sporthoj vs supermotard

häger

häger
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
CBR 954RR -02
Tjena!
Jag bytte från R1:a till 640SM-03... Det är ju j***igt kul med motarden men visst saknar racern stundvis. men det är bara att dra ett par skyssta wheelies och stoppies så får man ett leende på läpparna igen. :crash

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Jag bytte från Ducati 900 SS till LC4 och är mer än nöjd. Det enda jag saknar är twinmullret ur odämpade kolfiberblås samt möjligheten att de få gånger man åker långt ligga och marscha på en någorlunda realistisk hastighet. KTM:en är inte kul längre efter 130.

Mitt tips är att kolla med Lelles MC i Uppsala om du skall byta in, de säljer ju både KTM och Honda!

BTW är det nån som vet vad man får ge för endurohjul till en LC4 -02:a?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
sgtpepper skrev:
AVA MC har inte för vana att ge realistiska inbytespriser vid första förfrågan, min polare fick århundradets skamerbjudande när han skulle byta in sin TRX850, men efter lite "är ni helt dumma i huvudet" och "då tar jag och handlar någon annanstans" så fick han ett mindre ovettigt förslag.

Så du får nog fråga ett par gånger innan dom slutar agera overkliga, eller så väljer du en annan handlare helt och hållet. Det har jag gjort, numera handlar jag endast kedjespray och handskar på Ava....

Jo, jag misstänkte det .. men när jag snackade med Mcvaruhuset så fick jag ett ännu sämre pris av dom :( , trodde dom var mer realistiska,men skall inte skriva på tråden vad dom ville ge.. men det var inte mycket.

går det att montera startmotor på xr650r :1pajas

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Gått från ZX9R --> DukeII --> 625:a. Motard är klart roligare än sporthoj.
Går ju iofs fort men är ju tungt,klumpigt och dyrt framför allt.
Nej byt till en motard och du kommer inte ångra dig en sekund. Jo kanske en sekund
när du går ut på motorvägen och drar full gas, men inte mer :D
Alla har ju olika åsikter men jag rekomenderar både KTM och Lelles i Uppsala.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
SPORTHOJ!!

för mig finns inget alternativ. Jag tycker man ska ha kört en hel del på både sporthoj och "motard" för att kunna uttrycka sig i frågan. Frågan är bara, Vad är motart att ha en offrodare med små/breda hjul eller att slanga och sladda på asfalt med en dito?
Det senare har Jag gjort massor med xr 600 och xt 600 men inte med motardhjul. Men för mig, av vad Jag testat är det plastraket som gäller!! :rock :rock

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
DwD skrev:
Jo, jag misstänkte det .. men när jag snackade med Mcvaruhuset så fick jag ett ännu sämre pris av dom :( , trodde dom var mer realistiska,men skall inte skriva på tråden vad dom ville ge.. men det var inte mycket.

går det att montera startmotor på xr650r :1pajas
Åfan. Jag bytte in hos MC-Varuhuset och jag fick ungefär vad jag väntat mig, ett par tusen under värderingspriset på hojtorget.nu. Man får räkna med att nästan alltid få sämre pris vid inbyte än om man säljer privat, å andra sidan så är det betydligt enklare att lämpa över den gamla hojen på en handlare än att sälja den själv, tyckte jag iaf.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
jo det är mycket enklare att lämna in den och byta ,, så slipper man visa upp den/provköra till nån snoris som igentligen inte skall ha den..

jag tänker väl ev kolla på en sporthoj typ nästa år och se vad försäkringsbolagen har hittat på då,
just nu känns det som att jag inte vill ha en klass 7:a,
har ju ingen aning om hur försäkringar etc fungerar på dom nästa år, och då vill jag inte sitta där med en sporthoj som inte är värt någonting pga att ingen vill köpa den osv.

btw avamc valde att backa ur affären i sista sekund :finger vill inte ens säga vad dom sa i forumet.. då kanske ingen handlar där i fortsättningen
så jag valde mcvaruhuset istället,, :)

Eric

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Hoj
Ingen Just nu
Tjena!
Jag gick i samma tankar som du förra sommaren, körde en Yamaha R6, frågade AVA vad jag skulle få i inbyte mot en ny XR650R.
55.000:- sa dom, då sa jag att jag hade ett annat bud hos en annan handlare på 62.000:- men att jag hade närmare till AVA vilket var bra när det kom till service.

Säljaren gick och talade med chifen och de gick med på det.
Helt ok för mig då jag 1,5 år tidigare köpt hojen för just 55.000:-

Om XR s är jag kalas nöjd, jag har ännu inte skaffat några motard hjul men jag har hört att det blir en helt annan hoj med dom.

Org däcken är för grus och inget annat, helt värdelöst att köra asfalt med den.

håller med tidigare svar, på motorvägen saknar man sporthojen men inte annars.
Skulle jag vara i samma sits igen så hade jag köpt en XR igen eller en KTM SMC 660.

Lycka Till!

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Eric skrev:
Tjena!
Jag gick i samma tankar som du förra sommaren, körde en Yamaha R6, frågade AVA vad jag skulle få i inbyte mot en ny XR650R.
55.000:- sa dom, då sa jag att jag hade ett annat bud hos en annan handlare på 62.000:- men att jag hade närmare till AVA vilket var bra när det kom till service.
Wow, så du sumpade 7 papp för att göra affären lite närmare hemmet?! Jag hade definitivt inte tagit samma beslut :D Vad spelar det för roll vart du köper den nya hojen? Du behöver ju inte göra servicen på samma ställe som du köpt den...

Eric

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Hoj
Ingen Just nu
Hejsan! du läste nog inte hela inlägget, jag tjänade alltså 7 papp eftersom jag köpt hojen för 55.000 1,5 år tidigare och jag sa att en annan mc firma bjöd 62.000 så det var mitt krav av AVA och de gick med på det.
Jag sa även att jag hellre bytte in hojen hos dom för att jag hade närmare när det var dags för service, det är ju där de tjänar de mesta pengarna, fast jag kommer såklart att göra servicen själv;-)

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Eric skrev:
Hejsan! du läste nog inte hela inlägget, jag tjänade alltså 7 papp eftersom jag köpt hojen för 55.000 1,5 år tidigare och jag sa att en annan mc firma bjöd 62.000 så det var mitt krav av AVA och de gick med på det.
Jag sa även att jag hellre bytte in hojen hos dom för att jag hade närmare när det var dags för service, det är ju där de tjänar de mesta pengarna, fast jag kommer såklart att göra servicen själv;-)
Ah, då förstår jag. Du körde lite innovativ förhandling :), då är det bara att gratulera då!

häger

häger
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
CBR 954RR -02
Mcbudet skrev:
Runt 6000kr så har du fälgar med drev och skiva bak

skicka PM om du är sugen

Ehh... har en 640 -03:a kan du få tag i endurofälgar till den med??? skulle väl behöva framskiva också så man slipper slå i den... :confused:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
var tvungen att lämna in xr650r på service idag(köptes igår),, fuck vad manodepresiv jag blev när ja upptäckte att den gick skiiiiiit dåligt när jag körde hem den,
typ något skit i förgasaren eller dylikt, kunde inte köra fortare än 50 och extremt lite gas, annars så började den spika och rycka som fan,,
nåja .. grabbarna var schyssta och bjöd på kaffe etc när jag väntade, fick tillslut låna en demo hoj(transalp fan så slö!) att åka till jobbet med,
hoppas det fixar sig idag, för jag vill inte vara utan xr650r i helgen..

det sitter en strypning i ljuddämparen, skall man ta bort den helt ?eller skall man köpa en ny sats med mindre strypning?,
dom hade tyvärr ingen inne på mcvaruhuset :(

Eric

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Hoj
Ingen Just nu
var tvungen att lämna in xr650r på service idag(köptes igår),, fuck vad manodepresiv jag blev när ja upptäckte att den gick skiiiiiit dåligt när jag körde hem den,
typ något skit i förgasaren eller dylikt, kunde inte köra fortare än 50 och extremt lite gas, annars så började den spika och rycka som fan,,
nåja .. grabbarna var schyssta och bjöd på kaffe etc när jag väntade, fick tillslut låna en demo hoj(transalp fan så slö!) att åka till jobbet med,
hoppas det fixar sig idag, för jag vill inte vara utan xr650r i helgen..

det sitter en strypning i ljuddämparen, skall man ta bort den helt ?eller skall man köpa en ny sats med mindre strypning?,
dom hade tyvärr ingen inne på mcvaruhuset

Tjena! jag var på Mc varuhuset idag, det kanske var din XR som jag såg stående utanför verkstan vid reservdelar.
Här kan du läsa hur du får fullfräs på XR:en
http://www.off-road.com/dirtbike/jan00/xr650r/runright.html

Ett tips är även att du fixar en yahoo email om du inte har någon, sen går du in på yahoo groups och söker på Honda XR650R

Där finner du sedan massor av tips om allt rörande XR:en.

Angående ljudämpar insattsen, jag skulle inte såga sönder org, som jag gjorde , köp istället HRC tippen, den strypta kan vara bra att ha när du ska sälja eller besiktiga hojen.

Första åren så fick man avstypningkit med på köpet, nu kostar det 3 k , då man får HRC tippen, andra munstycken mm och insug.

Glöm inte att även byta lågfartsmunstycke (Pilot Jet) till ett 68s
Det finns även en som heter 68 men du ska ha 68s.

Lycka Till!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Eric skrev:

Tjena! jag var på Mc varuhuset idag, det kanske var din XR som jag såg stående utanför verkstan vid reservdelar.
Här kan du läsa hur du får fullfräs på XR:en
http://www.off-road.com/dirtbike/jan00/xr650r/runright.html

Ett tips är även att du fixar en yahoo email om du inte har någon, sen går du in på yahoo groups och söker på Honda XR650R

Där finner du sedan massor av tips om allt rörande XR:en.

Angående ljudämpar insattsen, jag skulle inte såga sönder org, som jag gjorde , köp istället HRC tippen, den strypta kan vara bra att ha när du ska sälja eller besiktiga hojen.

Första åren så fick man avstypningkit med på köpet, nu kostar det 3 k , då man får HRC tippen, andra munstycken mm och insug.

Glöm inte att även byta lågfartsmunstycke (Pilot Jet) till ett 68s
Det finns även en som heter 68 men du ska ha 68s.

Lycka Till!

snackade med killarna på verkstan och som sa att man inte märker så mycket av munstycket 68s, men att han hade inne det på lager ifall jag ville ha det,,
vad tycker du det blir för skillnad om man sätter dit det?

fick avstrypnings satsen(till ljud dämparen) och munstycken etc gratis av mcvaruhuset verkstad dom får +++++ i kanten =)

väntar nu bara på att motard kittet och avstrypnings satsen(ljud dämpare) kommer, skulle komma på tis-ons

måste göra något åt utseendet på hojen, den ser ju fan keck ut orginal =)

Eric

Ny medlem
Gick med
8 May 2003
Hoj
Ingen Just nu
Jag har sett bilder på skillnaden mellan ett 68 och 68s
s är ganska mycket större.
Jag bytte direkt till ett 68s så jag har ingen egen erfarenhet med det vanliga 68.
Det jag har hört är att den går jämnare vid lite gas eller halvgas med 68s.
därtill så minskar risken för överhettning en aning.

Ska du ändå byta org 65 så finns det ju iallafall inget som talar för att du ska välja ett vanligt 68 när du ändå är där och mekar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati