Sportig nakenhoj?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu kommer väl de flesta att skriva att man inte kan köra bana med nakenhoj.
Och visst. jag förstår oxå att det inte är optimalt.

Det jag undrar är om någon gjort det och kan tipsa om en nakenhoj som är lite "sportigare"?

Har kört en del gokartbana med min Hornet 600, och där funkar den skitbra.
Även kört storbana, och den kändes helt OK, men dock lite onödigt instabil på nåt sätt.

Jag är helt såld på nakenhojar, och har helst en sån då jag kör mkt gata oxå.
Sitter och har ångest redan nu (och kommer fortsätta med det hela vintern) över vad man ska ha för nåt.

Så, finns det någon naken, helst 1000cc som funkar OK på bana? Gillar FZ1-n som exempel. Eller måste jag köpa en kåpförsedd hoj "som alla andra har"?
Nån som har erfarenhet?

(värt att tillägga är att jag inte har några ambitioner alls att bli sjukt snabb. utan mer att ta mig runt och ha jävligt kul, men fortf. kunna prestera utan att bli för begränsad av hojen).

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
har kört bana en gång med min FZ6:a S2. Funkar skitbra. Den är stabil som berget i hög fart (215 som max med en elefant i sadeln). Jag fick lite gung i chassit vid viktbyten (flyttade röven från ena sidan till den andra) men vet inte om det är för att jag är för fet, eller gör det lite fel, eller nåt annat.Tror det ska gå långt innan man når hojens begränsningar, även med en naken. Jag antar väl att fotpinnarna tar i lite tidigare än på en supersport, och pressar man riktigt hårt kan man få i sidostödet ocskå.

Jag tror att en FZ1:a skulle varit lika bra. Motorrad testade nakenhojar nåt nummer sen och de tyckte att markfrigången i FZ1:an var otillräcklig om man skulle pressa den, men jag testade idag, och den är ganska stum, ger inte efter när jag sätter mig.
Är du inte ute efter att slå några banrekord, och kör för att det är roligt, så varför inte med en naken, där du också kan få en helförsäkring som gäller vid bankörning ? :)

Mister P

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2008 Kawasaki ZR10-R
Har kört bana med min Speed Triple 1050 - var riktigt roligt och det fanns krut så att det räckte!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tuono ska funka klockers på bana :tummenupp, jag tror du kommer ha svårt att hitta en roligare hoj.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
lägger min röst på superduke eller speed triple

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Kawasaki Z1000
Gott om kraft och vrid i den. Dessutom mycket smidigare än FZ1.
Naket och hyfsat sportigt.

Street Triple en ganska rå hoj men den är dock inte lika sportig som Kawan.
CB1000R borde eventuellt vara ett alternativ. Dock tycker jag att den är lite seg.
SuperDuke är även den en kompetent hoj. Skulle vilja säga att den kanske är den bättre av de tre senaste.

Men som den Kawa-nörd jag gått och blivit röstar jag för Z1000. :tungan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag och många (MÅÅÅNGA) andra med SuperDuke kör mkt bana, funkar alldeles utmärkt. Rolkigare att steka R1:eek:r med en effektsvag nakenhoj än ett annat effektmonster.

En bekant kör Street Triple och är (om än marginellt) snabbare än nästa bekants Daytona 675.. Båda är duktiga och kör snabbt gatåkartempo (med marginal snabb grupp bandagar).

Har du inte kört så mkt är det nog lättare att få upp tempot på en hoj du är bekväm med. Effekten är ofta mer tillgänglig än på sporthojar vilket gör att du kan ge ditt max mkt tidigare.. Jag kör ofta om sporthojar... men är rakan för lång kommer de igen på mitten nånstans. Men det får man leva med och bromsa om dem sen istället :D!

(Fast nu kör ju jag bara långsam grupp bara för att få vara snabb :mattias (ironi))

Trolltind

998S FE
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
-04 Ducati 998S FE, Suzuki rmz 450
banhoj

Om man har för mycket pengar så torde Ducati streetfighter S med öhlins och traction control vara som gjord på bana

Annars skulle jag lägga pengarna på en speedtriple alt touno

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det har talats om Z1000, och visst det är en helt underbar hoj på många sätt. på gata är den grymt underhållande men på bana räcker den inte till. har haft en sådan själv och kört lite på bana vilket inte fungerade så bra. skall du köra mycket på bana och försöka köra någorlunda fort så tycker jag inte att detta är ett vettigt alternativ.

AndersLunkan

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
Superduke R är raceklar med bl.a styvare fjädring, styrdämpare, stålomsp....
går desutom att försäkra genom bilsport mc som gäller på bana (inte bara SMC kurser som övriga bolag).. Gäller ej tävling.
Grym hoj med grymt vrid.
minus: fartvind

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
fz1, z1000,cb1000r, SV 1000 n, sen har du ju även större SM KTM har flera modeller, du har Ducati hypermotard, streetfightern dito, eller en streetfighter av en "vanlig" sporthoj. Bara fantasin som sätter begränsningarna:tummenupp
Jag har kört sporthoj massor av bandagar och jag har kört även min fz6s på många bandagar, den fungerar med, finns nakenversion av den, visst är den lite effektsvagare så du kan bli passerad på långa rakor av vissa, samt lite "mjukare" när man provocerar på, men väldigt följsam och komfortabel trots det börjar gå undan:tummenupp

Superduke R är raceklar med bl.a styvare fjädring, styrdämpare, stålomsp....
går desutom att försäkra genom bilsport mc som gäller på bana (inte bara SMC kurser som övriga bolag).. Gäller ej tävling.
Grym hoj med grymt vrid.
minus: fartvind

Gäller bandagar för övrigt med OM det inte är träning inför tävling eller tävling..Jag har dem, det känns rätt tryggt.:)

Last edited:

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
GSX1100 -80
Måste säga det. Hade en Z1000 innan mina Super dukar. Går inte att gämföra dessa om vi pratar bankörning. Kawas fjädring hänger inte alls med inte ens för mig som har person bästa på1.20 på gelleråsen. Den gungar och bromsarna mattas väldigt fort. Med super duke finns inga problem alls för mig. Den är skitkul helt enkelt. Så ska du åka bankörning välj inte Z1000! Du kommer bli besviken. Det ÄR an landsvägs maskin där är den bra.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati