Sporthojs Drömmen Krossad...

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
köp nu din hoj.....kolla runt på alla försäkringsbolag, alla möjlig trafik/halv/hel.....förhoppningsvis kanske du hittar nåt som e lite humanare än 80k.....sen kan du ju ha försäkring som man kan ställa av hojen, så fort det e skitväder så ställer du av den på nätet o sen ställer du på den när du kan köra......

Honda_Driver

Guest
en kille som jag känner till, runt 30 år, bestämde sig för att ta hojkort så han köpte en XB-11(?). han ringer ett försäkringsbolag och hör hur mycket de ska ha. 80 000 hel/hel skulle de ha för honom, inget körkort än alltså. ringer till nästa 47 000 hel/hel.nu tror jag att han har under 5 000 på halvförs. men jag minns inte. men han har då en skyhög självrisk.
en del tror att vi kommer att sluta som tyskland, samma årspremie som cykleln kostar.

av dessa anlednignar har jag en "sporthoj" med bara 53hk... :tummenupp
ska väl va kul ett tag iaf.... kör ju bara 125 ännu...

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Hörru coolrider, ge inte upp! När jag ringde runt på min hoj fick jag också chockbesked först, 30k hel/helår hos Trygg Hansa! :skrämd

Men sen ringde jag vidare och det blev bättre. Till slut ringde jag till Bilsport & MC, och då blev det jackpott!
De försäkrar nämligen med utgångspunkt ifrån hojens STRYPTA effekt, om du nu har mellanklasskort, vilket jag antar att du har.

Då hamnade min hoj i klass 2 istället för klass 6, vilket blev en snorbillig försäkring; 1600:- hel/helår! :tummenupp

Ring till Bilsport & MC, de är guld värda för oss ynglingar!

Gustafsson

Skrapar tungan...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
no bike
jag tackar alla för era svar osv. jag skall kolla in lite äldre hojjar + lite andra hojjar...(fortfarande sporthojar) jag vill rätta till en sak...jag älskar SPORTHOJAR.. ;) (kommer inte ihåg vem som skrev nån anmärkning...) visserligen så är andra hojjar också lockande, kollade upp en KLR 650 -94 fick 15000:- & det kan jag tänka mig betala (hel/hel) jag vill inte ha halv lr trafik, utan jag vill kunna lita på att om jag går omkull så kan jag lita på mitt fb att dom tar hand om saken. men fortfarande så priset på själva hojen oroar jag mig inte för utan det är snarare om det är en sån jag vill ha & just en zx6r é så jävla sköna tycker iaf jag ;)
men jag skall kolla upp lite andra hojar av lite äldre modell osv. kan ni ge mig nått tips på vart jag kan hitta regnr. ? :confused:
ps: jag undrar fortfarande varför just rettan hamnade i diskutionen :confused: aldrig i hela mitt liv skulle jag köpa en sån förnst jag haft minst ett par år på nacken vad det gäller att köra hoj... :tummenupp så jag kommeriaf inte vara en tokig nisse på en retta när jag får mitt kort ;)

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Coolrider< Ring o kolla på min gamla hoj från 91, en suzuki gsx r 750 med regnr; KLR-396, så får du i alla fall en hum om vad det kostar på dom årsmodellerna, den är nog inte jättebillig men nåra 80k kostar den inte i alla fall, lycka till med hojvalet! :hej

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Ringde idag och kollade på skoj vad det skulle kosta att försäkra en Yamaha FZR 600 -89 på mej, 6k halv/helår. inte så farligt endå.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Så länge du bor hemma kan väl hojen stå på vem som helst som bor just hemma. De flesta försäkringsbolag tillåter väl att alla som bor på samma adress använder hojen, eller har jag helt fel?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
fred00 skrev:
Så länge du bor hemma kan väl hojen stå på vem som helst som bor just hemma. De flesta försäkringsbolag tillåter väl att alla som bor på samma adress använder hojen, eller har jag helt fel?

på senare år har många fått problem med att inte få ut ett skit på försäkringarna. Tydligen kan försäkringsbolaget säga att den som står som ägare inte har nåt intresse i fordonet, om nån annan än ägaren betalat fordonet eller nån avgift på det. Det har tydligen tom förekommit att de ringt upp "ägaren" och frågat om vissa enkla funktioner på fordonet, om denne då knappt vetat färgen på fordonet har de vägrat betalat ut nåt. På Zatzy har massor av sånna här fall dykt upp på skenförsäkrade sportbilar. Jag tror inte steget är långt till sporthojarnas värld.

Honda_Driver

Guest
det kallas för försäkrat intresse. men om man är lite smart bör det gå att skena. istället för att försäkra på mormor, 75år, så ta den på farsan/borsan/morsan som har en "bättre" ålder.

om man sen själv bor i stockholm och försäkrar på farsan som på bor i urskogen och krockar och lämnar in cykeln i stockholm så lyser det ju igenom ganska bra....

OBS! jag uppmanar inte till skenförsäkring! det lider vi alla av!

ps. på en offroadförsäkring tror jag att man inte lagar alla skador, bara så att allt håller ihop. de skjuter också i höjden tack vara Super Motard åkarna....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag säger som Oljekyld men brer på ännu mer, f¨ro dem som inte förstått f-bolagen taktik.

Det är inte meningen att man som ska 18-åring ska ha sporthoj. Har du som 18-åring råd att köpa en ZX6'a så är det skoj för dig men det finns miljarders andra hojar att välja på.

Köp en billigare, enklare, klenare de först åren. Du "ska" ju köra strypt ändå?

Som jag ser det stoppar bolagen dig från att begå ett misstag som drabbar antingen dig eller din omgivning. Troligtvis både och eftersom pluggarna ryker och sen har vi ytterligare en tonåring på en 100hk+ maskin i trafiken - An accident waiting to happen.

Tänk positivt och gör något roligt av ditt hojande istället.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Det är bara att bita ihop och betala för en trafikförs eller en halvförs tills bolagen ändrar sig och höjer självriskerna och sänker premierna.synd bara att vi som inte haft hoj tidigare ska få betala för att andra inte kan köra...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Holger skrev:
....synd bara att vi som inte haft hoj tidigare ska få betala för att andra inte kan köra...

Vilka tror du det är som inte kan köra då? Tror du att rutin gör dig till en sämre förare.Ska försäkringarna funka kan vi inte ses som individer utan som statistik.

DU är, enligt dom, den sämste föraren och sen kvittar det om du så egentligen heter Håkan Carlkvist. Färskt kort på en rå hoj....

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chrille skrev:
Vilka tror du det är som inte kan köra då? Tror du att rutin gör dig till en sämre förare.Ska försäkringarna funka kan vi inte ses som individer utan som statistik.

DU är, enligt dom, den sämste föraren och sen vittar det om du så egentligen heter Håkan Carlkvist. Färskt kort på en rå hoj....

det är tyvärr statistiskt belagt att han är den sämste föraren, och visst är många försiktiga presis i början men sen efter några veckor så tror de att nu är de fullärda och börjar åka undan.
Jag tycker absolut inte at det är fel att unga nyblivna körkortshavare ska ha högst premier, sen att de är för höga överlag är en annan femma.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag tycker dom med mest skador ska ha högsta premierna men det är ju jag det.Sen spelar det ingen roll om dom är 25 eller 50.är man 35år och haft körkort i 15år och har klotat flera ggr så är man ju bevisligen inte bra på att köra (eller så stuntar man mycket vilket är vanligast)så då ska premien inte vara billigare än för en 25åring som haft kort i 5år och alldrig kvaddat.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Holger skrev:
Jag tycker dom med mest skador ska ha högsta premierna men det är ju jag det.....

Det är ju dom som har de högsta premierna - de unga, oerfarna sporthojsägarna.

Du kan inte räkna med att behandlas som individ och om du verkligen vill det ska du tänka på att i slutänden leder ditt resonemang till att alla betalar sina egna skador.

Nånstans tror jag att vi missförstår varandra :)

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Om alla nybörjare ska betala för skador som redan skett kommer ingen att ha råd att börja köra hoj sen räcker inte dom äldres premier till deras egna skador då höjer bolagen för dom sen har dom inte råd att ha kvar hojen sen får alla köra xt600,nej jag tycker det som JohanFÖK skriver på försäkrings sidan låter som ett bra förslag då kommer dom som inte kan köra att få betala eftersom dom får en självrisk på 25000kr.titta in där om ni inte redan läst det..... det är den enda lösningen om någon alls ska ha råd med sporthoj i framtiden.

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 640 Adventure -03
Varför så bråttom med sporthoj?
Som nån annan sa, börja med offroad eller ännu bättre, motard, när du haft kortet ett tag och lärt dej att göra 50 meters stoppies kan du börja fundera på sporthoj...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Holger skrev:
Om alla nybörjare ska betala för skador som redan skett kommer ingen att ha råd att börja köra hoj sen räcker inte dom äldres premier till deras egna skador då höjer bolagen för dom sen har dom inte råd att ha kvar hojen sen får alla köra xt600,nej jag tycker det som JohanFÖK skriver på försäkrings sidan låter som ett bra förslag då kommer dom som inte kan köra att få betala eftersom dom får en självrisk på 25000kr.titta in där om ni inte redan läst det..... det är den enda lösningen om någon alls ska ha råd med sporthoj i framtiden.

jo men det handlar ju nuförtiden om att sätta sig på den värsta raket an kan tänka sig omedelbart, annars känner man sig töntig för att polarna inte tycker att ens 10 år gammla hoj är lika häftig som de senaste.
Skit i polarna köp en äldre hoj och åk på, du har ju många år på dig att avancera upp till de nya hojarna och den dagen kommer du tycka likadant som flera i denna tråden, nämligen att de nybakade som väljer nya effektmonster ska ha högst premier.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...