Sporthojen ett minne blott.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skenförsäkra tycker jag inte att det är...klotar jag den får jag ju ut det som en 01:a betingar i värde. Jag har ju dock gett en större slant för hojen då den har turbo. Så den är väl snarare "underförsäkrad"

Gnället brukar ju gälla att det är personskador som är dyra.

Annars skulle det vara samma kostnad på 50hästars 100.000krs hojar som 450hästars 100.000krs hojar ;)

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet

Gammal Blade,ja du jag har en gammal zzr 1100 som är värde i dina ögön säkert noll,för mig är det värsting hoj från nittiotalet...och billigt i försäkring också,fast det är ju ingen ny hoj(tex.R1,CBR,osv.men farten och axet räcket gott o väl för mig som är äldre,jag har ju barn o annat här i livet som är viktigare än hojjäveln,har ju kört sen 1978 så det kvittar....gammal härk går ju nästan lika bra som nya hojar,det beror på föraren hur duktig är du att köra!Tror jag iaf....

Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet. Men tydligen går ekvationen : billig - ingen försäkringskostnad, betald, välskött hoj man ägt/servat i 20-30år & körglädje ihopp. Men jag får inte i till det sista - körglädje på en veteranhoj ? Men vi är olika.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30

Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet. Men tydligen går ekvationen : billig - ingen försäkringskostnad, betald, välskött hoj man ägt/servat i 20-30år & körglädje ihopp. Men jag får inte i till det sista - körglädje på en veteranhoj ? Men vi är olika.

Varför är det så? Vad är det en ny hoj har som inte en "gammal" och har de gamla hojarna haft körglädje när de var nya, för att sedan gradvis försvinna?

Det här lät lite kritiskt märker jag och det är inte meningen, jag är bara nyfiken.:)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Sporthojen kommer alltid ha en marknad! Försäkringar har för många blivit gynsammare(läs kanske även äldre personer) Många med som köper en sporthoj köper den för teknikens skull!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Varför är det så? Vad är det en ny hoj har som inte en "gammal" och har de gamla hojarna haft körglädje när de var nya, för att sedan gradvis försvinna?

Det här lät lite kritiskt märker jag och det är inte meningen, jag är bara nyfiken.:)

Svaret på frågan är känslomässig & inte helt logisk. Men för en sådan som jag är det viktigt att ha det värsta/bästa som finns (som jag subjektivt tycker). Viktigt är då egenskaper som: förhållandet hk/kg/ som ska väga över på antal hästar, Nm, bromsar, balans, styv ramkonstruktion som samtidigt är lätt, tyngdpunkt, lättsvängd, lätt att lägga ned i en s-kurva (kunna kasta den från sida till sida) dvs. en banhoj även för landsväg.
Min erfarenhet är att hojarna blir bättre & bättre. Som t.ex. kraft i mellanregistret på liter hojarna, så att man slipper att varva in på rött innan något händer. Samt så lättkörda så att du blir ett med hojen. Fjädringen & anti - slir (ABS) /sladd - systemen har utvecklats i kvadrat (snabbt).

Men det säger inte att en GSXR 1100 är trist, för vissa kan det vara rena drömmen, men inget för mig. Det är en passion ett sätt att leva vilket givetvis kostar men jag älskar det.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu är ju min hoj en gammal klenod, men fick en sänkning 2012 från 7800kr/halv/år till 3390kr/halv/år
:)

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Suzukis så kallade märkesförsäkring är knappast särskilt intressant för sporthojar:confused:... 25000 i självrisk som dessutom dubblas till 50000! :dummer om tex någon annan än du kör den... Inte ens grundpremierna är speciellt lägre än hos dom andra försäkringsbanditerna när jag kollat :va

Kul att KTM nu gör reklam för "fri försäkring 1 år" men ooops... så tillkom visst "utom trafikförsäkringen" :D

Jag fick 3000 hel/hel i premie på min TL1000R-98, och det tycker jag är riktigt bra (5000 i självrisk). Kollade med IF som skulle ha 2100 i månaden, så för mig som är 35 och bor ute på landet blev det bra. Halvförsäkringen på min sunkiga 9000 från 92 är högre...

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)

Nja,det är ju inget fel på zzr:n om man jämför med nyare hojar,jag tror att jag hänger med ganska bra med dom om så behövs!Det är ju klart att jag har inte samma vägförhållning som en Ninja från 2011 men men jag är nöjd och det är ju väl huvudsaken?Kan ju tillägga att jag har inte en hoj att hänga på korvmojan.. ;-)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC