Sport vs touring eller båda?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Alltså, jag lägger ingen värdering i tankmätare eller ej. Vet bara att de blir ruskigt inexakta med så liten mätbar volym. När de går att lita på är dom kanon!

Efter yamaha bytte hela bränslepumpsenheten för att bränslemätaren var kass så visar den väldigt pålitligt vad som finns i tanken
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Måste ha råd !!!

Sitter och spannar efter hoj och kan inte bestämma mig.
ZX-9R, thunderace ,cbr 9** .00-03 är det jag tittar på .Vet inte vad man vill ha, eller hur dom olika hojarna är.

Jag kör slöt ännu hoj kortet är nytt, tycker lika mycket om att toura runt som att gasa runt inom min egna begränsningar och att ha roligt ..

För och nackdelar mellan dom olika hojarna mottages gärna

Vilken e bäst/sämst på lång turer.eller andra aspekter man ska bör tänka på ?

Har bara kört en säsong men jag har pendlat till mitt jobb i Norge på min Zx9-a 100 mil enkel i ett svep utan större problem. Var nog mest trött i huvudet när jag kom fram. Kan rekomendera Kawan då jag tycker den verkar pålitlig och bekväm...:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Efter yamaha bytte hela bränslepumpsenheten för att bränslemätaren var kass så visar den väldigt pålitligt vad som finns i tanken
Ja okej, med de nya digitala displayerna tar de ju ändå ingen plats. Jag har aldrig varit
nåt fan av svulstiga instrumenteringar. Men när jag fick den nya -06:an vände det totalt!
Varvtidsklockan verkade helt suverän, men när jag senare satt och pluggade instruktionsboken på kvällarna verkade det invecklat så in i helvete! Nu va det inte så farligt. Sedan när jag var ute och åkte fick jag se utetempmätarn. Varför har nåt så touringfjolligt hamnat på min
r6:a? Det visade sig senare vara rätt kul att kolla hur mycket det skiljde mellan olika platser t.ex. att det var 34c när jag gasade förbi Innsbruck. Nu skulle jag inte vilja va utan nån av dom.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag undrar varför man kan mäta tempen på insugsluft. det visar ändå inte korrekt utetemphade hellre haft en termometer
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Tror du motorstyrningen tycker samma? :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
jag undrar varför man kan mäta tempen på insugsluft. det visar ändå inte korrekt utetemphade hellre haft en termometer
Okej, om man kör i stan osar det upp värrme, lätt att begripa. Men om man kör lite fortare borde det väl bli mera rätt?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
nu visar den rätt oavsett, och innan visade den fel oavsett. den gick ner två pinnar åt gången. Fick soppetorsk en gång på grund av det och fick rulla hojen några kilometer. det var då jag bestämde mig attgöra nåt åt det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
nu visar den rätt oavsett, och innan visade den fel oavsett. den gick ner två pinnar åt gången. Fick soppetorsk en gång på grund av det och fick rulla hojen några kilometer. det var då jag bestämde mig attgöra nåt åt det.
Jorå, men jag menade utetempmätarn!
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ja då blev det en ZX9R som får ta mig till tyska alperna i sommar
Gäller bara bygga gps fäste och leta upp väskor att hänga på.
Sen den stor frågan som killarna på jobbet har mest frågor om
ska man ta den tyska kvinnan i flätor och stora bröst i handen eller hur säger man hej till en sådan kvinna uppe i alperna ? tips !!!
Och sen om snön bara kunde försvinna nu :huvet
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Att välja däck inför resan är ju lite lurigt eftersom för mjuka däck med det sköna klistriga greppet gärna tar slut när man har som roligast, och med däck som är lite hårdare kanske aldrig förtroendet att dra ett åtta-minuters varv på Ringen infinner sig.

Veckan innan jag skulle sticka ner till Alperna bestämde jag mig för ett set
Metzeler sportec m3. Först skulle jag klara av en heldag på Sviestad, vilket gick kanonbra!
Tyckte väl kanske att det kanade lite ut ur esset så jag sänkte trycket från 2.4 till 2.2 fram och från 2.9 till 2.5 bak, sen var det bara och köra! Det vart höga 57:eek:r innan dagen var slut (gamla banan) utan att de svimmade av värme. Schyssta touring mackor!

En dag i Österrike i början av min semester:
Jag hade landat i Gmunden men stan va inte riktigt som jag hade tänkt mig, så jag lallade vidare nästa dag. Åkte förbi Attersee och tänkte att när jag ändå är så nära kan jag lika gärna dra till Salzburgring och kolla om det var nåt på gång. Satte mig i en slänt utanför staketet och glodde. Det verkade vara nån typ av förarkurs för rätt vad det var stannade en grupp där jag satt. Efter en kort genomgång fick deras instruktör syn på mig.
Han skrek: ”Vad sitter du där för?”
Jag svarade: ”Jag bara tittar lite.”
Han: ”Vi har banan till klockan åtta, hon är bara elva än. Kassan är där borta.”
Jag: ”Men jag ska int…”
När han fällde ut armen i riktning mot restaurangen i depån tröt mina argument.

90 € fattigare hängde jag av väskorna i en av depå boxarna som arrangören hade hyrt.
Zeb förklarade; ”Ni kör bakom mig på ett led första passet, nästa pass kör ni framför mig en i taget. När vi kört ett varv går ni åt sidan och lägger er sist i gruppen, okej?
Och förresten, min grupp är den snabbaste” sa Zeb och tittade på mig.
Det kändes som om Svea Rikes heder hängde på mina axlar. Banan i sig var väl inte så märkvärdig utom ett parti. Efter ca två kilometers fullgas uppför baksidan kommer man till ett krön (med min r6 ca 270) blippar ned till 5:an och vräker sig in i en låång höger med pucken i backen. Hårresande!
När dagen slutade var hojen ännu ovurpad och jag stoppade ner 1.36 i bagaget och drog ner till Zell am See.
Men däcken då? Ja dom gjorde ett utmärkt jobb, jag märkte inte av dom på hela dan. Det var väl nån gång det gled iväg lite men helt ofarligt. Efter två veckor i Alperna gasade jag upp till Ringen och sedan hem . Efter totalt 740 mil var ca 3 mm gummi borta dvs. halvslitet. Ett kompromissdäck som funkar helt okej på bana och ändå har en anständig livslängd. Hade jag haft möjlighet skulle jag verkligen vilja prova efterföljaren sportec m5.

Jag undrar hur ni själva tänker när ni ska ut på sportsemestern?
Kör ni vidare på däcken ni använder normalt här hemma och struntar i att det kanske kostar semesterdag att hitta en hojfirma som kan byta?
Vilka är era erfarenheter av däck som både pallar motorvägar i högt tempo och bankörning?

Eftersom bakdäcket tar slut före framdäcket....kan man inte ha mjukare däck fram och hårdare bak....typ M1/m3
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Ja då blev det en ZX9R som får ta mig till tyska alperna i sommar
Gäller bara bygga gps fäste och leta upp väskor att hänga på.
Sen den stor frågan som killarna på jobbet har mest frågor om
ska man ta den tyska kvinnan i flätor och stora bröst i handen eller hur säger man hej till en sådan kvinna uppe i alperna ? tips !!!
Och sen om snön bara kunde försvinna nu :huvet

Grattis till kawan! Vad blev det för en?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja då blev det en ZX9R som får ta mig till tyska alperna i sommar
Gäller bara bygga gps fäste och leta upp väskor att hänga på.
Sen den stor frågan som killarna på jobbet har mest frågor om
ska man ta den tyska kvinnan i flätor och stora bröst i handen eller hur säger man hej till en sådan kvinna uppe i alperna ? tips !!!
Och sen om snön bara kunde försvinna nu :huvet

"ich liebe dich du wunderbar alpenfrau. nun lasst uns zur Sache kommen, zeig mir deine Brüste"
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Eftersom bakdäcket tar slut före framdäcket....kan man inte ha mjukare däck fram och hårdare bak....typ M1/m3

Det är väl onödigt riskabelt att blanda av flera anledningar. Olika arbetstemp och annat som påverkar uppförandet i vått och torrt förutom att profilerna kan skilja (olika kurvradier i olika lutning). Ska man sedan köra bana med ett hårdare,kallare bakdäck och mjukt, varmare framdäck.. Iofs kan det säkert kompenseras en del med justering av däcktryck, av någon kunnig.

Idealet är väl att köra lagom körda touringdäck ner som tar slut lagom till banåkat som man då gör på nyköpta sportigare sulor. Med tanke på vad däck kostar skickade hit från Tyskland är det knappast dyrare där.. Planerar man lite ska det väl inte behöva gå en heldag på att få på nya däck. Boka en tid och däck i förväg vetja - du vet ju vilken dag du vill byta!

Lycka till med brudarna ni - det kan kanske behövas..:D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Eftersom bakdäcket tar slut före framdäcket....kan man inte ha mjukare däck fram och hårdare bak....typ M1/m3
Om du menar sportec m1, så är det en gammal modell som jag inte tror säljs längre.
Sportec m3 däremot, är/var ett kanondäck för oss som gillar både bana och touring, dock utan att gå till ytterligheter åt något håll. M5 heter väl efterföljaren, hann dock inte prova innan jag kraschade.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja då blev det en ZX9R som får ta mig till tyska alperna i sommar
Gäller bara bygga gps fäste och leta upp väskor att hänga på.
Sen den stor frågan som killarna på jobbet har mest frågor om
ska man ta den tyska kvinnan i flätor och stora bröst i handen eller hur säger man hej till en sådan kvinna uppe i alperna ? tips !!!
Och sen om snön bara kunde försvinna nu :huvet

Gratulerar till kawan! Det är faktiskt en sporthoj om blev en sporttourer med åren. Den är förvånande bekväm. Reser ibland med en polare som har en sådan och han kan lägga många mil med packning på den.
Frugan föredrog att åka med honom än mig på min dåvarande Ducati SSie, så ok skjutshoj är det också (hoppas det berodde på det iaf...).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja då blev det en ZX9R som får ta mig till tyska alperna i sommar
Gäller bara bygga gps fäste och leta upp väskor att hänga på.
Sen den stor frågan som killarna på jobbet har mest frågor om
ska man ta den tyska kvinnan i flätor och stora bröst i handen eller hur säger man hej till en sådan kvinna uppe i alperna ? tips !!!
Och sen om snön bara kunde försvinna nu :huvet


Har inte Touratech en massa gps-fästen och sånt?
 
Last edited:
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top