Sporthojförare dåliga på att göra tecken och vara tydliga i trafiken?

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Oh man,

Ni som klagar på dåliga trafikanter har uppenbarligen inte kört MC/bil i
Malmö :)

ps. Taxi-bilar skulle tvingas köra med gula saftblandare på dygnet runt, i alla
fall i internationella Malmö.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Lorge skrev:
2376040 Rensar bort mina bakblinkers vilken dag som helst nu.

Hur gör du när du kör med flera motorcyklister?

Edit: Ja ja man kan ju vifta med armar och ben men det är ju inte så smidigt.
 
Last edited:

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Svemack skrev:
2375778 Faktum är att väldigt många struntar i att vara tydliga, både hojåkare och bilister. För att inte tala om hur folk blinkar i rondeller. Skrattretande att svenskar tycks tro att en rondell är en korsning... Danskar och övriga européer vet hur man blinkar = Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.

Men, det om något är väl att vara tydlig? ponera att det är en tvåfilig rondell, du skall vänster, (typ 260 grader i rondellen), själv blinkar jag alltid på så sätt att det indikerar vart jag skall någonstans - sedan att jag har sett idioter som blinkar VÄNSTER när dom skall ut, det är en annan femma....
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
General E skrev:
2378045 Hur gör du när du kör med flera motorcyklister?

Edit: Ja ja man kan ju vifta med armar och ben men det är ju inte så smidigt.

Äsch, dom ligger alltid låångt bakom :tungan

Skämt åsido så har jag bytt bakljus nu med integrerade blinkers, polarna som vet om det ser ju den. Om jag skall svänga av på nåt konstigt ställe eller om nån ligger när så signalerar jag med bromsljuset och ut med armen, inga svårigheter alls!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag måste erkänna att jag använder så gott som inte mina blinker överhuvudtaget. anledningen till det är att jag tycker det är lite krångligt att komma åt samt att jag väldigt ofta glömmer att stänga av blinkers.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
imaster skrev:
2375760 Jag tycker dock att hojfolket över lag är bättre än bilfolket. I alla fall när det gäller blinkers. Vet inte hur många som man har tuta, skrikit eller hött med näven åt för att de gör fula manövers i rondeller eller plötsligt bromsar mitt på en raksträcka. Hoppsan, han skulle visst svänga där. This is just getting me started... :tomten

Överlag lär det vara rejält med blinkningar, men inte tycker jag att folk använder blinkers alltför mkt. Kan vara rätt smart. Bilister är dock sämst på att blinka vid avfarter --> omkörningsolyckor vid vänstersväng :( Jag blev aparg på två bilister som sket i detta. HÖJD BEREDSKAP å BLINKA! :tummenupp
 

maaang

maaang
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Svemack skrev:
2375778 Faktum är att väldigt många struntar i att vara tydliga, både hojåkare och bilister. För att inte tala om hur folk blinkar i rondeller. Skrattretande att svenskar tycks tro att en rondell är en korsning... Danskar och övriga européer vet hur man blinkar = Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.

Var hittar du reglerna? Mest nyfiken, lever med uppfattningen att cirkulationsplatser ska behandlas precis som en korsning.

/M
 

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha YZF 750R
maaang skrev:
2408831 Var hittar du reglerna? Mest nyfiken, lever med uppfattningen att cirkulationsplatser ska behandlas precis som en korsning.

/M

Var snäll och sluta leva med den uppfattningen.

Här kan du läsa precis allt om cirkulationsplatser och lite till (som t ex att det gäller särskild väjningsplikt mot cyklister och mopedister)

Allt om cirkulationsplatser:
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Edit: Det finns alltid någon som är snabbare :tungan

Edit2: Eftersom jag ändå editerade kan jag ju ge ett utdrag på det folk har svårast med:

Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten.

Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen.

Jo, jag vet att det står "behöver inte" :tungan
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Man behöver inte ge tecken när man kör in i en cirkulationsplats (förk. cpl). Dock är det rekommenderat av de flesta med erfarenhet, dvs vägverket, trafiklärare osv, att ge vänstertecken när man kör in i cpl om man avser att svänga vänster, högertecken om man ska höger, samt inget tecken när man ska rakt fram.
När man kör ut från cpl ska man alltid ge högertecken. För en vänstersvängande innebär detta att man byter tecken i cpl, vanligen ungefär vid sista refugen innan man ska ut.

Dock är det, ve och fasa, tillåtet att svänga vänster från HÖGER körfält i cpl utan skyltar/vägmarkeringar. Men det är ingen som kör så. Som tur är har förnuftet tagit överhanden här, eftersom det skulle ske massvis med olyckor om folk körde så, eftersom det samtidigt är tillåtet, och i vissa fall rekommenderat, att köra rakt fram i cpl från vänster körfält.
Om man i en sådan rondell på en uppkörning lägger sig i höger körfält men tänker svänga vänster, kommer man att bli underkänd, åtminstone om det finns trafikanter i vänster körfält som inte är alltför långt bak. (Källa: VV avd. för förarprov i Malmö).

Som trafiklärare lär jag mina elever följande sätt för vänstersväng i cpl:
* plac vä körfält
* uppsikt vä+hö (cykelöverfart+övgställe)
* vänstertecken
* fritt - in i vänster körfält i cpl
* uppsikt DV höger, samt kör mot sista refugen (dvs körfältsbyte i cpl)
* högertecken
* uppsikt sista ingången, uppsikt vä+hö utgång (cyklar+övg)

Undantag finns naturligtvis (exempelvis om man ska ta vänster direkt efter cpl, då är det bättre att hålla vä körfält hela tiden) men detta är grundmodellen. Så lärde t.o.m. jag mig köra cpl på 80-talet.

Någon nämnde att man genom att ligga i vä körfält i cpl och blinka vänster kan locka in andra trafikanter i höger körfält. Detta är naturligtvis fel eftersom de som ska in i cpl har väjningsplikt mot ALLA, oavsett om vi finns i inre eller yttre körfältet. Du får alltså inte lov att köra in i cpl om det finns fordon i inre körfältet med motiveringen "då kan jag ta detta körfältet". Du gör dig då skyldig till ett trafikbrott, och du är samtidigt trafikfarlig.
 
Last edited:

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha YZF 750R
Skalman skrev:
2408949
Någon nämnde att man genom att ligga i vä körfält i cpl och blinka vänster kan locka in andra trafikanter i höger körfält. Detta är naturligtvis fel eftersom de som ska in i cpl har väjningsplikt mot ALLA, oavsett om vi finns i inre eller yttre körfältet. Du får alltså inte lov att köra in i cpl om det finns fordon i inre körfältet med motiveringen "då kan jag ta detta körfältet". Du gör dig då skyldig till ett trafikbrott, och du är samtidigt trafikfarlig.

Jag vill börja med att be om ursäkt för mina hårda ord. Med det sagt...
Tänk om våra trafikskolelärare kunde gilla läget och verkligen lära ut vad som gäller i cpl:er istället för att bara köra på som de alltid har gjort och vad de tycker är bäst.

Det kunde kanske, inom sinom tid, innebära att alla i detta land skulle köra på samma sätt runt en rondell.
Det finns nog ingen som ifrågarsätter att det är en jävla röra i Sveriges cpl:er som det är idag och om någon gör det så är det bara att ställa sig vid en och observera i 5 minuter.

Du skriver att det är rekommenderat av vv att ge vänstertecken när man kör in i cpl om man avser att svänga vänster.
Var snäll att visa mig den rekommendationen.

Jag kan å andra sidan kan ge en MYCKET pedagogisk länk till en animation med ljud som vv har gjort och som vilket pucko som helst kan begripa:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Kan alla lära sig att köra på detta "rätta" sätt skulle dessa eviga diskussioner inte finnas.

En fråga till de som tycker att man ska vara övertydlig ang vänsterblink: Är det lämpligt att köra med varningsblinkers på en rak väg för att visa att man inte ska svänga?

Som sagt sorry om jag verkar grinig. Har haft den här diskussionen så många gånger och nu blev jag less :hej
 
Last edited:

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
sp2 skrev:
2376512 Den nya regeln som gäller idag vid körning i rondeller tillkom under mycket stormande av en politiker som tyckte att vi skulle anpassa oss till EU, det var ca 7-8 år sedan tror jag! VV körskolor och alla som jobbar med svensk trafik var helt emot denna dumma nyalagändring!
Tidigare skulle du se rondellen som en vanlig korsning bortsett från högerregeln, alltså blinka vänster om du skall vänster samt hålla till vänster!

Det där är inte hela sanningen. Körde upp tidigare än så i Karlskoga... Ett ypperligt sätt att kugga var att betrakta stora rondellen på E18 som en korsning.

Körkolorna utbildade rondellkörning (i stora tvåfiliga rondellen) enligt de regler som idag gäller för alla rondeller (eller åtminstone väldigt likt). Nu var det ett tag sedan så minnet är lite vagt, men som jag minns det så gjordes det skillnad på stora och små rondeller. Små rondeller skulle betraktas som korsning och i stora rondeller skulle man köra som man nu skall köra i alla rondeller.

Uppfattningen om vad som var en stor respektive liten rondell fick jag aldrig något bra svar på... Läste också någon artikel om att polisen och försäkringsbolagen hade olika uppfattning om var gränsen gick.

Vad är egentligen problemet?

Vill man blinka vänster så länge man tänker stanna i rondellen så är det ingen som missförstår det som att det är ok att köra in i rondellen.

Däremot kan man inte ta frånvaron av vänsterblinkers som klartecken på att köra in i rondellen. Eftersom man inte har den blekaste aning om vilken "metod" som trafikanterna i rondellen använder sig av så är det enda säkra att anta att frånvaro av högerblinkers betyder att de tänker stanna kvar. Om man kör in i rondellen, med motiveringen att bilarna inne i rondellen tänkt åka ut för de inte blinkade vänster, och blir påkörd i sidan så kommer man garanterat att bli utpekad som vållande.

Det är inte på något vis svårt att se högerblinkersen på bilarna i rondellen. Inte heller är det jobbigt att blinka höger på väg ut ur den... Bättre att anpassa sig till reglerna i länder runtomkring. Alltid underhållande då småpåvarna på vv får på fingrarna av farbror EU.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
RawLion skrev:
2409027 Jag vill börja med att be om ursäkt för mina hårda ord. Med det sagt...
Tänk om våra trafikskolelärare kunde gilla läget och verkligen lära ut vad som gäller i cpl:er istället för att bara köra på som de alltid har gjort och vad de tycker är bäst.

Tänk om förarna kunde gjort som de fått lära sig istället för att, enligt devisen "jag vet bäst", bara strunta i vad de säger som jobbat med det här ett tag.... gäller inte bara cpl iofs. Det som faktiskt gäller i cpl är att det är tillåtet att ge vänstertecken, men inte nödvändigt.

RawLion skrev:
Du skriver att det är rekommenderat av vv att ge vänstertecken när man kör in i cpl om man avser att svänga vänster.
Var snäll att visa mig den rekommendationen.

På vv:s hemsida står det som bekant att man inte behöver ge tecken. Om andemeningen varit att man inte BÖR ge tecken, hade det stått "bör inte". Ett skriftligt rekommendationsbrev finns inte. Jag lär ut enligt de normer och riktlinjer vi får från Vägverket och deras förarprövare. Kan ju ta en annan liknelse; om du vid en trafiksignal ska svänga vänster in på en tvåfilig väg - tar du vänster eller höger körfält på vägen du svänger in på? Jag antar att du tar höger körfält. Samma sätt är det här - man behöver inte ta höger körfält, men det är att rekommendera (såvida man inte ska vänster längre fram naturligtvis). Detta står det säkert inte heller något om på vv:s hemsida.

RawLion skrev:
Jag kan å andra sidan kan ge en MYCKET pedagogisk länk till en animation med ljud som vv har gjort och som vilket pucko som helst kan begripa:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Den var visserligen pedagogisk, men den visar samtidigt i vissa fall på trafikfarliga sätt att köra på. Kör du enligt den modellen som ibland visades i animationen på en uppkörning, blir du underkänd. Ja, jag vet att animationen kommer från vägverket, det betyder inte att den är bra.

RawLion skrev:
En fråga till de som tycker att man ska vara övertydlig ang vänsterblink: Är det lämpligt att köra med varningsblinkers på en rak väg för att visa att man inte ska svänga?

Detta var antagligen en av de sämsta liknelser jag någonsin hört.
 
Last edited:

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha YZF 750R
Hej Skalman!
Jag går direkt i klinch med dig :)

Skalman skrev:
2409639 Tänk om förarna kunde gjort som de fått lära sig istället för att, enligt devisen "jag vet bäst", bara strunta i vad de säger som jobbat med det här ett tag.... gäller inte bara cpl iofs. Det som faktiskt gäller i cpl är att det är tillåtet att ge vänstertecken, men inte nödvändigt.

Jag tycker du ska vara försiktig med att ha en övertro på dig själv bara för att du är trafikskolelärare. Det finns folk som är betydligt mer ute i trafiken än oss och det finns alltid någon som är bättre förare än både dig eller mig.
(Jag baserar det på: "bara strunta i vad de säger som jobbat med det här ett tag")

Om du lär ut att dina elever måste blinka vänster i en rondell så hoppas jag att de struntar i din lärdom när de är klara. De behöver nämligen inte det som du kanske vet.
Detta är VV:s text "Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen". Var snäll att upplys dina elever om detta. Det är fan ditt jobb och lägg inte in dina egna uppfattningar i deras kursplan.
(Jag tycker f ö att det borde vara 130km/h på vissa motorvägar men ingen lyssnar på mig) :confused:

Skalman skrev:
2409639 På vv:s hemsida står det som bekant att man inte behöver ge tecken. Om andemeningen varit att man inte BÖR ge tecken, hade det stått "bör inte". Ett skriftligt rekommendationsbrev finns inte. Jag lär ut enligt de normer och riktlinjer vi får från Vägverket och deras förarprövare. Kan ju ta en annan liknelse; om du vid en trafiksignal ska svänga vänster in på en tvåfilig väg - tar du vänster eller höger körfält på vägen du svänger in på? Jag antar att du tar höger körfält. Samma sätt är det här - man behöver inte ta höger körfält, men det är att rekommendera (såvida man inte ska vänster längre fram naturligtvis). Detta står det säkert inte heller något om på vv:s hemsida.

Har du hört uttrycket: "som fan läser bibeln"? Har VV sagt att man ska vänsterblinka? Du behöver inte lämna in hojen på service förrens den har gått 2000 mil. Näää, jag vill nog serva den var 1000:de mil. Visst, fine...

Självklart tar jag höger körfält i korsningssituationen du målar upp om jag inte har någon framför mig såklart. Vi är på ett sporthojsforum :D
Irrelevant liknelse men ok:

Skalman skrev:
2409639 Den var visserligen pedagogisk, men den visar samtidigt i vissa fall på trafikfarliga sätt att köra på. Kör du enligt den modellen som ibland visades i animationen på en uppkörning, blir du underkänd. Ja, jag vet att animationen kommer från vägverket, det betyder inte att den är bra.

Som trafikskolelärare så hoppas jag att du står upp för dina elever om de skulle torska på något som VV rekommenderar.
Det säger inget om VV:s rekommendationer men däremot om körkortsförättarna.

Skalman skrev:
2409639 Detta var antagligen en av de sämsta liknelser jag någonsin hört.

Då har du inte hört mycket :D
Jag respekterar din åsikt men ska motivera min liknelse:

Jag baserar min liknelse på detta uttryck från VV:
eftersom endast en körriktning är tillåten.

På en rak väg är det bara en körriktning tillåten.
När du ska svänga av denna raka väg ska du använda blinkers.
Du behöver alltså inte ge tecken när du inte ska svänga.
Jag tar liknelsen igen:
Är det lämpligt att köra med varningsblinkers på en rak väg för att visa att man inte ska svänga?

Jag avslutar med ett varför jag öht tjafsar:
Det kommer då och då någon som inte kan köra i en rondell och vänsterblinkar. Jag står stilla då jag inte har en jävla aning om var han ska ta vägen. Helt plötsligt kastar han om blinkersen (ibland, inte alltid) till höger och svänger innan min utfart. Helt i onödan har jag väntat.

OCH JAG ÄR LESS PÅ DET!!! :D
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Blikers borde fan vara förbjudet!

Vaddå visa vart man är på väg?
Menar ni allvar när ni vill att folk ska visa vart de är på väg?
Det måste ju betyda att ni faktiskt litar på att de verkligen tänker ta vägen dit de blinkar. Snacka om att vara naiv. Är det någonting jag lärt mig i trafiken så är det att man aldrig kan lita på någon, hur tydligt de än tycks visa vad de avser att göra. Man är alltid tvungen att köra som om alla kommer att göra precis tvärtemot vad de "visar". Därmed är blinkers bara att betrakta som vilseledning. Jag blinkar inte, jag kör så att jag inte behöver blinka. Och jag litar inte på någon annan, vare sig de blinkar inte. Det håller mig vid liv.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
RawLion skrev:
2410832
Om du lär ut att dina elever måste blinka vänster i en rondell så hoppas jag att de struntar i din lärdom när de är klara. De behöver nämligen inte det som du kanske vet.

Man behöver inte heller hålla ut en bit när man passerar parkerade bilar. Det är dock en väldigt god idé, och därför lärs det ut. Detta enligt helt samma princip som det lärs ut att det är klokt att blinka vänster om man skall åt vänster. Och ja, man kuggar nog om man sveper förbi backspeglarna på de parkerade bilarna med centimetermarginal också... förmodligen utan att ha brutit mot någon regel eller skriftlig rekommendation.

På en rak väg är det bara en körriktning tillåten.
När du ska svänga av denna raka väg ska du använda blinkers.
Du behöver alltså inte ge tecken när du inte ska svänga.
Jag tar liknelsen igen:
Är det lämpligt att köra med varningsblinkers på en rak väg för att visa att man inte ska svänga?

Att blinka betyder att man tänker svänga eller förflytta sig i sidled på vägen.

Att inte blinka kan därför tolkas som att man inte tänker förflytta sig i sidled.

Varningsblinkers är en helt annan signal och har ingenting med sidoförflyttningar att göra, även om samma fysiska lampor används.

Jepp, helt kass liknelse. Du skulle lika gärna kunna säga att du signalerar att du vill köra rakt fram genom att dra på dimljuset.

Jag avslutar med ett varför jag öht tjafsar:
Det kommer då och då någon som inte kan köra i en rondell och vänsterblinkar. Jag står stilla då jag inte har en jävla aning om var han ska ta vägen. Helt plötsligt kastar han om blinkersen (ibland, inte alltid) till höger och svänger innan min utfart. Helt i onödan har jag väntat.

OCH JAG ÄR LESS PÅ DET!!! :D

OK. Du vill inte att bilar skall blinka vänster eftersom det lurar dig att vänta på dem om de kanske trots allt avser att lämna cirkulationsplatsen. Det innebär alltså att om en bil inne i cirkulationsplatsen inte blinkar vänster så slipper du vänta, d v s du kör? Är det som du säger så lär du betala en del självrisker varje år... :va

Jag anser att vi har konstaterat att det finns en del rätt stora fördelar med att blinka vänster. Jag har fortfarande inte sett någon komma med en rimlig förklaring till när eller varför det skulle kunna vara till nackdel.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
RawLion skrev:
2410832 Hej Skalman!
1. Jag går direkt i klinch med dig :)

2. Jag tycker du ska vara försiktig med att ha en övertro på dig själv bara för att du är trafikskolelärare. Det finns folk som är betydligt mer ute i trafiken än oss och det finns alltid någon som är bättre förare än både dig eller mig.
(Jag baserar det på: "bara strunta i vad de säger som jobbat med det här ett tag")

3. Om du lär ut att dina elever måste blinka vänster i en rondell så hoppas jag att de struntar i din lärdom när de är klara. De behöver nämligen inte det som du kanske vet.

4. Detta är VV:s text "Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen". Var snäll att upplys dina elever om detta. Det är fan ditt jobb och lägg inte in dina egna uppfattningar i deras kursplan.
(Jag tycker f ö att det borde vara 130km/h på vissa motorvägar men ingen lyssnar på mig) :confused:

5. Har du hört uttrycket: "som fan läser bibeln"? Har VV sagt att man ska vänsterblinka? Du behöver inte lämna in hojen på service förrens den har gått 2000 mil. Näää, jag vill nog serva den var 1000:de mil. Visst, fine...

6. Självklart tar jag höger körfält i korsningssituationen du målar upp om jag inte har någon framför mig såklart. Vi är på ett sporthojsforum :D
Irrelevant liknelse men ok:

7. Som trafikskolelärare så hoppas jag att du står upp för dina elever om de skulle torska på något som VV rekommenderar.

8. Det säger inget om VV:s rekommendationer men däremot om körkortsförättarna.

9. Då har du inte hört mycket :D
Jag respekterar din åsikt men ska motivera min liknelse:
Jag baserar min liknelse på detta uttryck från VV:
eftersom endast en körriktning är tillåten.
På en rak väg är det bara en körriktning tillåten.
När du ska svänga av denna raka väg ska du använda blinkers.
Du behöver alltså inte ge tecken när du inte ska svänga.
Jag tar liknelsen igen:
Är det lämpligt att köra med varningsblinkers på en rak väg för att visa att man inte ska svänga?

10. Jag avslutar med ett varför jag öht tjafsar:
Det kommer då och då någon som inte kan köra i en rondell och vänsterblinkar. Jag står stilla då jag inte har en jävla aning om var han ska ta vägen. Helt plötsligt kastar han om blinkersen (ibland, inte alltid) till höger och svänger innan min utfart. Helt i onödan har jag väntat.

OCH JAG ÄR LESS PÅ DET!!! :D

FT har redan täckt in en hel del, men jag svara iaf eftersom du väljer kasta handskarna på enskild person :D

1. Come on! Give it to me!

2. Jag har inte en övertro på mig själv. Har trots allt inte jobbat med detta särskilt länge, och är inte särskilt gammal (35), även om jag haft körkort sen jag var 18. Men du tror väl ändå inte att det är min PERSONLIGA åsikt som ligger till grund för vilken utbildning jag ger? Ånä, vi har ett nära samarbete med andra skolor och Vägverket med deras förarprövsenhet, samt föreläsande trafikpoliser osv som var mina lärare under utbildningen till trafiklärare (1 års utbildning).

3. Jag lär ut att de ska blinka, ja. Först vänster, sen höger. Jag vill att de ska fortsätta med detta, eftersom vi (se (2)) anser att detta är det säkraste och tydligaste sättet att köra på.

4. Nej, det upplyser jag faktiskt inte dem alltid om, eftersom det (i vissa fall) blir mer förvirrat då. Man kan göra en annan liknelse - man behöver inte blinka när man ska stanna intill kanten. Men om det inte kan missuppfattas, säger jag ändå till dem att göra det för att tydligt visa deras avsikt. Många bakomvarande bilister blir annars vansinniga när man successivt saktar in för att så småningom stanna helt, och bakomvarande inte kört om eftersom de inte hade en aning om att vi skulle stanna.

5. Nej, de har inte sagt att man ska blinka, och de har inte sagt att man inte ska blinka. Valfritt m.a.o. och då väljer jag det sätt som ger bäst information utan att det kan misstolkas. Se även (4) om intillkantenstannande.

6. Liknelsen var att man inte behöver ta höger körfält. Det är tillåtet att ta vänster körfält, och därefter byta körfält till höger. Likväl säger jag till eleverna att de ska ta höger körfält, eftersom det är vad som rekommenderas om inte speciella skäl finns.

7. Det beror på. Den där animationen är inte alltid vad vägverket rekommenderar. Den visar exempel på vilka statiska REGLER som finns. Om min elev kör enligt animationen, som i något fall visar ett trafikfarligt eller hindrande sätt att köra på, och blir kuggad pga det tänker inte jag gå i klinch med vägverket. Jag är rätt säker på att de på vägverket som jobbar på fältet och som gjort det ett bra tag har betydligt bättre koll på vad som är "rekommenderad" körning, än byråkraterna på VV:s kontor som tagit fram en del av materialet som finns på hemsidan.
Ja, jag vet att det är vilseledande när verkligheten ser annorlunda ut än det som presenteras på internet. Det är därför jag lär dem köra på ett så trafiksäkert och smidigt sätt som möjligt.

8. Se även (7). Inspektörerna är ofta bra personer med sunda åsikter om hur man ska framföra sitt fordon i trafiken även om det finns rötägg där också, precis som i alla yrkesgrupper.

9. Liknelsen var urkass eftersom varningsblinkers inte över huvudtaget har med saken att göra. Som FT sa - du skulle lika gärna kunna säga att du har dimljuset på för att visa att du inte tänker svänga. Men blinkers har faktiskt med saken att göra, om vilket håll man tänker köra.

10. Du kommer alltid att få möta sådant. Vissa blinkar vänster när de ska rakt fram, andra blinkar inte över huvudtaget när de ska rakt fram (så var det t.ex. när jag tog körkort). Några blinkar rätt, andra blinkar fel, några blinkar inte alls. Jag lär f.ö. också ut att inte lita på vart de blinkar, utan att de ska läsa av trafiken istället, för att vänja sig vid att se vart en bil är på väg när den kör på ett visst sätt. I ditt fall - om han som blinkade höger sent, väljer att köra rakt fram när du är på väg in i cpl, så är det enbart du som är vållande till olyckan.
En princip som jag använder när elever börjar köra i cpl är "kvart-i-sex". Dvs finns det fordon inom kvart-i-sex-tårtbiten av cpl, så ska de inte köra. När de får lite mer erfarenhet kan de dock tumma lite på denna, för att få mer flyt i trafiken.

Jag har en motfråga till dig förresten. Vad tror du händer om en elev överskrider hastigheten till 120 på motorväg vid omkörning på en uppkörning? Får man ibland lov att köra för fort eller blir han/hon kuggad? Inga andra omständigheter såsom utryckningsfordon eller liknande, utan en normaltrafikerad motorväg.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top