Swedie skrev:2132538Kul! Om du är involverad inom hur det filmas, fundera på att föra fram följande:
* Filma inte från långa avstånd, från sidan. Det blir inte bra.
* Perfekt på Anderstorp vore att sätta kameran på slutet av rakan (lågt ner! nära banan så effekten blir större) och det filmas upp mot början av rakan och alla hojar filmas på väg mot en. Detta gör att fler hojar syns i bild och man kan verkligen se att det försöks bromsas senast! Den som bromsar senast blir den som följs i kameran vidare. Där kan man även få nära inpå bilder som visar upp sponsorer på hojarna.
* även Sviestad i Linköping med lång raka bör filmas som ovan. En före och en efter banan då hela lång rakan inte syns. Då ser man bakifrån (låg kamera) sladdar ut på rakan, och på slutet av rakan ser man hårda och tvära inbromsningar med sladdar o ställ ut vidare in på målrakan.
* En keps över kameralinsen
* Berätta vilket varv vi är på. Hur många varv som körs. En liten ruta i ena hörnet där det står t.ex 4/12 osv.
* Presentera varv-tider! Hur nära rekord man är. Lite tekniska aspekter på hojarna i topp. T.ex att samla in fakta om var hoj som är top 5. Vad för helsystem de har, vad för dämpningssystem osv. Kanske lite personlig fakta oxå.
Detta gör det mer intressant för tittaren som annars inte får veta.
* Vid förbirullning på startplattan, presentera förare med namn, hojinfo och nummer.
Sådant här är väl vad jag tycker saknas. Kommer allt det med till nästa sändning, kommer jag inte ha något att "klaga" över troligen. Tyckte iaf att det som sändes var en förbättring åter från förra året! tummen upp!
om ovan synpunkter låter vettiga eller behövs i mer detalj, emaila mig gärna på swedie (at-tecken) sporthoj.com (förminskar spam att dela så här =)).
Och om du undrar vem jag är, så är det jag som driver sporthoj.com.
tack
Freppa skrev:2133030Tekniknördig som jag är vore det roligt med en teknisk genomgång av hojarna i den klass som visas. Eller kanske lite hur olika förare arbetat med inställningarna av hojarna inför rejsen. Kul att höra hur de resonerar.
Neutral skrev:2133230Nu har jag också sett och jag tyckte det var kanon! Bra blandning av korta inblickar i depån och racing på banan. Bättre info behövs dock när ni klipper i racen mellan de första och sista varven, antingen en siffra i bild eller att ni helt enkelt kommenterar det.
Kanske en liten klassgenomgång skulle vara intressant med motortyp, effekt, vikt m m. Lite närbilder utan kåpor. Även korta inblickar i supportklassernas slit skulle vara kul, behöver inte visa deras race kanske men ändå.
Jag tycker inte man ska se programmen som separata utan som delar i hela SM-serien så ovanstående behöver inte vara med varje gång utan ta t ex en teknisk genomgång på 1 minut med 125R i ena programmet och Superbike i andra, lika med supportklasserna. På det viset går det inte bort 10-15 minuter från programmet utan bara ett par. Nu fick man inte riktig inblick i hur stort arrangemang det egentligen är när man bara visar/nämner tre klasser. Observera att jag inte tycker att supportklasser, teknosnack m m ska ta lika delar tid som det ni visade i detta avsnitt men bara en snutt skulle göra mycket för helheten.
Ni var ett bra team i alla fall, du och Peter. Bättre än Janne Blomqvist och Eje Elgh var i början.![]()
Tack för seriösa och bra svar. Förstår att mycket faller på ekonomi och tid gällande idéerna vi har om hur man kan göra en bra produktion ännu bättre.JTarnstrom skrev:2132917Jag tror att det handlade om ren trötthet från vår sida.
--edit --
En massa bra svar.
--edit --
Tärnström
är det nån skillnad på de 2 sändningarna eller? supermoto i andra? eller vad skiljer, jag har nere den första.. men när kommer den andra?Swedie skrev:2129678
19:30.19-55 Motor: SM SuperMoto
Sammandrag. Från Anderstorp. Kommentator: Patrik "Budda" Andersson.
22:05-23.00 Motor: SM Roadracing
Sammandrag. Från Anderstorp. Kommentator: Joakim Tärnström.
Skillnad? Ja ena är endast Supermoto och på 30 minuter medans den andra är på 1 timma och endast 125r, 250r och Superbike.Bazooka skrev:2134432är det nån skillnad på de 2 sändningarna eller? supermoto i andra? eller vad skiljer, jag har nere den första.. men när kommer den andra?
men kom igen å släng upp motard då.. eller e Swedie lite rädd att hans wurpa kommer med?Swedie skrev:2134750Skillnad? Ja ena är endast Supermoto och på 30 minuter medans den andra är på 1 timma och endast 125r, 250r och Superbike.
EasyRider skrev:2137220Jag får tacka herrarna för ett bra reportage.![]()
Jag upplevde alla 3 racen som spännande när jag såg filmen.Lite ombordkamera hade som sagts varit trevligt men jag tror inte att det hade gjort så stor skillnad på Anderstorp där det var vått. Det hade väl mest blivit vatten på linsen antar jag.
Sjukt vad de stod på med de stora hojarna!270 i slutet på rakan i regn..........
Vem är Christer Andersson? Finns han på forumet?
Mr K skrev:2131987här kan ni hitta
Sportexpressen 060502
Motor SM Roadracing
Sammandrag. Från Anderstorp. Kommentator: Joakim Tärnström
Xvid
JTarnstrom skrev:2137327Jo, jag kollade hans meritlista. Pallplatsen på Anderstorp måste var hans bästa placering hittills i karriären om jag inte har missat något.
Tärnström
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |