Sporthojen ett utdöende segment? :va

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450

We are an endangered species, you and I. We lovers of speed. We devotees of power, performance and noise.
“Go away”, we are told, “and take your carbon-fibre and your fire-spitting V12s with you”.
There’s hardly a place for us out here anymore, not amongst all the commuters and congestion. Not in this growing age of safety and restraint, where practicality trumps adrenalin. Where the ratio of miles to the gallon is championed over horsepower to the weight.
The evidence is everywhere. You and I are being squeezed out, pushed aside and hunted down at every hairpin turn.
And yet there is hope. There is a safe haven, a place where we are free to challenge conventions, push the laws of physics and drive our powerful, our beautiful machines hard.
It’s not a racetrack in Germany or even a highway in Montana. It’s not even a real place, actually. It’s more than that. It’s a communal celebration of horsepower, torque, grip, leather, technology, beauty. It is the last bastion of automotive lust and it’s right there, in your living room.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Påverkar dessa olyckor verkligen försäkringarna för hojen? Om ngn krashar som inte har körtkort eller ingen försäkring eller drogpåverkad så drabbar det väl inte MC-försäkringen?
Är den stulen kan det förstås påverkas men i de andra fallen är det väl helt andra försäkringar som ev. träder in?

Det räcker med de "vanliga" krascherna för att få rejäla premier, gick av med tjejens R6-10 och det kostade bolaget 78´när fakturan skickades efter rep, enbart hoj alltså Utan tillbehör/utrustning och skador på kropp och "själ".......

Var gränsfall till rep när uppskattningen på ca:60´ skickades men den var ju nästan ny så de beslutade att fixa, tillkom lite sen.

Dessa premier kommer vi få dras med då bolagen har dessa kostnader i minnet när de ska försäkra en sportis.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sporthojen verkar gå mot en ljus framtid enligt de flesta i tråden, borde ju bli asbillig att försäkra snart när ingen kör längre. Problemet tycker jag är att försäkringsbolagen är så fruktansvärt inkompetenta på att ta betalt för rätt saker. Mitt förra FB var det billigare att försäkra en RSV4 Factory än en vanlig. Vaför undrade jag. Jo, den är lättare!!! När jag undrade vilken de trodde var dyrast att reparera efter en skada förstod de inte frågan, det var ju samma hoj!! Nä, jag tror naken hojarna kommer vara billiga många år till innan någon vaknar och inser var kostnaderna uppstår någonstans. De kommer köra på i gamla hjulspår så länge det är tillräckligt bra svarta siffror!

När jag började köra motad i början på 2000 så kostade försäkringen på motardhojarna samma som för endurohojarna, typ 800-1300 per år. Det tog ca två säsonger innan premien steg, rejält...
Jag tror att det går fortare den här gången under förutsättning att folk kraschar som vanligt. FB är mer på tå nu och kommer att reagera snabbare...

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jodu, det kan Du ge Dig faan på att de är på hugget! Drar in ersättningar och vägrar betala ut helt utan grunder. Spelar ingen roll om Du drabbas av cancer ( sjukförsäkring ) för då " gäller " givetvis inte försäkringen för Din typ av cancer. Eller så kan de anklaga Dig för att lura dem och så drar de in Din ersättning ( livränta ) med omedelbar verkan. Alltså som att bli uppsag från ena dan till den andra och ine ha någon möjlighet att söka jobb för att Du har ett handikapp. Fy faan!

För att återknyta till MC-försäkring så betyder det inget att man kört skadefritt i 35 år. Nä nä, Du ska betala hutlös premie i alla fall.

Som sagt - svinaktigt beteende. :mad:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
När jag köpte ny SportHoj för 15 år sedan hade Triumph 4 SportHojar.

Daytona, som jag köpte, värst och dyrast med 130 hästar och TT600, Sprint RS och Speed Triple med 110 hästar.

Med dagens 200-hästarshojar tycker många att de inte är SportHojar längre men jag tycker att en SportHoj inte slutar att vara det för att det kommer nya.

Även om man kan köra lika snabbt runt en bana med en ny Er6 som med en RC30 så är en RC30 fortfarande en SportHoj i mina ögon. SportHoj har blivit SuperSport och snart är det SuperSuperSport som kommer att ersättas av SuperSuperSuperSport...
Och då har Touringhojarna "bara" 160 hästar...:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag köpte ny SportHoj för 15 år sedan hade Triumph 4 SportHojar.

Daytona, som jag köpte, värst och dyrast med 130 hästar och TT600, Sprint RS och Speed Triple med 110 hästar.

Med dagens 200-hästarshojar tycker många att de inte är SportHojar längre men jag tycker att en SportHoj inte slutar att vara det för att det kommer nya.

Även om man kan köra lika snabbt runt en bana med en ny Er6 som med en RC30 så är en RC30 fortfarande en SportHoj i mina ögon. SportHoj har blivit SuperSport och snart är det SuperSuperSport som kommer att ersättas av SuperSuperSuperSport...
Och då har Touringhojarna "bara" 160 hästar...:)
Ärkesporthoj. :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...