Sporthojen ska tamejfan utrotas!!!!!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Sluta skicka saker runt omkring med LASTBILAR. Skicka saker med TÅG.
(och då snackar vi inte koleldad EL).

Innan man börjar snacka om att förbjuda motorcyklar, så tänk på hur mycket bränsle motorcyklar använder, och jämför med lastbilar, båtar, industrier. Motorcyklar är en försvinnande liten del, så gå på det som gör skillnad!

Swedie skrev:
Jag använder gärna Sporthoj.com i syfte för att få Motorcykelsverige (mer) medvetna om miljön.

Som tidigare talare så är det faktiskt inte stor del i miljöskadorna som "trafiken" orsakar.

Vilka industrier är värst och vilka behövs minst?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag jämförde NYTTOFORDON (alltså, personbilar, persontransport, varutransport) med NÖJESFORDON (fritidsbåtar, motorcyklar, entusiastbilar).

Äpplen o päron.

OlleR6 skrev:
Njae, personfordonen ger typ 15% av världens utsläpp, de som borde stoppas är flygen och industrierna. Där pumpas det olja i sinne!
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Du, spar en plats i din kör åt mig, jag vill vara med!

Vroom skrev:
hittade detta på vv. http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/historisk_fardsatt.htm
finns en stigande trend bland svåra olyckor hos motorcyklar. dödsolyckor ligger inte hög t jämfört med mitten av 80-talet och det finns nog dubbelt så snabba hojjar nu som då.
det är bolagen svindlande med pengar som börjar kännas av nu och vi sporthoj åkare blir syndabockarna.

ett rungande DRA ÅT HELVETE till försäkringsbolagen :mad:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
oFFkeFF skrev:
299 svårt skadade 2001, 394 år 2002. D.v.s inte så mycket fler dödsolyckor, dock en REJÄL ökning svårt skadade. Dödsfall är iofs inte billigt, men svårt handikappade människor kostar både staten och försäkringsbolagen ännu mer.

Farligare att åka hoj år 2004, njae, egentligen inte, men solklart är det att det är fler oerfarna förare ute i trafiken, med riktigt vassa cyklar..
BRA bromsar, innebär inte att det är lättare att bromsa, om man inte kan bromsa.. Varje år bromsar folk omkull sig.. ABS skulle nog rädda många från det, men det kan man ju inte ha på en superracer..

Antalet olyckor har ökat men i den länk jag skickade var det ju viktat per 1000 fordon i trafik. Det är ju det som är det intressanta att det då inte har ökat utan minskat om man ser det över tiden.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Men premierna har totalt sett ökat dramatiskt... :död

enhjuling skrev:
Antalet olyckor har ökat men i den länk jag skickade var det ju viktat per 1000 fordon i trafik. Det är ju det som är det intressanta att det då inte har ökat utan minskat om man ser det över tiden.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
enhjuling skrev:
Antalet olyckor har ökat men i den länk jag skickade var det ju viktat per 1000 fordon i trafik. Det är ju det som är det intressanta att det då inte har ökat utan minskat om man ser det över tiden.

Ja, men fortfarande bara antalet dödsolyckor.. Det var inte 100000 fler motorcyklar 2002 än 2001..
En intressantare jämförelse är också olyckor per personkilometer, även om det finns, är det ovanligt att hojar körs mer än 2000 mil per år.
Bra bromsar och vassa köregenskaper räddar inte kassa förare.
För att jämföra med bilar, de första 911'a turbo som kom, var riktigt snabba i händerna på rätt förare, för oerfara förare var det värre..
Idag finns det ABS, fyrhjulsdrift, antisladdsystem, så även när folk panikar så går det att reda ut. På hojar finns inte det, utan det finns riktigt vassa bromsar, som om de hanteras fel, obönhörligen straffar föraren.
Spelar ju ingen roll att en r1 har bra bromsar och superb nedläggningsvinkel med bra grepp, när folk istället för att svänga, låser upp bromsarna och åker rakt fram ut i skogen istället..
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
oFFkeFF skrev:
Ja, men fortfarande bara antalet dödsolyckor.. Det var inte 100000 fler motorcyklar 2002 än 2001..
En intressantare jämförelse är också olyckor per personkilometer, även om det finns, är det ovanligt att hojar körs mer än 2000 mil per år.
Bra bromsar och vassa köregenskaper räddar inte kassa förare.
För att jämföra med bilar, de första 911'a turbo som kom, var riktigt snabba i händerna på rätt förare, för oerfara förare var det värre..
Idag finns det ABS, fyrhjulsdrift, antisladdsystem, så även när folk panikar så går det att reda ut. På hojar finns inte det, utan det finns riktigt vassa bromsar, som om de hanteras fel, obönhörligen straffar föraren.
Spelar ju ingen roll att en r1 har bra bromsar och superb nedläggningsvinkel med bra grepp, när folk istället för att svänga, låser upp bromsarna och åker rakt fram ut i skogen istället..

Nej det var inte bara dödsolyckor, http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/dod_skadad.pdf

här kan du se hur antalet Mc har ökat sen -99
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/MC-trafik03.pdf
Jag har för mig att det vara ca 100000 hojar i början på 80-talet men jag har ingen statistik på det.

bra bromsar är inte problemet det är de dåliga förarna som inte kan bromsa
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
enhjuling skrev:
Nej det var inte bara dödsolyckor, http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/dod_skadad.pdf

här kan du se hur antalet Mc har ökat sen -99
http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/MC-trafik03.pdf
Jag har för mig att det vara ca 100000 hojar i början på 80-talet men jag har ingen statistik på det.

bra bromsar är inte problemet det är de dåliga förarna som inte kan bromsa

Jag säger inte att det är fel på bromsarna eller hojarna. Utan att fel personer kör dem..

Listorna kan inte stämma.. 2002 201527 hojar, 394 svårt skadade 37 döda.
d.v.s 21,3 döda/skadade per tusental reggade hojar.
2001, 182092 hojar, 298 svårt skadade, 38 dödade=18,4 per tusental.

Så jag undrar hur stig björk räknat...

edit: Sen saknas fortfarande en viktig ingrediens i beräkningarna, hur många kilometer per år körde varje hoj, jämfört med åren innan.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
oFFkeFF skrev:
Jag säger inte att det är fel på bromsarna eller hojarna. Utan att fel personer kör dem..

Listorna kan inte stämma.. 2002 201527 hojar, 394 svårt skadade 37 döda.
d.v.s 21,3 döda/skadade per tusental reggade hojar.
2001, 182092 hojar, 298 svårt skadade, 38 dödade=18,4 per tusental.

Så jag undrar hur stig björk räknat...

edit: Sen saknas fortfarande en viktig ingrediens i beräkningarna, hur många kilometer per år körde varje hoj, jämfört med åren innan.


Det är väl som vanligt med statistik att man bevisar det man vill bevisa :)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag ledsnadet lite...

Genom att använda statsitik från vägverket "Dödade och svårt skadade efter färdsätt", länk och samköra det med statistik från Statens institut för
kommunikationsanalys, SIKA och deras information om antalet mc och terrängskotrar i trafik, länk , så framträder en lysande utveckling vad gäller allvarligt skadade och döda motorcyklister mellan åren 1986-2002.

Jag slänger upp några bilder från excel.

Riktigheten i uppgifterna tänker jag inte stå för, mer än att jag har bara lekt lite i excel.
Dessutom så gäller statistiken alla motorcykelklasser. Allra intressantast vore om man kunde göra om samma jämförelse men bara med klass 7-hojjar.
 

Bifogat

  • stat1.jpg
    stat1.jpg
    39 KB · Visningar: 156
  • stat2.jpg
    stat2.jpg
    51.4 KB · Visningar: 168
  • stat3.jpg
    stat3.jpg
    55.2 KB · Visningar: 152
  • stat4.jpg
    stat4.jpg
    43.8 KB · Visningar: 161
  • stat5.jpg
    stat5.jpg
    44.3 KB · Visningar: 163

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pejo skrev:
Sluta skicka saker runt omkring med LASTBILAR. Skicka saker med TÅG.
(och då snackar vi inte koleldad EL).

Innan man börjar snacka om att förbjuda motorcyklar, så tänk på hur mycket bränsle motorcyklar använder, och jämför med lastbilar, båtar, industrier. Motorcyklar är en försvinnande liten del, så gå på det som gör skillnad!
Har du funderat över vad det är du skriver? Motorcyklar utför INGET effektivt transportarbete öht, lastbilar kör INGEN nöjeskörning öht. Alltså, det ena är nödvändigt, det andra är nöje. Tåg funkar endast för stora volymer till samma ställe, inte små volymer till många mottagare. Du kan inte bygga järnväg till varenda firma i landet! Ingen skulle vilja betala notan för en sån utbyggnad.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jo, men vad gör vi när soppan är slut då?

Nr:18 skrev:
Tåg funkar endast för stora volymer till samma ställe, inte små volymer till många mottagare. Du kan inte bygga järnväg till varenda firma i landet! Ingen skulle vilja betala notan för en sån utbyggnad.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ska man ta bort nåt så ska man ta bort något som ger resultat. Tar man bort hojjar så tror jag inte ens skillnaden är mätbar.

Svaret blir då : Ta inte bort någonting! Kör så länge det går...

Nr:18 skrev:
Alternativ forskas under tiden. Men ska man ta bort något är det väl inte nyttotrafiken?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Swedie skrev:
Tycker att alla bensindrivna fordon ska bort. Dags att tänka mer på miljön. Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.


Håller med dig.. Cyklade till jobbet igår bakom en gammal Volvo, fy fan herrejävlar vad mycket skit jag fick i mig.
Det finns massor att göra, men ingen tar första steget, antagligen för att alla med inflytande sitter på aktieposter i oljebolag och i bilbranchen.
"Förståsigpåarna" gnäller på racing - men hur mycket släpper vi ut? En mikrodel i den stora summeringen.


/JPS (som kör på aspen)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vroom skrev:
hittade detta på vv. http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/historisk_fardsatt.htm
finns en stigande trend bland svåra olyckor hos motorcyklar. dödsolyckor ligger inte hög t jämfört med mitten av 80-talet och det finns nog dubbelt så snabba hojjar nu som då.
det är bolagen svindlande med pengar som börjar kännas av nu och vi sporthoj åkare blir syndabockarna.

ett rungande DRA ÅT HELVETE till försäkringsbolagen :mad:

Titta på antalet svårt skadade mc-förare ökning från 298 -> 394, +32% under 2001-2002. Ekonomiskt är skador mångdubbelt dyrare än ett dödsfall.
Förs bolagen har dessutom hållit premierna nere mha goda affärer på börsen. Nu när börsen inte är riktigt frisk är det dags att pröjsa ALLT själv. Mao kartan börjar närma sig verkligheten - inte fullt så kul.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top