Sport vs touring eller båda?

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Och läste igenom tråden igen och såg att jag fick ett svar på en fråga jag ställt i annan tråd ang sova på båten utan hytt. Och snål eller inte så är det nog mer att slippa sova med främande männinskor i en trång hytt.
Och tyskland är ju start målet då sen vad man hinner med på 7-10 dagar på småvägarner ner mot alperna
Jag är ju Ringen-nörd så för mig är Nurburgring och trakterna däromkring självklara resmål på sommaren.
Det finns nog fina vägar i Norra Tyskland också, fast jag inte har hittat dem, brukar numera åka färja Göteborg-Kiel och sen snabbaste vägen till Ringen.
Min andra favoritdel av Tyskland är Schwarzwald, hitta väg 500 på kartan, från Baden-Baden och söderut så finns massor av prima hojvägar ända ner till Alperna.
På vägen ner har jag en egen liten favo-sträcka väg 48 från Kaiserslautern och några mil söderut till Annweiler. Där brukar jag åka om jag har vägarna förbi. Kaffe och glass i Johanniskreutz.
Om du ska vara hemma igen efter 7-10 dgr så blir det nog lite stressigt att åka ända till Alperna via Ringen. Då kanske tåg kan vara ett alternativ, har själv aldrig provat det.

Sen gäller ju på många vägar, att när centraleuropeerna har semester så finns lite väl många husvagnar och campingbussar. Bättre tid att åka är juni eller första halvan av juli.

Vad gäller hyttplats, vad ska du med det till? Om du bor i Kalmar så kan du ju åka genom Danmark och behöver inte åka båt överhuvudtaget om du inte vill, eller max 1 timme Rödby-Puttgarten till exempel.
Lycka till och kör (ganska) försiktigt.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja 10 dagar är max.. Och då man inte har listat ut hur man lägger in länkar eller bilder med någon finess
Så får jag försöka nämna lite städer byar osv för att försöka beskriva rutt.start rostock" sen mot harz.koblenz via rhen ner mot black forest. över alperna och vänder uppåt via sevärdigheter/områder man googlat ... Det varvet blir det och mest försöker se lite roliga grejer,go vägar,och ha trevligt...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ja 10 dagar är max.. Och då man inte har listat ut hur man lägger in länkar eller bilder med någon finess
Så får jag försöka nämna lite städer byar osv för att försöka beskriva rutt.start rostock" sen mot harz.koblenz via rhen ner mot black forest. över alperna och vänder uppåt via sevärdigheter/områder man googlat ... Det varvet blir det och mest försöker se lite roliga grejer,go vägar,och ha trevligt...
Har åkt i Harz för några år sedan. Vi bodde här:
http://biker-hotel-harz.de/
Han kör guidade turer som tar en dag ca 25 mil, fördelenme guide är att man inte behöver kolla kartor utan kan
köra. Simon håller bra tempo, vill man köra fortare så väntar man bar i nästa vägskäl
Det är ca 30 mil från Travemunde.
Sedan sneddade vi tvärs Tyskland till Moseldalen, därifrån är det inte långt till Ringen:)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har åkt i Harz för några år sedan. Vi bodde här:
http://biker-hotel-harz.de/
Där var jag också i somras! Fast vi bodde inte över, utan besökte bara Simon i baren... :) Harz var riktigt fint - härliga hojvägar i vacker natur och fina byar. Vi tog faktiskt en hel dag från Kiel till Harz (knappt 40 mil). Vi hade rekat mindre vägar och for omkring på den tyska landsbygden med en roadbook i form av två printade A4-sidor (med stor stil - lättläst!) och en bra karta för de tillfällen vi körde fel. (Vilket skedde två gånger, bara.) Tar man istället autobahn är man där på några timmar från kusten/gränsen.

EDIT: såg den här sköna formuleringen i Göteborgs-Postens nätupplaga:
"Att köra motorcykel på motorväg är ungefär lika tråkigt som att måla en radhusgavel. Att köra motorcykel på en kurvig landsväg med bra asfalt är som första dagen på semestern. Varje gång."
 

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Riktigt intressant tråd! En snabbfråga, vad kör ni med för GPS'er, samt är ni nöjda med dom? Om inte, vad skulle ni vilja byta till?
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Till denna resa kommer bara mobil gps med .Nokia 5800 med garmin och nokias ovimap program fungera för mig ..
Sen visst en vattentät gps med lite Line Assist och annat lull lull kanske skulle vara bättre..
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Fan vilken skön tråd :)

Ska själv ner i Europa i sommar med siktet inställt på Korsika! Restiden har vi satt preliminärt till 14 dagar ner och upp!
Angående det där med att åka långresor på R-hoj så är ingenting omöjligt ;) Dock fick jag personligen väldigt ont i skuldrorna efter 60-70 mils pass på min gamla Gixxer 750 -97
Detta året blir det dock att rida runt på Kawasakis ZZR 1400 vilket jag tror passar ypperligt till denna tur!

Läste igenom diskussionerna angående däckval i tråden också, väldigt intressant! Har själv siktat in mig på ett set Dunlop Roadsmart 2 :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jagged Tänker skippa roadsmart och prova bridgestones nya som de snackar om i senaste motorrad . man får använda ganska mycket kraft för att få ner hojen i kurvorna med dunlop. med min hoj iaf ..
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fan vilken skön tråd :)

Ska själv ner i Europa i sommar med siktet inställt på Korsika! Restiden har vi satt preliminärt till 14 dagar ner och upp!
Angående det där med att åka långresor på R-hoj så är ingenting omöjligt ;) Dock fick jag personligen väldigt ont i skuldrorna efter 60-70 mils pass på min gamla Gixxer 750 -97
Detta året blir det dock att rida runt på Kawasakis ZZR 1400 vilket jag tror passar ypperligt till denna tur!

Läste igenom diskussionerna angående däckval i tråden också, väldigt intressant! Har själv siktat in mig på ett set Dunlop Roadsmart 2 :tummenupp

Ja eller hur, kul ämne?!

Pengarna är ihopslavade, sista arbetsveckan innan semestern, hojen är servad och man bara går och räknar ner dagarna...

ZZR 1400 minsann, här duger inte vad som helst! Hur funkar det med väskor på den, har du hårda el. mjuka? Den är ju ganska bred över baken menar jag!
På ZZR:en krymper Europa gissar jag, den är väl den optimala autobahnräsrern?

Jag skulle ha kallat tråden "Stora GT-tråden!" istället!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
autobahn e för ihopkrampat för en ZZR1400 .. Vägbyggen, köer, husvagnar, eftermiddagstrafik, lastbilar, elefantrace .. det e få bitar på autobahn som öppnar upp sig tillräckligt för att dra på under längre sträckor. det e mest på kvällstid, mellan 8 och 10 då det e väldigt lite trafik och det går att hålla 190-200 under flera minuter i taget. fan vilken härlig känsla det e ! fast man riskerar glömma njuta, och bara tänka på att hålla ena skinkan ut för man har ont i röven efter 9h i sadeln, och axlarna värker, och nacken med, men det e som en dov, varm smärta blandad med adrenalin, mums
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jagged Tänker skippa roadsmart och prova bridgestones nya som de snackar om i senaste motorrad . man får använda ganska mycket kraft för att få ner hojen i kurvorna med dunlop. med min hoj iaf ..

Bridgestone har jag sedan tidigare inget förtroende för och framdäcket som sitter på nu BT014 har jag för mig har kasat otaliga gånger:tummenner

Ja eller hur, kul ämne?!

Pengarna är ihopslavade, sista arbetsveckan innan semestern, hojen är servad och man bara går och räknar ner dagarna...

ZZR 1400 minsann, här duger inte vad som helst! Hur funkar det med väskor på den, har du hårda el. mjuka? Den är ju ganska bred över baken menar jag!
På ZZR:en krymper Europa gissar jag, den är väl den optimala autobahnräsrern?

Jag skulle ha kallat tråden "Stora GT-tråden!" istället!

Går redan nu och räknar ner :tummenupp
Hade kollat på den länge men aldrig fått chansen att köra någon! testat Hayabusan också men gillar personligen ZZR:en bättre :)
Köpte den tillsammans med 2 sidoväskor av märket Givi har jag för mig, 36l kan det stämma tro:va
Hårda och låsbara samt vattentäta enligt säljaren!
Åkte faktiskt 110 mil för att hämta den så "touringtestad" blev den redan första resan :yoparty

autobahn e för ihopkrampat för en ZZR1400 .. Vägbyggen, köer, husvagnar, eftermiddagstrafik, lastbilar, elefantrace .. det e få bitar på autobahn som öppnar upp sig tillräckligt för att dra på under längre sträckor. det e mest på kvällstid, mellan 8 och 10 då det e väldigt lite trafik och det går att hålla 190-200 under flera minuter i taget. fan vilken härlig känsla det e ! fast man riskerar glömma njuta, och bara tänka på att hålla ena skinkan ut för man har ont i röven efter 9h i sadeln, och axlarna värker, och nacken med, men det e som en dov, varm smärta blandad med adrenalin, mums

Kunde man med att testa toppfarten otaliga gånger samt marschera i rätt hög snittfart här i Sverige från Lycksele till Göteborg ska nog inte Autobahn vara sämre :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Javaguru, jag håller med!

Ett år när jag drog hem från Cochem/Ringen började jag åka vid 5-6 på morgonen och tänkte att jag kunde tjäna några "billiga" mil innan trafiken packar ihop sig, men ähh! Redan vid Köln var det fullt i alla filer och bara att glömma alla tankar på en schysst snittfart.

