hannuse
När resan är målet
Jag tror att det är som många redan skrivit i detta fall.
Kombinationen av fordon, ålder, bostadsort, bostadsförhållande och kanske även kön, skapar en beräknad premie.
Premien baseras då på försäkringsbolagets statistik och affärside.
En del försäkringsbolag tar till exempel inte mopeder, det ligger inte i deras intressområde/affärside.
Dina skadefria år kan självklart spela roll, men det finns ju ingen annan möjlighet att bedöma en person på?
Så, visst, är du 50år och har kört skadefritt med hoj i 30år, så bör du rimligvis ha en lägre premie än "det osäkra kortet", 18åringen med nytt mc-kort.
Men jag förstår samtidigt att det finns en viss hojtyp som är överrepresenterad blend de som vill vara coola, balla, tuffa, rebelliska och köra utan utbildning eller annat "trams".
Dom väljer knappast en Tenere?
Och försäkringskonceptet bygger ju på att kollektivet ska bära kostnaden, och ge avkasting åt ägarna.
Höja självrisken hjälpte ju i snöskotervärlden, men där var det mest bara den materiella biten som var problemet.
När även invalidiseringen ska bekostas så hamnar det på en annan nivå.
Knepig situation, som GW Persson skulle ha sagt, men hur ska det lösas?
Försäkringsbolagen har nog en annan agenda, än att lägga tid på individuella prövningar av premier.
Kombinationen av fordon, ålder, bostadsort, bostadsförhållande och kanske även kön, skapar en beräknad premie.
Premien baseras då på försäkringsbolagets statistik och affärside.
En del försäkringsbolag tar till exempel inte mopeder, det ligger inte i deras intressområde/affärside.
Dina skadefria år kan självklart spela roll, men det finns ju ingen annan möjlighet att bedöma en person på?
Så, visst, är du 50år och har kört skadefritt med hoj i 30år, så bör du rimligvis ha en lägre premie än "det osäkra kortet", 18åringen med nytt mc-kort.
Men jag förstår samtidigt att det finns en viss hojtyp som är överrepresenterad blend de som vill vara coola, balla, tuffa, rebelliska och köra utan utbildning eller annat "trams".
Dom väljer knappast en Tenere?
Och försäkringskonceptet bygger ju på att kollektivet ska bära kostnaden, och ge avkasting åt ägarna.
Höja självrisken hjälpte ju i snöskotervärlden, men där var det mest bara den materiella biten som var problemet.
När även invalidiseringen ska bekostas så hamnar det på en annan nivå.
Knepig situation, som GW Persson skulle ha sagt, men hur ska det lösas?
Försäkringsbolagen har nog en annan agenda, än att lägga tid på individuella prövningar av premier.