Sport vs touring eller båda?

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja den känns rätt. Bara vägarna kan bli lite bättre så man kan provköra den oxå.. Ja en runda på ringen blir det nog när man åker ner.Men i något slöare tempo om vi nu ska räkna tusendelar :tungan Ja skämt och sidor men man får hoppas man lärt sig köra hoj om ett par år i alla fall .
Sen får det räcka med att man kör mot Nürburgring efter det ner mot blackforest sen vidare mot Österrike genom alperna.Och kommer jag inte hem till min fru o barn efter det så får jag nog flytta :)

Eller hon kanske planera och flytta när jag e borta ? hon har inte klagat
eller blivit sur någon gång när jag behöver köpa beg bil och hoj i samma månad samtidigt som jag planera 1 vecka på hojen (mer kostnad) och förklarat för henne att vi inte ha råd att semestra utomlands i år .
Får nog be någon bekant att hålla utkik efter flytt lådor medan man e i väg :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det här låter som en resa helt i min smak!
För att krydda ytterligare kan jag tipsa om Europa-park. Mycket bra om man gillar
berg- och dalbanor. Jag åkte "Silver star" en hel eftermiddag! man blir som 12 igen! Parken ligger i samma hörn av Tyskland som schwartzwald ligger. Byn heter Rust och det finns gott om b&b. Har man varit eller ska till Schwartzwald/Schweiz är det ett kul stopp på vägen.

silver star http://www.youtube.com/watch?v=u3TWhv9ehIs
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja den känns rätt. Bara vägarna kan bli lite bättre så man kan provköra den oxå.. Ja en runda på ringen blir det nog när man åker ner.Men i något slöare tempo om vi nu ska räkna tusendelar :tungan Ja skämt och sidor men man får hoppas man lärt sig köra hoj om ett par år i alla fall .
Sen får det räcka med att man kör mot Nürburgring efter det ner mot blackforest sen vidare mot Österrike genom alperna.Och kommer jag inte hem till min fru o barn efter det så får jag nog flytta :)

Eller hon kanske planera och flytta när jag e borta ? hon har inte klagat
eller blivit sur någon gång när jag behöver köpa beg bil och hoj i samma månad samtidigt som jag planera 1 vecka på hojen (mer kostnad) och förklarat för henne att vi inte ha råd att semestra utomlands i år .
Får nog be någon bekant att hålla utkik efter flytt lådor medan man e i väg :)

Svarar på det röda:
Lärt sig att köra hoj har man gjort den dagen man inte överskattar sin förmåga. Efter det kan man bara öka sin förmåga.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Svarar på det röda:
Lärt sig att köra hoj har man gjort den dagen man inte överskattar sin förmåga. Efter det kan man bara öka sin förmåga.
Oops!
Nu får jag dåligt samvete pga. mitt tidigare inlägg. Men jag håller helt med Hellman; ta det för f-n lugnt de första åren, du får inte bli en siffra i statistiken.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Oops!
Nu får jag dåligt samvete pga. mitt tidigare inlägg. Men jag håller helt med Hellman; ta det för f-n lugnt de första åren, du får inte bli en siffra i statistiken.

Syftade inte på ditt tidigare (vilket jag inte förstår att du skulle ha dåligt samvete över) inlägg, vilket du nu menade. Skrev bara en åsikt jag har som jag anser har viss tyngd. Helt utan gliringar... :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaha, njä jag tänkte att länken i mitt inlägg #199 kanske kunde vara lite... häftig.
Man vill ju inte åka dit för uppvigling, eller nåt.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Kanske fel avd

Men såg nu att 21.07.2011 (Thu) Formula 1 kommer köras på nurburgring
Och tanken var ju att vi skulle (om planeringen stämmer) komma ner runt
mån-tis kanske och prov åka ett varv eller 2 när man ändå kör förbi.
Men det lär väl inte gå då ? dom ska väl provköra och trimma in bilar
par dagar innan ?

