Sport vs touring eller båda?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej, 2 av 2 väljer kompromisser till sin semester+ringen.
Inget vidare underlag för att dödförklara sporthojen än. Nu är det ju så att sportisar ännu är populära åtminståne till bana och svinkörning på hemmaplan.Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.

Funderar själv på om man skulle känna sig säkrare om man först får upp tempot på ringen med bil. När man väl kan bansträckan borde man kunna slappna av mer på motorcykeln. Att som nybörjare sitta och hålla koll backspegeln mer än vad man tittar framåt är en stor stressfaktor även om man kör i en bil som får anses vara mycket säkrare i händelse av en olycka.

Även om det är fullt möjligt att åka på semester med en sporthoj är det inget som lockat mig. Allt beror givetvis på hur kompromisslös motorcykel man har. Att ligga och köra rakt fram timvis med en extrem sittställning är inget för mig. Har testat att köra t&r Helsingborg- Göteborg och det kommer jag aldrig att göra om. Det är något helt annat att köra aktiv körning på mindre landsvägar tvärs över Skåne. Inte alls lika påfrestande även om man avverkar 10 mil extra jämfört med en resa fram och tillbaka till Göteborg.

Jag hade nog hyrt eller köpt en skåpbil om jag skulle köra motorcykel i alptrakterna eller södra delarna av Europa. Skönare att vara utvilad och kunna njuta av de sträckorna som man önskar att avverka och verkligen välja ut det bästa som passar den typen av motorcykel man har.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Funderar själv på om man skulle känna sig säkrare om man först får upp tempot på ringen med bil. När man väl kan bansträckan borde man kunna slappna av mer på motorcykeln. Att som nybörjare sitta och hålla koll backspegeln mer än vad man tittar framåt är en stor stressfaktor även om man kör i en bil som får anses vara mycket säkrare i händelse av en olycka.

Även om det är fullt möjligt att åka på semester med en sporthoj är det inget som lockat mig. Allt beror givetvis på hur kompromisslös motorcykel man har. Att ligga och köra rakt fram timvis med en extrem sittställning är inget för mig. Har testat att köra t&r Helsingborg- Göteborg och det kommer jag aldrig att göra om. Det är något helt annat att köra aktiv körning på mindre landsvägar tvärs över Skåne. Inte alls lika påfrestande även om man avverkar 10 mil extra jämfört med en resa fram och tillbaka till Göteborg.

Jag hade nog hyrt eller köpt en skåpbil om jag skulle köra motorcykel i alptrakterna eller södra delarna av Europa. Skönare att vara utvilad och kunna njuta av de sträckorna som man önskar att avverka och verkligen välja ut det bästa som passar den typen av motorcykel man har.
Jo, men det där med att lära sig banan med bil först blir väl lite som att lära sig banan två gånger,dvs. ganska dyrt? Jag menar att om man först kör 30 varv med bil och sen ger sig ut på hojen och tror att "fyfan här har jag kört 30 varv flytt´ på er ba tut tut" liksom...
Det kanske motsvarar 5 varv. Eller tänker jag galet?
Att ta en skåpbil till alperna verkar skitmart! Plötligt är utrymmesbristen raderad + att man kan stanna och bara stuva in i Puttgarden!
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Okej, 2 av 2 väljer kompromisser till sin semester+ringen.
Inget vidare underlag för att dödförklara sporthojen än. Nu är det ju så att sportisar ännu är populära åtminståne till bana och svinkörning på hemmaplan.Men låt mig då komma tillbaks till grundtanken med den här tråden;
Undviker ni att dra på en semestertripp bara för att ni har sporthojar?

Harmon Rabb, bra tips om ringen! Hoppas många som sticker ner första gången tar suger åt sig.

Det där är så personligt, hur man klarar av körställningen. Det finns ju massvis med folk som åker Europa runt på sporthojar, personligen får jag ont i hela kroppen typ rygg, nacke, armar och knän om jag kör mer än 5-10 mil på sporthoj.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det där är så personligt, hur man klarar av körställningen. Det finns ju massvis med folk som åker Europa runt på sporthojar, personligen får jag ont i hela kroppen typ rygg, nacke, armar och knän om jag kör mer än 5-10 mil på sporthoj.
Jo, vi är väl många som gillar att toura med sporthojar.
Men om man sitter på ett motorväggsfik och glor, så tycker i allafall jag att det passerar fler tjockisar med skägg, stelbens-chopper och packning än sportisar med packning.
Jag gillar att ligga å gnida bana också men inte hela semestern.
Det kanske är så att man inte ser sin hoj som ett semesterfordon. Ska man iväg så tar man bilen istället, det går i mycket mera packning och inte blir man blöt heller.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tänk inte så! Du är långt från ensam och även om man åker efter GPS-rutt behövs riktig karta....
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?

Min GSXR1000K5 är nu touringkittad för en tripp till Alperna i juni. Racefotpinnarna (halvhöga) är nu ersatta av orginalen och sadeln är pimpad med en Airhawkdyna. Packväskor, eluttag och hjälmkamera är också fixat och Autozug-biljetten Hamburg-Munchen är betald så i år blir det Superbiketouring! :)
 

Bifogat

  • IMAG0077s.jpg
    IMAG0077s.jpg
    161.7 KB · Visningar: 175
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Stor risk att tåget är fullbokat tyvärr men det skadar inte att försöka....
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?
:)


Jag använder Motorrad Reisekarten över alperna som komplement till min GPS. Hittade den inte på Mapsman längre dock. Men min karta täcker hela Schweiz, Österrike och sydöstra Frankrike (allt öster om Marseille) och norra Italien (allt norr om Turin). 39 inplastade kartblad sitter fast i en hård pärm. Varje blad är lite mindre än ett A4, och viker man upp det så blir det något större. Baksidan visar kontaktuppgifter och prisnivå för hotell/campingar/mc-verkstäder som finns i området på kartbladet.

1:300 000 är skalan, och tappar man bort ett kartblad ska det gå att beställa enstaka. De goaste MC-vägarna är markerade med grönt.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Toppentips Marzocchi!

http://www.mapsman.com/store/category.php?id=46 verkar gå att beställa karta över det området man ska åka..... blir många kartor för oss då =)
Har du beställt nån redan? Marzocchis verkar ju kalas. Kanske svår att få in i kartfickan på tankväskan eventuellt och jag vet inte om Maribor är med men jag är beredd att köpa den. Du har ju GPS'en så jag kan köra old school :) Blir väl vi som navigerar antar jag
 
Last edited:

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?

Min GSXR1000K5 är nu touringkittad för en tripp till Alperna i juni. Racefotpinnarna (halvhöga) är nu ersatta av orginalen och sadeln är pimpad med en Airhawkdyna. Packväskor, eluttag och hjälmkamera är också fixat och Autozug-biljetten Hamburg-Munchen är betald så i år blir det Superbiketouring! :)


Det där ser helrätt ut !:yoparty

Har en K4 som jag kört som mest 174mil på en helg med,visst känns det lite i knän osv men inget allvarligt...
Vi är ett gäng gubbar som brukar åka en sväng i Sverige helgen före midsommar varje år med en salig blandning av hojar,allt från Yamaha Warrior till Hayabusa och det är sällan nåt strul.
Tipset med armbågarna på knäna funkar grymt bra,jag brukar även hoppa upp och sitta på tanken för att sträcka på benen,mest i lågfartspartier dock - det blir lite konstigt att sitta så högt + att man inte ser nåt i backspeglarna.....:tummenupp

Toura på !
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var hittar man bästa kartan över Alperna och vilken skala är bäst?
edit: Jag har läst att 1:200 000 ska vara lagom. Synpunkter?

Min GSXR1000K5 är nu touringkittad för en tripp till Alperna i juni. Racefotpinnarna (halvhöga) är nu ersatta av orginalen och sadeln är pimpad med en Airhawkdyna. Packväskor, eluttag och hjälmkamera är också fixat och Autozug-biljetten Hamburg-Munchen är betald så i år blir det Superbiketouring! :)
Det här ser så rätt ut!
Så ska en riktig gt-räser se ut i mina ögon! Nu går det inte att skylla på hojen om semstern blir misslyckad. Ide´n med väskor som man bara kan hänga av tilltalar mig.
Rätt va det är kör man förbi en bana som visar sg vara öppen, ska berätta om en sån dag senare. Det är då man inte får ha valt för hårda touringdäck.
Smidig tankväska! Vad är det för modell?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Det här ser så rätt ut!
Så ska en riktig gt-räser se ut i mina ögon! Nu går det inte att skylla på hojen om semstern blir misslyckad. Ide´n med väskor som man bara kan hänga av tilltalar mig.
Rätt va det är kör man förbi en bana som visar sg vara öppen, ska berätta om en sån dag senare. Det är då man inte får ha valt för hårda touringdäck.
Smidig tankväska! Vad är det för modell?
Hehe, tack :) Ja vi planerar att stanna till vid Nürburgring på väg hem om det är öppet för allmänheten :) Jag kommer nog att köra på ett set Michelin Road2 (2CT) mest för att jag har ett set liggandes i garaget. Inte optimalt för bana alls men de lär inte ta slut iaf. Inte lika snabbstyrda som Power så lite kommer jag kanske lida i alla hårnålskurvor och serpentinvägar men jag kör ju inte för att slå några rekord under denna resa. Jag lär inte bli frånåkt :tungan

Väskan är köpt på www.louis.de för ca 250 kr. Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida just nu. Rätt liten (10 liter) men den sitter bra med sina magneter och en säkerhetsrem runt styraxeln så det blir smidigt att ta loss vid tankning eller andra stopp. Ingen ryggsäcksmodell men axelrem ingår så det blir ju här värdesakerna och kameran får åka. Det blir inget sitta på tanken och åka denna resa :D
 
Last edited:

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
castle road, från mannheim till prag som sagt med 70 slott
Någon som kört denna tur ?
Vill ha lite avstickare på vägen ner så man letar bra/goa hoj vägar

så man fundera på att eventuellt köra ner mot prag sen köra mot mannheim dra in mot blackforrest kanske något in i frankrike sen dra mot
alperna

Och ja en bra hoj semester med många mil ska kännas i ringen :arsele
(Säger man nu då sin första mc tour närma sig). Kanske ändra mig tills nästa år

Man skulle nästan haft samlade info om länder /tur förslag tips/bilder
i olika under forum här.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hehe, tack :) Ja vi planerar att stanna till vid Nürburgring på väg hem om det är öppet för allmänheten :) Jag kommer nog att köra på ett set Michelin Road2 (2CT) mest för att jag har ett set liggandes i garaget. Inte optimalt för bana alls men de lär inte ta slut iaf. Inte lika snabbstyrda som Power så lite kommer jag kanske lida i alla hårnålskurvor och serpentinvägar men jag kör ju inte för att slå några rekord under denna resa. Jag lär inte bli frånåkt :tungan

Väskan är köpt på www.louis.de för ca 250 kr. Tyvärr hittar jag den inte på deras hemsida just nu. Rätt liten (10 liter) men den sitter bra med sina magneter och en säkerhetsrem runt styraxeln så det blir smidigt att ta loss vid tankning eller andra stopp. Ingen ryggsäcksmodell men axelrem ingår så det blir ju här värdesakerna och kameran får åka. Det blir inget sitta på tanken och åka denna resa :D
Däcken funkar säkert, det gäller väl som du säger att inte försöka sätta banrekord direkt.
Jag körde Metzler sportec m3, skitbra både för bandagar och Alptouring.
På min r6 gick det åt knappt 3mm på 740 touringmil. Då gick det att ändå att köra höga
57:eek:r på "gamla" Sviestad utan att däcken svimmade.

Storleken på väskan är perfekt, det räcker ju om kartbok, vattenflaska, kamera, pass och regpapper får plats. Nackdelen är att man aldrig törs släppa den ur sikte.


När ni använder magnetväska;Är det fler som fått bankkorten avmagnetiserade? Jag har plånboken i innerfickan och då jag lägger bröstet på tanken blir det inget bra... Var ska man ha kortet då?
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
När ni använder magnetväska;Är det fler som fått bankkorten avmagnetiserade? Jag har plånboken i innerfickan och då jag lägger bröstet på tanken blir det inget bra... Var ska man ha kortet då?
OJ! Bra tips ang VISA-kortet :tummenupp En sån sak kan ju fucka upp semestern rätt bra :D
Finns några fack i locket på väskan så det kan gå bra men pass och bankkort får nog åka i innerfickan för säkerhets skull. Chippet lär väl klara sig ändå?
 
Last edited:
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top