SportExpressen - SM Anderstorp

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tekniknördig som jag är vore det roligt med en teknisk genomgång av hojarna i den klass som visas. Eller kanske lite hur olika förare arbetat med inställningarna av hojarna inför rejsen. Kul att höra hur de resonerar.
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Swedie skrev:
2132538 Kul! Om du är involverad inom hur det filmas, fundera på att föra fram följande:

* Filma inte från långa avstånd, från sidan. Det blir inte bra.
* Perfekt på Anderstorp vore att sätta kameran på slutet av rakan (lågt ner! nära banan så effekten blir större) och det filmas upp mot början av rakan och alla hojar filmas på väg mot en. Detta gör att fler hojar syns i bild och man kan verkligen se att det försöks bromsas senast! Den som bromsar senast blir den som följs i kameran vidare. Där kan man även få nära inpå bilder som visar upp sponsorer på hojarna.
* även Sviestad i Linköping med lång raka bör filmas som ovan. En före och en efter banan då hela lång rakan inte syns. Då ser man bakifrån (låg kamera) sladdar ut på rakan, och på slutet av rakan ser man hårda och tvära inbromsningar med sladdar o ställ ut vidare in på målrakan.
* En keps över kameralinsen :)
* Berätta vilket varv vi är på. Hur många varv som körs. En liten ruta i ena hörnet där det står t.ex 4/12 osv.
* Presentera varv-tider! Hur nära rekord man är. Lite tekniska aspekter på hojarna i topp. T.ex att samla in fakta om var hoj som är top 5. Vad för helsystem de har, vad för dämpningssystem osv. Kanske lite personlig fakta oxå.
Detta gör det mer intressant för tittaren som annars inte får veta.
* Vid förbirullning på startplattan, presentera förare med namn, hojinfo och nummer.

Sådant här är väl vad jag tycker saknas. Kommer allt det med till nästa sändning, kommer jag inte ha något att "klaga" över troligen. Tyckte iaf att det som sändes var en förbättring åter från förra året! tummen upp!

om ovan synpunkter låter vettiga eller behövs i mer detalj, emaila mig gärna på swedie (at-tecken) sporthoj.com (förminskar spam att dela så här =)).
Och om du undrar vem jag är, så är det jag som driver sporthoj.com.

tack


Jag har besvarat en del av dina frågor i mitt svar ovan. Vad gäller kameravinklarna på Anderstorp tror jag att de dikterades av hur många kameror som var på plats. Den kameran som stod efter Norra Kurvan hade kanske kunnat stå så att den hade utsikt över rakan men jag tror inte att den kameraman är född som vill ställa sig ivägen för 160 kilo skrot som kommer flygande i 200 blås. På Knutstorp var det ju en incident för ett par år sedan som hade kunnat sluta mycket olyckligt då en cykel försvann över däcktraven i slutet på rakan. Platsen är ett mycket vanligt tillhåll för fotografer. Sedan håller jag faktiskt inte med dig om att rakt-framifrån-perspektivet är så bra. Det förmedlar inte fart på samma sätt som ett sidoperspektiv gör. Jag tycker att det funkade bra på Anderstorp. Där var det tydligt hur förararna kunde lägga sig i suget på varandra och sega sig ikapp. Rakt framifrån syns det inte öht, speciellt inte med ett tele som tenderar att göra avståndsinformationen i bilden väldigt otydlig. Just i inbromsningen kan det ju vara intressant, där är jag helt med dig men som sagt, det handlar om hur många kameror som är på plats.

På Anderstorp var det problem med en kamera. Vete tusan varför inte den linsen blev avtorkad.

Ska se om vi kan förbättra informationen före start.

I övrigt ska jag jobba hårt på att förverlkiga det du är ute efter när det gäller information runt hojarna och förarna. Det kommer. Jag börjar ju från scratch med roadracing men vartefter jag lär känna deltagarna kommer det att bli allt bättre. Och ambitionen fanns där senast, men vi var för slutkörda för att kunna förbereda oss ordentligt. Vi hade behövt ha en timme till för att göra det riktigt bra. Men det kommer, lita på det.

Tärnström

Freppa skrev:
2133030 Tekniknördig som jag är vore det roligt med en teknisk genomgång av hojarna i den klass som visas. Eller kanske lite hur olika förare arbetat med inställningarna av hojarna inför rejsen. Kul att höra hur de resonerar.

Ska försöka få med en eller annan fråga av den typen i intervjuerna. Hade vi fått tag på Mårtensson före start så hade det säkert blivit en fråga om inställningarna på hojen. Han var ju inte riktigt överens med knarren.

Tärnström
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nu har jag också sett och jag tyckte det var kanon! Bra blandning av korta inblickar i depån och racing på banan. Bättre info behövs dock när ni klipper i racen mellan de första och sista varven, antingen en siffra i bild eller att ni helt enkelt kommenterar det.

Kanske en liten klassgenomgång skulle vara intressant med motortyp, effekt, vikt m m. Lite närbilder utan kåpor. Även korta inblickar i supportklassernas slit skulle vara kul, behöver inte visa deras race kanske men ändå.

Jag tycker inte man ska se programmen som separata utan som delar i hela SM-serien så ovanstående behöver inte vara med varje gång utan ta t ex en teknisk genomgång på 1 minut med 125R i ena programmet och Superbike i andra, lika med supportklasserna. På det viset går det inte bort 10-15 minuter från programmet utan bara ett par. Nu fick man inte riktig inblick i hur stort arrangemang det egentligen är när man bara visar/nämner tre klasser. Observera att jag inte tycker att supportklasser, teknosnack m m ska ta lika delar tid som det ni visade i detta avsnitt men bara en snutt skulle göra mycket för helheten.

Ni var ett bra team i alla fall, du och Peter. Bättre än Janne Blomqvist och Eje Elgh var i början. :tummenupp
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Neutral skrev:
2133230 Nu har jag också sett och jag tyckte det var kanon! Bra blandning av korta inblickar i depån och racing på banan. Bättre info behövs dock när ni klipper i racen mellan de första och sista varven, antingen en siffra i bild eller att ni helt enkelt kommenterar det.

Kanske en liten klassgenomgång skulle vara intressant med motortyp, effekt, vikt m m. Lite närbilder utan kåpor. Även korta inblickar i supportklassernas slit skulle vara kul, behöver inte visa deras race kanske men ändå.

Jag tycker inte man ska se programmen som separata utan som delar i hela SM-serien så ovanstående behöver inte vara med varje gång utan ta t ex en teknisk genomgång på 1 minut med 125R i ena programmet och Superbike i andra, lika med supportklasserna. På det viset går det inte bort 10-15 minuter från programmet utan bara ett par. Nu fick man inte riktig inblick i hur stort arrangemang det egentligen är när man bara visar/nämner tre klasser. Observera att jag inte tycker att supportklasser, teknosnack m m ska ta lika delar tid som det ni visade i detta avsnitt men bara en snutt skulle göra mycket för helheten.

Ni var ett bra team i alla fall, du och Peter. Bättre än Janne Blomqvist och Eje Elgh var i början. :tummenupp

En klassgenomgång utspridd över tre program är definitivt något jag kommer att försöka lobba för. Problemet är att säsongen är så jäkla kort. Det är bara fyra program kvar... Kan kännas lite tokigt att presentera en klass med bara ett program kvar. Men det kanske finns en lösning runt det. Om det inte blir en renodlad presentation ska jag åtminstone försöka ge utrymme åt det i racen.

Tärnström

Tärnström
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Angående ombordkamera!

Så kan man göra som Jimmy Lindsrtöm gjorde när han körde Veidec trophy.
Han monterade en vanlig videokamera "tror jag attt det va" typ i cutsen med lins både fram och bak och en switchknapp så han kunde ändra lins vart efter han körde ikapp "lins fram", körde om "lins bak" efter racet lånade han ut bandet till filmteamet.
En videokamera som är bra nog för det där är inte speciellt dyr nu för tiden :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
JTarnstrom skrev:
2132917 Jag tror att det handlade om ren trötthet från vår sida.
--edit --
En massa bra svar.
--edit --
Tärnström
Tack för seriösa och bra svar. Förstår att mycket faller på ekonomi och tid gällande idéerna vi har om hur man kan göra en bra produktion ännu bättre.
 

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Nån som sitter o trycker på Supermoto-sändningen??

Vill se!!
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Swedie skrev:
2129678
*******************************

19:30.19-55 Motor: SM SuperMoto
Sammandrag. Från Anderstorp. Kommentator: Patrik "Budda" Andersson.

22:05-23.00 Motor: SM Roadracing
Sammandrag. Från Anderstorp. Kommentator: Joakim Tärnström.
är det nån skillnad på de 2 sändningarna eller? supermoto i andra? eller vad skiljer, jag har nere den första.. men när kommer den andra?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bazooka skrev:
2134432 är det nån skillnad på de 2 sändningarna eller? supermoto i andra? eller vad skiljer, jag har nere den första.. men när kommer den andra?
Skillnad? Ja ena är endast Supermoto och på 30 minuter medans den andra är på 1 timma och endast 125r, 250r och Superbike.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Swedie skrev:
2134750 Skillnad? Ja ena är endast Supermoto och på 30 minuter medans den andra är på 1 timma och endast 125r, 250r och Superbike.
men kom igen å släng upp motard då.. eller e Swedie lite rädd att hans wurpa kommer med? :7peta :tungan
Jag vill vill vill se se se se....
Annars om vi säger första delen så var den redigt bra tycker jag, filmat och allt...!!
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Jag får tacka herrarna för ett bra reportage. :tummenupp

Jag upplevde alla 3 racen som spännande när jag såg filmen. :yoparty Lite ombordkamera hade som sagts varit trevligt men jag tror inte att det hade gjort så stor skillnad på Anderstorp där det var vått. Det hade väl mest blivit vatten på linsen antar jag.

Sjukt vad de stod på med de stora hojarna! :yoparty 270 i slutet på rakan i regn..........

Vem är Christer Andersson? Finns han på forumet?
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
EasyRider skrev:
2137220 Jag får tacka herrarna för ett bra reportage. :tummenupp

Jag upplevde alla 3 racen som spännande när jag såg filmen. :yoparty Lite ombordkamera hade som sagts varit trevligt men jag tror inte att det hade gjort så stor skillnad på Anderstorp där det var vått. Det hade väl mest blivit vatten på linsen antar jag.

Sjukt vad de stod på med de stora hojarna! :yoparty 270 i slutet på rakan i regn..........

Vem är Christer Andersson? Finns han på forumet?

Jag frågade runt i depån och Christer Andersson verkar inte vara det mest kända namnet. Tycker att han hade en jävligt skön attityd. Kaxig utan att vara arrogant - han ska vinna SM fast han verkar komma från ingenstans. Kör han lika klokt som han gjorde på Anderstorp kan han vara med i toppen mot slutet av året.

Tärnström
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Christer Andersson har nog kört sen 1997 eller från '98 om jag minns rätt. Är från Eslöv. Har kört några säsonger i Synsam och i VEIDEC med Yamaha R6. Låg väl och tog några poäng ibland som "privatförare" med fjolårsmaterial där. Bytte klass och började köra i Superbike-SM förra året. Har gjort ett bra ryck uppåt i år och kör riktigt bra nu! Det är jättekul för han är en skittrevlig kille som kämpat hårt och länge för att komma dit han är nu.
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Jo, jag kollade hans meritlista. Pallplatsen på Anderstorp måste var hans bästa placering hittills i karriären om jag inte har missat något.


Tärnström
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
JTarnstrom skrev:
2137327 Jo, jag kollade hans meritlista. Pallplatsen på Anderstorp måste var hans bästa placering hittills i karriären om jag inte har missat något.


Tärnström

Jag kanske är helt ute å cyklar nu men...

Vet inte vad du har för inblandning i expressen (tidningen) men resultat, bild och nån liten resumé från de tre SM-klasserna vore toppen.

mvh
/Jörgen
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Jörgen,

jag frilansar åt SPORT-Expressen, kanalen alltså. Kanalen har en egen redaktion, liksom sportredaktionen på tidningen, och de är självständiga gentemot varandra. Jag har ingen möjlighet att påverka det redaktionella innehållet i pappersupplagan, tyvärr. Då hade det stått betydligt mer om både bil- och mc-sport i blaskan. Men jag gör vad jag kan för att lobba för de sporter jag jobbar med. Bland annat framför jag vad exempelvis ni, här på Sporthoj, tycker om sändningen.

I dag är mc-sporten för liten, publikt sett (utövare finns det gott om), för att tidningarna ska skriva om den. Någon kanske tycker att den aldrig kan bli större eftersom ingen skriver om den, men det är sporten själv som måste ändra på det. Det kanske är det vi håller på med just nu. Bra sändningar ökar publikintresset som i sin tur ökar skriverierna och så vidare. Det gäller att ta sig in i den där positiva spiralen. Därför är det bra att det finns en del bra killar som kör internationellt i EM. Det räcker med en stjärna för att det ska släppa. Fan, till och med curling lockar ju miljonsiffror på tv:n när svenskarna tar sig till OS-final. Men att ta mc-sporten dit är nog ett jobb som man får bedriva på lång sikt. Svensk mc-sport borde ju kunna locka lika mycket publik som den gör exempelvis i England (Superbike-paketet). Det gäller att paketera sporten på ett bra sätt. Kanske finns det lite för många klasser, det är en pedagogisk omöjlighet att hålla reda på alla klasser och förare åt oinitierade tittare och läsare. Sporten kanske måste bli tydligare i det avseendet.

Tärnström
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tärnström, håller med om att vad som ska visas i TV ska vara det hetaste inom Roadracing. Då t.ex den klass som körs i STCC och / eller Superbike. Det är ju ändå huvudklasserna inom svensk roadracing, enligt mig får jag tillägga!

Det som behövs för svensk roadracing är närheten till storstäder och möjlighet för publik att komma närmare till action och enklare. En håla som Anderstorp mitt inne i skogarnas skogar är väl inte bästa stället egentligen.

Att curling ens får tittare tycker jag är helt sjukligt, men jag antar att de betalar en promotor där som gör sitt jobb! Svensk Roadracing behöver en betald promotor som jobbar med syftet att få ut svensk roadracing till den allmänna skaran.

Jag tycker att alla pengar som går till IB borde gå till en promotor för sporten istället. Ge honom ett jobb och en ekonomi att arbeta med. IB läses ju ändå bara av utövarna... så det når ju inte ut till allmänheten därigenom direkt. Och 2 sidor per tidning för ett antal miljoner kronor... mja. Kanske inte så kostnadseffektivt.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top