Man vill ju inte behöva köra om en massa trötta formula 1 bilar :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske fel avd

Men såg nu att 21.07.2011 (Thu) Formula 1 kommer köras på nurburgring
Och tanken var ju att vi skulle (om planeringen stämmer) komma ner runt
mån-tis kanske och prov åka ett varv eller 2 när man ändå kör förbi.
Men det lär väl inte gå då ? dom ska väl provköra och trimma in bilar
par dagar innan ?

Man vill ju inte behöva köra om en massa trötta formula 1 bilar :D
Om man bara ska köra på nordslingan skulle jag nog välja en annan vecka än när f1-rejsen går. Kan tänka mig att det är fullt på alla b&b och köer på slingan.

Åsså fattar jönte effetterna att dom ska kolla i backspeglarna sårom ser att man ska om!
Å blinkers, harom såna eller? Dom ska blinka höger när man kommer jö!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tänkte att jag kunde fortsätta i den här tråden.

Hur många av er brukar dra förbi Ringen på semestern?
Jag tycker det passar fint på hemvägen från Alperna. Dels för att man vet lite mer hur ekonomin ser ut, dels ligger den rätt georafiskt. Jag gasar ner genom östra Tyskland, över Alperna västerut och se upp genom västra Tyskland, där Ringen finns.
Sen är det så att om man kraschar så har man inte pajat hela semstern.

Som jag ser det finns det tre varianter;

1. Knutten som upptäcker, när han tittar på kartan att, oj Ringen ligger nära jag kanske skulle ta ett varv.

2. De som lägger in rutten redan tidigt i planeringen och stannar flera dar. Hit hör jag själv.

3. De som har Ringen som huvudmål på semestern och stannar minst en vecka. Kanske t.o.m. tar hojen på släp.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Aldrig fel att styra mot Nürburg. Förutom Nordschleife så vimlar det ju av trevliga vägar i området, vilket inte minst återspeglas i antalet hojar på vägarna. Dessutom gillar jag att stanna vid någon av åskådarplatserna för att supa in atmosfären och njuta av det som händer på banan en stund. Samma sak med att gå runt på parkeringen vid påfarten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Aldrig fel att styra mot Nürburg. Förutom Nordschleife så vimlar det ju av trevliga vägar i området, vilket inte minst återspeglas i antalet hojar på vägarna. Dessutom gillar jag att stanna vid någon av åskådarplatserna för att supa in atmosfären och njuta av det som händer på banan en stund. Samma sak med att gå runt på parkeringen vid påfarten.

Ja att bara gå runt på parkeringen och spana dyra bilar är kul.
Och så emellanåt bryta av med ett försök till snabbt varv.
Men att bo i Adenau är väl ganska trist egentligen. Det roligaste som händer där på kvällarna är väl att folk rastar hunden.

Cochem däremot tycker jag va en riktig höjdare!
Där var det ju lite umpa-umpa kvällstid och bara ca fyra mil/20 min till banan. Och sen öppnar ju oftast inte banan förrän fem på eftermiddan
vilket kan va bra om man har varit ute och.. eh... ätit kvällen innan.

Att inte passera Ringen på hemvägen på semestern känns bortkastat!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Dom sportiga tourarna börjar väl komma hem snart o berätta om sina touringerfarenheter? :)



Ville bara väcka liv i tråden för att den är så jäkla kul.....
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dom sportiga tourarna börjar väl komma hem snart o berätta om sina touringerfarenheter? :)
Räknas jag in som åkte på Tysklandsresa med en caféracer? Ok, skall skriva ihop något under semestern! :)
 

Bifogat

  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    252.1 KB · Visningar: 72
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: eha

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom sportiga tourarna börjar väl komma hem snart o berätta om sina touringerfarenheter? :)



Ville bara väcka liv i tråden för att den är så jäkla kul.....
Liket lever!

Trodde tråden var död och begraven, men Saarela kan man lita på! Jag sitter också och väntar på reserapporter men jag kanske får vänta tills semestrarna är slut.

