Att välja däck inför resan är ju lite lurigt eftersom för mjuka däck med det sköna klistriga greppet gärna tar slut när man har som roligast, och med däck som är lite hårdare kanske aldrig förtroendet att dra ett åtta-minuters varv på Ringen infinner sig.
Veckan innan jag skulle sticka ner till Alperna bestämde jag mig för ett set
Metzeler sportec m3. Först skulle jag klara av en heldag på Sviestad, vilket gick kanonbra!
Tyckte väl kanske att det kanade lite ut ur esset så jag sänkte trycket från 2.4 till 2.2 fram och från 2.9 till 2.5 bak, sen var det bara och köra! Det vart höga 57
r innan dagen var slut (gamla banan) utan att de svimmade av värme. Schyssta touring mackor!
En dag i Österrike i början av min semester:
Jag hade landat i Gmunden men stan va inte riktigt som jag hade tänkt mig, så jag lallade vidare nästa dag. Åkte förbi Attersee och tänkte att när jag ändå är så nära kan jag lika gärna dra till Salzburgring och kolla om det var nåt på gång. Satte mig i en slänt utanför staketet och glodde. Det verkade vara nån typ av förarkurs för rätt vad det var stannade en grupp där jag satt. Efter en kort genomgång fick deras instruktör syn på mig.
Han skrek: ”Vad sitter du där för?”
Jag svarade: ”Jag bara tittar lite.”
Han: ”Vi har banan till klockan åtta, hon är bara elva än. Kassan är där borta.”
Jag: ”Men jag ska int…”
När han fällde ut armen i riktning mot restaurangen i depån tröt mina argument.
90 € fattigare hängde jag av väskorna i en av depå boxarna som arrangören hade hyrt.
Zeb förklarade; ”Ni kör bakom mig på ett led första passet, nästa pass kör ni framför mig en i taget. När vi kört ett varv går ni åt sidan och lägger er sist i gruppen, okej?
Och förresten, min grupp är den snabbaste” sa Zeb och tittade på mig.
Det kändes som om Svea Rikes heder hängde på mina axlar. Banan i sig var väl inte så märkvärdig utom ett parti. Efter ca två kilometers fullgas uppför baksidan kommer man till ett krön (med min r6 ca 270) blippar ned till 5:an och vräker sig in i en låång höger med pucken i backen. Hårresande!
När dagen slutade var hojen ännu ovurpad och jag stoppade ner 1.36 i bagaget och drog ner till Zell am See.
Men däcken då? Ja dom gjorde ett utmärkt jobb, jag märkte inte av dom på hela dan. Det var väl nån gång det gled iväg lite men helt ofarligt. Efter två veckor i Alperna gasade jag upp till Ringen och sedan hem . Efter totalt 740 mil var ca 3 mm gummi borta dvs. halvslitet. Ett kompromissdäck som funkar helt okej på bana och ändå har en anständig livslängd. Hade jag haft möjlighet skulle jag verkligen vilja prova efterföljaren sportec m5.
Jag undrar hur ni själva tänker när ni ska ut på sportsemestern?
Kör ni vidare på däcken ni använder normalt här hemma och struntar i att det kanske kostar semesterdag att hitta en hojfirma som kan byta?
Vilka är era erfarenheter av däck som både pallar motorvägar i högt tempo och bankörning?