Sporthoj eller Crusier

Fredrik1973

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än
Hej, jag är precis i taget att påbörja mitt MC kort, och givetvis som alla andra tänker jag redan nu på hojen ;)

Vad tycker ni man ska gå efter, jag kommer spendera ca 70 000, sport hoj eller cruiser (säger man så?!) ?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
varför inte nakenhoj ? billigare försäkring än rena R hojjar,roligare å köra än gynstolar samt finns i alla priser o utföranden ....
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej & välkommen!

Allt hänger väl på vad du gillar för typ av hoj och åkning?
Att endast cruisa (eller toura) med en sporthoj kanske känns lite onödigt. Då är det väl bättre att du satsar på en renodlad cruiser/touring/custom-hoj.

Men om du gillar körning med lite mer aktiv och sportigare inslag och kanske även några bandagar så är väl en sporthoj melodin.

Allt är avhängt på intresse, huvudsakliga användningsområde och ekonomiskt utrymme för försäkringspremier. Inte nödvändigtvis i den ordningen dock ;)

Så ta en funderare på hur du kommer att nyttja din hoj och stäm sedan av det med vad hjärtat säger för typ av båge. Enkelt! :)

Lycka till!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
varför inte nakenhoj ? billigare försäkring än rena R hojjar,roligare å köra än gynstolar samt finns i alla priser o utföranden ....

Instämmer . Kolla kawasaki z750, yamaha fz6, er-6, honda hornet, suzuki gsr för att nämna några
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Som sades tidigare - testa. Prova allt möjligt så kommer du nog fram till vad du gillar.

Eller köp något som är allround, som funkar till det mesta, och byt hoj när du kommit fram till om du gillar sporthojar, glidare eller något annat.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
R1, så klart. Sitter folk och sover i snöstormen? :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En trevlig och lite enklare hoj som lämpar sig väl för såväl korta turer som europasemestrar är TDM 900. Det är ingen dramatisk hoj på något sätt, men inte heller tråkig. Ett vettigt val helt enkelt med mycket trevlig körställning. Då hojmodellen varit snudd på oförändrad i 10 år så kan man få en "ny" hoj för långt under 70 000. ;)

Faktum är att i 9 fall av 10 så är den nog ett bättre val för den genomsnittliga knutten än allt vad R-hojar heter...

2010-yamaha-TDM900A_MDS_studio_007_tcm26-326425.jpg
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Själv köpte jag en Yamaha FZ1-N som första hoj, 150hk och väldigt rolig. Ska tyvärr sälja den nu för att jag köpte en ny S1000RR i december. Man kan ju inte ha 2 st motorcyklar sa min sambo :dummer
 

Stoffe_G

Högljudd
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki SV650S -04
Rätt skilda väsen - sporthoj och cruiser... Gör inget förhastat, utan fundera länge och väl på vad du vill få ut av din hojåkning. Sen rekommenderas en massa provsittande och provkörande.

Fortfarande osäker efter allt: Ta en vettig allrounder och kör ett par säsonger. Får en känsla av att de håller prisnivån rätt ok som begagnade, så när du sen vill byta tappar du inte så mycket...

Eller du: Ännu bättre: För den budgeten kan du köpa två för ca 30-40.000 st... Får inte så tokiga hojar för de pengarna... Ta en Bandit 600/1200 för touring/bus, och en VN800 för lata glidardagar... :)
Blir nog billigare försäkring för båda, en för en RRRRR hoj. (en inte helt orimlig gissning?)

Lycka till! :banana
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du är på ett sporthojsforum...gissa :D

Vad har du för preferenser mer än pris? Vad ska du ha den till? Är det några modeller som du är extra nyfiken på?
 

Fredrik1973

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än
Oj, bra respons ;) Fäskrings msässigt skrev nån att det skiljer en del, antar att sporthoj ligger högre än Crusier. Kommer definitivt ta en hel del funderare innan jag bestämmer mig. Men jag kommer köpa begagnat, ska man köpa från Blocket typ eller hos MC handlare? Ska man tänka på nåt speciellt nån man köper båge, jag menar generellt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad tänker du använda den till?
MC-semester Sverige Alperna TR? Det kan var skönt med vindskydd. Touring Honda VFR750 eller 800 eller BMW
Rulla till fiket 10 mil bort. Sporthoj, Crusier, Touringhoj
Ut och busa med busarna KTM 690
70000 var det hoj eller hoj + ett års försäkring?
För när jag kollade på en Suzuki GSX-R 750 för 40000kr så låg försäkring på 12000kr/år och självrisken på 25000kr
Så det kunde ju lätt bli 77000kr i utgifter på ett år. (Jag avstod)

Kolla på vid hojköp. Ta med någon som kan köra för provkörning, van MC förare.
Kolla att allt elektriskt verkar OK, ljus, blinkers, bromsljus, tuta. Att hojen inte har problem med att starta för då kan generator laddningsregulator eller batteri vara kass. (Missade själv det, ingen tuta, kass laddningsregulator)

Kolla när nästa stora service är. Tex för Suzuki var 2400mil. Köpte min vid 2100mil och fick 2400mil servicen i priset som rabatt. ca 5000kr.
Det är också rätt praktiskt att ha en bärgningsförsäkring hos Falck. Utnyttjade den när kopplingswiren gick av.
Falk kom och hämtade mig och körde hem mig och hojen.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Oj, bra respons ;) Fäskrings msässigt skrev nån att det skiljer en del, antar att sporthoj ligger högre än Crusier. Kommer definitivt ta en hel del funderare innan jag bestämmer mig. Men jag kommer köpa begagnat, ska man köpa från Blocket typ eller hos MC handlare? Ska man tänka på nåt speciellt nån man köper båge, jag menar generellt?

Mitt tips: Tänk inte för mycket utan köp en lite billigare beggad båge. När du har haft den i nåt år så kommer du att veta grymt mycket mer om motorcyklar och om dina behov än vad som är möjligt att läsa sig till. Sen kan du byta upp dig och köra lycklig i alla dina dar.
 

Stoffe_G

Högljudd
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki SV650S -04
Bra svar från föregående talare.

Tog mitt kort i somras, köpte båge och hann köra cirka 250 mil innan säsongen var slut... Sitter redan nu på blocket och kollar vad nästa hoj kan tänkas bli... :) Kanske inte till sommaren redan, men 2013 kanske? Är inte missnöjd med min intruder, tvärtom, men det finns så jäkla mycket trevliga hojar att välja på - oavsett prisklass.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top