sporthoj vs supermotard

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tjena!.

Funderar på eventuellt byta min Honda Vfr 02:a mot en supermotard.

Nån som har gått från sporthoj till motard och kan säga vad dom tycker om det?

Om jag skall byta vad skall man då tänka på/byta till?,

jag vill ha en som man kan köra till o från jobbet med och samtidigt en som man kan leka med, alltså inte en som måste ha översyn på hela tiden, är då tex en Duke II, eller en Honda CRF450 ett alternativ?.

//Marcus

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Du kanske hittar några svar på dina funderingar här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=221 Själv har jag bytt från sport till custom och tänkte prova det i år. Honda CRF 450 har ganska korta serviceintervaller så den ska du nog inte köpa om du inte vill meka emellanåt. En Duke låter väl som ett vettigt alternativ om du vill ha en hoj som är allround.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
hp skrev:
Du kanske hittar några svar på dina funderingar här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=221 Själv har jag bytt från sport till custom och tänkte prova det i år. Honda CRF 450 har ganska korta serviceintervaller så den ska du nog inte köpa om du inte vill meka emellanåt. En Duke låter väl som ett vettigt alternativ om du vill ha en hoj som är allround.

Men Motard varianten som dom säljer verkar ju inte vara lika trimmad, och mer gjord för landsväg
CRF450 Motard=33,5kW
CRF450 Cross=41kW

det måste ju betyda att dom sänkt effekten för att service intervallen inte skall vara så korta?

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Köp först en sporthoj! annars kan du ju inte jämföra! :D :D

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Jag har bytt från Suzuki sv650 --->Triumph Daytona--->Duke II

Jag måste helt klart säga att jag är nöjd med Duken!

Enda gången jag saknar Daytonan är när man kommer upp i lite "högre" hastigheter på tex motorväg. Men det blir inte så ofta för min del. Så jag är nog mest nöjd med duken av de hojarna jag haft.. iaf på det sättet jag kör Mc. Pendla till jobbet i stan och ut och nöjesköra ett par ggr i veckan..

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Gummi skrev:
Jag har bytt från Suzuki sv650 --->Triumph Daytona--->Duke II

Jag måste helt klart säga att jag är nöjd med Duken!

Enda gången jag saknar Daytonan är när man kommer upp i lite "högre" hastigheter på tex motorväg. Men det blir inte så ofta för min del. Så jag är nog mest nöjd med duken av de hojarna jag haft.. iaf på det sättet jag kör Mc. Pendla till jobbet i stan och ut och nöjesköra ett par ggr i veckan..

vad menar du med högre hastigheter typ 140?

går det att sätta på crossdäck på Duken om man vill leka lite i skogen?

vad är torrvikten på den?.. hittar inte det på siterna

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
nja!! crossdäck ska du nog inte köpa till duken, då ska du nog ha 625,640,660 om du ska ut i skogen samt kunna köra på gatan.

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
DwD skrev:
vad menar du med högre hastigheter typ 140?

går det att sätta på crossdäck på Duken om man vill leka lite i skogen?

vad är torrvikten på den?.. hittar inte det på siterna

Vill du slänga på crossdäck och leka i skogen är nog inte duken bästa alternativet. Jag skulle rekomendera en LC4 då. Samma motor men mer enduro över det hela. Har en själv och ska skaffa endurofälgar till vintern.

Körde för överigt sporthoj tidigare. Går väl kanske inte att jämföra dessa hojjar. De har olika områden de är kul på.. SPorthoj.. visst går det fort och snabbet och är bekvämare när motorvägen närmar sig. Men har du kul där? Inte jag iaf.
MOtarden är bra mycket roligare så länge man inte vill köra tokfort och jättesnabbt. Billig att försäkra är ett klart plus...

skaffa en motard är mitt råd..

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
motard eller inte...

Tycker helt klart att motard är roligast.......har ioförsig inte åkt så länge bara drygt 100mil med min husa.... :cool:
Vill du åka varje dag, utan att skruva, köp en LC4;a eller en XR650, :tummenupp
Duke är ju som en "landsvägshoj" med cross-stuk...tung... :eek:
Min Husa har inte gått sönder ännu....men den kräver ju lite underhåll, men bara HÄLFTEN så mkt som en CRF......
Husan är som en dröm att köra, men som sagt, lite får man se till den......så att hon e glad ......varje dag :tummenupp

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Tycker inte riktigt att det går att jämföra! Helt olika körstilar!
Motard e klart roligast, men det beror ju på hur/vart/ hur långt man vill åka med sin hoj!

Men en av varje är väl det optimala!! :D :rock

Andreas

Guest
Jag bytte in min VTR mot en XR 650.... Den blev stulen efter två veckor, Köpte KTM 625 sc + Motard hjul för pengarna.

+ för sporthoj: Snabb, bekväm

- Svårt att utvecklas efter några år, då farbror blå och andra traffikanter trilskas med en och långt till bana där man ohämmat kan sträcka ut och utvecklas.

+ för motard: Det behöver inte gå så fort för att det ska vara roligt(behöver inte bry sig om farbror blå i samma utsträckning).
Sät ut ett par koner på en parkeringsplats så har man bana.

- Obekvämt, vanebildande.

:whip me if im wrong!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
fan var på AVAMC idag,shit vad jag får lite för min VFR :gråta :eek: ,
nåja ..skall prova XR650 i morgon och se hur den känns, blir nog köp tror jag, :tummenupp

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
beroende på hur mycket du vill lägga ut i cash, så kolla in highland. lite mer av blandning av sporthoj och motard..

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
DwD skrev:
fan var på AVAMC idag,shit vad jag får lite för min VFR :gråta :eek:
AVA MC har inte för vana att ge realistiska inbytespriser vid första förfrågan, min polare fick århundradets skamerbjudande när han skulle byta in sin TRX850, men efter lite "är ni helt dumma i huvudet" och "då tar jag och handlar någon annanstans" så fick han ett mindre ovettigt förslag.

Så du får nog fråga ett par gånger innan dom slutar agera overkliga, eller så väljer du en annan handlare helt och hållet. Det har jag gjort, numera handlar jag endast kedjespray och handskar på Ava....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati