Nr:18 skrev:Har du funderat över vad det är du skriver? Motorcyklar utför INGET effektivt transportarbete öht, lastbilar kör INGEN nöjeskörning öht. Alltså, det ena är nödvändigt, det andra är nöje. Tåg funkar endast för stora volymer till samma ställe, inte små volymer till många mottagare. Du kan inte bygga järnväg till varenda firma i landet! Ingen skulle vilja betala notan för en sån utbyggnad.
Visst är tåg ett mer effektivt transportsätt sett ur energimässig synvinkel. Dock glömmer du det faktum att även om man transporterar godset så långt det går på järnväg så måste det ändå på ett lastbilsflak innan det når kunden. Hur många butiker vet du som har eget järnvägsspår? Inom industrierna är det endast ett fåtal riktigt stora industrier som har eget spår. Det lönar sej helt enkelt inte att bygga spår till alla som har ett godsflöde. Idag transporteras ca 10% av godset på järnväg, denna siffra har varit i stort sett konstant genom alla år. Vad gäller lastbilar på järnväg är det en smart lösning, enda problemet är att ledtiderna är oberäkneliga. Alltså tiden från lastning till lossning. En lastbil kör från södra sverige till stockholm över natten, ett tåg kan ta allt från 8 timmar till 2 dagar, ingen kan säga säkert hur lång tid det tar. Allt detta enligt egna erfarenheter efter 20 år i branschen.Kahobe skrev:Tåg borde vara ett oerhört bättre transportsätt än lastbil.
SJ tog för många år sedan bort dubbelbemanningen i loken pga kostnaden. Ett godståg tar ledigt 50 vagnar a 20-40 ton last. EN lastbil tar 30 ton last med EN förare. Något måste vara i grunden fel.
Lastbilar rullar på mjuka gummidäck, tår rullar på stålhjul, antar att energiförbrukningen är vida lägre för tåg än för lastbil.
Det (s)tora felet lär vara Banverket som fortfarande ägs av (s)taten och som debiterar sanslösa summor för att tillåta tåg att rulla på "deras" spår. Inte säker på äkthet, men har hört talas om en del andra detaljer som fördyrar transporterna rejält..
Det finns ju spårtransportvagnar där man kan köra upp hela trailersläp?
Logistiken runt jvgtransporter verkar också vara under isen..
Felix skrev:Bygg ut kärnkraften bitte! Sen... kan inte politiker ge fan i att rota i allt, vi vet ju att allt som de tar i förvandlas till skit.
/F
Sen har vi ju ett av världens finaste uranfyndigheter i Sverige, tråkigt att det är förbjudet att bryta det bara, där snackar vi kosing..Silwer skrev:Finns dock en smutsig sida med kärnkraftverk som många glömmer bort, uranbrytningen är extremt smutsig helt enkelt.
Jag är dock för kärnkraft, det går att utveckla det hela ytterligare än att gå ner oss i mer olje och koleldning där iaf koleldning är katastofalt illa för miljön.
Jag ledsnadet lite...
Felix skrev:Sen har vi ju ett av världens finaste uranfyndigheter i Sverige, tråkigt att det är förbjudet att bryta det bara, där snackar vi kosing..
Så du tänker sälja hojen? Nån måste ju ta första steget. Tvivlar påatt det blir jag.Swedie skrev:Tycker att alla bensindrivna fordon ska bort. Dags att tänka mer på miljön. Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.
yonsson skrev:Förresten. Jag har precis läst kursen globala miljöfrågor på högskolan. Och de som bidrar mest till växthuseffekten är den tunga trafiken. Så sluta köpa bananer från turkmenistan och så vidare. Köp enbart närproducerat. Bättre alternativ än att slopa mc'n.
bossjan skrev:Förstår inte varför alla säger "man tjänar inget på det", skit i pengarna och tänk på miljön!
Gammal tråd men dock lika aktuell.
sandstream skrev:Vart tog Silwer vägen?
Pejo skrev:Sluta skicka saker runt omkring med LASTBILAR. Skicka saker med TÅG.
(och då snackar vi inte koleldad EL).
Innan man börjar snacka om att förbjuda motorcyklar, så tänk på hur mycket bränsle motorcyklar använder, och jämför med lastbilar, båtar, industrier. Motorcyklar är en försvinnande liten del, så gå på det som gör skillnad!
Jag har min försäkrad på folksam och ringde och frågade dem om försäkringen gällde när jag körde på bana. Hon som jag pratade med just då sa att helförsäkringen gällde utan något extra självrisk. Så längde det inte var någon form av tidtagning eller tävling.Gixxer 1 skrev:1. Försäkringsbolag nobbar kurser - de tolkar lagen olika, en del godkänner smc´s bankurser och en del givetvis inte. Gäller trafikförsäkringen alltså - If gäller inte å de visste vi ju sen innan men däremot folksam, som skall gälla var nu tveksamma och ville ha en prövning i varje enskilt fall säger man nu. Hur fasen ska de ha det egentligen
Å fan, trodde han hade gått i ide.Victor skrev:Han är online på chatten as we speak.
Swedie skrev:Jag använder gärna Sporthoj.com i syfte för att få Motorcykelsverige (mer) medvetna om miljön.
Som tidigare talare så är det faktiskt inte stor del i miljöskadorna som "trafiken" orsakar.
Vilka industrier är värst och vilka behövs minst?
Swedie skrev:Tycker att alla bensindrivna fordon ska bort. Dags att tänka mer på miljön. Ingen här kommer leva om 40 år om det fortsätter som det gör just nu.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |