Risbrännaren
Ny medlem
Dom som har råd kommer alltid köpa det nyaste och snabbaste. Vi andra får hänga med upp till 250..
Tror inte att sporthojarna kommer att försvinna...
Tror inte att sporthojarna kommer att försvinna...
Men lite äpplen o päron jämföra sporthojskostnader med nyttofordon är det väl allt va?
Som att kasta porslin i porslinsfabriken.
Men vem köper egentligen en sporthoj idag?
Marknaden talar sitt tydliga språk med en kraftigt vikande konjunkt, svindyra försäkringar, kraftigt höjda priser, relativt få nyheter i segementet,
sämre köpkraft i lågkonjunkturens tecken.
Finns det någon ljusning
Det jag syftar på, är om det verkligen är så sjuuuukt dyrt som vissa verkar tycka.
Jag hade köpt en sporthoj direkt om premien inte kostade över 25 000kr, det är hälften av vad en R6 06> eller CBR600 07> kostar. En del bolag har samma premie på både 600rr och 1000rr också, vilket gör det ännu svårare.
Jag jobbar heltid, jag bor i en sunkig 1:a själv inne i stan. Tar cykeln till det förbannade jobbet i ur och skur. Det enda roliga man har i vardagen är minuterna man tillbringar på hoj. Vinterhalvåret är bara en lång jävla dvala (kanske inte i år om jag får på isdäck). Om jag tänker köpa en sporthoj till sommaren igen? Jävlar i mig att jag ska! Det är värt dom pengarna per månad, i alla fall för mig.
Tillverkas det verkligen några såna småkubiks-sporthojar längre? Kan inte komma på en enda...
Tillverkas det verkligen några såna småkubiks-sporthojar längre? Kan inte komma på en enda...
Klart man ska ha sporthoj! Jag har ju dock en gammal men ändå... Ända sen jag var liten har jag drömt om en sporthoj, efter jobb nästa sommar blir det till att införskaffa en äldre R1, gärna en polkaretta från -98 som är drömhojen nr 1!
För mig är det underbart att bara gå ut i garaget och titta på hojen. Sporthojar är ju konstverk i sig, avancerade och optimala för att vara värst. De ser urgrymma ut men designen har även en funktion och allting sitter där det sitter av en anledning. Det finns ju inget bättre än att kunna ta ut hojen en sommarkväll och glömma allt och bara känna accet och den där obeskrivliga känslan kurva efter kurva, och bankörning tar det ju till en helt annan nivå. Har man en gång provat tror jag aldrig att suget försvinner.
Visst att försäkringen och ägandekostnaderna kanske är höga på en ny sporthoj, men i relation med annat och i jämförelse med bilar med motsvarande prestanda är det ju ingenting. Har man ett jobb är det ju inga problem, och vad får man inte för pengarna; sporthojar är nåt alldeles speciellt, det grymmaste man kan ha inom design och teknik. De förmedlar så mycket känsla som bara går oavsett om man tittar på dom eller kör, vissa säger att dom borde vara olagliga, men man måste ju leva!
En stilla undran gällande försäkringsersättning:
Någon som har en uppfattning om förhållandet ersättning kontra krasch. Alltså i vilken utsträckning är det krascher som står för övervägande del av utbetald ersättning eller är det ersättning i samband med stölder som står för övervägande del?
Kan ju vara intressant att se vad det är som trissar kostnaderna i försäkringspremierna..
Jodå, de tillverkas och säljs i asien. I sverige har vi ju 250ninjan och cbr250r. Sedan finns ju en hel drös off road och allround som är lite mindre motor på.
frågan är helt klart berättigad.
dom svenska vägarna är fan inte gjorda för sporthojar.
hålor i vägarna,grus i skymda kurvor och bönder som drar ut lera på körbanan.
ska man vara någorlunda säker så är det motorväg och bana som gäller utan att skita på sig om vad som finns i nästa kurva.
försäkringarna blir dyrare och dyrare och det är väl bara en tidsfråga innan bolagen inte vill försäkra sporthojar alls.
har sålt min hayabusa till fördel för en tiger 800 xc
Sporthojarna kommer bli en mindre grupp helt klart.
Och som det tidigare påpekats i tråden så handlar det om prioriteringar, vad man vill spendera pengarna på och i gengäld göra avkall på något annat som man bortprioriterar. Men eftersom det är så sjukligt dyrt med sporthoj idag, så kommer de människorna som är som jag - som brinner för sportisar, men inte riktigt vill leva på nudlar för att det inte är värt det. Dvs, de normala människorna som vill ha mer än bara en motorcykel osv - dessa kanske börjar snegla på något billigare.
Det GÅR ju inte att äga en ny sporthoj med normallön, i den åldern och den riskzonen jag är (22 år, bosatt i Bergsjön, Göteborg). Oavsett vilka prioriteringar man har, så får man det inte att funka med en vanlig lön.
Jag jobbar heltid, jag bor i en sunkig 1:a själv inne i stan. Tar cykeln till det förbannade jobbet i ur och skur. Det enda roliga man har i vardagen är minuterna man tillbringar på hoj. Vinterhalvåret är bara en lång jävla dvala (kanske inte i år om jag får på isdäck). Om jag tänker köpa en sporthoj till sommaren igen? Jävlar i mig att jag ska! Det är värt dom pengarna per månad, i alla fall för mig.
OK, man kanske kan kalla dem sporthojar med lite god vilja, men modellerna som nämndes i inlägget jag kommenterade var bland andra CBR400RR och RVF400 som i alla fall jag anser spela i en helt annan liga än den nya 250-ninjan.
View attachment 349736
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |