ghandi skrev:
dock inga såna gummistroppar på det så måste ordnas.
Gummistroppar
Silvertape ska det va'
ghandi skrev:
...Kollade in mätaren idag och jag pallar då inte det där
Har du något inkopplingsschema på det nya instrumentet (vad de olikfärgade trådarna går till)?
Vad jag kan förstå så finns det följande som är intressant att koppla in:
1. Vänster blinkerindikering
2. Höger blinkerindikering
3. Helljusindikering
4. Neutrallägesindikering
5. Oljetrycksindikering (låg)
6. Hastighetsmätare - via magnetgivare på hjulet
7. Varvtalsindikering - via tändspole eller CDI/ICM
Mekmanualen brukar underlätta i sådana här fall. Återfinns här om du inte har den sedan tidigare:
http://www.rrzone.com/downloads/downloads.shtml
1-5 går in till instrumentet idag (om du har kvar befintligt) eller åtminstone till kopplingsstycket vid instrumentet. Troligen är 1-2 ihopkopplat i befintligt instrument. Det är ju tåtar som får +12V vid lägesindikering så det bör vara en baggis att koppla in om man vet vad det motsvarar på det nya instrumentet (annars är det bara att prova sig fram). Se blad 3.
6. Nytt - skippa befintlig hastighetsmätare.
7. Varvtalsindikeringen tas från induktiv givare som lindas i ett antal varv runt tändspolen. Kan även fungera att skippa givaren och ta den gul/gröna kabeln direkt till det nya instrumentet. (Se blad 1/2 i bifogade pdf-filer "to tachometer").
Sedan är det väl någon matning till själva instrumentet. Det bör man också kunna ta från befintligt instrument (efter tändningslåset).
OBS! Döp om bifogade filer från *.pdf.doc till *.pdf innan du öppnar dem.
Hör av dig om det fortfarande är stora frågetecken. Går på semester till veckan så då kan kan jag bistå med hjälp och mätinstrument om du vill. Alltid kan man lyckas bränna något...
-------------------------------------------------
Från hemsidan:
Vanliga frågor:
Magnetmpulsgivaren som följer med mätaren har två kablar, en vit och en röd, och mätaren har bara en som är grön. Var ska den andra kopplas in?
Svar: Koppla den ena kabeln från magnetimpulsgivaren till den gröna från mätaren och den andra till jord (-) på motorcykelns elsystem. Hur du vänder färgerna på kablarna från givaren spelar ingen roll.
Jag har kopplat in varvmätaren mellan CDI´n och tändspolen enligt beskrivningen men den ger väldigt ojämnt utslag. Har jag kopplat fel?
Svar: Vissa motorcyklar har en väldigt stark signal till tändspolen och det kan göra att mätaren tappar räkningen. Sätt ett motstånd på 1 megaohm parallellkopplat på den gula kabeln så bör problemet vara löst