Kul tråd det här! Målet för mig i år är att köra ned till Polen, sen Tjeckien, alperna i Österrike/Schweiz och givetvis Tyskland. Men att inte köra på så mycket motorvägar. Målet är resan, inte att jag skall klippa motorväg i 230 knyck för att hinna ned till alperna dag 1 även om min K1300s lätt skulle klara av det. Det bästa som finns är att mappa upp asfalterade småvägar (Garmins Mapquest är perfekt för det) på GPSen och köra runt 50 mil om dagen. Och se för fasen till att stanna så fort man ser nåt kul. Fika, lev livet och du kommer träffa massor med folk som frågar dittan och dattan. Man känner sig som värsta äventyraren även fast man inte kör så tufft som de som plöjer igenom Ryssland till Japan härifrån. Att sitta efter en varm svettig dag med hojen utanför ett jättebilligt Gasthaus med en iskall tysk ofiltrerad öl på kvällen medan man planerar morgondagen är sådant man kommer komma ihåg till döddagar.
Allt det här gjorde att jag köpte en K1300s istället för en 1000-sporthoj. K1300an med quickshifter, mappad med PC5 och Akra EVO får tom de flesta 1000-kubikare att ha svårt att hänga med rakt fram. Sen svänger den finfint med, även med packning och tanten bakpå. Det elektroniska fjädringssystemet är jättebra när man har tyngre packning.
Själv gillar jag inte mjuka biltemaväskor utan kör GIVIs V46 och BMWs hårda och vattentäta väskor men det är ett lyxproblem. Kör med mjuka väskor och ha kul annars! Vidare är skinnställ kontra gore-tex nästa problem. Jag har både och men gillar skinn bättre sålänge det inte ösregnar ned, då är goretex helt outstanding.
För övrigt tycker jag att man inte levt livet på hojen om man bara bombar bulten och aldrig vågar sig utomlands. Ut och kör i Europa med er! Hojarna klarar garanterat av det. Se bara till att vila och ta en kaffe eller två när man börjar bli trött. Ha aldrig bråttom!
Bilden är från förra årets 200 milavända. Korttur men det skall bli långt mer iår är planen.
Allt det här gjorde att jag köpte en K1300s istället för en 1000-sporthoj. K1300an med quickshifter, mappad med PC5 och Akra EVO får tom de flesta 1000-kubikare att ha svårt att hänga med rakt fram. Sen svänger den finfint med, även med packning och tanten bakpå. Det elektroniska fjädringssystemet är jättebra när man har tyngre packning.
Själv gillar jag inte mjuka biltemaväskor utan kör GIVIs V46 och BMWs hårda och vattentäta väskor men det är ett lyxproblem. Kör med mjuka väskor och ha kul annars! Vidare är skinnställ kontra gore-tex nästa problem. Jag har både och men gillar skinn bättre sålänge det inte ösregnar ned, då är goretex helt outstanding.
För övrigt tycker jag att man inte levt livet på hojen om man bara bombar bulten och aldrig vågar sig utomlands. Ut och kör i Europa med er! Hojarna klarar garanterat av det. Se bara till att vila och ta en kaffe eller två när man börjar bli trött. Ha aldrig bråttom!
Bilden är från förra årets 200 milavända. Korttur men det skall bli långt mer iår är planen.
Last edited: