Sporthoj i Luleå

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kostet78 skrev:
:hihi och krashar han så lyckan han ställa sig på hjulen... hur fan det nu gick till :D

Det finns ju folk som kört långt under 1.15 med std 600... så det går!!! det är bara bita ihop och luta mer :tummenupp :tummenupp

Lasse lever efter mottot att "Om man inte släpper styret så är det ingen krasch" :D :D

Problemet med att köra riktigt fort är att det kommer med tiden, man kommer inte ner på 1,13 bara på talang, det krävs att man kan köra cykel också och förstå hur man gasar och bromsar och svänger, och dom som kör så fort har i regel hojåkandet som yrke, åtminstone på halvtid :)

Det enda jag kan säja efter att själv kört bana i nio år, jag hyser en oerhörd beundran för dom människor som kan sätta självbevarelsedriften åt sidan och bita ihop, varv efter varv. Och desto mer jag kör desto mer inser jag hur lite jag kan om det här...

Som när jag körde R6:an på Kemora för två år sen och tyckte att nu j-vlar börjar det gå fort. I vänstern innan man kommer in på målområdet ligger jag med knä, fotpinne...nästan styre, i backen, jag kör så fort jag vågar och tycker också att det kan inte gå att köra så mycket fortare, allting skrapar ju i och R6:an är ju inte direkt någon hoj som har problem med markfrigång... då säjer det "SVOOOSCH" när Sami Penna passerar på utsidan med dubbla farten, och han är inte ens i närheten av att skrapa i nånting...

Eller den gången när Penna och Stenberg kör om i ingången på "snabba dubbelhögern" Penna ligegr i ytterspår och kommer förbi den långsamma trafiken som jag precis har kommit ikapp, Stenberg hamnar precis framför mej och kan inte gå ut och följa Penna, då tappar han för mycket fart. Vad gör karln, jo han växlar ner och drar rullen i botten och bakdäcket förflyttar sej två decimeter åt vänster då han viker in på innern av hojklumpen framför honom, det blir ett 30 meter långt svart streck när han går förbi hela gänget och försvinner i fjärran efter Penna, inget prutande bara full gas, skit i att hojen kastar och iväg... Det var ett rent nöje att ligga bakom och se hela showen... jag är stum av beundran inför detta att våga köra hoj på det sättet som dom här killarna gör...

...jag tänkte att jag skall gå en kurs i stället, och lära mej att fläta korgar istället för att hålla på med det här...

magnusw

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
636 -05
korgflätning... låter spännande jag hakar gärna,,,säg till om du hittar bra kurs material =)

Nu Pakca sig iväg till kemora för lite GASA... kanske kommer under 1.30 om man har tur..

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Niklasinorr skrev:
Problemet med att köra riktigt fort är att det kommer med tiden.

Ditt personbästa är 1,19.21 på Kemora... och du har kört bana nio år!!
Första gången jag körde på Kemora var jag nere på 1.17.71 :5sure Jag tror att den tiden skulle bli något lägre om jag börjar träna lite.... och såååå :jisses fruktansvärt omöjligt är det inte att komma under 1.15

Bara man håller sig borta från "skoterträsket" och sparar lite kulor till våren så ska vi som sagt se om man får råd till en hyfsad banhoj och sen ska vi börja slipa tider... :fyllisar

Bjozac

mjoo
Gick med
14 May 2004
Hoj
ktm 250sx -00, 450exc -08
.

Niklasinorr skrev:
Bananer hittar du på bla Kvantum... :D

Sorry, kunde inte låta bli...:)

Kemora i Finland ca 52 mil
Mittsverigebanan Härnösand ca 48 mil
Motopark/Virtasalmi Finland ca 67 mil
Mo i Rana ca 60 mil

Vi bor väldigt centralt... :rolleyes:

Torsdag/fredag nästa vecka far vi till Kemora med arrangemang av
MC-Xpress i Piteå, det finns platser kvar om du vill hänga på?

hehe ;)
ja hmm det var nära å bra...
Men ingen bra tid.. har tenta tisdag torsdag samt fredag :(
Men jag hänger gärna med ut å bara kör nångång...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kostet78 skrev:
Första gången jag körde på Kemora var jag nere på 1.17.71 :5sure Jag tror att den tiden skulle bli något lägre om jag börjar träna lite.... och såååå :jisses fruktansvärt omöjligt är det inte att komma under 1.15

Ödmjukhet är en dygd Freddan :rolleyes:

Dessutom så har jag, till skillnad mot dej, insett mina begränsningar för länge sedan :hihi

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kemorarapport!

Pratade just med Zvugge och dom har haft fin körning idag förutom tre timmar regn på eftermiddagen. Alla har kört bra, inga krascher. Zvugge har legat på 1,20-tider med lånad Aprilia och Lasse har enligt ryktet kört 1,16, mycket bra! Stenberg har "bara" kört 1,14, uselt va? :rolleyes:

Väderprognosen för morgondagen ser mycket lovande ut så jag förväntar mej ännu bättre tider i morgon!

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Niklasinorr skrev:
Ödmjukhet är en dygd Freddan :rolleyes:

Dessutom så har jag, till skillnad mot dej, insett mina begränsningar för länge sedan :hihi

Kör man med marginal så går det ju inte så fort :tummenupp och då kan man ju skryta med att man sällan krashar :tungan

Hur många som kör snabbt på kemora har inte krashat??? :va *Ingen*
Är det brist på nån hjärncell eller fel på självbevarelsedriften som gör att man kan köra fort?? Se på "Bemari" jag slår vad om att han kommer komma ner på 1.15 tider inom kort....han saknar nog den där cellen i skallen(det går i släkten) :hihi

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kostet78 skrev:
Oops... den mannen kan inte ha "insett" sina begränsningar :arsele

Nja, det är väl snarare så att Lasse hör till dom som verkligen kan köra, han kör fort och håller sej på hjulen genom att långsamt, långsamt sänka tiderna, det är inte många år sedan han körde 1,26-1,27 med "Grisen" (VFR800) och han sänker 1-2 sekunder per år, dessutom så hetsar han inte upp sej fasten hojen går på tvären ibland. Dessutom verkan han helt oberörd när han kört färdigt, inte ens svettig...ge killen en modern hoj och en licens så skulle han bli riktigt farlig :tummenupp

Sen att han då kör på 1,16 med en riktigt buskig -98 ZX6 med skjuten fjädring gör ju inte saken sämre :D

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Niklasinorr skrev:
Nja, det är väl snarare så att Lasse hör till dom som verkligen kan köra, han kör fort och håller sej på hjulen genom att långsamt, långsamt sänka tiderna, det är inte många år sedan han körde 1,26-1,27 med "Grisen" (VFR800) och han sänker 1-2 sekunder per år, dessutom så hetsar han inte upp sej fasten hojen går på tvären ibland. Dessutom verkan han helt oberörd när han kört färdigt, inte ens svettig...ge killen en modern hoj och en licens så skulle han bli riktigt farlig :tummenupp

Sen att han då kör på 1,16 med en riktigt buskig -98 ZX6 med skjuten fjädring gör ju inte saken sämre :D

"Bemari" är bra på bana... du förstod säkert "ironin" i förra inlägget!!

Jag är säker på att jag skulle slipa mitt personbästa om jag skulle köra några gånger till på Kemora...om det är tur eller att hojjen hittar runt banan själv vet jag inte... Men sämre skulle det nog inte gå!!!

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Kostet78 skrev:

Bara man håller sig borta från "skoterträsket" och sparar lite kulor till våren så ska vi som sagt se om man får råd till en hyfsad banhoj och sen ska vi börja slipa tider... :fyllisar

Du vet väl om Kostet att du är våran lilla kraschkung. Ingen har kört så lite på bana och kraschat så mycket som du :tungan

Niklas däremot är den som har bäst statistik.

Nu har jag varit på en del banåkningar och där kan man se egentligen två sorters hojåkare.
Den första varianten är nybörjare som börjar med 1,30 och
efter någon dags körande kommer ner under 1,20 sen kraschar dom och syns aldrig mer på bana.

Sen har vi dom som börjar långsamt och med erfarenheten förbättrar sina varvtider till att bli under 1,20. Denna kategori är i stort sett samma personer som jag träffar på bankörningar år efter år.

bankörningar är inte bara varvtider, man ska kunna ställa in hojen, veta hur den beter sig i olika lägen, få känslan för idealspår i kurvorna, inse när man pressar för mycket, få in ett flyt m.m.

Sen ska man veta att det alltid finns någon som är bättre.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Zvugge skrev:
Du vet väl om Kostet att du är våran lilla kraschkung. Ingen har kört så lite på bana och kraschat så mycket som du :tungan

Nu har jag varit på en del banåkningar och där kan man se egentligen två sorters hojåkare.
efter någon dags körande kommer ner under 1,20 sen kraschar dom och syns aldrig mer på bana.

Sen har vi dom som börjar långsamt och med erfarenheten förbättrar sina varvtider till att bli under 1,20. Denna kategori är i stort sett samma personer som jag träffar på bankörningar år efter år.

bankörningar är inte bara varvtider, man ska kunna ställa in hojen, veta hur den beter sig i olika lägen, få känslan för idealspår i kurvorna, inse när man pressar för mycket, få in ett flyt m.m.

En mycket vis man har talat :Bugar

Jag tycker Anja är ett bra exempel, jag har henne på film från -00 där hon kuskade runt med en "Bemarigris" (VFR800 alltså:) på någonstans kring 1,35 eller så. Med åren har Anja kört fortare och fortare och idag har hon licens och kom på 13:e plats i sin första tävling i somras, med en Gixxer 600. Det bästa med Anja är hennes otroliga jämnhet, det skiljer inte många tiondelar per varv när hon kör och det tyder bara på att hon har lärt sej att köra cykel... jag fasar för hur fort hon kommer att köra om några år... :tummenupp

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kostet78 skrev:
Nikkepikke... Hur snabbt körde du första gången du körde på Kemora???

Inte en susning, på den tiden hade man inte ens tänkt tanken att ta tid. Min första tidtagning skedde när jag körde R1:an -99 och -00, jag har för mej att tiderna låg kring 1,27-1,28, efter det har jag faktiskt varje år lyckats pressa 2 sekunder. Nu till helgen är det första Kemorasvängen för i år med tidtagning och enligt mina beräkningar skall jag då minska 2 sekunder från 1,19...men det låter ganska svettigt måste jag säja;-).
Jag kommer att vara ganska nöjd om jag kan köra stadiga (och säkra) 1,20...och jag har fyra ungar som nog håller med om att ribban inte bör höjas ytterligare :hihi

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
bigblock skrev:
nån som är på i kväll kl.7 (strand-p)?? :yoparty

Vi är några stycken som åker till Kemora i eftermiddag så ni får klara er utan oss... och ni behöver inte alls vara avundsjuka på oss stackare som måste genomlida det roligaste som finns i motorcykelvärlden :D

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Niklasinorr skrev:
Inte en susning, på den tiden hade man inte ens tänkt tanken att ta tid. Min första tidtagning skedde när jag körde R1:an -99 och -00, jag har för mej att tiderna låg kring 1,27-1,28, efter det har jag faktiskt varje år lyckats pressa 2 sekunder. Nu till helgen är det första Kemorasvängen för i år med tidtagning och enligt mina beräkningar skall jag då minska 2 sekunder från 1,19...men det låter ganska svettigt måste jag säja;-).
Jag kommer att vara ganska nöjd om jag kan köra stadiga (och säkra) 1,20...och jag har fyra ungar som nog håller med om att ribban inte bör höjas ytterligare :hihi
Jag får en känsla att mina inlägg misstolkas lite.....jag har inte menat att Nikke eller nån annan är en dålig mc-förare. Om nån gjort det ber jag om ursäkt :Bugar

Du ser Nikkepikke :tummenupp du har kapat din tid med 10 sekunder sen första gången på bana....Vad får dig att tro att jag inte skulle kunna kapa mitt personbästa till 1.16 eller 1.71 sekunder??????

Ang sänkning av tider: Vad f_n ska man göra om man är en tävlingsmänniska och inte vill puttra omkring med 1.25 tider för att sedan sänka några sekunder varje år.... Körde inte du så fort du kunde med R1:an -00??

Om jag skulle börja träna eller rent av tävla så TROR JAG 1.16 tider inte ligger så långt borta.....för det finns väl ingen som blir sämre med träning eller???

Idag fick jag ledigt och följer med till Kemora, denna gång med en Motard...kanske man kommer ner på 1.25 om man biter ihop. :)

Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Zvugge skrev:

1 Krash/50 mil.... Den hade ju kunnat vara bättre men jag vet en som har ännu sämre statistik...Pecka 1 Krash/20mil :tungan

Bättre finns det alltid(om man inte heter V.Rossi) och det är ju bra... får då vet man att det GÅR att köra fortare... :brinnerup

Gaff

Skaffat både motor och chassi
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6 636
Kostet78 skrev:

Hmm Fredde när började du med personangrepp? (du som var så trevlig i bastun?!) :confused:

Jag har följt tråden och vill bara tycka till lite...

Under många många mil på bana (en försiktig bedömning är ca 600 mil, min hojj hittar själv till Kemora nu) har jag inte lyckats bli snabb. Min enda merit är att jag haft kul varenda varv. Jag har blivit omkörd på de flesta sätt (ehh bakhjul Nicklas...) men finner ändå att man ler i hjälmen.
Tycker att vi borde respektera att vi alla kör av olika anledningar, jag personligen för att det helt enkelt är satans kul. Och visst nog är jag intresserad av mina tider, men inte till den grad att jag ifrågasätter andras tider. (ja förutom arbetstider etc, men det hör ju inte hit =)

Jag har insett min begränsning (blir aldrig snabb) och tänker fortsätta bygga rutin och ha skojj. (skulle jag skriva något annat slår frun ihjäl mig)

Gaffilainen

ps. Jag tror mina få omkörningar varit riktigt säkra! (borde räknas för något i handikappsystemet, kanske -2 sekunder/varv?)

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Gaff skrev:
Hmm Fredde när började du med personangrepp? (du som var så trevlig i bastun?!) :confused:

Jag har följt tråden och vill bara tycka till lite...

Under många många mil på bana (en försiktig bedömning är ca 600 mil, min hojj hittar själv till Kemora nu) har jag inte lyckats bli snabb. Min enda merit är att jag haft kul varenda varv. Jag har blivit omkörd på de flesta sätt (ehh bakhjul Nicklas...) men finner ändå att man ler i hjälmen.
Tycker att vi borde respektera att vi alla kör av olika anledningar, jag personligen för att det helt enkelt är satans kul. Och visst nog är jag intresserad av mina tider, men inte till den grad att jag ifrågasätter andras tider. (ja förutom arbetstider etc, men det hör ju inte hit =)

Jag har insett min begränsning (blir aldrig snabb) och tänker fortsätta bygga rutin och ha skojj. (skulle jag skriva något annat slår frun ihjäl mig)

Gaffilainen

ps. Jag tror mina få omkörningar varit riktigt säkra! (borde räknas för något i handikappsystemet, kanske -2 sekunder/varv?)

Nikke skrev att man kör snabbare ju längre man kör på bana..... Inlägget var inte menat som ett "hån" eller "haha jag är snabbare än dig" .... (för de vet vi ju redan :hihi )Det jag menade var att han började på 1.28 och ligger nu nio år senare på stadiga 1.20 tider... Han har kapat sitt personbästa med sekunder/år... Varförihellevettinperkele :mad: skulle inte jag kunna kapa mitt personbästa????? Eller tog jag mitt rekord efter fjärde dan på bana och kommer aldrig under det:confused:

Och hörru Gaffilainen.....enligt ryktet så körde du jävligt fort iår jämnfört med förra året.....och om jag inte minns fel så surrade du om "begränsning" då med :tummenupp

Vi hörs på banan om några år...då kör du en bra bit under 1.20 :tummenupp
Zvugge ligger i toppstriden på Veidec :hihi
Nikkepikke har satt turbo på sin CBR och slängt begränsningarna åt sidan..
Och Bemari kör 1.10 på Kemora fortfarande med "Nightrider" Kawa 600 :yoparty
Och lilla Kostet ligger och nöter på 1.24 för han blir bara sämre ju mer han kör :(

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...