Sporthojen ett minne blott.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De som inte behöver betala mer än max 2000 kr för att helförsäkra hojen för en hel säsong.

Det är det där med ålder på förare, dennes bostadsort osv serru....

Till TS:

Nej sporthojarna är inte döda. Det är bara du som blivit så gammal att du insett att en renodlad sporthoj faktiskt inte är så lämplig att köra omkring med på vägarna. Det är ju trots allt ett tämligen opraktiskt fordon. De flesta sporthojsförare uppnår förr eller senare det stadiet och den insikten. Men sant som amen i kyrkan så tillkommer det varje år ett antal yngre förare som tycker och tror att sporthojar är det bästa valet för att färdas på Sveriges vägar. De saknar inte sällan hus, ungar och fru som vill åka till Kanarieholmarna så de kan klara av att köra omkring med sina 120 tusenkronors maskiner och betala 25 000 i trafikförsäkring. Helförsäkring behöver de inte för de är ju så bra att köra...

Alla som känner igen sig räcker upp handen.

Känner inte igen mig. Jag har alltid kört sporthoj men sällan det senaste och värsta.
Med 30 år och bra bit över 50 000 mil i sadeln på mestadels krokiga vägar har jag ännu inte tröttnat. Jag kör mycket men sällan väääldigt fort på landsväg. Väljer krokigare vägar istället. På bana är gammalt skit värdelöst men känslan av fart är det man vill åt så gammal sporthoj fungerar bra på landsväg. Bilsport utan Mc tar inte min numera 10 år gamla sporthoj men det ser jag som positivt.
(De har en annons i senaste MC-Folket med en gammal Traja som speglar sig i ett par solglasögon. Snyggt men det var en sporthoj då som dåtidens hojåkare vred skiten ur.)
Nu har jag inte en Flinta utan en Blockmotor från 60-talet men känslan att hänga på med bara 46 bromsade hästar är fullkomlig lycka när modärna sportåkare kollar i backspegeln efter några kilometer. Och märker att det engelska skiten de körde om hänger med!:D
Nu är ju Daytonan inte lika bra som nya BabyTona men tillräckligt bra för att ha väääldigt skoj på bana.
Nya hojar är så bra och förlåtande, även en 10 år gammal, så för att få känsla måste det gå riktigt fort. Och då gäller bara bana. Med kalla däck lägger jag ner mer på bana än jag gör på landsväg. Så det finns ingen anledning för mig att gasa hårt på landsväg. Men känslan att jag kan, om jag vill, räcker. Med en gammal hoj är känslan av fart underbar och vetskapen om att jag inte kan komma in fel och ändra spår hur som helst det KRÄVER något av mig. Gör jag inte rätt går det åt helvete!
Men jag kanske inte är en "riktig" sporthojsförare? När jag första gången såg en fotograf på Tungelstavägen, kallas Bulten här, slog jag av för jag vill inte synas...
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
:tummenupp:tummenupp
Känner inte igen mig. Jag har alltid kört sporthoj men sällan det senaste och värsta.
Med 30 år och bra bit över 50 000 mil i sadeln på mestadels krokiga vägar har jag ännu inte tröttnat. Jag kör mycket men sällan väääldigt fort på landsväg. Väljer krokigare vägar istället. På bana är gammalt skit värdelöst men känslan av fart är det man vill åt så gammal sporthoj fungerar bra på landsväg. Bilsport utan Mc tar inte min numera 10 år gamla sporthoj men det ser jag som positivt.
(De har en annons i senaste MC-Folket med en gammal Traja som speglar sig i ett par solglasögon. Snyggt men det var en sporthoj då som dåtidens hojåkare vred skiten ur.)
Nu har jag inte en Flinta utan en Blockmotor från 60-talet men känslan att hänga på med bara 46 bromsade hästar är fullkomlig lycka när modärna sportåkare kollar i backspegeln efter några kilometer. Och märker att det engelska skiten de körde om hänger med!:D
Nu är ju Daytonan inte lika bra som nya BabyTona men tillräckligt bra för att ha väääldigt skoj på bana.
Nya hojar är så bra och förlåtande, även en 10 år gammal, så för att få känsla måste det gå riktigt fort. Och då gäller bara bana. Med kalla däck lägger jag ner mer på bana än jag gör på landsväg. Så det finns ingen anledning för mig att gasa hårt på landsväg. Men känslan att jag kan, om jag vill, räcker. Med en gammal hoj är känslan av fart underbar och vetskapen om att jag inte kan komma in fel och ändra spår hur som helst det KRÄVER något av mig. Gör jag inte rätt går det åt helvete!
Men jag kanske inte är en "riktig" sporthojsförare? När jag första gången såg en fotograf på Tungelstavägen, kallas Bulten här, slog jag av för jag vill inte synas...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Det finns en ny (senaste generationen) sporthoj som har riktigt rimlig märkesförsäkring och det är ju BMW'n. Går att helförsäkra för 7-9tkr/år om man inte bor mitt i största stan... För mig skulle det kosta 1200 kr/månad att helförsäkra en 2011 års S1000RR

Ett billigare alternativ med liknande prestanda är ju en 5-6 år gammal hoj med Bazzaz TC-QS-FI box och en kugg mindre framdrev. Ca 60000 kr i inköp och 500 kr/månad för halvförsäkring så sporthojen är nog ingalunda död och inte nödvändigtvis dyr heller tycker jag.

BMW har väl iof en jäkla konkurrensfördel när det gäller märkesförsäkringen jämfört med närmaste prestandakonkurrenten Aprilia som inte alls har samma mängd märkestrogna i den övre åldersgruppen. *Surt att Aprilian är så mycket mer tilltalande* :)
RSV4-S1000RR.jpg
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Själv skulle jag gå på utseende till största del om jag skulle skaffa en sportis... begagnad sådan. Enligt mig låg peaken vid 03-04 rent utseendemässigt. Suza K3, kawa 636, honda CBR, Aprilias hederliga RSV mm. Sjukt snygga hojar. Efter det blev dom mest fulare tycker jag.
 

MC Doktorn

Guest
Ensits, superbike 1988 till 2002, RR.... SP..... Limited Edition. Nya låga priser passar min ekonomi just nu. Vem köper 125a idag..... har 2 till salu! Byta, visst va de en YZF750SP till salu... den mot 2 125or.

Det du säger känns lite jobbigt, vem köper egentligen hoj? Mungiperna i branschen är väl inte direkt uppåt, får hoppas på flera under. Att .... typ arbete lönar sig till exempel! Toyman

Enligt branch organisationen McRF har försäljningen minskat drastiskt 2011 till knappt 8000 sålda nya motorcyklar och jämfört med 2007 drygt 20000 nya.

Mindre än 10% är sporthojar.

http://www.mcrf.se/nyheter.htm

Det enda märket som ökar signifikant är KTM ! + 134%, man kan undra varför?


Personligen tror jag det behövs lite nya trender och precis som någon skriver är det inte effekten eller konceptet sporthoj som är avgörande utan känslan av att ha en prestanda hoj med utstrålning.
 
Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Vänta tills kineserna får upp ångan. Då kommer en superbike kosta en fjärdedel av idag. Det mesta delarna till dagens fordons tillverkas redan där så det är bara en tidsfråga. Se på ATV & scootermarknaden som har exploderat (iofsg är det mesta skräp men ändå). Om kiserna kommer med vettiga sporthojar så kommer intresset för svindyra kaskoförsäkringar minska samt direktimporten öka till förtret för dagens 2-3agent/återförsäljarled. Kanske satsar japanerna allt på el-motorcyklar just nu när alla undrar varför europeiska märken går bäst? Närmsta framtiden har aldrig varit så oförutsägbar :rolleyes:
 

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Tänkte köpa mig en gammal gixxer 1000 typ -03 för att köra nån fin söndag då och då och köpa lite glass...
Nu när man blivit rätt gammal (34) och bor i skogen så tycker man ju det borde gå att halvförsäkra en sådan till vettigt pris...blev rätt paff när man fick premier på 14-15000kr för halvförsäkring ???

Det e fan inte klokt...
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Tänkte köpa mig en gammal gixxer 1000 typ -03 för att köra nån fin söndag då och då och köpa lite glass...
Nu när man blivit rätt gammal (34) och bor i skogen så tycker man ju det borde gå att halvförsäkra en sådan till vettigt pris...blev rätt paff när man fick premier på 14-15000kr för halvförsäkring ???

Det e fan inte klokt...

Kolla suzukis märkes försäkring, är 24 och har en K2, 10000 i helförsäkring och 5000 i självrisk vid ålder från 10 år annars 25000 i självrisk vid nyare
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Suzukis så kallade märkesförsäkring är knappast särskilt intressant för sporthojar:confused:... 25000 i självrisk som dessutom dubblas till 50000! :dummer om tex någon annan än du kör den... Inte ens grundpremierna är speciellt lägre än hos dom andra försäkringsbanditerna när jag kollat :va

Kul att KTM nu gör reklam för "fri försäkring 1 år" men ooops... så tillkom visst "utom trafikförsäkringen" :D
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tänkte köpa mig en gammal gixxer 1000 typ -03 för att köra nån fin söndag då och då och köpa lite glass...
Nu när man blivit rätt gammal (34) och bor i skogen så tycker man ju det borde gå att halvförsäkra en sådan till vettigt pris...blev rätt paff när man fick premier på 14-15000kr för halvförsäkring ???

Det e fan inte klokt...
Jag har 35+ försäkring hos Folksam och du är ju snart där ;) Min K5'a kostar ca 500 kr / mån halvförsäkrad

När fyller du år?
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Kolla suzukis märkes försäkring, är 24 och har en K2, 10000 i helförsäkring och 5000 i självrisk vid ålder från 10 år annars 25000 i självrisk vid nyare

5000 kr i helårpremie och 5000 kr i sjr helförsäkrad för min GSX-R 750 -02 genom Suzuki Märkesförsäkring. Det där med självrisknivå styrs tydligen av hojen ålder. >10 år = 5000 kr i sjr...< 10 år = 25 000 i sjr. Shit va gött nästa säsong när min gamling fyller 10! :tummenupp
 

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Orust
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Förstår inte ens hur man kan tänka tanken att köpa nya sporthojar med försäkringspriserna. Därför köpte jag en gammal hederlig zx7r och frågade farsan om han ville stå på den och nu betalar jag 270kr HELförsäkring i månaden, Jag är bara 25 så den hade kostat ca 900 i månaden för mig själv. Inte ens om en cykel har 150hk mer än vad jag har i min så hade det inte varit värt pengarna, dom hundradelarna i acc det handlar om är obetydligt om du inte vågar köra ut motorerna till max endå.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förstår inte ens hur man kan tänka tanken att köpa nya sporthojar med försäkringspriserna. Därför köpte jag en gammal hederlig zx7r och frågade farsan om han ville stå på den och nu betalar jag 270kr HELförsäkring i månaden, Jag är bara 25 så den hade kostat ca 900 i månaden för mig själv. Inte ens om en cykel har 150hk mer än vad jag har i min så hade det inte varit värt pengarna, dom hundradelarna i acc det handlar om är obetydligt om du inte vågar köra ut motorerna till max endå.

Att köra sporthoj är knappast ett rationellt och övervägt beslut utan snarare ett lustfyllt men idiotiskt val. Då kan man väl välja hur idiotisk man är beredd att vara?
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Som att kasta porslin i porslinsfabriken.

Men vem köper egentligen en sporthoj idag?

Marknaden talar sitt tydliga språk med en kraftigt vikande konjunkt, svindyra försäkringar, kraftigt höjda priser, relativt få nyheter i segmentet,
sämre köpkraft i lågkonjunkturens tecken.


Finns det någon ljusning ?

Jag - bättre köpläge än just nu, var det länge sedan det rådde. Det är köparens marknad, helt klart. Köper du en 2011 nu kan du pruta rejält då 2012 års modeller gjort sitt intåg.
Dyra försäkringar - ja visst men inget nytt; smakar det så kostar det.
Sneglar på en BMW S 1000 RR & Kawasaki ZX 1000 R & har lagt det ena skam budet efter det andra & säljaren är fortfarande med på noterna.
Så på med spenderbyxorna & konsumera Sverige ur den förväntade krisen.
Sluta deppa börja shoppa & så ser du snart ljuset i tunnelns slut.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Enligt branch organisationen McRF har försäljningen minskat drastiskt 2011 till knappt 8000 sålda nya motorcyklar och jämfört med 2007 drygt 20000 nya.

Mindre än 10% är sporthojar.

http://www.mcrf.se/nyheter.htm

Det enda märket som ökar signifikant är KTM ! + 134%, man kan undra varför?


Personligen tror jag det behövs lite nya trender och precis som någon skriver är det inte effekten eller konceptet sporthoj som är avgörande utan känslan av att ha en prestanda hoj med utstrålning.

Nja - skulle det vara en batteridriven miljö hoj eller en snåldiesel med utstrålning ? Jag är en speed junkie & tänder på hk, nm, acceleration & toppfart dvs. mycket vill ha mer. Ungefär som hos de som köper en Porsche man har kraften men behöver inte alltid utnyttja den. Det räcker med att du & andra vet vad du har under huven, ger en behaglig känsla; barnsligt - ja, njutning - extrem.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Är väl samma sak som att skenförsäkra en 2012a? :va

Eller har du den reggad som turbo?

Skenförsäkra tycker jag inte att det är...klotar jag den får jag ju ut det som en 01:a betingar i värde. Jag har ju dock gett en större slant för hojen då den har turbo. Så den är väl snarare "underförsäkrad"
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top