Sport vs touring eller båda?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
OJ! Bra tips ang VISA-kortet :tummenupp En sån sak kan ju fucka upp semestern rätt bra :D
Finns några fack i locket på väskan så det kan gå bra men pass och bankkort får nog åka i innerfickan för säkerhets skull.
Innerfickan funkar inte om man lutar sig över tanken, inte i tankväskan heller törs jag nästan lova. Så vad gör man?
Kontanter i plånkan till soppa och mat och kortet i stöveln?
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Okej, 2 av 2 väljer kompromisser till sin semester+ringen.
Inget vidare underlag för att dödförklara sporthojen än. Nu är det ju så att sportisar ännu är populära åtminståne till bana och svinkörning på hemmaplan.Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.

R1'orna duger perfekt till lång-åka!

Det där är så personligt, hur man klarar av körställningen. Det finns ju massvis med folk som åker Europa runt på sporthojar, personligen får jag ont i hela kroppen typ rygg, nacke, armar och knän om jag kör mer än 5-10 mil på sporthoj.

Jag tror det är en vanesak, eller att man lär sig sitta rätt med tiden oavsett hoj.
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Din spark träffade mitt arsle,, :) sålde min Honda Blackbird-01 blå. för att det var FÖR mycket Touring, Målet var att åka till Österike m.m (Kört Motard innan) men tanten ville inte åka med :confused: så då skulle det bli till att åka själv :va Helt ok men jag vill ju köra Vanlig körning oxå. och visst Blackbirden är en Kannon hoj men man kör ju så J,,:huvet fort...Köpte därför en Cb 1000ra-10 svart nu i jan-11.. mer Bus o vanlig! körning?. Har ingen aning om man pallar Toura med en sån- Men som du skriver alla hojjar går.... Vi brukade köra Runt Fem sex timmar med Motarderna :yoparty en fika o inge träsmak, jo handlar nog bara om villja :D Du skrev väldigt intressant o bra, KUL Läsning... :Bugar
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Din spark träffade mitt arsle,, :) sålde min Honda Blackbird-01 blå. för att det var FÖR mycket Touring, Målet var att åka till Österike m.m (Kört Motard innan) men tanten ville inte åka med :confused: så då skulle det bli till att åka själv :va Helt ok men jag vill ju köra Vanlig körning oxå. och visst Blackbirden är en Kannon hoj men man kör ju så J,,:huvet fort...Köpte därför en Cb 1000ra-10 svart nu i jan-11.. mer Bus o vanlig! körning?. Har ingen aning om man pallar Toura med en sån- Men som du skriver alla hojjar går.... Vi brukade köra Runt Fem sex timmar med Motarderna :yoparty en fika o inge träsmak, jo handlar nog bara om villja :D Du skrev väldigt intressant o bra, KUL Läsning... :Bugar

Jag kan intyga att den funkar alldeles utmärkt att toura med, faktum att jag tycker det är en av dom skönaste långfärdsmaskinerna jag kört.....(då menar jag dagsetapper på 100 mil flera dagar i sträck, som mest 135)
Dock så går det ju inte fort :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mike.L oroa dig inte för att hojen inte passar. Om Saarela säger att den funkar så får man tro på det. Han har provat det mesta även moppar!
Klicka på länken under hans inlägg och luta dig tillbaks!
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Pjuh,, Tack.. låter bra :banana ja hastigheten?? Vet inte vilken fart som går att hålla med en cb 1000r men förstår att man kanske inte orkar/kan hålla 200+ som me Birden men det var inte mitt syfte med bytet.Hoppas bara man får ut lite Roligare/vanligare körning med cb1R istället.? När till o med Tanten Är säker på att cb1r/n är hel rätt för mig Då lyder o lyssnar man :D

Mike.L oroa dig inte för att hojen inte passar. Om Saarela säger att den funkar så får man tro på det. Han har provat det mesta även moppar!
Klicka på länken under hans inlägg och luta dig tillbaks!

Okej jag förstår precis vad du menar nu!! :Bugar :Bugar
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att välja däck inför resan är ju lite lurigt eftersom för mjuka däck med det sköna klistriga greppet gärna tar slut när man har som roligast, och med däck som är lite hårdare kanske aldrig förtroendet att dra ett åtta-minuters varv på Ringen infinner sig.

Veckan innan jag skulle sticka ner till Alperna bestämde jag mig för ett set
Metzeler sportec m3. Först skulle jag klara av en heldag på Sviestad, vilket gick kanonbra!
Tyckte väl kanske att det kanade lite ut ur esset så jag sänkte trycket från 2.4 till 2.2 fram och från 2.9 till 2.5 bak, sen var det bara och köra! Det vart höga 57:eek:r innan dagen var slut (gamla banan) utan att de svimmade av värme. Schyssta touring mackor!

En dag i Österrike i början av min semester:
Jag hade landat i Gmunden men stan va inte riktigt som jag hade tänkt mig, så jag lallade vidare nästa dag. Åkte förbi Attersee och tänkte att när jag ändå är så nära kan jag lika gärna dra till Salzburgring och kolla om det var nåt på gång. Satte mig i en slänt utanför staketet och glodde. Det verkade vara nån typ av förarkurs för rätt vad det var stannade en grupp där jag satt. Efter en kort genomgång fick deras instruktör syn på mig.
Han skrek: ”Vad sitter du där för?”
Jag svarade: ”Jag bara tittar lite.”
Han: ”Vi har banan till klockan åtta, hon är bara elva än. Kassan är där borta.”
Jag: ”Men jag ska int…”
När han fällde ut armen i riktning mot restaurangen i depån tröt mina argument.

90 € fattigare hängde jag av väskorna i en av depå boxarna som arrangören hade hyrt.
Zeb förklarade; ”Ni kör bakom mig på ett led första passet, nästa pass kör ni framför mig en i taget. När vi kört ett varv går ni åt sidan och lägger er sist i gruppen, okej?
Och förresten, min grupp är den snabbaste” sa Zeb och tittade på mig.
Det kändes som om Svea Rikes heder hängde på mina axlar. Banan i sig var väl inte så märkvärdig utom ett parti. Efter ca två kilometers fullgas uppför baksidan kommer man till ett krön (med min r6 ca 270) blippar ned till 5:an och vräker sig in i en låång höger med pucken i backen. Hårresande!
När dagen slutade var hojen ännu ovurpad och jag stoppade ner 1.36 i bagaget och drog ner till Zell am See.
Men däcken då? Ja dom gjorde ett utmärkt jobb, jag märkte inte av dom på hela dan. Det var väl nån gång det gled iväg lite men helt ofarligt. Efter två veckor i Alperna gasade jag upp till Ringen och sedan hem . Efter totalt 740 mil var ca 3 mm gummi borta dvs. halvslitet. Ett kompromissdäck som funkar helt okej på bana och ändå har en anständig livslängd. Hade jag haft möjlighet skulle jag verkligen vilja prova efterföljaren sportec m5.

Jag undrar hur ni själva tänker när ni ska ut på sportsemestern?
Kör ni vidare på däcken ni använder normalt här hemma och struntar i att det kanske kostar semesterdag att hitta en hojfirma som kan byta?
Vilka är era erfarenheter av däck som både pallar motorvägar i högt tempo och bankörning?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Eh.... jo alltså, vitsen med mitt förra inlägg,om det inte framgick, va ju liksom att peka på att det är ingen ide att lägga på några stenhårda skittrista gamla touringkorvar för om chansen dyker upp att snacka sig in på nån bana så blir ju körningen inget kul i alla fall.
Många kanske tycker tvärtom?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har Diablo Rosso på hojen nu men kommer att lägga på ett set Mich Road2 jag har liggandes för sommarens touring. De är inte så snabbstyrda som sportigare däck men de har lite mjukare sidor och våtgreppet är bra så de får funka helt enkelt. De är ju betalda.

Jag har tänkt lite på Dunlop SportSmart som man kan sänka lufttrycket på för ökat grepp vid behov. Hade varit roligt att testa om jag inte hade haft däck redan.

Jag tror att mer än en hoj i vårt sällskap kommer att åka på Power Pure över Alperna i sommar. Vi åker ju tåg ner så jag tror att även de kommer att räcka. Vi beräknar ca 300 mil totalt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
K-Man om ni åker tåg ner räcker nog t.o.m. riktiga suddgummidäck. Skönt att slippa tänka på om det ska släppa eller inte i varje böj! Sen är det ju faktiskt så att det går att köpa däck utomlands också. Det är ju bara det där med tiden det tar, du är ju på semester!
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Måste ha råd !!!

Sitter och spannar efter hoj och kan inte bestämma mig.
ZX-9R, thunderace ,cbr 9** .00-03 är det jag tittar på .Vet inte vad man vill ha, eller hur dom olika hojarna är.

Jag kör slöt ännu hoj kortet är nytt, tycker lika mycket om att toura runt som att gasa runt inom min egna begränsningar och att ha roligt ..

För och nackdelar mellan dom olika hojarna mottages gärna

Vilken e bäst/sämst på lång turer.eller andra aspekter man ska bör tänka på ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jotnt, om vi börjar bakifrån;

3. Thunderace (åskarsle) stor och stark och är nog den bästa av dom att skjutsa på, men är tyngst och känns mycket "dåtid" även om användningsområdet är ung. detsamma som för de andra.

2. ZX-9 mindre, smidigare, lättare och snyggast (tycker jag). En kompis (RRRRR här på forumet) var ute 4 veckor i sträck varje år och tourade runt i Europa. Han har kört rysligt fort på Ringen med samma cykel. Sök på LT2LT2LT2 på YouTube så får ni åka med på ett varv som inte ligger salig Helmut Dähne många sekunder efter!

1. Hondan är väl ändå en generation nyare än de andra. Därför är den väl dyrast på blocket också. Glöm inte bort att den har insprutning, mycket värt då den kompenserar
för syrebristen när du kämpar dig uppför de höga (Stelvio 2870m) passen i Alperna!
 
Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
"när du kämpar dig uppför de höga (Stelvio 2870m) passen i Alperna".
Då förmoda jag att cbr hojen skulle fungera bra till min 3-400 mils tur
runt tyskland/alperna i sommar då ...

Ja man har några dagar till på sig att fundera, men vill gärna köpa hoj inom kort då min saab turbo håller på att sprängas i bitar.Och den kvinnliga chefen här hemma inte priortera fordon i samma ordning som mig
:tungan
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det kanske inte gör något för de flesta, men såna smågrejer kan vara en dealbreaker för mig
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaha, okej. Sista hojen jag hade med tankmätare var en Kawa gpx 750 -89. Då fick jag lära mig att nolla trippmätarn istället. Den gick inte att lita på öht. Men det har väl hänt lite på tjugo år!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja hojjar med bränslemätare är TOURING!!! Tack o lov har min R1a ingen sån =)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alltså, jag lägger ingen värdering i tankmätare eller ej. Vet bara att de blir ruskigt inexakta med så liten mätbar volym. När de går att lita på är dom kanon!
 

Kneedrag

Guest
Jotnt, om vi börjar bakifrån;

3. Thunderace (åskarsle) stor och stark och är nog den bästa av dom att skjutsa på, men är tyngst och känns mycket "dåtid" även om användningsområdet är ung. detsamma som för de andra.

2. ZX-9 mindre, smidigare, lättare och snyggast (tycker jag). En kompis (RRRRR här på forumet) var ute 4 veckor i sträck varje år och tourade runt i Europa. Han har kört rysligt fort på Ringen med samma cykel. Sök på LT2LT2LT2 på YouTube så får ni åka med på ett varv som inte ligger salig Helmut Dähne många sekunder efter!

1. Hondan är väl ändå en generation nyare än de andra. Därför är den väl dyrast på blocket också. Glöm inte bort att den har insprutning, mycket värt då den kompenserar
för syrebristen när du kämpar dig uppför de höga (Stelvio 2870m) passen i Alperna!


He he var tvungen att leta upp klippet, måste hålla med riktigt bra kört med en zx9 http://www.youtube.com/watch?v=lsoh7UDTrTA
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top