Jag har hört det där förut om "full effekt hela tiden" från initierat håll, och inte riktigt förstått vad personen i fråga menat. Jag tyckte det lät konstigt med tanke på hur jag förväntade mig att det hela fungerade. Jag gjorde därför en djupdykning i verkstadhandboken och känner mig nu rätt säker hur det hela funkar på min japs-hoj. Antagligen är det lika på alla japs-hojar:
Det finns en rotor som innehåller permanentmagneter. Denna rotor skapar ett roterande magnetfält. I detta magnetfält placeras den s.k. statorn. Statorn består förenklat av tre kopparlindningar på järnkärna från vilken det kommer ut tre sladdar. På dessa tre sladdar kommer det ut s.k. 3-fas växelspänning. Denna växelspänning går sedan in i den nu rätt välkända 'regulatorn'. Regulatorn likriktar växelspänningen och reglerar utnivån till ca 14V likström. Det är denna ström som försörjer hojens elsystem och laddar batteriet.
Regulatorn är troligtvis uppbygd kring sex stycken tyristorer som styrs av lite kontrollelektronik. Det är liksom så man gör.
Jag hävdar att detta system varken har styrbar magnetisering eller att generatorn går med full effekt hela tiden. Jag hävdar att regulatorn i detta system plockar ut den effekt från generatorn som behövs för att försörja hojen och ladda batteriet. Ingenting mer. Att regulatorn blir varm i detta fall beror på att tyristorerna inte är ideala, d.v.s. de blir varma.
Så här långt är jag säker på min sak. Nu blir det spekulation:
"Full effekt hela tiden" tror jag är en gammal sanning som hör hemma på Hedenhös dagar då fordon fortfarande använde likströmsgeneratorer. Detta gällde väl även gammla hojar. Dr. Bikes inlägg om zenerdiod på gammla trajjor antyder detta. Trajjans elsystem lär i så fall ha funkat så här:
Ut från generatorn kommer det likström direkt eller m.h.a. dum likriktning. Generatorn är dimensionerad för att klara hojens el-förbrukning plus batteriladdning. För att inte spänningen skall sticka iväg när batteriet är fulladdat, så sitter nyss nämnda zenerrdiod mellan plus och minus på generatorn och begränsar maxspänningen. Detta leder då till att zenerdioden bränner bort den effekt som elsystem och batteri inte behöver. Generatorn kommer i ett sånt här system leverera fullt ös hela tiden.
Jag antar någon strax efter Hedenhös insåg det korkade i den här metoden. Man började då att laborera med att styra magnetiseringen av generatorn istället och därmed försöka styra effektproduktionen i generatorn. Detta var antagligen långt innan den moderna effekthavledarens intåg på så scenen.
I och med att bra tyristorer dök upp på scenen så kunde man börja använda växelströmsgenratorer i stället och därmed blev problem som slitna kol, 0-remanens, dålig lågvarvtals prestanda o.s.v. historia.
Visst hör detta hemma i en fullständigt sönderspammad körtråd