Sporthojar avsevärt billigare än annat

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Många bra svar här framförallt tror jag på j.jo om motardens ökning. Funderar själv på att byta. Men den är en djäkla överdrift att alla är slutkörda. De flesta tror att efter 5000 mil är det reparationsobjekt. Men en cbr klarar utan problem 10.000 mil om den är servad rätt. Ingen av mina polare som köpt sportisar har åkt på en nit. En stor orsak tror jag är att de flesta bara kör trafikförsäkring. Då även en äldre cbr gixxer etc. kostar runt 1000:-/mån hel sen har du mellan 6000 -12000 i självrisk. Så är hojen värd 30 papp(doesn't make sense). Då vill man köra billigt.

Tycker du ska prova på sportis om du är sugen. Perfekt köpläge och det är inte så många som ligger på rödmarkeringen ofta och nöter på en sporthoj. Kolla att ventiljusteringen är gjord bara.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Självklart så är en sporthoj alltid dyrare än en touringhoj när det kommer till nypris :fakta
Det är exakt samma sak med bilar, en ny sportbil är alltid dyrare än en ny familjebil.
Varför undrar nu säker ett par förvirrade själar?
Racedelar är alltid utan några undantag dyra!
Sen att en R1 från -99 kostar 25000:- har inte någonting med det hela att göra, den kommer att kosta dig ytterligare 25000 :- i reparationer dom närmaste åren.
Sen så var det någon som tidigare hade jämfört en R1 / FJR och en S1000RR / K1600 :rolleyes:
Jämför en Panigale 1199S mot en Multistrada 1200 istället :smasha
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Rädsla för att de skall vara hårt körda , försäkringskostnader samt att det finns en hel del till salu tror jag är det som gör att begagnat priset är som det är.
Köp den du vill ha och som är i vettigt skick och du har råd med, att alla sporthojar skulle vara obekväma eller leda till snabb bråd död är högst individuellt och beror på användarens fysionomi samt riskmedvetenhet.
Provkör hoj modellen du vill ha, testade själv en 690r och maken till trött hoj har jag aldrig kört innan, till och med men min street triple kändes snabb (vill man åka bakhjul/knix/gokartbana är den säkert skoj).
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är faktiskt fortfarande :lol

Bra, passa på att ställa några frågor till honom då:
1. Varför?
2. Vad är sedan syftet med filmen?

Att göra helt idiotiska saker händer väl, men sedan publicera det till allmänheten :va
En typiskt bra film som tillför det redan hårt granskade mc-kollektivet lite fin publicitet :dummer

Om han har problem med någonting i sin tillvaro kanske du kan hjälpa honom, istället för att sprida hans skeva budskap vidare.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det är ju varken han som har filmat eller publicerat. Vi behöver inte låta videon ta över tråden? Det var bara ett väldigt extremt exempel på misshandel :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är ju varken han som har filmat eller publicerat. Vi behöver inte låta videon ta över tråden? Det var bara ett väldigt extremt exempel på misshandel :)

Ok, helt rätt, jag gick lite OT, av ren nyfikenhet, sorry.
Vi låter tråden rulla på enligt ämnet :tummenupp
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Det gör ingenting alls! Idag publicerade aftonbladet att det var crossförare/MC-förare som hittat den lille pojken.

Aftonbladet a la hundratusentals hits per dag kontra någon random video på ju-tub :fakta

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19526919.ab

Bra, passa på att ställa några frågor till honom då:
1. Varför?
2. Vad är sedan syftet med filmen?

Att göra helt idiotiska saker händer väl, men sedan publicera det till allmänheten :va
En typiskt bra film som tillför det redan hårt granskade mc-kollektivet lite fin publicitet :dummer

Om han har problem med någonting i sin tillvaro kanske du kan hjälpa honom, istället för att sprida hans skeva budskap vidare.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Provkör hoj modellen du vill ha, testade själv en 690r och maken till trött hoj har jag aldrig kört innan, till och med men min street triple kändes snabb (vill man åka bakhjul/knix/gokartbana är den säkert skoj).

Klart en smaksak men hur du kan uppleva den som "trött" fattar jag inte. Märkligt, jag har haft både cbr600rr & en nyare blade men upplevde 690 som jäkligt pigg ändå. Men visst. En smaksak :)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det är ju varken han som har filmat eller publicerat. Vi behöver inte låta videon ta över tråden? Det var bara ett väldigt extremt exempel på misshandel :)

Tycker inte det är nån fara. Jag blev själv helt häpen över klippet. Skulle aldrig våga göra så med en motorcykel. Känns som att man borde paja den fullständigt!
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Klart en smaksak men hur du kan uppleva den som "trött" fattar jag inte. Märkligt, jag har haft både cbr600rr & en nyare blade men upplevde 690 som jäkligt pigg ändå. Men visst. En smaksak :)

Blir helt förvirrad av vad man kan ta in av folks olika åsikter kring motorcyklars karaktärer. Någon tycker den är pigg, en annan att den är trött. Summa summarum - man kommer nog aldrig att kunna hitta en bra motorcykel baserat på någon annans åsikt. Man måste helt enkelt testa den själv för att bedöma om det är nåt man kan tänkas leva med.

Finns det någon på forumet som ägt och kört en VFR 800 och mer renodlade sporthojar typ CBR 900, R1, Gixxer osv.? Vad är skillnaden mellan en sport-tourer som VFR 800 och de riktiga sporthojarna? Jag älskar känslan av höga hastigheter och grym acceleration, men lever i förvissningen om att en VFR inte alls spelar i samma liga. Dessutom har jag riktigt svårt att acceptera "symaskinsljudet" eller visslandet som infinner sig exakt hela tiden. Jag kräver något mer mullrande och högljutt twin-ljud, och jag vet att en slip-on kan göra susen, men jag har hört och sett andra VFR som har det, och det tar ju aldrig bort det visslande symaskinsljudet, tyvärr.....
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Förvirrad? Smaken är olika, är väl inte alltför konstigt? Sen är motard & sport 2 helt olika maskiner med olika karaktärer. Men du är den enda jag någonsin har hört anse 690 smc-r är slö. Nej den toppar inte 299km/h men för att vara en enstånkare så glänser den. Flera jag känner har gott över från liter klubben till supermotard & ingen av dom har ångrat sig. Är den lika snabb som en blade eller gixxer? Nej! Men om det är det som är det viktigaste har man inte fattat grejen & ska nog inte heller satsa på motard. Motard är bus på hög nivå, ett sätt att kunna köra i 50 & va lika skitnödig som man hade bombat i 300 osv. Men än en gång smaken är olika. Tycker du kaviar smakar gott? Antagligen inte, men det gör jag! :D
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Förvirrad? Smaken är olika, är väl inte alltför konstigt? Sen är motard & sport 2 helt olika maskiner med olika karaktärer. Men du är den enda jag nånsin hört talas om anse att den hojen är slö. Nej den toppar inte 299km/h men för att vara en enstånkare så glänser den. Flera jag känner har gott över från liter klubben till supermotard & ingen av dom har ångrat sig.

Nej konstigt är det inte - men jag vill väldigt gärna ha en bra linje att gå efter för att bättre fatta beslut om vad man ska införskaffa för hoj, därför blir jag förvirrad när jag ser att åsikterna för en viss hoj går så mycket isär.

Just att alla dessa motarder är en-cylindriga, vad innebär det för motorkaraktären? Jag har kört en BMW f650gs, men jag kunde inte avgöra vad som gjorde dess encylindriga motor speciell.... Kan någon mer kunnig förklara för mig?
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Det beror helt på vad man jämför med, enda stånka jag kört(ägde) innan jag provade 690n var en 500cc 2t cross och nej 690n var inte pigg jämfört med den. Ägt en Fireblade-10 samt en GSX 1400 med 135hk på hjulet och den var inte pigg jämfört med de hojarna heller. Jag behöver inte bomba satan för att uppleva att effekt är roligt, då jag använder mina hojar som mestadels transportfordon från a-b så skulle jag välja Gixxern alla dar i veckan om jag kunde. Vanligtvis är det mesta "bättre" på en sporthoj så som ram, bromsar, dämpare mm, klart det finns undantag, men.

Till ts, jag har själv aldrig kört en vfr800 men en av mina bättre vänner använder nästan dagligen sin 04(03?) för pendling till jobbet. Efter att han provkörde min gamla Gixxer förra veckan kom han tillbaka lyrisk och ville köpa något liknande, den var roligare.

Se till att få provköra något liknande det du vill köpa, köp sen det som känns bäst för dig!
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Vill bara förklara en sak. En ofantligt viktig faktor är ju till vilken typ av körning samt vilken typ av vägar & hur långa rundor man tänkt sig. En motard lämpar sig inte att sitta & blåsa på motorväg eller ha på längre "bekväma" turer. Jag tror den lämpar sig till, korta med intensiva turer på små/mellanstora kurviga vägar där man kan nypa kurvorna skarpt utan att behöva ligga över 150. Det är en hoj man kan ta ut en runda i stan & sen på busiga småvägar på landet & änså känna man haft riktigt kul. Den är gjord för aktiv körning, så upplever jag det i alla fall. Man måste testa själv & på rätt typ av vägar för att få en ärlig uppfattning. För mig räckte det med sport när jag insåg ja var tvungen ta 30mila turer ( som ja inte hade tid till ) för att hitta "ett par" goa vägar. Att det alltid blir lite för fort, lite för mycket, att servicearna är snordyra, att de allmäna vägarna inte är gjorda för en sporthoj ( moraltants varning ) osv. Testa gärna en nyare 690 smc & aäg vilket intryck ni får :) mitt är en stark 9a i alla fall :)
 

Calle_C

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Luleå
Hoj
En naken Bandit 1250, Yamaha TR1 bobber -83
En mycket bra fråga!
Kallar det där för att runkgasa, men trodde det var mest 15-16 åringar som höll på med sånt med trimmade moppar och vissa med crossar :O

Edit för att vara lite mer on topic, misstänker mycket att det är försäkringskostnader samt det är svårt att veta hur hårt de är körda, men mest pga försäkring, ser många sporthojar utan regplåt men inte någon annan hojtyp som kör utan (förutom crossarna de får för sig att köra på gatan då)

Edit igen, fast sporthoj utan regplåt är nog också att det kanske går för fort ibland :brynad
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top