Sporthojen ett minne blott.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Köp en 10 år gammal 1000-kubikare med turbo.

* Nästan lika snygg som de nya.
* Billig försäkring.
* Prestanda way past 2012:eek:rna

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Hoj
R1
sporthojar är stendöda om ett par år , det är väl ingen som tvivlar på det egentligen. Klart det kommer inlägg från någon som har en sporthoj men kom igen boys , vem fan har egentligen råd med en sporthoj ....

Så dyrt är det inte.

Jag ger 600kr/mån i halvförsäkring på min.
1500kr/mån bränsle
1000kr/mån i service/reperation.
200kr skatt/år
1500kr/mån i värdeminskning och den värdeminskningstakten avtar för varje år.

Räkna på vad en modern sportbil kostar som gör 0-200km/h på under 8 sek.

Men visst, måste man köra en modell från 2011 eller 2010 så blir det dyrt.

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Så dyrt är det inte.

Jag ger 600kr/mån i halvförsäkring på min.
1500kr/mån bränsle
1000kr/mån i service/reperation.
200kr skatt/år
1500kr/mån i värdeminskning och den värdeminskningstakten avtar för varje år.

Räkna på vad en modern sportbil kostar som gör 0-200km/h på under 8 sek.

Men visst, måste man köra en modell från 2011 eller 2010 så blir det dyrt.

Håller helt med!
Är själv student men har trots det råd med en ninja 600. Den räcker gott och väl i prestanda och utgifterna är ungefär detsamma som du angett ovan.

Intresset för sporthoj kommer alltid att finnas hos mig i alla fall!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Problemet här i Sverige är att vi inte fattar. Klart som f-n att en sporthoj är super aktuell även idag. Att det är en sporthoj utgörs inte utav effekten utan vad den är kapabel till. Tänk om vi alla kunde tänka om lite. Finns mängder utav hojar som tillverkarna fortfarande tillverkar. Hojar i stil med cbr400rr, cbr250rr, rvf400 mm. Problemet är bara att general genterna inte tar in dom till Sverige! För här är en sporthoj en hoj med minst 1000cc och gärna runt 200hkr. Det är tom så att vissa nära nog hävdar att tex en 600cc inte kan vara en sport hoj för de är för slöa :3freak

Om vi kunde få lite av de mindre sport hojarna till Sverige så kommer vi ju undan med bra mycket billigare ägandekostnader. Och visst är dom sportiga så det räcker till!
Läste jag rätt? Trodde att alla här i landet befann sig i literpsykosen. CBR250RR är mer sport/racing än det mesta som rullar ute på våra vägar..

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
sporthojar är stendöda om ett par år , det är väl ingen som tvivlar på det egentligen. Klart det kommer inlägg från någon som har en sporthoj men kom igen boys , vem fan har egentligen råd med en sporthoj ....

Dom som inte jobbar för bemanningsföretag har råd :tummenupp
Den dag man tar jobb via dom snor dom den löneskillnaden som förut täckte mc åkandet.
Så med andra ord, de ökade arbetstillfällen det skröts om är bemanningföretagens rekryterare och chefer som bekostas av det som förut var vårt mc intresse...:hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En stilla undran gällande försäkringsersättning:
Någon som har en uppfattning om förhållandet ersättning kontra krasch. Alltså i vilken utsträckning är det krascher som står för övervägande del av utbetald ersättning eller är det ersättning i samband med stölder som står för övervägande del?
Kan ju vara intressant att se vad det är som trissar kostnaderna i försäkringspremierna..

Jag tror i de flesta fall största delen i försäkringen är trafikförsäkringen. En 20 åring i rullstol utan arbetsförmåga blir mycket invaliditetsersättning i kanske 70 år. Om det smäller. När det gäller just sporthojar.

Så ju äldre förare dessto färre år med invaliditetsersättning (och kanske försiktigare förare?) = lägre premie

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
det ar bara i norden det ar sa har... hojjar ar billiga har, aven de europeiska och forsakring ar inte farlig... tror folk kor ihjal sig mer har an i sverige sa Svenska forsakringsbolag och skatt blaser befolkningen.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Tror inte att sporthojarna kommer att försvinna, möjligen bli mer och mer av ett särintresse för entusiaster iallafall här i Sverige. Det finns mycket här som talar emot sporthojen: Vägnätet tex, mest tråkiga vägar och i stora delar av landet är underhållet av vägarna uselt. Tillväxten, det blir bara dyrare och krångligare att ta körkort och allt svårare för en ung människa att motivera kostnaden och ansträngningen. Försäkringspremierna, de är ett skämt i de flesta fall. Här i landet är vi så duktiga på att knyta näven i fickan, böja oss fram och ta allt skit som kommer uppifrån att utvecklingen bara fortsätter.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Läste jag rätt? Trodde att alla här i landet befann sig i literpsykosen. CBR250RR är mer sport/racing än det mesta som rullar ute på våra vägar..

önske tänkande!! , hade du sagt en rs250 eller rgv250 hade jag kunnat hålla med, men en 4T på 250 cc med omodernt chassie skall inte kallas för sporthoj, bara för att man sätter på en defuser på en volvo 240 så är det inte rätt att kalla den en sportbil !

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Köp en 10 år gammal 1000-kubikare med turbo.

* Nästan lika snygg som de nya.
* Billig försäkring.
* Prestanda way past 2012:eek:rna

Är väl samma sak som att skenförsäkra en 2012a? :va

Eller har du den reggad som turbo?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilka av dessa två variabler är beroende samt icke beroende av varandra? Är det inte etiskt fel att försäkringsbolagen trissar upp priserna på sporthojförsäkringar utan att pressentera fakta om varför.

Tror intresset skulle blir större om försäkringspremien var av verklig karaktär.

Det är rent av komisskt att det fortfarande finns unga, manliga sporthojspiloter i storstad som tror att dom betalar för mycket för sin försäkring bara för att den är dyr.

Det är väl snarare så att övriga grupper subventionerar era försäkringar, till exempel gamla, kvinnliga glidar-åkande glesbygdsbor.

Det stjäls mycket hojar i storstäder = Dyrt för försäkringsbolaget
Det stjäls mycket sporthojar = Dyrt för försäkringsbolaget
Det kraschas mycket = Dyrt för försäkringsbolaget
Unga kraschar mycket = Dyrt för försäkringsbolaget
Sporthojar kraschas mycket = Dyrt för försäkringsbolaget
Sporthojar som framförs av unga krashas i vansinneshastighet = Dyrt för försäkringsbolaget

Den gången en kvinnlig glidaråkare kraschar sin gamla Intruder 600 så går det sakta, hon bryter en arm och ena ljuddämparen och styret behöver bytas
En månads sjukskrivning och 15000:- på verkstan

Ny liter Sporthoj med ung förare = Totalinlösen och årslång rehab eventuellt livslång invaliditet (ung förare, många år utbetalning)

Jag skulle tro att den vinst som FB gör på hojåkare till största delen görs på gamla gubbar/tanter på äldre plastglidare eller retrohojar, det är egentligen dom som får betala för mycket, även om du tycker att dom betalar lite.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Det är rent av komisskt att det fortfarande finns unga, manliga sporthojspiloter i storstad som tror att dom betalar för mycket för sin försäkring bara för att den är dyr.

Det är väl snarare så att övriga grupper subventionerar era försäkringar, till exempel gamla, kvinnliga glidar-åkande glesbygdsbor.

Det stjäls mycket hojar i storstäder = Dyrt för försäkringsbolaget
Det stjäls mycket sporthojar = Dyrt för försäkringsbolaget
Det kraschas mycket = Dyrt för försäkringsbolaget
Unga kraschar mycket = Dyrt för försäkringsbolaget
Sporthojar kraschas mycket = Dyrt för försäkringsbolaget
Sporthojar som framförs av unga krashas i vansinneshastighet = Dyrt för försäkringsbolaget

Den gången en kvinnlig glidaråkare kraschar sin gamla Intruder 600 så går det sakta, hon bryter en arm och ena ljuddämparen och styret behöver bytas
En månads sjukskrivning och 15000:- på verkstan

Ny liter Sporthoj med ung förare = Totalinlösen och årslång rehab eventuellt livslång invaliditet (ung förare, många år utbetalning)

Jag skulle tro att den vinst som FB gör på hojåkare till största delen görs på gamla gubbar/tanter på äldre plastglidare eller retrohojar, det är egentligen dom som får betala för mycket, även om du tycker att dom betalar lite.

+1 :tummenupp

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
det ar bara i norden det ar sa har... hojjar ar billiga har, aven de europeiska och forsakring ar inte farlig... tror folk kor ihjal sig mer har an i sverige sa Svenska forsakringsbolag och skatt blaser befolkningen.

Sen betalar du en massa för sådant som vi i Sverige tar för givet. Skola, sjukvård (Ja, jag är allvarlig!)Kollektivtrafik som fungerar ordentligt.

Personligen måste jag säga att hojarna i Australien inte var så mycket billigare än här hemma. Visst, det är mycket andra hojar som körs där nere men delarna till t.ex en Yamaha R1 har samma pris sånär som på någon krona.

Håller med om att det antagligen är fler som kör ihjäl sig där nere än här hemma vilket beror på 3 saker.

1. de kan fan inte köra vare sig bil/bus/hoj på ett trafiksäkert sätt.

2. de använder inte skydd för 5 öre. Hade en kund som körde runt i tofflor, shorts, linne och en dålig hjälm. Utan fotpinne på högersidan med bromsen uppknuten med en sån där genomskinlig påse man har frukt i när man handlar. Han körde en trimmad busa från 2010...:huvet:död

3. de kör på fyllan i en bisarr utsträckning.

Anledningen att det är billigare är för att de betalar sina skador själva genom sjukförsäkring!
Vilket också leder till att de som inte har råd med en bra försäkring sitter duktigt i skiten om något händer, oavsett vems fel det var.

Dock är soppan betydligt mycket billigare down under medan det kostar 600 spänn att klippa sig...

NZ är väll i och för sig något billigare men det kan inte skilja så mycket tycker jag.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tyvärr för få. Fast grundproblemet är att för få tar mckort öht. Där måste branschen ta initiativ för att vända trenden. Att sponsra kortet om man köper ny hoj kanske inte vore en dum ide?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
önske tänkande!! , hade du sagt en rs250 eller rgv250 hade jag kunnat hålla med, men en 4T på 250 cc med omodernt chassie skall inte kallas för sporthoj, bara för att man sätter på en defuser på en volvo 240 så är det inte rätt att kalla den en sportbil !

O nej, CBR 250RR har mer sport i sig än tex en R1:a från dags datum. CBR250 är en helt annan sak :död

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tyvärr för få. Fast grundproblemet är att för få tar mckort öht. Där måste branschen ta initiativ för att vända trenden. Att sponsra kortet om man köper ny hoj kanske inte vore en dum ide?

Jag har för mig att Harley Davidson Sverige körde med det ett tag.
Att locka moppepojkar att först köpa en sporthoj och sedan (eventuellt) ta körkort låter inte bra i mina öron.

Yamaha sålde massor av FZRer i början av nittiotalet genom att lotta ut förarkurser på ringen.

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Bank & försäkring bedriver en laglig form av bedrägeri :mad:

Alltid lika kul att höra folk försvara sporthojsförsäkringspriserna :lol

Mångmiljonbeloppsersättningar är fantasier. Det allmänna täcker upp det mesta. Du kan få ett fast invalidetsersättningsbelopp (som fö alltid är begränsat i din mc försäkring) och sedan kan du kanske ev få inkomstbortfallsersättning utöver vad försäkringskassan betalar.

Och när det gäller kaskodelen halv/helförsäkring så är det väl ingen som på fullt allvar tror att dom priserna motiveras av ärlig välgörenhet?

Sanningen är att FB tjänar skjortan på mc försäkringar INKL sporthojar!
Det finns ingen konkurrens, bank & försäkring ingår i samhällskartellen.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...