven. Tyvärr. Hayabusans linjer är vackrare och tekniken i övrigt är väl så bra som 1300S. BMW har lite dålig tumme med gyllene snittet i sin design. Lite "legolanddesignspråk". Tänk om JAG fick bestämma..
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
:felämne Låter bra det där. Du får gärna dela med dig lite om ekonomin på hojen. Vilken aktionsradie etc får du med din setup. Stor skillnad mot original?

Runt 30 mil aktionsradie. Ingen superskillnad i övrigt. Lite mer flås, lite mer bränsle går åt.

Stora fördelen är försäkringen; För mig 35+ i Sthlm så pyntar jag 9 papp per år hel/hel. Kardan har den också vilket gör driftkostnaderna lägre även där.

Att hayan inte har abs gjorde att den gick bort för mig. ZX14 är helt ok men saknar en bra försäkringslösning tyvärr. VFR1200 är kanske den bästa konkurrenten men motorn kändes lite ryckig när jag testade den. Men de kommer säkert rätta till det. Hondan var mycket fin i övrigt.

Annars håller jag med i det du säger. Särskilt sexig är inte K1300s. Men den orangea färgen är skitsnygg i solen. Alltid nåt. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Instämmer med trådskaparen. Ut och se världen!

Jag och två vänner körde ner till Hungaroring och kollade F1. Efter det bar det av mot Nürburgring för lite egen körning... kom dock bara till München då en av vännerna planterade hojen i baken på en skåpbil på autobahn (Ingen större skada skedd med honom). Efter att vännen skrevs ut från sjukan dagen efter väntade en dags flängande och ringande.

Det jag egentligen vill komma till är detta:

Det är inga problem att beta av milen. Vår längsta dagssträcka var 140mil (även om det faktiskt var över natten och i nästan konstant ösregn).
Men skall du/ni ut och köra så gör er själva en tjänst. Ha ingen tid ni måste passa. Resan blir oändligt mycket trevligare om ni har tid att stanna om ni ser nåt intressant eller vill ta en annan väg.

Bensträckare blir det ganska ofta om ni är flera. Antingen så måste man tanka, käka eller gå på muggen. Skulle det behövas fler. TA DET!
Det är lätt att bli avtrubbad och fartblind efter många mil i sadeln. Känn efter.

Håll avståndet! Var flera gånger som det kunde gått illa på den resan.

Ut och se världen nu! :tummenupp

n604078224_226787_8846.jpg
Det är riktigt,tycker inte heller att milen är nnåt bekymmer. Det gäller mer att bestämma sig för att "idag ska jag komma fram." För mig tar det ca.16h hem från ringen, och det kan ju tyckas oändligt när man sticker iväg, men milen tickar iväg, och rätt va det är börjar det stå Puttgarten på skyltarna!
Sen är ju frågan varför det är så bråttom?
Det är ju klart, de som hellre lägger tre dar på Tyska bonnvischan än i Alperna, de behöver inte ha lika bråttom.
Bra bild förresten! Ni verkar inte va storkunder hos givi och krauser.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul tråd det här! Målet för mig i år är att köra ned till Polen, sen Tjeckien, alperna i Österrike/Schweiz och givetvis Tyskland. Men att inte köra på så mycket motorvägar. Målet är resan, inte att jag skall klippa motorväg i 230 knyck för att hinna ned till alperna dag 1 även om min K1300s lätt skulle klara av det. Det bästa som finns är att mappa upp asfalterade småvägar (Garmins Mapquest är perfekt för det) på GPSen och köra runt 50 mil om dagen. Och se för fasen till att stanna så fort man ser nåt kul. Fika, lev livet och du kommer träffa massor med folk som frågar dittan och dattan. Man känner sig som värsta äventyraren även fast man inte kör så tufft som de som plöjer igenom Ryssland till Japan härifrån. :tummenupp Att sitta efter en varm svettig dag med hojen utanför ett jättebilligt Gasthaus med en iskall tysk ofiltrerad öl på kvällen medan man planerar morgondagen är sådant man kommer komma ihåg till döddagar.

Allt det här gjorde att jag köpte en K1300s istället för en 1000-sporthoj. K1300an med quickshifter, mappad med PC5 och Akra EVO får tom de flesta 1000-kubikare att ha svårt att hänga med rakt fram. Sen svänger den finfint med, även med packning och tanten bakpå. Det elektroniska fjädringssystemet är jättebra när man har tyngre packning.

Själv gillar jag inte mjuka biltemaväskor utan kör GIVIs V46 och BMWs hårda och vattentäta väskor men det är ett lyxproblem. Kör med mjuka väskor och ha kul annars! Vidare är skinnställ kontra gore-tex nästa problem. Jag har både och men gillar skinn bättre sålänge det inte ösregnar ned, då är goretex helt outstanding.

För övrigt tycker jag att man inte levt livet på hojen om man bara bombar bulten och aldrig vågar sig utomlands. Ut och kör i Europa med er! :tummenupp Hojarna klarar garanterat av det. Se bara till att vila och ta en kaffe eller två när man börjar bli trött. Ha aldrig bråttom!



-----------------------------------------------

Kan skriva under på allt utom det där med hårda packväskor.
Hade ett par stora krauser k2 på en hoj för länge sen. Skitbra, man fick
med sig ALLT! Men hårda väskor finns väl inte till r-hojar?
Men vilken känsla det är, precis som du skriver, när man sitter och eftersvettas med ein grosse i näven och har korsat ett land eller klättrat över fem bergspass det är fanimej oslagbart!



edit: va konstigt det här blev indelat...
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Finns kanske lite klent utbud. Men t ex har givi fästen till zzr (även 600), GSX1300R och CB1000R.

(Du har tappat bort [/QUOTE] sist i din citering av AnteF - därför är det konstig uppdelning.)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns kanske lite klent utbud. Men t ex har givi fästen till zzr (även 600), GSX1300R och CB1000R.

(Du har tappat bort
sist i din citering av AnteF - därför är det konstig uppdelning.)[/QUOTE]
Tack för tipset om uppdelningen, jag är inget proffs än på det här.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fy tusan vad fult ett bakdäck kan vara på en sporthoj. Roadtech Z6, inte vackert, dock långlivat. Annars blir det dyrt att marscha med sudgummi.

070611b10.jpg


Om ni undrar vad för det är för flaska som står där bredvid. Jo den ingår i en öldrickares packning med begränsat packutrymme :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Instämmer med trådskaparen. Ut och se världen!

Jag och två vänner körde ner till Hungaroring och kollade F1. Efter det bar det av mot Nürburgring för lite egen körning... kom dock bara till München då en av vännerna planterade hojen i baken på en skåpbil på autobahn (Ingen större skada skedd med honom). Efter att vännen skrevs ut från sjukan dagen efter väntade en dags flängande och ringande.

Det jag egentligen vill komma till är detta:

Det är inga problem att beta av milen. Vår längsta dagssträcka var 140mil (även om det faktiskt var över natten och i nästan konstant ösregn).
Men skall du/ni ut och köra så gör er själva en tjänst. Ha ingen tid ni måste passa. Resan blir oändligt mycket trevligare om ni har tid att stanna om ni ser nåt intressant eller vill ta en annan väg.

Bensträckare blir det ganska ofta om ni är flera. Antingen så måste man tanka, käka eller gå på muggen. Skulle det behövas fler. TA DET!
Det är lätt att bli avtrubbad och fartblind efter många mil i sadeln. Känn efter.

Håll avståndet! Var flera gånger som det kunde gått illa på den resan.

Ut och se världen nu! :tummenupp

n604078224_226787_8846.jpg


Snyggt.....man får ju lite gåshud av denna bild :)

Behövs väl egentligen inte mer packning när man tryckt ner visakortet i innerfickan?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
fan här sitter man sjuk och kan inte sova. Och blir så jävla sugen på att göra en långtur och bara uppleva andra länder och landskap så nära som man bara kommer med en hoj.

Jävla skitväder...
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Snyggt.....man får ju lite gåshud av denna bild :)

Behövs väl egentligen inte mer packning när man tryckt ner visakortet i innerfickan?

Tackar :)

Fler tips:
Man gör sig själv en stor tjänst att packa lätt. Kläder kan man tvätta under resans gång. Är det varmt (vilket det oftast är när man kör hoj) så kan man offra en liten slant på en packe billiga kallingar och strumpor som man helt enkelt slänger efter varje dag. :tummenupp

Övernattningarna var oftast på enklare hotell (oftast Ibis). Blev inte så farligt dyrt med tre pers i ett dubbelrum med extrasäng. Grymt skönt att avsluta dagen med en lååång dusch. Får fortfarande flashbacks från resan när jag känner doften av "Lux duschcreme", som fanns på nästan alla hotell vi bodde på. :)

Lockar med lite fler bilder från förrförra sommaren. Åkte visserligen bil då, men cab är ju ganska nära hoj iaf ;)

5533_123248847094_604282094_3482061_7083634_n.jpg

Klostret i Disentis, Schweiz.

5533_123248987094_604282094_3482081_62419_n.jpg

Mycket kurvor blir det!

5533_123249042094_604282094_3482090_1270364_n.jpg


5533_123249122094_604282094_3482100_3817161_n.jpg

Hyfsat maffiga berg!

5533_123255152094_604282094_3482344_6294487_n.jpg

Längre söderut kan man kika in på Ferrarimuséet i Maranello

5533_123255357094_604282094_3482376_3332198_n.jpg

Vill man ha lite kontraster drar man österut till landsbygden på balkan :)


Skulle någon lockas av bilderna från Schweiz så ta en sväng förbi Disentis. En polare driver detta stället där man kan övernatta och ta sig en god öl :)
Är ett freerideparadis om man skall resa vintertid!

http://nangijala.ch/

Passa även på att smaka en lokal rätt som heter kapuns. Gott!
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Nu har abstinensen tagit över efter att läst runt här och alla andra touring-trådar.

Eftersom hojen står i vardagsrummet så får man ju börja inreda. Det blir lätt packning här.

Letar efter en vettig GPS-placering. Behövs hastighetsmätaren?
 

Bifogat

  • IMG_1691.jpg
    IMG_1691.jpg
    239.1 KB · Visningar: 130
  • IMG_1690.jpg
    IMG_1690.jpg
    232 KB · Visningar: 117

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Den går inte in ovanför, under kåpglaset alltså? Det gör ju inte så mycket om GPS:en sticker ut mot dig så länge den inte kommer ut i fartvinden eller skymmer panelen. Är den närmre ser du bildskärmen bättre.. Det blir även lättare för tjuven att rycka den ur fästet när du står och köar i någon stad.. (Eller för dig att montera loss den/dit den)

Fördelen++ är att du ser den redan i periferseendet och du kan flytta ögonen direkt till GPS-en utan att först söka runt efter den. Kortast möjliga tid med ögonen borta från trafiken.. Sitter den för långt ner/sidled kommer det att ta längre tid för dig varje gång du ska titta ner på den.

Hastighetsmätaren på en vanlig 1Hz GPS är inget jag skulle lita på istället för vanliga mätaren så det är inget bra byte.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Haha, en Heads-up display. Känns ganska så overkill det ju. :D
Tror nästan att GPS'en får vara där den är. Visst hade det varit bättre att få den högre upp under kåpglaset, men jag hittar inget sätt att fästa den där.

Alternativt får den ligga under "kartskynket" tillsammans med kartan i tankväskan.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top