Sporthojs överflödiga biltråd

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Igår träffade jag på tre stycken av Mercedes kommande lillebror till SLS som ska vara en direkt konkurrent till Porsche 911 och Jaguar F-Type. De hade även med sig just en 991.

Tydligen ska den heta GT eller SLC och utifrån det lilla ljud jag hann uppfatta är den utrustad med en V8. Kan bli intressant att se om den kan utmana. De var snabba på att täcka över dem men jag hann knäppa en bild på en av dem.

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    115.5 KB · Visningar: 96

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Igår träffade jag på tre stycken av Mercedes kommande lillebror till SLS som ska vara en direkt konkurrent till Porsche 911 och Jaguar F-Type. De hade även med sig just en 991.

Tydligen ska den heta GT eller SLC och utifrån det lilla ljud jag hann uppfatta är den utrustad med en V8. Kan bli intressant att se om den kan utmana. De var snabba på att täcka över dem men jag hann knäppa en bild på en av dem.

Snygg i profil på bilden.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Vågar man säga att den påminner en del om första Viper GTS i profil? Det där är en spännande bil, ska bli intressant att se vad det blir av den. Ryktet säger väl att det blir en 4-liters dubbelturboåtta i den, samma motor som ersätter nuvarande 5,5 när den inte klarar avgaskraven längre?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P1 på ringen; otroligt snyggt!

Är det där 6:47-tiden som det gått rykten om? Lite synd om Porsche i så fall...

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vågar man säga att den påminner en del om första Viper GTS i profil? Det där är en spännande bil, ska bli intressant att se vad det blir av den. Ryktet säger väl att det blir en 4-liters dubbelturboåtta i den, samma motor som ersätter nuvarande 5,5 när den inte klarar avgaskraven längre?
Intressant att du säger att den liknar första Viper GTS i profil för det var exakt vad jag tänkte när jag synade bilden precis efter att jag tagit den. Linjerna är väldigt lika och proportionerna måste vara närmast identiska.

I verkligheten är den dock slående lik SLS. Trodde först att det var en ny sådan jag såg tills jag insåg att den var för liten. Kommer nog inte finnas några tvivel om vem den är bror till när den släpps. Ska bli intressant att se som sagt. Man kan väl misstänka att den kommer ha ett par urstarka motoralternativ och vara lite mer GT-vagn än vad 911 är.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
P1 på ringen; otroligt snyggt!

Är det där 6:47-tiden som det gått rykten om? Lite synd om Porsche i så fall...

Undan gåre :crash
Undrar dock hur mycket saktare det skulle gå med en amatör bakom spakarna, min gissning är att det skulle nog gå ruggigt fort då också.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nya bilar är tråkiga.

Fin video! Jag har själv haft nöjet att få besöka Markus grönholms privata rallymuseum och där stod en likadan Fiat-Abarth!? som de kör med 1.40. Här e en bild på bilen

Bifogat

• uploadfromtaptalk1386317736599.jpg
    uploadfromtaptalk1386317736599.jpg
    83 KB · Visningar: 63

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Intressant att du säger att den liknar första Viper GTS i profil för det var exakt vad jag tänkte när jag synade bilden precis efter att jag tagit den. Linjerna är väldigt lika och proportionerna måste vara närmast identiska.

I verkligheten är den dock slående lik SLS. Trodde först att det var en ny sådan jag såg tills jag insåg att den var för liten. Kommer nog inte finnas några tvivel om vem den är bror till när den släpps. Ska bli intressant att se som sagt. Man kan väl misstänka att den kommer ha ett par urstarka motoralternativ och vara lite mer GT-vagn än vad 911 är.

Jo, att ge sig på 911 på dess banhalva är nog ingen lätt lek men det går ju att komma runt som du säger genom att göra den mer GT än sportvagn. Det är ju iofs en ganska upptagen del av marknaden med Aston Martin, Maserati och några fler men samtidigt mer fragmenterad än att ge sig på 911.

Tyvärr verkar ju inte SLS riktigt nått de framgångar den förtjänar, den har ju fått mycket ros av journalister men tyvärr verkar inte köparna blivit riktigt övertygade. Det är en av de bilar det är härligast att bli omkörd av på autobahn, jag brukar alltid veva ned rutan lite och njuta av ljudet när den passerar! :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Undan gåre :crash
Undrar dock hur mycket saktare det skulle gå med en amatör bakom spakarna, min gissning är att det skulle nog gå ruggigt fort då också.

Skillnad på amatörer och amatörer också, jag körde 8:47 med min hoj och det är väl typ en och en halv minut långsammare än vad den klarar i rätt händer. Men jag var nöjd ändå, siktade på under 9 minuter :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Här spekuleras det om 6:45 för P1 på gatdäck och så lågt som 6:33 på skurna slicks.

Herrejösses om det är sant!

[video]http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131206/mclaren-p1-har-kort-under-sju-minuter-pa-nurburgring[/video]

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här spekuleras det om 6:45 för P1 på gatdäck och så lågt som 6:33 på skurna slicks.

Herrejösses om det är sant!

[video]http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131206/mclaren-p1-har-kort-under-sju-minuter-pa-nurburgring[/video]

Om det stämmer så har de onekligen visat vart skåpet ska stå, det är en ganska skaplig tid att knappa in. :3freak

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om det stämmer så har de onekligen visat vart skåpet ska stå, det är en ganska skaplig tid att knappa in. :3freak

Det är ju nästan vad Stefan Ballof körde på?

Väldigt tyst från Ferrari trots att de varit där, var de långsammare än Maccan?

Edit: Bellof hette han och körde hela varvet (dock inte inkl. GP-banan) på 6.11 så lite är det ju kvar.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Paul Walker (med vän) visste hur man spenderar pengar:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO