Sporthojar förbjuds i USA?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Ett hjälmkrav skulle ju inkräkta på deras frihet. Det kan man inte acceptera. Därför så är det mycket bättre att förbjuda alla hojar som inte är amerikanska. :rolleyes:



(Har jag drömt, eller är det så att vissa stater i USA saknar hjälmkrav men har krav på att man måste ha skyddsglasögon då man kör mc? :va )


Jepp, för att om man får skit i ögat när man kör kan man vara en fara för andra och det är inte bra. Däremot är man fri att göra hur man vill med sitt eget liv. :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Eeeeh, varför har de då ett körkort för mc överhuvudtaget :va

Man får övningskörningstillstånd. Övningskör gör man iofs på egen hand, men jag vill minnas att man måste använda hjälm och bara får köra dagtid. Dessutom är det tidsbegränsat.

När jag tog mitt kort så tog jag en kurs via lokala högskolan som gav mig en waiver att lämna över till DMV, som sedan gav mig kortet. Tre halvdagars teori och lite krypkörning i en konbana var allt som krävdes... :näsblod
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Läste om en snubbe som sköt skallen av sig. Det skulle bli hjälmtvång i staten han bodde i. Han tyckte inte livet var värt att leva om han behövde ha hjälm när han puttrade omkring på sitt lok...
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Läste om en snubbe som sköt skallen av sig. Det skulle bli hjälmtvång i staten han bodde i. Han tyckte inte livet var värt att leva om han behövde ha hjälm när han puttrade omkring på sitt lok...

Det är ju klart betydligt lättare att blåsa huvvet av sig än att flytta till en stat som inte har hjälmtvång..... :va
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
51 % använde godkända hjälmar, dvs folk sätter på sig snudd på vilka krukor som.

Men flera delstater (eller om det var countys) har inte hjälmkrav vilket även det är lite ... sådär.

Ja, men när en mc-hjälm knappt skyddar skallen så kan ju knappast någon annan hjälm räknas som skydd över huvud taget. Personligen förstår jag inte hur man kan stå ut att köra utan hjälm, alla flugor som smäller i ansiktet, vindbrus, tårar i ögon (men just det, var ju krav på glasögon :tummenupp) osv. Skulle inte vilja köra utan integralhjälm...
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Det dör ca 11000 om året av skottskador i usa... Inte görs det nåt åt det :näsblod

O hur så många kan köra ihjäl sig när det inte finns några kurvor är ju också ett under :)
 

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Mockfjärd
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
Min erfarenhet säger att i USA bor det extremt mycket idioter...

Det finns idioter överalt. Kolla hur många hojar finns i staterna jämfort med sverige. Jag tror att death per bike to human är låg plus där borta man kan köra mer om man bor i södra usa.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det finns idioter överalt. Kolla hur många hojar finns i staterna jämfort med sverige. Jag tror att death per bike to human är låg plus där borta man kan köra mer om man bor i södra usa.

Jo det är möjligt. Tycker bara att man träffar på fler muffon då man är där...
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ähh vafan.. Klart man ska få köra utan hjälm om man känner för det!
Vore väl bättre för folkhälsan om de förbjöd snabbmat.. Undrar hur många amerikaner som dör av hjärt/kärl sjukdomar..
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Stanna hemma då, kanske...? :rolleyes:

Nja, sa väl inte att ALLA var idioter.. man träffar mycket bra folk också. Fast gräver man lite så.. USA har betydligt fler seriemördare än andra länder, fler analfabeter än andra i-länder. En väldigt stor del amerikaner kan inte ens peka ut USA på kartan.. än mindre andra länder och världsdelar osv.

Men som sagt, alla är inte puckon de flesta man träffar är bra och trevligt folk. Jag gillar mycket i det landet, har varit där flera gånger och kommer att dra dit igen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top