Sporthoj med bottenvrid?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Finns det någon vettig "racehoj" med mycket bottendrag, eller krävs det yl-varv för att få igång vridet på alla sportiga/lätta maskiner?
Läste någonstans att GSX1000R skulle ha mer kraft i låg- och mellanregister än de flesta hojar i segmentet, men är osäker på vad det egentligen innebär i jämförelse.
Om man tänker 05-08 någonstans...vilken hoj skulle vara målet i så fall?

Tack på förhud för alla kommande förslag.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Våga vara modig. BUELL 1125R
- Fastbikes.se:
"Mellan 3000 och 4000 varv är det som värst, här upplever jag det som systemet omväxlande pytsar in lite extra/ger fullständigt fan i att leverera – något som adderar snedtändningar, eller rättare sagt extra ryck till den redan haltande framfarten. Det är nästan som det skulle sitta en illvillig liten tomte och flina någonstans där inne elektroniken… Lösningen blir att antingen acca, motorbromsa eller rulla med frikopplat. Stadskörningen blir med andra ord ingen direkt dröm – men det är knappast det den här cykeln är byggd för… Motorn går även lite ojämnt på jämn gas i högre farter, det känns som den går lite för snålt."

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
För vrid = twin. För toppeffekt = radfyra. Ju nyare hoj desto mer pulver finns det (oftast).

För ännu mer av allt = öka volymen med tex en busa 1300 eller zzr 1400. Då är det dock inte lika smidiga hojar, utan några kilo extra och lång hjulbas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En twin tex Aprilia rsv kanske?

Jag har haft en och jag upplevde den inte som vridmomentstark. Möjligen var min felbestyckad för det slipon den hade men den hade en svacka i mitten av registret som följdes av en ganska brant ökning av effekten. Vilket gjorde att man inte gärna gav gas i utgången av kurvorna. Bara vänta tills man rätat upp hojen innan man vred på rullen.
Sedan en effektkurva som slutat tidigt bidrar också till att man får använda växellådan mer än en radera.

Och när jag hör någon vilja ha vridmoment så brukar det betyda brett effektregister så man inte behöver växla så ofta.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har haft en hel del olika 750 och literklubbor mellan 1990 och 2015. Om du letar efter en hoj med mycket effekt på låga varv och mellanvarv - det som ofta benämns som ”bottenvrid” men som rent fysikaliskt inte behöver vara samma sak - så skulle jag leta efter en ZX10R från 2004-2005 eller en GSX-R 1000 från 2005-2006. Senare versioner av samma hojar är i princip samma motorer med vassare kammar och effekten flyttad 1000-2000-3000 varv uppåt, på bekostnad av effekten på låga varv.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ännu än tråd som verkar handla om hojar, men som hamnar under Överflödiga diskussioner och inte Allmänt motorcyklar & MC nyheter... Med tanke på att många inte läser OT-forumen, för att dom är här för att diskutera hojar, så bidrar ju sånt här till forumdöden...

Med racehoj, menar du då en sportigare sporthoj, eller en ren tävlingshoj? Såna brukar ju ofta ha ännu spetsigare effektkurva, eftersom man kör dom på ett annat sätt än när man lunkar fram på gatan.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
..en ZX10R från 2004-2005 eller en GSX-R 1000 från 2005-2006.
- Har Kawan bra vrid i låg- o mellanregister alltså? Det trodde jag verkligen inte om den brutala/oberäkneliga hojen.
GSX-R:en du nämner, det är nog den årsmodellen jag läste om ja.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ännu än tråd som verkar handla om hojar, men som hamnar under Överflödiga diskussioner och inte Allmänt motorcyklar & MC nyheter... Med tanke på att många inte läser OT-forumen, för att dom är här för att diskutera hojar, så bidrar ju sånt här till forumdöden...

Med racehoj, menar du då en sportigare sporthoj, eller en ren tävlingshoj? Såna brukar ju ofta ha ännu spetsigare effektkurva, eftersom man kör dom på ett annat sätt än när man lunkar fram på gatan.
- Jag menar sportig hoj, jag tävlar inte o har för långt till banorna tyvärr.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Indisk dieselhoj har väl ett bra bottenvrid. Annars så är det väl bara att köra Hoss Boss eller vilken som helst storkubikare.
Vill man ha sportislooken så är det bara att "borra" till största möjliga cylindetvolym och byta till kammar för lägre toppeffekt och större vrid.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
- Har Kawan bra vrid i låg- o mellanregister alltså? Det trodde jag verkligen inte om den brutala/oberäkneliga hojen.
GSX-R:en du nämner, det är nog den årsmodellen jag läste om ja.

De två hojar jag nämner utmärkte sig för just detta, dels då de kom, dels då deras efterträdare kom.

Före 2004 hade ju världen egentligen inga andra literklubbor än GSX-R 1000 och R1 (glöm Fireblade och ZX9, de spelade inte i samma division). Både 2004 års ZX10R och 2005 års GSX-R 1000 utmärkte sig med betydligt mer pulver på låga varv och i mellanregistret, eller de varvtal man faktiskt använder vid vanlig gatkörning. Tänk ”wheelie i motorvägsfart utan att växla ned”, ungefär.

Redan till 2006 års ZX10R hade en del av detta gått förlorat i jakten på högre toppeffekt och Suzuki gjorde samma sak 2007.

Andra tänkbara kandidater är ju Honda VTR SP1/SP2, Suzuki TL 1000R och Aprilia RSV twin. Dock - de är ju istället fullständigt stendöda på topp med tjugo-trettio hästkrafter mindre än vilken radfyra 1000 cc som helst.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
- Låter spännande, men finns ju inga till salu.
Brukar finnas en drös för inga pengar alls bara säsongen kommer igång.
RSV är en sabla mysig hoj, men V60'n har inte överdrivet mycket bottenvrid för att vara en stor twin. (Sopar mattan med allt fyrcylindrigt i samma kubiksklass förståss)

KTM RC8?
Vill man ha lite mer budget men ändå udda så finns ju TLR?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Annars kanske herrn kan titta på en sportig sporttourer? De är designade för att vara mer för att fisköra på gatan, och har därför en mindre toppig effektoptimering.
Eller en hayabusa eller zzr1400? Mosar på bra hela vägen genom registret båda två.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
De två hojar jag nämner utmärkte sig för just detta, dels då de kom, dels då deras efterträdare kom.

Före 2004 hade ju världen egentligen inga andra literklubbor än GSX-R 1000 och R1 (glöm Fireblade och ZX9, de spelade inte i samma division). Både 2004 års ZX10R och 2005 års GSX-R 1000 utmärkte sig med betydligt mer pulver på låga varv och i mellanregistret, eller de varvtal man faktiskt använder vid vanlig gatkörning. Tänk ”wheelie i motorvägsfart utan att växla ned”, ungefär.

Redan till 2006 års ZX10R hade en del av detta gått förlorat i jakten på högre toppeffekt och Suzuki gjorde samma sak 2007.

Andra tänkbara kandidater är ju Honda VTR SP1/SP2, Suzuki TL 1000R och Aprilia RSV twin. Dock - de är ju istället fullständigt stendöda på topp med tjugo-trettio hästkrafter mindre än vilken radfyra 1000 cc som helst.
- TLR:en är ju jäkligt nice, men lär ju inte dyka upp på Blocket va.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457