Sport vs touring eller båda?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En sån där liten "stötta" man sätter under svingen på höger sida för att få hjulet att hänga fritt när man ska spreja kedjan verkar ju smidig att ta med sig när man ligger på touren.
Nån som avänder?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är ju en sån som ännu använder kartbok.
Känner mig lite efter då jag inte har en aning om hur man lägger in "waypoints" på en gps å sånt. Jag tyckte evolutionen tog ett stort kliv framåt när dom började numrera
avfarterna på kartan. Jag förstår ju såklart fördelarna men det verkar ju så krångligt.
Frågan är om alla kör med gps eller om karta ännu funkar?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Tänk inte så! Du är långt från ensam och även om man åker efter GPS-rutt behövs riktig karta. Åtminstone vikvariant typ Cappelan (Norge-exempel). Även om jag börjar köra med GPS kommer karta vara oundgängligt. Turer i Sverige (som jag kan rätt bra i huvudet den nedre halvan) har jag kartbok som stöd i tankväsklocket. Den är utvikt på ett elakt sätt för inbindningen - men återigen, när sidorna faller ut är den gammal och klar för pensionering. ALDRIG kastas dock! Ur gamla kartor får man mycket najs input till trevliga turer som nya kartor inte skyltar med. Kulturbarbari att kasta kartor..

Vem kan tänka sig att sitta på kvällen med ett glas gott och diskutera över en GPS om turen man åkt eller kommer åka? Så länge pekplattor inte går att vika ut till en kvm kommer iaf jag släpa på papperskarta. (Projektorer i fickformat finns redan - det som saknas är ljusstyrka och enkel kompensation/inställning för sneda projektionsytor.) Ser kartan som engångsmateriel, även om kartor ofta överlever både en och två turer till. Dessutom är de lätta att byta ut om de totalhaverar bortom tejpräddning. :)

Åk lite med touringrävar så lär du dig massor! På stenåldern fanns knappt kartor - då åkte de stencykel likaväl.. :hihi
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag har en hel hög vägkartor från alla möjliga europeiska länder, framför allt östeuropa och balkan vilket är lite kul. vara bara nu i somras som jag faktiskt körde med gps för första gången men även då köpte jag kartor för att underlätta planering och så gillar jag även att kunna se lite mer detaljerat vart vi är någonstans och vad som finns omkring. kartor is the shit helt enkelt, även om en gps inte skadar. jag har den dock bara för att hitta rätt avfarter eller framför allt att hitta rätt i städer så man slipper virra omkring i onödan i 30 graders värme!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
eha, till ett par groggar måste ju, precis som du skriver,en karta passa bäst. Mysigt att sitta på kvällen på rummet och gå igenom hur man bäst ska köra vilse nästa dag. Åtminståne halva nöjet. Och vad gör man annars på vintern om man inte dräglar ner kartboken?

Pat, du verkar ju ha rätt i att man liksom får en bättre överblick med kartboken. Kanske också bättre känsla för hur långt man har att köra?
Sen har jag förstått att gps:en har en massa roliga funktioner som t.ex. höjd över havet, snittfart, toppfart, dagsturens längd osv. Smidigt att slippa irra runt efter nåt ställe i en stad man aldrig varit i.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kartor är bra shit förutom precis när man sitter på hojen, då är det GPS som gäller. Är själv kartfetischist. När tjejer köper några par nya skor sticker jag ner till Kartbutiken (som iofs bommat igen nu) och köper detaljkartor över Sydamerika eller nåt.

Kartor tillsammans med Google Earth kan man sitta och dreggla länge över :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kartor är bra shit förutom precis när man sitter på hojen, då är det GPS som gäller. Är själv kartfetischist. När tjejer köper några par nya skor sticker jag ner till Kartbutiken (som iofs bommat igen nu) och köper detaljkartor över Sydamerika eller nåt.

Kartor tillsammans med Google Earth kan man sitta och dreggla länge över :)
Var hittar man detaljkartor över Sydamerika? I de mindre utvecklade länderna är det oftast bara militären som sitter på detaljerade kartor och de är inte helt lätta att komma över.
Google earth funkar skitdåligt över dessa områden också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På mina europaresor brukar jag strunta i tältet däför att det tar för lång tid att böka upp å ner, sen motiverar inte prisskillnaden mig att släpa runt tältet en hel semester. Desssutom blir enda vettiga lediga platsen att spänna fast det på skjutssadeln, och då ser jag inte så bra i speglarna istället.
Lite trist för annars gillar jag att bo i tält. Det är rätt skönt att ha boendet med sig. Det ger större valmöjligheter om man åker förbi en schysst camping. Att slå upp eller ner tältet i ösregn med både skinn-och regnställ på sig är inte lika kul.
Hur brukar ni göra?
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kartor är bra shit förutom precis när man sitter på hojen, då är det GPS som gäller. Är själv kartfetischist. När tjejer köper några par nya skor sticker jag ner till Kartbutiken (som iofs bommat igen nu) och köper detaljkartor över Sydamerika eller nåt.

Kartor tillsammans med Google Earth kan man sitta och dreggla länge över :)

Vafaan! Har Kartbutiken bommat igen? :mad:

Jättetråkigt. Favoritbutik. Jag var förbi innan sommaren senast och då pratades det om att dom skulle flytta till en annan adress och inte ett ord om att dom skulle bomma igen. Tråkigt.

//J
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
På mina europaresor brukar jag strunta i tältet däför att det tar för lång tid att böka upp å ner, sen motiverar inte prisskillnaden mig att släpa runt tältet en hel semester. Desssutom blir enda vettiga lediga platsen att spänna fast det på skjutssadeln, och då ser jag inte så bra i speglarna istället.
Lite trist för annars gillar jag att bo i tält. Det är rätt skönt att ha boendet med sig. Det ger större valmöjligheter om man åker förbi en schysst camping. Att slå upp eller ner tältet i ösregn med både skinn-och regnställ på sig är inte lika kul.
Hur brukar ni göra?

Har lite samma packproblem iom att jag har skjutsplatsen fylld av det käraste jag äger.. Men kompakta tält (lättvikts halvtält med myggnät) i hel- eller halvkupol med liten eller ingen absid är snabbt uppsatta/packade iom att du slipper markpinnar (om det inte blåser satan i gatan). Större problem är skrymmande liggunderlag för mig. Lättviktsluftmadrasser är såklart givna svaret. Jag som bara har superlätta, vintersäkra cellplastvarianter..

En annan lättvariant är pressenningsbivack .
+: Bo nära naturen - inkl alla dess mångfotade och/eller bevingade varelser. Fältmässig cred. Snabb och enkel upp/nermontering.

-: liten privat sfärkänsla. Mygghattskrav i vissa fall - men det kan det vara även med tält. Marken är i det skick du fann det om du inte lägger en andra press en bit in i lä för regnet. Kräver mer kunnande och disciplin vid dåligt väder.

Hojen är given högstapunkt om träd med rätt avstånd saknas. Förankring i lägstapunkt är tung packning som läggs in i fotändan. Sätter man pressen på vänstersidan om mcn kan man smörja kedjan i regnet liggandes i sovsäcken.. ;P
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Eftersom jag har normalt minst 20 övernattningar och kör oftast(helst) ensam så får det pga pengar bli mycket i tält(jo, jag gillar tältandet också)

Tältet ska nuförtiden vara snabbt uppe, även om det småregnar. Det ska också vara rymligt så man har ålats att breda ut packningen i tältet.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070731.html

Tog dessutom tid på åka iväg en gång. På med mc-kläderna, packa ihop sovsäck, liggunderlag samt allt som fanns i tältet. Surra sen fast allt på hojen. Körklar med hjälm på och allt....15 minuter :)


Jo, ang GPS. Tog länge innan jag tog till mig den. Men tycker nu den är suverän.
- nu kan man smeta rätt in i dom europeiska städerna utan att oroa sig. Det är ju inte direkt små byhålor såsom dom svenska storstäderna.
- Svårt att hitta campingar i europa. Dom är ju inte direkt skyltade som i dom nordiska städerna när man kör in i en stad. Har med mig en campingbok med adresser på campingar.
- Så jäkla kul när man kör genom tex tyskland. Ibland har man inställt på snabbaste väg. Då går det genom autobahn(jo, jag gillar autobahn). Har man inte bråttom så kan man ställa in på kortaste väg. Då varvas körningen med vackra småvägar och autobahn.
- Ibland vill man gräva in sig i småsmå vägar utan att veta riktigt var man är. GPS:en räknar ändå alltid om till målet.

Dock....karta är karta, helt enkelt för att:
- kul att glutta på hemma
- en GPS kan gå sönder
- man får en helhetsbild av var man är/varit
- roligare att planera nästa etapp på karta
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En sån där liten "stötta" man sätter under svingen på höger sida för att få hjulet att hänga fritt när man ska spreja kedjan verkar ju smidig att ta med sig när man ligger på touren.
Nån som avänder?


Har börjat tro att smörja kedja är overkill :)

Håller på att testa på en hoj som togs ut ny. I skrivande stund så har den gått 850 mil och kedjan är varken smord eller justerad ännu.

Sporthojarna tycker jag är annars dom lättaste att smörja eftersom dom är lätta och sidostödet är oftast ganska rakt under(lätt att vickas åt sidan för att få upp bakdäcket).
Lite smörja på insidan, lyfta den balanserat på sidostödet, rulla på däcket genom att sparka med foten, släpp ner den, smörj. En procedur som görs ca fyra gånger. ( obs! först knäcker man en öl :) )
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var hittar man detaljkartor över Sydamerika? I de mindre utvecklade länderna är det oftast bara militären som sitter på detaljerade kartor och de är inte helt lätta att komma över.
Google earth funkar skitdåligt över dessa områden också.

Finns amerikanska flygkartor över de flesta länder i 1:500 000 (ONC) och 1:1000 000 (TPC). "Detaljkartor" var kanske lite att ta i, men mer detaljerat än så behöver man inte.

Vafaan! Har Kartbutiken bommat igen? :mad:

Jättetråkigt. Favoritbutik. Jag var förbi innan sommaren senast och då pratades det om att dom skulle flytta till en annan adress och inte ett ord om att dom skulle bomma igen. Tråkigt.

//J

Nja, det är nog som du säger. De har "bommat igen" på gamla adressen pga renovering. Vasagatan 16 är det tydligen som gäller nu.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kartor är bra shit förutom precis när man sitter på hojen, då är det GPS som gäller. Är själv kartfetischist. När tjejer köper några par nya skor sticker jag ner till Kartbutiken (som iofs bommat igen nu) och köper detaljkartor över Sydamerika eller nåt.

Kartor tillsammans med Google Earth kan man sitta och dreggla länge över :)
Skönt att det finns fler kartomaner här! Konstigt att det inte finns en karta i trista väntrum t.ex. hos tandläkarn. På mig har det lite samma effekt som att stirra in i en eld ungefär.
Google earth funkar inge bra för mig. Får väl nöja mig med Google maps, med bra effekt!
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nja, det är nog som du säger. De har "bommat igen" på gamla adressen pga renovering. Vasagatan 16 är det tydligen som gäller nu.

Puh..... :bow

Där skrämde du skiten ur mig. Har lite svårt att klara mig utan den butiken.... :)

//J
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
VS 15min är ju helt makalöst!
Du måste ha höghöjdstränat för att komma ner på dom tiderna! Har jag "bott in mig" några dar tar det gott och väl en timme att komma iväg. Har tragglat med ett 3-mans tunnelttält i säkert 10 år, gillar det för utrymmet.
Det är klart att det är ju så man gör när man sprejar kedjan! I 20 år har jag sprejat, rullat fram 30cm, sprejat... I framtiden måste du rapportera hur länge den osprejade kedjan håller!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Tog dessutom tid på åka iväg en gång. På med mc-kläderna, packa ihop sovsäck, liggunderlag samt allt som fanns i tältet. Surra sen fast allt på hojen. Körklar med hjälm på och allt....15 minuter :)

Det är väl ungefär då jag blir klar för morgonens toabesök.. :rolleyes:

Imponerande med din rutin! Ditt upplägg överlag är helt rätt tycker jag, avslappnat men ändå hardcore..:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ni som gillar att kombinera en sväng i Europa med ett par dar på Ringen, vad kör ni för
cyklar? Är det värt att inte ha det fullt så bekvämt på transportsträckorna, för att istället ha kvar det knivskarpa spåret genom Adenauer Forst? Eller spelar en halv minut
längre varvtid ingen roll, bara man slipper träsmaken/nackspärren i slutet på en lång dag?
Vad tycker ni? CBR mot VFR, R1 mot FZ-1S, ZX-10 mot Z 1000SX. I mina ögon är båda hotyperna lika GT-mässiga!
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Skulle jag köra touring i en veckas tid eller mer + en dag på ringen, skulle jag utan tvekan välja VFR eller Z 1000 SX långt före rena sporthojar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag påstår att vilken hoj man kör har mindre betydelse innan man verkligen lärt sig bansträckan och dessutom är en skicklig förare som kan utnyttja materialet. Nordslingan är oerhört svår sträcka att lära sig. Ett par dagar där nere räcker inte. Finns en anledning varför den kallas det gröna helvetet. Det tar hundratals varv att lära sig sträckan. Det är en del av tjusningen.

Funderar ni på att ta bilen ner så behöver ni inte känna något tvång att köpa er en sportbil inför resan. En vanlig framhjulsdriven standardbil räcker gott och väl i början.

Ett tips är att noga kolla upp om er försäkring täcker nere på ringen. När jag var i kontakt med IF förra våren fick jag konstaterat att mc-försäkringen inte gäller på turistkörningen, men att bil-försäkringen gör det. Pratade då med en produktansvarig samt skadereglerare inte någon vanlig säljare.

Tänk på att är enormt stora fartskillnaderna mellan olika deltagare. Sänker en osäker förare farten inför ett krön på grund av osäkerheten vad som väntar bakom kan denne räkna med att bli omkörd brutalt av ringen rävarna. Backspegeln är din vän inledningsvis. Räkna med att bilisterna tar ditt spår i kurvor. Alla har inte tålamodet att ligga och trycka bakom en långsam motorcyklist som gasar fullt på raksträckorna för att sedan krypa fram i kurvorna.

Helt ärligt skulle jag nog hålla mig på de allmänna vägarna runt Nürburgring med motorcykel. Tycker helt enkelt det är för farligt på ringen. Allt för många parametrar som du inte har kontroll över.

Många med sporthojar transporterar sina motorcyklar ner till ringen med skåpbil eller släp. De har det som enda intresse och tillbringar nog större delen av sin semester där nere med ett klippkort. Sedan har jag vänner som kört ner med sin R1 eller ZX7 och en ryggsäck. Deras mål har då varit ringen. Inga sidospår utom möjligtvis en snabb visit till Frankrike eller Belgien.

Kombinerar man en resa i Europa och ett par dagar på ringen hade jag valt en kompromiss. Man kan se ringen som en enkelriktad landsväg. Man måste inte ha en sporthoj för att få maximal utdelning där.

Ni som gillar att kombinera en sväng i Europa med ett par dar på Ringen, vad kör ni för
cyklar? Är det värt att inte ha det fullt så bekvämt på transportsträckorna, för att istället ha kvar det knivskarpa spåret genom Adenauer Forst? Eller spelar en halv minut
längre varvtid ingen roll, bara man slipper träsmaken/nackspärren i slutet på en lång dag?
Vad tycker ni? CBR mot VFR, R1 mot FZ-1S, ZX-10 mot Z 1000SX. I mina ögon är båda hotyperna lika GT-mässiga!
 
Last edited:
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top