Sporthojen ett minne blott.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Ledordet i diskussionen är: Intresse

Sporthojar kommer aldrig att försvinna så länge lagen tillåter dom. De som har ett genuint intresse kommer alltid (inom rimliga gränser) "ta sig råd" att köra den typen av motorcykel de verkligen brinner för.

Visst är det dyrt, men är det verkligen så himla dyrt? En sommar med sporthoj kostar ungefär lika mycket som 2 veckor utomlands på "Svensson-semester".

I uttrycket: "Dyrt att äga/ha" kan man INTE väga in, bandagar, blingbling-prylar och annat krafs som inte är direkt nödvändigt för bevara skicket och underhållet av motorcykeln.

De ägandekostnader som anses så svindlande är helt plötsligt inte mycket värre än vad tex en V70 T5 kostar att äga.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
pris

Egentligen är sporthojen prisvärd med tanke på prestanda. Vad finns det som ger likvärdiga prestanda? Handlar det om bilar så är det en 0a till efter på priset.

nej om man ska ha en bil som är lika snabb som en 1000 sport så är priset av en ny sporthoj bara handpengen på en lika snabb bil...:3freak

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Problemet här i Sverige är att vi inte fattar. Klart som f-n att en sporthoj är super aktuell även idag. Att det är en sporthoj utgörs inte utav effekten utan vad den är kapabel till. Tänk om vi alla kunde tänka om lite. Finns mängder utav hojar som tillverkarna fortfarande tillverkar. Hojar i stil med cbr400rr, cbr250rr, rvf400 mm. Problemet är bara att general genterna inte tar in dom till Sverige!

Tillverkas det verkligen några såna småkubiks-sporthojar längre? Kan inte komma på en enda...

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Vad som krävs är att man hittar på ett idiotsäkert system som förhindrar skenförsäkringar. Om alla delar på kakan blir varje bit mindre.
Jag skulle vilja se en statlig obligatorisk trafikförsäkring (vilket förhindrar FB att salta och ta ut vinster på just den biten) som gäller i typ tre år som bakades in i priset på hojen vid köp. Stafflad skala beroende på hojtyp och skadestatistik. Offentlig uppföljning på försäkringskostnaderna varje år.

Självklart skulle hojen vara möjlig att avregistrera och premien skulle då kunna återbetalas. Vid ny inregistrering får man betala in för tre år igen. Övriga försäkringar på hojen skulle vara personliga och inte kopplade till hojen. Ålder, bostadsort och hojtyp man föräkrar sig för m.m. skulle spela in
Det är alldeles för billigt att köpa en sporthoj idag, motsvarar öht inte kostnaden att äga en sporthoj.

Intressanta förslag. Trafikförsäkringen är ju redan obligatorisk men det finns väl tyvärr ingen utomstående som har någon insikt i den. Jag vet att det finns mycket fantasier om astronomiska personskadekostnader. Jag har ringt runt till sveriges större FBs skadeavdelning för att kolla hur vanligt det är med miljonbeloppsersättningar och det visar sig ytterst ovanligt. Det allmänna täcker alltid upp det mesta.

Och kaskokostnaderna finns det minst lika mycket fantasier om...

Det behövs konkurrens, intresse och såklart bättre försäkringssystem.
Men bank & försäkring är inmutat i toppen av samhället och är knappast verkligt konkurrensutsatt.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
De ägandekostnader som anses så svindlande är helt plötsligt inte mycket värre än vad tex en V70 T5 kostar att äga.

Om man ska, vilket man kanske bör, räkna in försäkringspremien så kommer en V70 T5 bli mycket billigare. Beror väl lite på hur långt man kör sin T5'a och antalet servicar... Kollade nämligen precis premien på en T5'a och den är ruskigt mycket billigare än min ZX-10R ...

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Om man ska, vilket man kanske bör, räkna in försäkringspremien så kommer en V70 T5 bli mycket billigare. Beror väl lite på hur långt man kör sin T5'a och antalet servicar... Kollade nämligen precis premien på en T5'a och den är ruskigt mycket billigare än min ZX-10R ...
För att göra det rättvist bör du nog jämföra en bil med liknande prestanda. Kolla upp vad en Gallardo, 911gt2 eller f430 kostar. Eller jämför vad en er6, cb 600 kostar mot en T5a.

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Klart man ska ha sporthoj! Jag har ju dock en gammal men ändå... Ända sen jag var liten har jag drömt om en sporthoj, efter jobb nästa sommar blir det till att införskaffa en äldre R1, gärna en polkaretta från -98 som är drömhojen nr 1!

För mig är det underbart att bara gå ut i garaget och titta på hojen. Sporthojar är ju konstverk i sig, avancerade och optimala för att vara värst. De ser urgrymma ut men designen har även en funktion och allting sitter där det sitter av en anledning. Det finns ju inget bättre än att kunna ta ut hojen en sommarkväll och glömma allt och bara känna accet och den där obeskrivliga känslan kurva efter kurva, och bankörning tar det ju till en helt annan nivå. Har man en gång provat tror jag aldrig att suget försvinner.

Visst att försäkringen och ägandekostnaderna kanske är höga på en ny sporthoj, men i relation med annat och i jämförelse med bilar med motsvarande prestanda är det ju ingenting. Har man ett jobb är det ju inga problem, och vad får man inte för pengarna; sporthojar är nåt alldeles speciellt, det grymmaste man kan ha inom design och teknik. De förmedlar så mycket känsla som bara går oavsett om man tittar på dom eller kör, vissa säger att dom borde vara olagliga, men man måste ju leva!

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag åker V70 T5 -05 sedan några år och det kostar inte mer än en vanlig V70. Dock inget lämpligt att jämföra med mc enligt mig. Det är ju en familjebil o inte en sportbil det handlar om. Valde en sådan för den är stark o bra + att den inte kostade mig mkt o chippa.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag tycker inte att det är riktigt relevant att jämföra en sunkig Volvokombi med en sporthoj.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad som krävs är att man hittar på ett idiotsäkert system som förhindrar skenförsäkringar. Om alla delar på kakan blir varje bit mindre.
Jag skulle vilja se en statlig obligatorisk trafikförsäkring (vilket förhindrar FB att salta och ta ut vinster på just den biten) som gäller i typ tre år som bakades in i priset på hojen vid köp. Stafflad skala beroende på hojtyp och skadestatistik. Offentlig uppföljning på försäkringskostnaderna varje år.

Självklart skulle hojen vara möjlig att avregistrera och premien skulle då kunna återbetalas. Vid ny inregistrering får man betala in för tre år igen. Övriga försäkringar på hojen skulle vara personliga och inte kopplade till hojen. Ålder, bostadsort och hojtyp man föräkrar sig för m.m. skulle spela in
Det är alldeles för billigt att köpa en sporthoj idag, motsvarar öht inte kostnaden att äga en sporthoj.

Vart vill du komma med att man ska betala tre års trafikförsäkring i förskott? Jag förstår din tanke med att den skulle ingå i nyköp, men om det samtidigt är möjligt att få tillbaka den summan vid avregistrering kan du ju själv räkna ut vad som kommer att hända. Är premien hög som idag lär ju få vara beredd att betala in tre års förskott när de t ex köper en begagnad hoj. Jag tror just den biten av ditt förslag är dömt att misslyckas totalt.

Däremot är jag med på personliga premier som baseras mer på person än fordon där man så klart tar hänsyn statistiskt säkerställd fakta. Men hur man i praktiken ska genomföra en sådan lösning har jag inget svar på. Försäkringsbolaget kan omöjligt veta om jag är en olyckskorp eller trygghetsnarkoman. Jag hade mer än gärna ställt upp med en personlighetstest om det skulle göra att jag skulle få en premie som mer motsvarar min riskprofil.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kommer dagens sporthojar en gång att dö ut kommer gårdagens bli mycket mer eftertraktade. Jag har svårt att tro att intresset helt skulle dö ut för sporthojar. Sporthojar kommer alltid att finnas så länge motorcyklar accepteras. Däremot kanske intresset börjar avta här i Sverige då alltfler vanliga svenskar skaffar sig motorcykelkort och om de en gång glider runt i en Volvo V70 och bor i radhus kommer de sällan köpa en R1:a eller en ZX12R utan snarare blir det något anonymt för att matcha Volvon och radhuset.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
En stilla undran gällande försäkringsersättning:
Någon som har en uppfattning om förhållandet ersättning kontra krasch. Alltså i vilken utsträckning är det krascher som står för övervägande del av utbetald ersättning eller är det ersättning i samband med stölder som står för övervägande del?
Kan ju vara intressant att se vad det är som trissar kostnaderna i försäkringspremierna..

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Jag tycker inte att det är riktigt relevant att jämföra en sunkig Volvokombi med en sporthoj.

Det är exakt detta som menas med jämförelsen!! Kul att alla misstolkar den så mkt att det blir rätt. Om man räknar på ett år vad TEX en V70 T5 (rätt godtyckligt) kostar med reparationer, service, försäkringar, däck, osv sov, så befinner vi oss på ungefär samma summa som det kostar att har en plastraket en säsong.

Dyrt är ett relativt begrepp som beror på två variabler, intresse och ekonomi. Då de flesta här på SH (även jag) har ett större intresse än ekonomi så får man helt enkelt avgöra hur mycket ens intressen får kosta. Semester eller sporthoj, En/två-bilar eller sporthoj, osv osv.. ni förstår nog resonemanget..

Och självfallet bör man jämföra med "wow-upplevelse" per krona i bilform och inte med en V70. Poängen: Är det verkligen så dyrt att äga en hoj?!:va

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Däremot kanske intresset börjar avta här i Sverige då alltfler vanliga svenskar skaffar sig motorcykelkort och om de en gång glider runt i en Volvo V70 och bor i radhus kommer de sällan köpa en R1:a eller en ZX12R utan snarare blir det något anonymt för att matcha Volvon och radhuset.

Kan du förklara lite mera hur du tänker där?

Jag är en anonym typ med villa o V70 men det påverkar ju inte mitt val av mc.
Sedan förstår jag inte varför det skulle räknas som märkvärdigt/oanonymt med att köra/köpa en sporthoj det kan ju vem som helst med resurerna göra.

Det är klart, jag kör ju hoj för att det är kul o jag gillar motorer/teknik. Inte pga image eller behov av outlawpoäng.

Sporthojar kommer alltid att finnas för att dra varumärkena, likväl sådana som jag som vill ha dem.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Vilka av dessa två variabler är beroende samt icke beroende av varandra? Är det inte etiskt fel att försäkringsbolagen trissar upp priserna på sporthojförsäkringar utan att pressentera fakta om varför.

Tror intresset skulle blir större om försäkringspremien var av verklig karaktär.

Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Kan du förklara lite mera hur du tänker där?

Jag är en anonym typ med villa o V70 men det påverkar ju inte mitt val av mc.
Sedan förstår jag inte varför det skulle räknas som märkvärdigt/oanonymt med att köra/köpa en sporthoj det kan ju vem som helst med resurerna göra.

Det är klart, jag kör ju hoj för att det är kul o jag gillar motorer/teknik. Inte pga image eller behov av outlawpoäng.

Sporthojar kommer alltid att finnas för att dra varumärkena, likväl sådana som jag som vill ha dem.

Kunde inte hålla med mer! :tummenupp

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Men lite äpplen o päron jämföra sporthojskostnader med nyttofordon är det väl allt va?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC