Sportluftfilter, livslängd? rengöring?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Tänkte göra rent luftfiltret och satt och kollade igenom gamla kvitton för att se vad det är för något som sitter i. Hittade ett från 2004-11-09 då ett KN-filter inhandlades.
Kan man göra rent filtret vädligt många ggr innan det blir dåligt? Har inte tagit bort det än så vet inte hur det ser ut.... kan man se på filtret ifall det är dåligt så fall? KN är väl inte bomullsfilter så dom kanske inte ens "kan bli dåliga"? MC'n har gått 800 mil och den hade väl gått 300 när filtret köptes.

En fråga till, hur gör man lättast rent filtret? Balja med avfettning och sen spola med varmvatten?
Hur ska man olja in det? Med någon oljespray? (har hört att kn har något färdigt kit, men inte hittat någon som säljer det) Tunnt lager? På båda sidor eller bara på en?

Tacksam för svar!

Jag brukar köra KN filter i diskmaskinen, tycker det fungerar 100%.

Annars kan du ju alltid tvätta det för hand med lite diskmedel/avfettning.

Du kan ordna olja till det på välsorterade mc butiker.

Sprayas på utsidan.

Dock är väl oljan mer om man kör i dammiga miljöer, rätta mig om jag har fel.

ok.. diskmaskin och koka låter onödigt brutalt tycker jag, eller?

Någon som kan svara på alla delfrågor? :) Jag behöver inte oroa mig över att det är 3 år gammalt? Tänkte om det var lika bra att köpa ett nytt isf. Men om det inte behövs är det ju onödigt.

Hur mkt olja ska man ha på ungefär? Spraya ett tunnt lager bara?

Sitter det verkligen skumgummifilter på hojen? Nåja. Varmt vatten i en hink och en skopa maskintvättmedel är the way to go (tvättar alltid mina crossfilter såhär) olja in och krama ur det helt

Har du spray, spraya på ett tunt lager överallt ja, och massera lite med fingrarna. Spraya insidan oxå

Det viktigaste är att krama ur filtret ordentligt

K&N filter brukar väl vara "bomullsduk":va
Om det är ett K&N filter, eller egentligen alla filter utom pappersfilter, så kan du rengöra och olja in många gånger. 3 år är ingen fara, så länge det är helt...
Diskmaskin och tryckluft funkar kanske, men satsa på K&N:s egna grejor, finns bl.a. på MC-varuhuset. Går nog annars lika bra med vanlig avfettning, skölj mot luftriktningen i ljummet vatten, och olja in med lite tunn olja från utsidan. K&N:s olja är rödfärgad, vilket gör det lätt att se när filtret är lagom inoljat, det behöver inte vara massvis med olja!

shoei skrev:
2693951 Tänkte göra rent luftfiltret och satt och kollade igenom gamla kvitton för att se vad det är för något som sitter i. Hittade ett från 2004-11-09 då ett KN-filter inhandlades.
Kan man göra rent filtret vädligt många ggr innan det blir dåligt? Har inte tagit bort det än så vet inte hur det ser ut.... kan man se på filtret ifall det är dåligt så fall? KN är väl inte bomullsfilter så dom kanske inte ens "kan bli dåliga"? MC'n har gått 800 mil och den hade väl gått 300 när filtret köptes.

En fråga till, hur gör man lättast rent filtret? Balja med avfettning och sen spola med varmvatten?
Hur ska man olja in det? Med någon oljespray? (har hört att kn har något färdigt kit, men inte hittat någon som säljer det) Tunnt lager? På båda sidor eller bara på en?

Tacksam för svar!

Hur många tvättar de klarar vet jag ej, på min kartong står det "Buy 1 for the life of your vehicle" så dom skall väll hålla för tvätt många gånger då kan man anta.

HansJ skrev:
2694221 K&N filter brukar väl vara "bomullsduk":va
Om det är ett K&N filter, eller egentligen alla filter utom pappersfilter, så kan du rengöra och olja in många gånger. 3 år är ingen fara, så länge det är helt...
Diskmaskin och tryckluft funkar kanske, men satsa på K&N:s egna grejor, finns bl.a. på MC-varuhuset. Går nog annars lika bra med vanlig avfettning, skölj mot luftriktningen i ljummet vatten, och olja in med lite tunn olja från utsidan. K&N:s olja är rödfärgad, vilket gör det lätt att se när filtret är lagom inoljat, det behöver inte vara massvis med olja!

Det är helt onödigt att köpa k&ns egna svindyra prylar till det här när maskintvättmedel funkar ypperligt

avfettning? Det har man för att få bort olja och fett, inte smuts och sand/damm

Last edited:
Pungis skrev:
2694281 Det är helt onödigt att köpa k&ns egna svindyra prylar till det här när maskintvättmedel funkar ypperligt

Man ska inte olja in med va fan som helst. KN:s sats som varar minst till 4 ggr kostar under 200 spänn. Filtret kostar 1000 så jag skulle inte gissa rätt olja och ev paja nyttan som filtret gör för att spara 40 spänn på en rengöring.

Pungis skrev:
2694304 Vet jag väl! Har jag sagt nåt annat?:arsele

Luftfilterolja duger fint även till fina märkesfilter som k&n:rolleyes:
Nej, men du nämner inte heller att man ska ha speciell olja. Killen frågar ju för att han inte vet och då är det lämpligt att vara fullständig i sitt svar, eller hur?

Pungis skrev:
2694281 Det är helt onödigt att köpa k&ns egna svindyra prylar till det här när maskintvättmedel funkar ypperligt

Och om man oljat in filtret rätt, så sitter skiten i oljan, och för att få bort olja så använder jag avfettning och inte maskintvättmedel. Funkar bra att tvätta metalldelar, händer och annat okänsligt med maskintvättmedel, men vad händer med den enl. k&N "alldeles unika" filterduken?

Håller med Elwe
Kör med K&N:s grejor. Blås inte rent filtret med tryckluft såsom föreslogs i tråden. Det sabbar bomullsduken. Tom K&N varnar för det. Filteroljor för crossarnas skumfilter är ej samma som K&N. Ska du använda ngt annat än K&Ns olja och rengöringsmedel så ska det vara produkter som är anpassade för bomullsfilter.

Man kan chansa, men K&N-filter är å andra sidan de dyraste filtren man kan köpa till hojen och har livstidsgaranti. Dessutom behöver man inte rengöra dem lika ofta som skumgummifilter. Så mitt råd är att det mest ekonomiska är att vara rädd om filtret. All info finns på K&N:s hemsida om du saknar maual.

Tycker jag...

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2694605 Håller med Elwe
Kör med K&N:s grejor. Blås inte rent filtret med tryckluft såsom föreslogs i tråden. Det sabbar bomullsduken. Tom K&N varnar för det. Filteroljor för crossarnas skumfilter är ej samma som K&N. Ska du använda ngt annat än K&Ns olja och rengöringsmedel så ska det vara produkter som är anpassade för bomullsfilter.

Man kan chansa, men K&N-filter är å andra sidan de dyraste filtren man kan köpa till hojen och har livstidsgaranti. Dessutom behöver man inte rengöra dem lika ofta som skumgummifilter. Så mitt råd är att det mest ekonomiska är att vara rädd om filtret. All info finns på K&N:s hemsida om du saknar maual.

Tycker jag...

/J
Tycker jag med, gnetsnålande kan bli dyrt i längden...

OBS! Har du KN filter ska du använda deras rengörningsprylar. Köp deras rengörningssats så står det på där hur du tvättar rent!
Alla hobby åtgärder är SKIT! Absolut INTE tryckluft och strålande vatten!

Tvätta rent var 500mil!

shoei skrev:
2693951 Tänkte göra rent luftfiltret och satt och kollade igenom gamla kvitton för att se vad det är för något som sitter i. Hittade ett från 2004-11-09 då ett KN-filter inhandlades.

Tacksam för svar!

Så här gör du för att rengöra filtret, hittade den på k&n´s hemsida :rolleyes:

http://www.knfilters.com/clningins.htm

Hade K&N filter i förra bilen, använde alltid K&N's egna rengörings prylar och det fungerade suveränt. K&N filter olja efter tvätt.

Vad det gäller livslängd så har K&N (på bilfilter iaf) en 1,000,000 miles garanti...

Jag har och har haft KN på mina Duccar. KN:s rengöringskit kostade strax under 300:-. Jag har rengjort filtren två ggr. per år de senaste 4 åren + att jag lånat ut kittet till flertalet snåla polare. En tredjedel har väl gått åt.

Vad är det att snåla på i en värld av försäkringspremier, klibbiga däck och kolfiberkomponenter?

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...