Det skulle va kul att läsa recensioner från folk som kanske adrig tidigare tagit sporthojen på semstern och höra vad de tyckte, om det var en sån pina, om de ska köpa en semesterhoj, eller ge sporthojen en chans till.
Det blir ju ganska mycket extra bök med att ha t.ex. en PanEuropean ståendes för att bara använda några veckor per år.


Och självklart TMax500 vill vi höra höra hur din Traja funkar på resan!
Var du långt ner? Skriv och berätta!


Kan även påminna om en annan tråd:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=241184
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Räknas jag in som åkte på Tysklandsresa med en caféracer? Ok, skall skriva ihop något under semestern! :)


Nej TMax, din hoj räknas inte in i kategorin R6, R1, CBR1000 etc etc, men vi läser givetvis GÄRNA din reserapport på nämnda Laidbacklänk :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja vi är ju hemma ifrån våran "lilla" resa i europa..... 360mil på 6 dagar blev det varav sista dagen sträckkörde vi hem a 130mil och 18timmar o 30min detta pga av 12timmar o 30min ÖSregn av dom totala 18t30m. Jag kommer att lägga upp en liten resedagbok för dom som är sugna... =)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja för tusan!

Upp med en tråd bara! Regn är verkligen tråkigt, det går väl an att köra i så länge man har bra regnkläder och inte blir blöt och kall. Men allt annat blir så mycket tristare. Dessutom blir inte korten så roliga.
Hoppas det inte regnade på er hela tiden.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja här kom en tråd upp man skrivit i .Tyvär så blev det ingen resa till tyskland 2011...
Men sitter 24/7 nu fram till avresa att planera ett nytt försök i sommar då ska det fan bara bli av.
Och läste igenom tråden igen och såg att jag fick ett svar på en fråga jag ställt i annan tråd ang sova på båten utan hytt. Och snål eller inte så är det nog mer att slippa sova med främande männinskor i en trång hytt.
Och tyskland är ju start målet då sen vad man hinner med på 7-10 dagar på småvägarner ner mot alperna
Svårast nu är att hitta bra kator som är från 2011/2012.kommer ha gps .Men god mat och någon öl på kvällen över en pappers karta är toppen ( då man ha fru ) Annas finns det ju bättre sätt att förgylla kvällarna med :p
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja här kom en tråd upp man skrivit i .Tyvär så blev det ingen resa till tyskland 2011...
Men sitter 24/7 nu fram till avresa att planera ett nytt försök i sommar då ska det fan bara bli av.
Och läste igenom tråden igen och såg att jag fick ett svar på en fråga jag ställt i annan tråd ang sova på båten utan hytt. Och snål eller inte så är det nog mer att slippa sova med främande männinskor i en trång hytt.
Och tyskland är ju start målet då sen vad man hinner med på 7-10 dagar på småvägarner ner mot alperna
Svårast nu är att hitta bra kator som är från 2011/2012.kommer ha gps .Men god mat och någon öl på kvällen över en pappers karta är toppen ( då man ha fru ) Annas finns det ju bättre sätt att förgylla kvällarna med :p


Hehe, njäe hytt känns som ett överflöd, åtminstone om det innebär ett prispåslag på 70-80%, man kommer långt för de pengarna.
Sova ihop med okända i en hytt skulle jag aldrig göra, hellre sover jag i någon soffa eller i ett hörn någonstans!


Och så detta med gps, den stora fördelen som jag ser det, är att det blir enkelt att hitta hotell mitt i München eller så.
Sen måste de vara kul att t.ex. se hur många höjdmeter det blev under dagen. Men just som du skriver, att sitta på kvällen och titta och kolla upp nästa dagstur är oslagbart med papperskarta!

Tråkigt att det inte blev någon resa, hoppas du tar igen det i sommar! Har du bara 10 dar på dig och vartåt lutar det i så fall?
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top