I östra Tykland däremot, är det mycket lugnare tycker jag, där går det att hålla hög fart ett par mil innan man måste sakta ner för något.


Visst Mikko,
det går att ta sig fram mycket snabbare på folktomma vägar här hemma, men det gränsar ju tyvärr till kriminalitet!
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Vad gäller hyttplats, vad ska du med det till? Om du bor i Kalmar så kan du ju åka genom Danmark och behöver inte åka båt överhuvudtaget om du inte vill, eller max 1 timme Rödby-Puttgarten till exempel.
Lycka till och kör (ganska) försiktigt.[/QUOTE]

Ja för att slippa nöta över till danmark så var tanken att ta 22:00( tror det var då) färjan från trelleborg sen vara framme på morgonen i rostock.Och då hoppas kunna vara utvilad även om man sovit på golvet,stol,blomkruka osv.
Sen dra mot "delmål 1 harz" utan att vara nära stora städer, långa rakor,autobahn,osv. Sen när det är bäst att åka måste tyvär vara en kompromis av min familj o rese sällskapets möjligheter att ha ledigt sammtidigt.....Och hur lång man kommer eller om man bara hunnit med hälften av resan man tänkt sig spelar inte så stor roll bara jag får vara i väg på 2 hjul och gasa runt i mina 10 dagar :)

Sen fan varje gång jag hör ordet autobahn så tänke jag på en norrman jag jobbade en del med för några år sedan i norge. Han och en polare var på lång runda i europa.Och på vägen hem var det fullt skaft på autobahn.slog av på gasen för pisse stopp " tror jag det var" så small kjedjan av när han kommit under 70 km/h
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
man kan bara räkna med schysst snittfart nedanför Wurzburg söderut, men där blir vägbanan vågig bitvis :/

Roadsmart har jag kört sedan de släppte det, jag har varit ASNÖJD. Framdäcket har aldrig släppt, men bakdäcket släpper ibland innan det blir riktigt varmt, visserligen hyffsat kontrollerat. Jag hade Bridgestone OEM:are på FZ6:an och de var skitbra, inte en tendens till släpp. Vi får inte glömma att samma däck kan bette (?) sig på olika sätt på olika hojar, Roadsmart funkar exempelvis riktigt dåligt på Triumph Sprint enligt en polare. Hojen upplevs som enormt mycket bättre med Bridgestones sporttouring svål.
Jag tänkte prova BT en omgång och se hur det känns i alla fall. Enligt testerna så är de riktigt mycket bättre, vilket självklart ska tas med en nypa salt då testerna utförs inte med samma hojar som vi har, och vår subjektiva uppfattning kan vara annorlunda.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Eller hmm, Roadsmart 2 låter jävligt bra också nu när jag läser reviews

Köper du semesterdäck med tanke på något Ringenvarv, eller är det bara med touringåkning i sikte?

För övrigt tycker jag att autobahnkörning kan vara kul, men det förutsätter att det åtminstone då och då blir någon mil i full fart. När man kommer i för tankning och får vända blad i kartboken för andra gången samma dag, skön känsla!

Där kollar man i backspegeln efter snabba Mercor att hänga på, i stället för blåljus som kan kosta kortet!
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
det e mest på kvällstid, mellan 8 och 10 då det e väldigt lite trafik och det går att hålla 190-200 under flera minuter i taget. fan vilken härlig känsla det e ! fast man riskerar glömma njuta, och bara tänka på att hålla ena skinkan ut för man har ont i röven efter 9h i sadeln, och axlarna värker, och nacken med, men det e som en dov, varm smärta blandad med adrenalin, mums

Njuta av Autobahn? Det går ta mig fan inte med något fordon, det går ju för fan bara rakt fram, inte tillstymmelsen till kurvor...har aldrig varit så när att somna på en hoj som på autobahn, gud bevare mig! Nääää men Bundesväg däremot....
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag e ute efter däck för körning i inspirerat tempo och några bandagar. Har redan ett roadsmart framdäck liggande så jag kör på det och tjackar nog ett roadsmart 2 bak
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Visst Mikko,
det går att ta sig fram mycket snabbare på folktomma vägar här hemma, men det gränsar ju tyvärr till kriminalitet!

Folktomma är väl synd att säga men det är rätt de du säger, kanske inte riktigt laglig hastighet :p

Eller hmm, Roadsmart 2 låter jävligt bra också nu när jag läser reviews

Mmmm de gör ju detta...
Pratade faktiskt idag med en verkstad som kunde fixa fram dessa snabbt, men till ett ruggigt högt pris!
ca 4700:- för montering och en uppsättning..
Smakar det så kostar det :tummenupp
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top