Sporthoj Skellefteå

Empa123

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
1992,Gsxr, Suzuki
Eftersom jag är rätt ny på hojj så var håller mc duudsen till i skeå?

Tänkte bara höra är det många som gör ventiljusteringar själv på sin mc? Som även kanske gör det åt andra för en billigare peng än företagen. Kan ju vara bra att veta!

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Eftersom jag är rätt ny på hojj så var håller mc duudsen till i skeå?

Tänkte bara höra är det många som gör ventiljusteringar själv på sin mc? Som även kanske gör det åt andra för en billigare peng än företagen. Kan ju vara bra att veta!

Just nu björnar vi och bor i hålor i marken bara för att titta upp varje onsdag för en fika på Ainas, i vanliga fall håller arten till på mullberget "insprängda" i berget bortanför beijers.

Carlsson80

Driftare
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Firestorm Gul -98
bilprovningen öppet hus.

Hej på er alla det blev ju ett litet bakslag med snön men den som väntar på nåt gott.. jag var o besikta bilen idag o frågade besiktningsbesiktaren om avgas o ljudnivåer blinkers osv. han var riktigt trevlig o då berätta han om att dom skulle bjuda in till öppet hus där man skulle få komma o göra bullerprv o lite såna saker. är det nån som har varit på detta förut? lät faktiskt intressant. kan vara skoj o veta hur mycket hojjen min "väsnas" 103 dB var gränsen o det verkade som han inte kunna mäta det utan det var en uppskattningsfråga al´a toning på bilar. nån mer som är sugen på fara eller?

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Tror jag får det svårt med min nya 25cm kolfiberburk från Speedtech :) han kan nog gissa sig till att jag får åka hem tomhänt när jag passerar mackarna på söder.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej på er alla det blev ju ett litet bakslag med snön men den som väntar på nåt gott.. jag var o besikta bilen idag o frågade besiktningsbesiktaren om avgas o ljudnivåer blinkers osv. han var riktigt trevlig o då berätta han om att dom skulle bjuda in till öppet hus där man skulle få komma o göra bullerprv o lite såna saker. är det nån som har varit på detta förut? lät faktiskt intressant. kan vara skoj o veta hur mycket hojjen min "väsnas" 103 dB var gränsen o det verkade som han inte kunna mäta det utan det var en uppskattningsfråga al´a toning på bilar. nån mer som är sugen på fara eller?

Jag snackade med akustikkillarna på Luleå Tekniska Universitet om mätning av ljud och dom garvade bara när jag berättade om bilprovningens "mätningar". Dom sa att man behöver en yta stor som två fotbollsplaner för att inga störande reflektioner skall uppstå. Sen skall mätverktyget vara kalibrerat via en ganska omfattande procedur. För det tredje så är subjektivt ljudtyckande helt vansinnigt eftersom oilka frekvenser färdas olika långt. Summa summarum så är det få bilprovningar som kan mäta ljud. Det är av dessa skäl som polisen inte mäter ljud vid vägkanten längre. Dom har mätverktyg men det håller aldrig i rätten...

En besiktningsman skall alltså "tycka" om ljudet är över 103 eller inte. Min förra CRF450 motard med öppen akrapipa klarade ljudkraven, den hade ca 100 db vid ett jämnt varvtal. Så fort jag duttade på gasen var det 120db men han var ju tvungen att godkänna den iallafall. En custom 1700cc med öppna pipor låter betydligt mer än en radfyra men frekvensen är lägre vilket gör att det inte uppfattas lika högt. Dock färdas dom låga frekvenserna längre sträcka så customhojen stör egentligen mer men är inte lika störande:tungan

Carlsson80

Driftare
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Firestorm Gul -98
buller

Jo jag håller med dig har ochså hört att det är jäkligt svårt för dom att underkänna hojjjen på ljud. jag kommer besikta med slipparna. jag tycker min VTR inte låter speciellt mycket ändå, den låter perfekt mycket. :arsele

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Snart dags för balen och i år ska min systerson med dejt ha skjuts av sporthojar, behöver därför så många som möjligt som kan ställa upp.

Har inget exakt datum eller tid men kommer med det senare, kan starta en lista så man ser vilka och hur många vi får ihop, är i början av Juni alla fall.

Behöver minst en touringhoj som tjejen kan åka på, kan låna jimmys men gärna en som är i trafik.

1 Ghandi
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

magsnus

Magsnus
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
honda CBR900 RR-98
Ja ä lett me...

Inskickat av ghandi

1 Ghandi
2 Thrazher
3 Magsnus
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

2wheelsRlife

Sporthojsåkare får upp den...
Gick med
4 May 2005
Hoj

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag vill ha vinter!!
Sitter på exil-ön å längtar upp, farsan har just köpt en 134 hästars skoter, snö som bara fan.
Här har vi inte ens haft vinter.
Och inte fan kommer jag att hinna komma upp, ens på besök. :(
Jaja, alla har väl sina probs.
Mitt är främst att jag inte har några pengar och även om jag inte hade sålt moppen så skulle jag ändå inte ha nånstans att ha den.
Finns ju stockholmare å sånt här.
Sen kommer jag inte att ha tid det närmaste livet, men om allt går bra siktar jag på nästkommande liv.
Råckänråll, förbered er på öppningsparty snart i storbyn om allt funkar.

Hej å hå.

Dirty950

Grusbusare
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
KTM 950 Adventure
Får jag vara med? Denna finns det garanterat bara en av i hela sverige som är gatreggad.

Dock har jag aldrig provat skjutsa på den men den har fotpinnar bak och är reggad för en passagerare. :tummenupp

/Johan

Ja ä lett me...

Inskickat av ghandi

1 Ghandi
2 Thrazher
3 Magsnus
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Bifogat

• DSC00187.jpg
    DSC00187.jpg
    125 KB · Visningar: 104

Carlsson80

Driftare
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Firestorm Gul -98
Dirtys hoj

hörru en sån där vill jag också ha.. perfekt ju för att smyga runt i skogen ju. var har du hittat den där? vad heter den? har sett nåt liknande men den hade hydrostat och typ 9 hk.

Dirty950

Grusbusare
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
KTM 950 Adventure
Är faktiskt min fars, han köpte den nere i tyskland. Av en mycket excentrisk tysk. Jag var liks där nere på semester och var förbi och kollade att maskinen var i det skick (nyskick typ) som det stod i annonsen. Han hade fixat till den med blinkers mm så den var gatlaglig i tyskland varvid det gick regga den även i sverige. Men han hade kontakter, jobbade heltid med att hjälpa sin far flytta till schweiz. Enda han gjorde just när jag var nere var att försöka sälja sin fars hus en 800 kvm totalrenoverad stenkåk i dusseldorf med pool och gästhus mm. Priset var den nätta summan av 5,5 mille ...euro.

Det är en http://www.3wheelerworld.com/fatcat.shtml

Vet att det finns nån nyproducerad liknande maskin som jag faktiskt provat. Grön med typ 9 hästars diesel eller nått sånt. Som att köra en dynapack. Fat cat är något helt annat, går så jäkla fint.

Nästan synd att den är i så bra skick man kan inte ut och plåga den som man skulle vilja.

Till det har jag mina andra maskiner.

/Johan

bladepete

Work hard and plays even harder!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Honda fireblade -00 (såld)
Jag vill åxå va med!

Inskickat av ghandi

1 Ghandi
2 Thrazher
3 Magsnus
4 Bladepete
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20[/QUOTE]

fiat600

Lite å rapp
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
XJR 1300.CBR1000rr
gatlegal

En polare har en regad som terängmaskin Går utav h-vete på skoterspår
Lapparna hade dom där mopparna, i parti och minut:)

Är faktiskt min fars, han köpte den nere i tyskland. Av en mycket excentrisk tysk. Jag var liks där nere på semester och var förbi och kollade att maskinen var i det skick (nyskick typ) som det stod i annonsen. Han hade fixat till den med blinkers mm så den var gatlaglig i tyskland varvid det gick regga den även i sverige. Men han hade kontakter, jobbade heltid med att hjälpa sin far flytta till schweiz. Enda han gjorde just när jag var nere var att försöka sälja sin fars hus en 800 kvm totalrenoverad stenkåk i dusseldorf med pool och gästhus mm. Priset var den nätta summan av 5,5 mille ...euro.

Det är en http://www.3wheelerworld.com/fatcat.shtml

Vet att det finns nån nyproducerad liknande maskin som jag faktiskt provat. Grön med typ 9 hästars diesel eller nått sånt. Som att köra en dynapack. Fat cat är något helt annat, går så jäkla fint.

Nästan synd att den är i så bra skick man kan inte ut och plåga den som man skulle vilja.

Till det har jag mina andra maskiner.

/Johan

Dirty950

Grusbusare
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
KTM 950 Adventure
En polare har en regad som terängmaskin Går utav h-vete på skoterspår
Lapparna hade dom där mopparna, i parti och minut:)

Det vanliga är ju att dom är terrängfordonsregistrerade och då är dom ju inte lagligare än en skoter att köra på vägen.

Det som lapparna haft brukar vara i dåligt skick. Känner också till en som ägt en som lapparna missbrukat, hört han var bjuden 15 tusen för den men vet inte om han sålde den eller inte.

Bor han du känner till i frostkåge?

/Johan

P.S ber om ursäkt om vi kommit av "plast komet" spåret i tråden.

fiat600

Lite å rapp
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
XJR 1300.CBR1000rr
Lappmoppe

jepp det gör han:)

Det vanliga är ju att dom är terrängfordonsregistrerade och då är dom ju inte lagligare än en skoter att köra på vägen.

Det som lapparna haft brukar vara i dåligt skick. Känner också till en som ägt en som lapparna missbrukat, hört han var bjuden 15 tusen för den men vet inte om han sålde den eller inte.

Bor han du känner till i frostkåge?

/Johan

P.S ber om ursäkt om vi kommit av "plast komet" spåret i tråden.

Empa123

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
1992,Gsxr, Suzuki
ahh så skönt att köra! går väl hyfsat bra nu bara man tar de ganska lugnt!

blev arg idag. 50 sträckan på atorp. Körde från atorp mot första rondellen, hade en bil framför mig och ser en bil som kommer mot från rondellen. Då kommer det ett as och kör om så bilen mittemot får väja, inte alltför långt från att köra av, turk! ursäkta att ja skriv det skulle kunna vara vem som helst men onödig omkörning som fansiken säger ja. skulle tippa han körde över 70 och gjorde så vi andra var tvugna att broms in rät rejält. synd inte snuten va där, då ha jag gjort tummen upp till han som körde om!

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Har sett en 05/06 R1 i Skelleftehamn i veckan. och en röd 03/04 på köpmangatan där jag bor. Blev inte så mindre sugen av att få upp min betta! =(

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0