Sporthojar avsevärt billigare än annat

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Du sitter aningen bekvämare på en Blackbird än på en sporthoj. Men sportigare än på VFR. Den är mer tungsvängd än en sporthoj. Men det går relativt enkelt att råda bot på.
När du kör riktigt riktigt aktivt med en sporthoj så har du bättre kontakt med tanken än på en sporttouring. Det är när du kör bana som du märken den egentliga skillnaden.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Du sitter aningen bekvämare på en Blackbird än på en sporthoj. Men sportigare än på VFR. Den är mer tungsvängd än en sporthoj. Men det går relativt enkelt att råda bot på.
När du kör riktigt riktigt aktivt med en sporthoj så har du bättre kontakt med tanken än på en sporttouring. Det är när du kör bana som du märken den egentliga skillnaden.

Kan just tänka mig att det först är på bana som du verkligen förstår innebörden av sport. Jag har aldrig kört bana, så jag vet inte riktigt vad det innebär att köra riktigt maxat. Den närmsta aktiva körning jag kan komma är mina favoritvägar i södra Halland, och där tycker jag min VFR funkar riktigt bra. Det som gör att jag lockas att byta är att jag vill veta vad det innebär att köra en riktig sporthoj.

Vet inte vad ni själva anser, men hur vanligt är det med att potentiella köpare kommer och frågar efter en provkörning, och i så fall, hur ofta tillåts det? Hur resonerar ni? Vad krävs för att ni ska låta någon provköra er hoj?

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Det bästa är att kolla om det finns någon intressant hoj hos en handlare och prova. När jag har sålt mina hojar så förutsätter jag att den som kommer och tittar vill provköra. Det är ju bara att göra upp med den som provar att han betalar för allt som händer under en provkörning. Om inte det är intressant så finns det andra ställen man kan prova på. Om du är riktigt nyfiken på en sporthoj, så tycker jag att du köper en. Vela och analysera inte för mycket. Då byter du aldrig. Det går alltid att byta igen :)

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det bästa är att kolla om det finns någon intressant hoj hos en handlare och prova. När jag har sålt mina hojar så förutsätter jag att den som kommer och tittar vill provköra. Det är ju bara att göra upp med den som provar att han betalar för allt som händer under en provkörning. Om inte det är intressant så finns det andra ställen man kan prova på. Om du är riktigt nyfiken på en sporthoj, så tycker jag att du köper en. Vela och analysera inte för mycket. Då byter du aldrig. Det går alltid att byta igen :)

Där har du dagens sanning - För mycket analyserande skapar bara huvudverk och leder ingen vart. Jag får helt enkelt testa och se vad jag gillar.

Men hur är det egentligen med handlare? Om man är återförsäljare för någon annans hoj, får de då låta en testa den hos återförsäljaren utan säljarens medgivande? Och nu är det givetvis olika för alla återförsäljare men de jag har kollat in i norra Skåne och i Halland har inte så jättemånga "äldre" sporthojar, utan nästan uteslutande nyare och för mig alldeles för dyra sporthojar. Gör man ett rättvist jämförelsetest om man testar en ny sporthoj och sen köper en äldre? Är de jämförbara eller är det stor skillnad?

Ursäkta för alla mina newbiefrågor..... :rodnar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan just tänka mig att det först är på bana som du verkligen förstår innebörden av sport. Jag har aldrig kört bana, så jag vet inte riktigt vad det innebär att köra riktigt maxat. Den närmsta aktiva körning jag kan komma är mina favoritvägar i södra Halland, och där tycker jag min VFR funkar riktigt bra. Det som gör att jag lockas att byta är att jag vill veta vad det innebär att köra en riktig sporthoj.

Vet inte vad ni själva anser, men hur vanligt är det med att potentiella köpare kommer och frågar efter en provkörning, och i så fall, hur ofta tillåts det? Hur resonerar ni? Vad krävs för att ni ska låta någon provköra er hoj?

Min R6 hade du gärna fått provköra, men det hade inte gett mycket mer än en känsla för sittställningen. Och den är ju inte helt laglig att köra på allmän väg heller. Eller, inte alls laglig snarare.

Ta en tur på bana med din VFR, innan du känner att du behöver mer än kräm och skära kurvor bättre än vad den gör känns det lite onödigt att byta till en mindre bekväm hoj än den. Jag körde en sporttourer på bana fram tills i våras, helt enkelt därför att jag ändå inte var ens i närheten av vad den hojen kunde prestera. Nu har den blivit hemskt gunghästig när jag försöker skicka runt den runt en bana. :crash

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Köp en sportis, kör med den ett tag. Är det inte din grej. Så testa nåt annat. Du blir lite erfarenhet rikare på köpet

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Byt in din hoj och bestäm vad du kan tänka dig att lägga imellan.
Ok, du får inte så mycket som du vill för din men vafan, pengarna ska väl rulla så vi får en bättre ekonomi.

Det kommer ändå bli en förlust hur du än gör :krama

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Byt in din hoj och bestäm vad du kan tänka dig att lägga imellan.
Ok, du får inte så mycket som du vill för din men vafan, pengarna ska väl rulla så vi får en bättre ekonomi.

Det kommer ändå bli en förlust hur du än gör :krama

Ja det är också ett tillvägagångssätt. Vet dock inte vad jag är beredd att låta en MC-handlare ta för den. Har förstått att de är kända för att ta i extremt i underkant. Vet inte alls vad man kan tänka sig lägga mellan - det beror ju helt på hur ekonomin ser ut vid själva transaktionen.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Kolla vad din hoj säljs för på Blocket. Det gör de flesta handlarna. Kolla efter en hoj i samma nivå och kolla vad dom är villiga att ge för din i byte rakt av. Finns inget att förlora på att fråga.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati